#


عوارض و خطراتی که استفاده از قرص سایتوتک برای سقط جنین دارد

سقط جنین
30 نوامبر 2017 يك نظر 6025 بازدید

عوارض و خطراتی که استفاده از قرص سایتوتک برای سقط جنین دارد

Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...

عوارض و خطراتی که استفاده از قرص سایتوتک برای سقط جنین دارد

قرص هایی با نام میزوپروستول که به صورت خوراکی و با دوز ۲۰۰ میکروگرمی در بازار وجود دارد و نام تجاری آن نیز سایتوتک یا سیتوتک می باشد.

سال های قبل اکثر زنان جنین شان را با آمپول های تزریقی و عضلانی با نام اکسی توسین و یا پروستاگلندین سقط می کردند. ولی به تازگی که دارو هایی به بازار آمده که هم عارضه ی کمتری دارد و هم غیر تزریقی می باشد.

قرص های سایتوتک که به آن میزوپروستول نیز می گویند، در ابتدا بیماری زخم معده را با آن درمان می کردند. با تحقیقی که روی این قرص ها انجام شد به این نتیجه رسیدند که از این قرص ها را می توان برای سقط جنین هم از آن ها استفاده کرد البته دوزی برای سقط جنین باید استفاده شود باید میزان آن ۶۰۰ میکروگرم به صورت استعمال در واژن و یا ۸۰۰ گرم به صورت خوراکی باشد، زمان ان نیز باید طی سه ماهه او حاملگی باشد.

عوارض و خطراتی که استفاده از قرص میزوپروستول دارد

مرحله اول

مصرف قرص مایفپریستون با دوز ۲۰۰میکروگرم که احتمال دارد که با مصرف آن کمی خونریزی داشته که کاملا معمولی و نرمال است.

مرحله دوم

بعد از مصرف قرص مایفپریستون باید حتما تا مدت ۲۴تا۴۸ساعت منتظر باشید ولی باید حتما تا قبل از ۴۸ساعت قرص میزوپروستول را استفاده کنید. زمان بین مصرف این دو قرص می توان به تمام کار های روزانه ای که قبلا انجام می داده اید نیز بپردازید.

مرحله سوم

مصرف قرص میزوپروستول با دوز ۲۰۰میکروگرم به صورت چهار قرص هم زمان می باشد.

برای مصرف قرص میزوپروستول میتوان از دو روش استفاده کرد: یکی روش استعمال در واژن و دیگری گذاشتن قرص ها درون دهان و ما بین گونه ها و فک. استفاده از هرکدام از این روش ها تاثیر گذار است.

میزوپروستول

روش استعمال در واژن

۱-در ابتدا ادرار کرده و پس از آن دست تان را بشویید.

۲- بعد از آن دراز کشیده و با دست هر چهار قرص را درون وتژن قرار دهید. نگران این نباشید که باید حتما قرص ها را در جای مشخصی قرار دهید، تنها تا جایی که دستتان قرص را لمس کند کافی است.

۳-بعد از مرحله دوم و گذاشتن قرص ها درون واژن باید تا ۳۰ دقیقه به همان صورت دراز بکشید.

روش قرار دادن قرص های میزوپروستول در دهان

۱-پیش از هر کاری اول کمی آب بنوشید تا درون دهانتان کمی مرطوب شود. سپس هر چهار قرص میزوپروستول را با هم درون دهان مابین گونه ها و دندان های پایین بگذارید.(دو قرص در هر طرف.)

۲- به مدت ۳۰دقیقه به همین صورت بمانید. بدانید که وقتی قرص ها در حال حل شدن هستند ممکن است احساس خشکی در دهانتان کنید یا اینکه مزه گچی مانند در دهان خود حس کنید. در این مدت ۳۰ دقیقه به هیچ وجه نه چیزی بخورید و نه بیاشامید.

۳- پس از تمام شدن زمان ۳۰ دقیقه باقیمانده قرص ها را با کمی اب بخورید. احتمالا بعد یکی دوساعت ،موجب گرفتگی و خونریزی می شود. سعی کنید به مقدار زیاد آب نوشیده و نیز تغذیه مناسب داشته باشید. تنها کاری که در این زمان باید انجام دهید این است که دراز کشیده و مدتی به استراحت بپردازید. برای کنترل درد ایجاد شده می توانید  قرص ایبوپروفن مصرف کنید.

۴- زمانی که از قرص های مایفپریستون و میزوپروستول استفاده می کنید، احتیاجی به رفتن به کلینیک و معاینه شدن ندارید. اطمینان حاصل کنید که دیگر علائمی از بارداری در شما نمی باشد ،همچنین احساس خوبی دارید و نیز خونریزی شدید نداشته باشید. استفاده از این قرص ها کاملا موثر بوده و سازمان بهداشت جهانی در صورت لزوم توصیه هایی را در مورد استفاده از این قرص ها کرده است:

-در صورتی که هنوز بیماری یا اینکه درد در شما کم نشده است به هیچ وجه تا زمان زیادی منتظر نمانده و خیلی سریع به یک مرکز پزشکی مراجعه کنید.

-دو هفته بعد از اینکه از قرص سایتوتک استفاده کردید نیز باز هم باردار باشید.

-بعد از دو هفته همچنان خونریزی شدید داشته و خونریزیتان کم نشده است.

توجه: دو هفته پس از سقط چنانچه آزمایش بارداری انجام دهید ممکن است باز هم جواب آزمایش تان مثبت باشد زیرا هنوز همرمون ها در بدن شما وجود دارند.. اگر بعد از دو هفته باز هم حس کردید که باردار هستید و نشانه های حاملگی را در خود دیدید باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

سقط جنین با استفاده از دارو

مناسب ترین زمان استفاده از قرص سایتوتک برای سقط کردن جنین بین هفته های ۴ تا ۸ حاملگی می باشد و درصد سقط شدن جنین با این قرص ۹۸ درصد است البته باید حتما در سه ماهه اول حاملگی انجام شود. بهتر است بدانید که هر اندازه سن حاملگی بیشتر شود قرص سایتوتک اثر بخشی بیشتری دارد. همچنین اثر بخشی این دارو بین هفته های ۴ تا ۵ حاملگی حدود ۵۰ درصد می باشد.

سقط جنین

مناسب ترین دارویی که در سن بارداری پیش از ۶ هفته می توان برای سقط جنین استفاده کرد آمپول پروستاگلندین می باشد که عوارض آن نسبت به قرص سایتوتک بیشتر است. وقتی جنین درون شکم مادر مرده باشد خونریزی بیشتر می شود به این دلیل که مردن جنین سبب می شود که در سیستم خونی مادر اتفاقاتی بیفتد و خون دیر تر لخته شود پس باید به حد کافی احتیاط کنید.

پس از مصرف دارو های سقط جنین چه اتفاقاتی در بدن مادر می افتد؟

شروع شدن درد های شکمی دو ساعت بعد از مصرف قرص سایتوتک می باشد. چنانچه دچار دل درد های شدید شوید می توانید از بعضی از قرص های مسکن درد مثل ژلوفن برای کم شدن دل درد استفاده کنید. ممکن است در این هنگام دچار اسهال و استفراغ نیز شوید ولی با شدت کمتر که خیلی زود برطرف شود. تب و لرزش بدنی نیز از دیگر علائم سقط جنین باشد که به مرور کاهش یافته و کم می شود. در پایان خونریزی و سقط جنین اتفاق می افتد.

خونریزی به صورت خارج شدن لخته خون و به طور ناگهانی یا کم کم اتفاق می افتد و با جدا شدن جفت مادر دچار افت فشار خون می شود. تنها چیزی که باید بدانید این است که خونریزی ها نباید بیشتر از یک هفته ادامه داشته باشد و پس از آن باید دلایل آن بررسی شده که علت ادامه دار بودن آن چیست.

زنانی که در زایمان های قبلی سزارین شده باشند نباید به صورت خودسرانه از این قرص ها استفاده کنند زیرا ممکن است دچار پارگی رحم شوند. پس بهتر است برای مصرف این قرص ها حتما ابتدا با پزشک متخصص مشورت کرده بعد استفاده کنند. اما معمولا بین ۸ تا ۱۲ ساعت بعد از مصرف قرص سقط جنین اتفاق می افتد.

گاهی اوقات ممکن است خونریزی پس از مصرف یک دوره از قرص های سایتوتک آغاز نشود در این صورت باید پس از گذشت سه روز دوباره آن را تکرار کنید. به هیچ وجه از شیاف میزوپروستول و یا آمپول به طور خودسرانه استفاده نکنید زیرا شما با عوارضی که استفاده از این دارو دارد آشنایی نداشته و ممکن است دچار یک خونریزی کاذب شوید در حالی که هنوز هیچ سقطی انجام نشده است.

در هر صورت شما باید یک هفته پس از سقط دوباره یک سونوگرافی مجدد انجام دهید تا از اینکه جنین سقط شده است مطمئن شوید. حدود ۸۰ درصد از سقط جنین ها سقط به طور کامل انجام نمی شود و شما باید با انجام کورتاژ یا ساکشن باقیمانده جفتی که در رحم است را خارج کنید. چنانچه این بقایا در رحم شما باقی بماند ممکن است سبب بروز عفونت های رحمی شده و در بعضی موارد دچار خونریزی های شوید که منجر به مرگ می شوند.

زمانی که بارداری خارج رحمی باشد شما نباید از دارو های سقط جنین استفاده کنید زیرا استفاده از این دارو ها احتمال دارد موجب پاره شدن لوله رحمی شده یا اینکه باعث پارگی دهانه رحمی که نطفه به آن چسبیده شده و باعث مرگ شود.

عوارض جانبی که سقط جنین دارد

از رایج ترین عوارضی که ممکن است بعد از سقط جنین اتفاق بیفتد می توان به اسهال، حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد. عوارضی که پس از سقط جنین اتفاق می افتد ممکن است در هر زنی متفاوت بوده و شما نیز باید از آن اطلاع داشته باشید.

۱)خونریزی شدید

در موارد بسیار کمی برخی از زنان پس از سقط جنین شان دچار خونریزی های شدید شده که در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

۲)درد در ناحیه شکم و لگن

زمانی که در قسمت لگن دچار درد شدید شده باشید این را بدانید که این نشانی از یک مشکل در بدن شما است. و شایع ترین دلیل درد شدید در ناحیه لگن وجود عفونت می باشد.

۳)ابتلا به تب بالا

مصرف داروی میزوپروستول ممکن باعث ایجاد تب های کوتاه مدت شود پس سعی کنید زمانی که تب شما طی چند ساعت پایین نیامد، و یا اینکه دچار درد شدیدی شدید حتما خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.

قرص سایتوتک

نشانه های ادامه داشتن حاملگی

چنانچه نشانه های حاملگی مثل تهوع، نفخ و یا حساس بودن سینه ها، بعد از یک یا دو هفته باز هم در شما باقی ماند احتمال دارد شما هنوز هم باردار باشید.

از عوارض دیگری که مصرف قرص سایتوتک می تواند به همراه داشته باشد سوراخ شدن رحم، زخم مخاط رحم، آسیب به دهانه رحم، عفونت یا سپیس خونی می توان اشاره کرد همچنین در موارد نادر ممکن است منجر به مرگ شود.

بعد از مصرف قرص میزوپروستول و شروع خونریزی باید حتما سونوگرافی انجام داده تا از سقط کامل جنین اطمینان حاصل کنید. چنانچه جنین کاملا از رحم مادر دفع شده باشد نیاز به انجام کار دیگری نیست. ولی در اکثر سقط ها تخلیه به طور کامل انجام نمی شود و ممکن است نیاز به کورتاژ باشد. با انجام عمل کورتاژ بقایای باقیمانده در رحم به طور کامل تخلیه می شود.

Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *