#


فراز نشیب ها و کنترل احساسات در دوران بارداری

دوران بارداری
31 آگوست 2017 بدون نظر 1133 بازدید

فراز نشیب ها و کنترل احساسات در دوران بارداری

No votes yet.
Please wait...

کنترل احساسات در دوران بارداری

چرا درام؟ سطح هورمون در حال افزایش است. کارشناسان ارتباط بین سطح هورمون و انتقال دهنده های عصبی مغز – به ویژه سروتونین، یک ماده شیمیایی است که خلق و خو را تنظیم می کند. رابین کوپلمن MD، MPH، استادیار بخش روانپزشکی دانشگاه آیووا می گوید: “زنان خاصی هستند که نسبت به افرادی که هورمون ها را تغییر می دهند بیشتر حساس هستند.”

و حتی روحهای خوش شانس، باردار یا نه، که خلق و خوی آنها تحت تاثیر افزایش سطح هورمون قرار نگرفته است، همچنان با چالش هایی مواجه است که می تواند احساسات را تحت تاثیر قرار دهد. در صورت احساس خستگی، ناراحتی یا تغییر در زندگی بزرگ، احساس کنید که چگونه احساس می کنید. نادر زنی است که از طریق بارداری میرود بدون اینکه با یکی از این چالش ها مواجه شود! گام تا بالا این یک سواری غلتکی است.

دوران بارداری

سه ماهه اول:

هر زنی که تا به حال در آزمون مثبت بارداری خیره شده است، به شما می گوید: این یک لحظه ای است که در حال تغییر و تحول در زندگی است. این ممکن است ترسناک یا ناراحت کننده باشد.

سلام هورمون ها

به طرز وحشیانه ای، این هورمون های در حال افزایش، بهترین دوست زن باردار هستند و اجاره ی فرزندش در زندگی است. گنادوتروپین کوریونی انسانی یا hCG (که در سه ماهه اول به میزان شدید افزایش می یابد و سپس تقریبا چهار ماه می شود)، جنین را به طور محکم در رحم قرار می دهد. پروژسترون و استروژن (که در طول ۹ ماه افزایش می یابد) به حفظ بارداری کمک می کند و باعث ایجاد رژیم های تغذیه ای می شود.

لوسی پوریار، MD، مدیر کلینیک روانپزشکی بیلور، در واکو، تگزاس می گوید: “این حمام هورمونی، که برای نوزاد بسیار مفید است، گاهی اوقات برای شما بسیار سخت است.” برای مثال hCG ممکن است موجب بیماری صبحگاهی شود و استروژن و پروژسترون اغلب با خارش و پریشانی ارتباط دارند.

اغلب، استراحت گزینه ای نیست، به ویژه اگر شما مراقبت از کودکان بزرگتر است. و هنگامی که مادران باردار احساس شادی می کنند، تصور می کنند، ممکن است احساس گناه در مورد آن یا فکر کردن چیزی با آنها نادرست باشد. وجود ندارد دکتر پاریار می گوید: «خودت را متوقف کن، که درک توحیدت را زمانی که منتظر می ماند (هاتون میفلین). “و می دانم که ۹۹٫۹ درصد از زنان که فرزند دارند، برخی از چیزهایی را که احساس می کنید تجربه کرده اند.”

ریلکسین

این هورمون استروژن همان کاری را می کند که از اسمش پیداست. اما مهم ترین تاثیر آن، آرام کردن ایگامنت (رباط) های درون رحمی است. به این خاطر که اگر انعطاف پذیری جنین طی دوره های سه ماهه بارداری افزایش نیابد، رشد فرزند در رحم مانند این خواهد بود که بخواهیم شیر درنده ای را با فشار داخل کشوی میز وارد کنیم. این هورمون همچنین همه چیز را در مسیر جنین تا دهانه رحم به گونه ای شل می کند که فرزند بتواند با سهولت از مجرای تولد خارج شود. ریلکسین سرخرگ ها را نیز آرام می کند، به گونه ای که بتوانند حجم خون افزایش یافته بدن مادر را در دوره بارداری بدون ایجاد فشار خون به بالا به سمت قلب هدایت کنند. نکته منفی این هورمون اما آن است که سایر اعضا و بخش های بدن را نیز به همین سیاق تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال، عضلاتی که مانع از ورود اسید معده به مری و قسمت های قبلی لوله گوارش می شوند، تحت تاثیر این هورمون شل می شوند و حدس بزنید چه اتفاقی می افتد. بله، شما ممکن است دائما ترش کنید.

کنترل از دست دادن

Candace Kelleher از دیربورن، میشیگان، برای بارداری خود برنامه ریزی کرده بود – اما نه برای ویرانی هایی که ممکن است در حرفه او ایجاد شود. او می گوید: “من همیشه در مدیریت زمان خودم بزرگ بودم. اما بعد از اینکه باردار شد، او مجبور شد حجم کار خود را کم کند. “من در رحمت از بدنم بودم – احساس خستگی، مریض شدن به معده من، و عدم توانایی به اندازه ای به وضوح فکر می کردم.”

دکتر Puryear می گوید: “تا زمانی که شما باردار هستید، نمیتوانید بفهمید که چقدر آسان است یا چقدر برای شما سخت است.” و اگر شما احساس کنترل زندگی خود را دارید، طبیعت غیر قابل پیش بینی حاملگی می تواند بیدری بیرحمانه باشد. ناگهان، فکر میکنید، من دیگر کنترل ندارم؟

بدیهی است، مادران باید تلاش خود را برای از بین بردن مسائلی که نمی توانند کنترل کنند، امتحان کنند. دکتر کوپلمن می گوید: “همانطور که می توانید خواب خود را بیشتر کنید.” “نیازهای خود را به اشتراک بگذارید. از حمایت اجتماعی استفاده کنید.”

سه ماهه دوم:

هالیوود! سه ماهه دوم معمولا از بیماری صبحگاهی و علائم دیگر تسکین می یابد. (hCG از بین رفته است، در حالی که پروژسترون و استروژن به آرامی افزایش می یابند.) شما شروع به نشان دادن می کنید و اخبار شاد با افراد بیشتری را به اشتراک می گذارید. اکثر مادران توافق دارند: احساس اولین لقمه کودک شما – یک نقطه عطفی دیگر در سه ماهه دوم – شادی غیر قابل توصیف است.

 

پروژسترون:

این هورمون استروژن نقش مهمی در آرام کردن عضلات رحم ایفا میکند، به گونه ای که تخمک بارور شده بتواند با هدف لانه گزینی (ورود و جای گرفتن در دیواره رحم) با اطمینان روی جداره رحم بنشیند. سطح پروژسترون در طول دوره حاملگی با هدف کمک به حفظ لایه درونی رحم بالا می رود، به گونه ای که میتواند از جنین در حال رشد کردن مراقبت کند. این هورمون همچنین تاثیر آرامش بخشی روی مادر با هدف مراقبت از او در برابر استرس دارد. یکی از دلایلی که زنان باردار می توانند با اضطراب و فکر زیاد در این دوره کنار بیایند، همین مقدار زیاد پروژسترون است. و به همین دلیل نیز این هورمون باعث خواب آلودگی و تمایل مادر به خوابیدن هرچه بیشتر دارد. البته این هورمون با بروز آکنه ارتباط دارد که در واقع اثر منفی آن تلقی می شود.

تست های تنش زا

در حالی که شما بالا پرواز می کنید، ممکن است تصور نکنید که این سواری غلتکی می تواند رکود را تجربه کند. و شاید این نخواهد بود. اما اگر این کار را نکنید شگفت زده نشوید، زیرا اکنون در معرض برخی از فشارهای احتمالی استرس هستید.

بین هفته های ۱۵ و ۱۷، شما ممکن است یک آزمایش خون را انتخاب کنید که میزان خطر ابتلا به کودک را برای نقایص خاصی از تولد، مانند سندرم داون، ارزیابی می کند. اگر نتایج – که هرگز دقیق نیست – خطر بالاتر از حد متوسط را نشان می دهد، شما باید انتخاب کنید که آیا آمنیوسنتز یا CVS (نمونه برداری کولیونی ویروس) را دنبال کنید. این آزمایش ها شامل خطرات، شامل سقط جنین می شود.

جینا و کارل اوبرتو، از میامی، هنگامی که یک آزمایش خون نشان داد که نوزاد خطر ابتلا به سندرم داون را بیشتر از حد متوسط داشت، از آن سر درنگ کرد. اگرچه آنها آمنیوسنتز را کاهش دادند، که آنها احساس کردند بیش از حد مهاجم بودند، آنها در مورد آمادگی خود برای افزایش کودک با نیازهای ویژه تردید کردند. جینا می گوید: “من قصد داشتم هرگز آزمایش خون نداشته باشم.” هنگامی که کودک سالم به دنیا آمد، او جالب بود. اما او نیز در محکومیت خود ثابت کرد: “هیچ آزمایش خون با یک بعدی!”

بنابراین قبل از پریدن، در نظر گرفتن درجهت آرامش شخصی خود را با امکان دریافت اخبار ترسناک که ممکن است تبدیل به اشتباه به هر حال.

جیل رنگارد، از آتلانتا، نگرانی دیگری داشت: او هیچوقت پیش بینی فشار را نکرد که پدر و مادر شدن سرنوشت او به ازدواج او برمی گردد. او می گوید: “من در مورد اینکه چقدر وزن من به دست آورده بودم، فریاد کشیدم”. “من فقط احساس آسیب پذیر و غیر جذاب بود. شوهر من دقیقا غیر حساس بود، اما او نبود

دوران بارداری

اکسی توسین:

هورمون اوکسی توسین همیشه باعث ایجاد یک احساس عالی و خوب است به طوری که مادر همیشه احساس رضایت از خودش دارد و به مادر کمک می کند با دیگران ارتباط برقرار کنیم. طی هفته های و روزهای آخر به زایمان، بسیاری از زنان احساس شعف و سرخوشی ملایمی را تجربه می کنند و تمایل زیادی به آماده کردن و آراستن خانه از خود نشان می دهند (تمایل به تمیز کردن دیوارها یا پخت و پز و از این دست) و این احساسات ممکن است با اوکسی توسین و البته سایر هورمون ها و استروئیدها در ارتباط باشد. هنگام زایمان، مغز شاهد در حال فوران اوکسی توسین در خود است. بعد از زایمان، زمانی که مادر نوزادش را در بغل می گیرد، احساسی را تجربه می کند موسوم به «لذت بردن از وجود بچه» که در واقع واکنش شیمیایی اوست به فرومون هایی که نوزادش ترشح می کند (ماده ای شیمیایی که در کل برای جلب توجه همنوع ترشح می شود). فرومون و واکنش مادر به آن زمینه ساز تولید اوکسی توسین بیشتر می شود و به این شکل ارتباط مادر را با نوزادش قوی تر می کند. اکسی توسین (Oxytocin Hormone) توسط غده هیپوتالاموس تولید می شود و در غده هیپوفیز ذخیره می شود.
هورمون اکسی توسین به نام هورمون عشق، هورمون افزایش‌دهنده اعتماد، هورمون همدلی با دیگران، هورمون کاهنده اضطراب و استرس و هورمون افزایش دهنده ارتباط اجتماعی شناخته شده است این هورمون به مقدار زیاد در زنان شیرده تولید می شود و باعث ترشح شیر مادر در سینه ها، بعد از تولد نوزاد می گردد اکسی توسین طی مقاربت زناشویی نیز در بدن آزاد می شود این هورمون ممکن است عملکرد اجتماعی افراد مبتلا به اوتیسم را بهبود بخشد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *