#


عمل کورتاژ چند نوع دارد؟

17 نوامبر 2018 بدون نظر 2205 بازدید

عمل کورتاژ چند نوع دارد؟

No votes yet.
Please wait...

انواع عمل کورتاژ و مراقبت های بعد از آن

به احتمال زیاد خانم ها اسم کورتاژ زیاد به گوش شان خورده است. به خصوص اینکه کورتاژ را فقط مختص سقط جنین می دانند ولی واقعاً به این صورت نیست. در واقع کورتاژ تشخیصی هم وجود دارد که در موارد پولیپ، آندومتریوز و خونریزی ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مطلب قصد داریم تا شما را با عمل کورتاژ و عوارض و مراقبت های آن آشنا نماییم، اگر شما هم علاقه دارید اطلاعاتی را در این زمینه داشته باشید پیشنهاد می کنیم تا آخخر این مطلب ما را همراهی کنید :

کورتاژ چیست؟

کورتاژ (D&C) به عنوان یک عمل جراحی کوتاه شناخته می شود که در آن دهانه رحم گشاد می شود و یک وسیله مخصوص برای تراشیدن پوشش رحم استفاده می شود. اطلاع داشتن از آنچه پیش از عمل، در طول آن و بعد از عمل جراحی اتفاق می افتد موجب کاهش نگرانی های شما می شود.

انواع کورتاژ

امکان دارد به دلایل مختلفی به کورتاژ نیاز داشته باشید. این عمل بر اساس دلایل زیر انجام می شود:

دلیل اول: بیرون آوردن بافت های جفت در درون رحم در طول یا پس از سقط جنین. این کار از عفونت و یا خونریزی زیاد جلوگیری می کند.

دلیل دوم: تشخیص یا برطرف کردن خونریزی غیر طبیعی رحم. کورتاژ به تشخیص یا درمان بیماری های رشد نظیر فیبروم ( این مطلب را بخوانید: فیبروم یا میوم رحم چیست)، پولیپ، نداشتن تعادل هورمونی یا سرطان رحم کمک می کند.

نمونه ای از بافت رحم برای تحقیق بر روی سلول های غیر طبیعی زیر میکروسکوپ دیده می شود.

به چه دلیل کورتاژ انجام می شود؟

کورتاژ قادر است شرایط رحم را تشخیص داده و یا درمان کند.

برای تشخیص بیماری در صورت دیده شدن موارد زیر، امکان دارد پزشک نمونه ای از D & C را به عنوان نمونه برداری از آندومتر برای تشخیص بیماری انجام دهد:

خونریزی رحمی غیرطبیعی

خونریزی بعد از دوره از یائسگی

سلول های آندومتر غیر طبیعی را در طول آزمایش معمول سرطان دهانه رحم پزشک مشاهده کند

برای گرفتن این آزمایش، یک نمونه از بافت پوشش رحم (اندومتر) توسط پزشک جمع آوری می شود و نمونه برداشته شده را برای آزمایشگاه ارسال می کند. انجام این تست می تواند موارد زیر را مورد بررسی قرار دهد:

هیپرپلازی اندومتری، یک بیماری که با وجود آن پوشش رحم ضخیم می شود

پولیپ رحم (تشخیص پولیپ رحم | درمان پولیپ رحم)

سرطان رحم

برای درمان بیماری

هیستروسکوپی: در زمان انجام D & C درمانی، دکتر مواد درون رحم را بیذون می آورد. امکان دارد پزشک این عمل را برای بررسی موارد زیر انجام دهد:

بیرون آوردن بافت باقی مانده بعد از سقط جنین برای پیشگیری از عفونت و خونریزی شدید

بیرون آوردن بارداری مولار که در آن یک تومور به جای حاملگی طبیعی به وجود آمده است

برطرف کردن خونریزی زیاد بعد از زایمان با بیرون آوردن جفت که در رحم باقی مانده است

بیرون آوردن پولیپ دهانه رحم یا رحم که اصولاً غیر سرطانی(خوش خیم) می باشند.

امکان دارد پزشک D & C را به همراه عمل دیگری به اسم هیستروسکوپی انجام دهد. در طول انجام هیستروسکوپی، پزشک یک وسیله نازک را با چراغ و دوربین وارد واژن می کند و از طریق دهانه رحم به درون رحم می فرستد.

پس از آن پزشک پوشش رحم را روی نمایشگر مشاهده می کند، قسمت های غیر طبیعی را مورد بررسی قرار می دهد و اطمینان پیدا می کند که پولیپی وجود ندارد. در صورتی که لازم باشد پزشک از بافت های درون رحم نمونه برداری می کند. در طول هیستروسکوپی، پزشک پولیپ رحم و تومورهای فیبروئید را از درون رحم بیرون می آورد.

در زمان عمل کورتاژ چه اتفاقی می افتد؟

عمل کورتاژ را در مطب پزشک خود، کلینیک و یا بیمارستان هم می توانید انجام دهید. طبق معمول کورتاژ بین۱۰ تا۱۵ دقیقه به طول می انجامد، ولی امکان دارد تا پنج ساعت در مطب، کلینیک یا بیمارستان بمانید. پیش از کورتاژ، باید برگه رضایت نامه را امضا نمایید و در رابطه با سابقه پزشکی به دکتر اطلاع دهید. در مورد عمل از پزشک اطلاعات کسب کنید. در صورتی که موارد زیر وجود دارد حتما به پزشک اطلاع دارید:

اگر احتمال می دهید که حامله هستید

اگر به هر نوع دارو، ید یا لاتکس حساسیت دارید.

سابقه اختلالات خونریزی دارید یا از داروی رقیق کننده خون مصرف می کنید.

شما را بیهوش خواهند کرد. نوع بیهوشی به روش عمل بستگی دارد:

چنانچه از بیهوشی عمومی استفاده کنند، در طول انجام عمل هوشیار نخواهید شد.

در صورتی که بیهوشی نخاعی یا اپیدورال (منطقه ای) استفاده شود، از کمر به پایین را حس نخواهید کرد.

چنانچه از بیهوشی موضعی استفاده شود، هوشیار خواهید بود و اطراف دهانه رحم بی حس خواهد بود.

پیش از انجام کورتاژ

پیش از کورتاژ، باید لباس مخصوص بیمارستان را به تن کنید، و مثانه شما خالی باشد.

در طول کورتاژ

در طول انجام کورتاژ، به پشت می خوابید و پاها را بر روی رکابی مشابه آزمایش لگن می گذارید. پس از آن دکتر یک اسپکولوم را به درون واژن وارد می کند و دهانه رحم را با گیره نگه می دارد. هر چند کورتاژ شامل سوزن یا برش نمی شود، ولی پزشک دهانه رحم را با یک محلول ضد عفونی کننده پاک می کند.

کورتاژ دو مرحله مهم را شامل می شود:

مرحله نخست:

باز کردن شامل گشاد کردن دهانه بخش پایین رحم (دهانه رحم) به دلیل وارد کردن ابزار. امکان دارد پزشک پیش از شروع یک لوله باریک (لامیناریا) را وارد دهانه کند و یا پیش از انجام این کار از دارو استفاده نماید تا دهانه رحم را نرم کند و موجب باز شدن آن شود.

مرحله دوم:

کورتاژ شامل بریدن پوشش رحم و برداشتن محتویات رحم با وسیله قاشق شکل (یک کورت) می باشد. علاوه بر این پزشک امکان دارد از یک کانول برای مکش هر ماده باقیمانده از رحم استفاده نماید. این کار موجب گرفتگی عضلات خواهد شد. پس از آن نمونه بافت برای انجام شدن آزمایش به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد.

برخی مواقع جراحی های دیگر همراه با کورتاژ انجام می شود. به طور مثال، امکان دارد پزشک یک دستگاه باریک را برای بررسی داخل رحم (عمل هیستروسکوپی) وارد کند.

عوارض عمل کورتاژ

بعد از کورتاژ، عوارض بعد از آن و خطرات احتمالی وجود خواهد داشت. عوارض جانبی شایع به شرح زیر است:

گرفتگی

لکه بینی یا خونریزی خفیف

عوارض شبیه آسیب گردن دهانه رحم و سوراخ شدن رحم یا مثانه و عروق خونی خیلی کم است. ولی چنانچه علائم زیر را بعد از کورتاژ داشتید، حتماً با پزشک خود هماهنگ کنید:

خونریزی زیاد یا طولانی یا لخته شدن خون

تب

درد

حساس شدن شکم

ترشحات بد بو از مهبل (واژن)

در موارد خیلی کم، بافت زخم (چسبندگی) امکان دارد در درون رحم به وجود بیاید. این بیماری (سندرم Asherman) موجب ناباروری و جابجا شدن زمان قاعدگی می شود. جراحی به احتمال زیاد این مشکل را برطرف کند، به این ترتیب حتما هر تغییر غیر طبیعی قاعدگی را بعد از کورتاژ به پزشک اطلاع دهید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *