#


عفونت های مجاری ادراری در کودکان

عفونت مجاری ادراری در کودکان
22 می 2017 بدون نظر 1135 بازدید

عفونت های مجاری ادراری در کودکان

No votes yet.
Please wait...

عفونت های مجاری ادراری در کودکان

مجاری ادراری شامل کلیه ها که محل تولید ادرار از آب و مواد زاید است، حالب ها که ادرار را از کلیه به مثانه حمل می کنند، مثانه که محل ذخیره ادرار است و پیشابراه که ادرار را از مثانه خارج میکند میباشد.

پیشابراه در دختران کوتاهتر از پسرها است به همین دلیل باکتری ها سریعتر میتوانند از طریق پیشابراه به مثانه وارد شوند و در نتیجه احتمال عفونت در دختران بیشتر است.

شایع ترین دلیل بروز عفونت مجاری ادراری عدم رعایت اصول بهداشتی کافی است. شایعترین نوع آن سیستیت است که فقط در دخترها بروز میکند. به ندرت دلیل بروز این عفونت ها وجود یک ناهنجاری آناتومیکی در مجاری ادراری است و فرد مبتلا بارها و بارها دچار این عفونتها میشود.

نشانه های وجود عفونت در مجاری ادراری

تکرر ادرار شایع ترین نشانه عفونت مجاری ادراری است. کودک ممکن است از احساس سوزش در ابتدا و انتهای ادرار کردن شکایت داشته باشد. علت این سوزش انقباض عضله مثانه بر روی جدار متورم است.

کودک ممکن است بی اراده ادرارش را دفع کند و دوباره شبها رختخواب خود را خیس کند. درد در بخش تحتانی شکم وپشت یکی از نشانه های شایع است. پشت درد شدید و تب و لرز، بی اشتهایی و سردرد نشان میدهد که کودک مبتلا به عفونت کلیه شده است و به شدت بیمار خواهد شد. خون در ادرار نشان دهنده عفونت شدید یا آسیب به کلیه هاست.

درمان

همه انواع عفونتهای مجاری ادراری نیاز به درمان دارویی دارند. پزشک نمونه ای از ادرار کودک را برای تایید عفونت باکتریال خواهد گرفت و موثرترین آنتی بیوتیک روی این عفونت را تعیین خواهد کرد تا به وسیله آن بیماری را درمان کند. عفونت مثانه میتواند به سمت بالا و به کلیه ها کشیده شود اما در صورتی که زود نسبت به درمان اقدام کنید این اتفاق نخواهد افتاد.

همه کودکان مبتلا به عفونت مجاری ادرار یرای بررسی به پزشک متخصص اطفال ارجاع میشوند. متخصص اطفال ناهنجاری های آناتومیک و احتمال بروز آسیب به کلیه را مورد بررسی قرار خواهد داد.

برای فعال نگه داشتن مثانه به کودک مایعات فراوان بدهید و کودک را تشویق کنید تا در حد امکان سریع تر ادرار خود را تخلیه کند. شربت استامینوفن و یک کیف آب گرم که روی بخش تحتانی شکم گذاشته شود میتواند در تسکین درد موثر باشد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *