#


عواقب و مضراتی که تنبیه بدنی بر آینده کودک دارد

تنبیه بدنی در کودکان
13 می 2017 بدون نظر 1241 بازدید

عواقب و مضراتی که تنبیه بدنی بر آینده کودک دارد

No votes yet.
Please wait...

اگر بخواهیم فهرستی از این عواقب برای شما شرح دهیم شامل موارد زیر میباشد:

بعضی از والدین براین باورند که کتک زدن بهترین راه تربیت کودک است ولی نمیدانند که با این کار به آن نتیجه ای که به دنبالش بودند نمی رسند. مطالب زیر بیان شده تا والدین با آگاهی از آن بتوانند با  مضرات تنبیه بدنی بیشتر آشنا شده و از روشهای صحیح تری برای تربیت فرزند خود استفاده نمایند.

تنبیه بدنی اثر طولانی مدت برای تربیت کودک ندارد و خیلی زود اثرش از بین میرود و والدین مجورند هربار که کودک کار خطایی میکند بر شدت مجازات خود بیفزایند تا بتوانند ترس و اضطراب بیشتری در فرزندشان ایجاد کرده تا کودک کار خود را تکرار نکند.

گاهی اوقات شدت این تنبیهات آنقدر افزایش میابد که باعث میشود به کودک صدمات جبران ناپذیری از جمله (خونریزی در جمجمه، فلجی، عقب افتادگی ذهنی و…) وارد شود  ویا در بعضی موارد به مرگ کودک بینجامد.

کودکانی که با هنگام خطا کردن از طرف بزرگترها تنبیه بدنی میشوند در حقیقت این را می آموزند که تنها مشکلات  از طریق ابراز خشم و دعوا کردن  با دیگران حل میشود.

کاهش اعتماد به نفس در کودک

کودکی که به طور مکرر از والدین کتک میخورد در ذهن خود به این فکر میکند که من لیاقت ندارم، من فقط یک بچه هستم و فرد خاسی نیستم به این دلیل که به طور مداوم از والدین خود به هنگام کتک خوردن چنین حرفهایی را میشنود و این در ذهنش حک میشد.

 با تنبیه بدنی تنها چیزی که در ذهن کودک شکل میگیرد فهمیدن معنی انتقام است مثلا زمانی که یک کودک  به خاطر اینکه به خواهر یا برادر کوچکتر از خودش آزار رسانده کتک میخورد تنها چیزی که یاد میگیرد این است که فردی که باعث شده او کتک بخورد را بیشترو به طور پنهانی اذیت کند.

 از بین رفتن اعتماد کودک به دنیا

درذهن کودکانی که از همان ابتدا کتک میخورند و مورد خشم قرار میگیرند بخصوص کودکان شیرخواره و زیر یک سال دنیا به این معنیست که فقط جایی است بسیار نا امن زیرا آنها از طرف افرادی مورد این نوع تنبیه قرار گرفته اند که اولین کسانی هستند که آغازین مراحل اعتماد و اتکا را در انسان شکل میدهند.

ازموارد دیگری که میتوان به عنوان عواقب و مضرات تنبیه بدنی ذکر کرد به شرح زیر است:

فرار از خانه، فرار از مدرسه، افسردگی، شکست های شغلی، بزهکاری، روی آوردن به اعتیاد و فحشا در سنین بالاتر، و انجام کارهای خلاف قانون تنها قسمتی از این عواقب میباشند.

وقتی که کودک کار خطایی را انجام داده بهترین کاری والدین در مقابل آن میتوانند انجام دهند این است که با هم هماهنگ بوده حرف همدیگر را تایید کنند مثلا اگر کودک چیزی را پرت کرده اگر پدر و مادر یکی عصبانی شود و دیگری لبخند بزند به طور حتم کودک این کار را مجددا تکرار میکند.

وقتی با والدینی که تنها روششان برای تربیت فرزندشان کتک زدن است صحبت کنید حتما این را خواهید شنید که ما همه راهها را رفته ایم ولی این بچه اصلا حرف ما را گوش نمیکند و مجبورشدیم از کتک زدن استفاده کنیم. و حتما از شما خواهند پرسید که آیا راه دیگری به نظر شما میرسد؟

اگر از ما بپرسید که (راه بهتری از تنبیه بدنی می شناسید؟) حتما این پیشنهاد را میدهیم که:

حتما سعی در شناخت طبع و مزاج کودک خود کنید، به عنوان مثال بعضی از کودکان بیش از اندازه در برابرسرو صدا یا گرسنگی یا بعضی تغییرات فیزیکی دیگری حساس هستند به این نوع کودکان سخت زیست گویند که باید وعده غذاییشان بیشتر و سر موقع باشد یا از زیاد بودن سر و صداهای موجود در خانه مثل تلویزیون یا رادیو کاست در نتیجه ازخشم و بد اخلاقی آنها با رعایت چنین نکاتی به راحتی میشود کم کرد.

در بعضی موارد ممکن است یکی از پدر یا مادر دچار مشکلی چون  اختلال کنترل تکانه باشد یعنی در موقع عصبانیت هیچ کنترلی روی خشم خود ندارند که در این موقع باید طرف مقابل همسر خود را درک کرده به گونه ای فعال تر از فرزند نگه داری کرده تا او خونسردی خود را بدست آورد.

بهترین و تاثیر گذارترین زمان برای ایجاد نظم در کودکان بین سنین یک سال ونیم تا سه سال است. که کودک در این زمان معنی (بله-خیر) را میفهمد.

به طور مثال اگر کودک کار خطایی چون پرت کردن چیزی یا کتک زدن کودک دیگر را انجام داد بهترین کار اخم کردن یا خطاب کردن کردن کودک با صدای بلند(نه در حد داد زدن) است و در صورت انجام کارهای خوب عکس العملی که باید در مقابل آن انجام داد پسخ با صدای آرام و دلنشین و لبخند مناسب خواهد بود.

رعایت خونسردی هنگام عصبانیت در برخورد با کودک

رعایت خونسردی هنگام عصبانیت در برخورد با کودک

عکس العملی که در برابر خواسته های نامعقول کودک داشت

در مواقعی که کودک خواسته های نا معقولی دارد وبا جیغ زدن یا پا کوبیدن بر زمین سعی در برآورده شدن خواسته اش دارد مثلا شی شکستنی و خطرناکی را میخواهد یا خوراکی مورد علاقه اش را در وقت نا مناسبی میخواهد به هیچ وجه برای اینکه از دست این حرکات او خلاص شوید تسلیم خواسته او نشوید زیرا برای حل مراحل بعدی دچار مشکل خواهید شد.

کودک باید این را درک کند که اگر چیزی را که برای او مناسب نیست و برایش خطر دارد صد بار هم در خواست کند ما تسلیم خواسته اش نمیشویم. ودرآن زمان والدین اگر دچارخشم وعصبانیت شده و وسیله خطرناکی در دست داشتیم خیلی فوری باید آن را زمین گذاشته تا در طی مراحل خشم آسیبی به کودک وارد نشود. پس نتجه گرفته میشود که اصل تربیت رفتار بالینی استوار بر مداومت و تکرار است.

تفاوت بین جایزه و رشوه

هرگز نباید برای اینکه کودک قول بدهد که بچه خوبی باشد پیشاپیش به او خوراکی یا چیزی که دوست دارد را بدهیم چون این روش در اصل تربیت ورفتاردرمانی طرد شده. و همینطور نباید فرزند را در حضور دیگران به دلیل کار زشتی که انجام داده سرزنش کنیم تا خجالت بکشد زیرا این کار به نوعی سوءرفتار به حساب می آید و همچنین نتیجه بالعکس دارد.

به هیچ وجه نباید کودک را به خاطر عمل زشتی انجام داده با اطفال دیگر یا خواهر و برادر دیگرش مقایسه کرد چون این کار باعث پایین آمدن اعتماد به نفس کودک میشود.

کودکان پرانرژی و پرتحرک از بیشترین قربانیان تنبیه جسمی میباشند و به اثبات رسیده که هرچه این  کودکان در محیط های باز مانند پارک قرار بگیرند از انرژی آنان کاسته شده و رفتارهای مناسبتری از خود نشان میدهند.

ممکن است پدر و مادری افسرده  حتی بازی ها و شیطنت های طبیعی کودک را بی ادبی حساب کنند و به همین دلیل فرزند خود مورد کتک کاری قرار میدهند. این نوع والدین مرتکب جرم و جنایت نشده اند فقط دچار یک بیماری شده اند که قابل درمان است. همچنین این را بدانیم که هر انسانی  با نگاه بیشتر از دستش میتواند دیگران را تنبیه کند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *