#


زندگی روزمرهٔ در دوران بارداری

29 ژانویه 2018 بدون نظر 1433 بازدید

زندگی روزمرهٔ در دوران بارداری

No votes yet.
Please wait...

زندگی روزمرهٔ در دوران بارداری

سیگار: اعتیاد به سیگار در هر جنسی چه زن و یا مرد بسیار زشت و زیان آور است مخصوصا اگر مادران بارداری به چنین عادت زیان بار گرایش یافته و مصرف سیگار را ادامه بدهند، هم سلامتی خود و هم امنیت فرزندشان را به خطر خواهند افکند. زیرا سیگار کشیدن برای مادران باردار از لحاظ سقط جنین و یا زایمانهای زودرس زیانبار است احتمال چنین مشکلاتی در زنان معتاد به سیگار دو برابر بیشتر از افراد معمولی است. اگر مادران باردار شدیداً به مصرف سیگار عادت دارند، می توانند در دوران آبستنی از مقدار آن بکاهند و به حداقل برسانند. زیرا ترک یک مرتبه و به ناگهانی سیگار برای افراد عادی تأثیرات منفی میگذارد و زیان ترک آن بیشتر از مصرف سیگار میشود و اگر سلامت جسمانی در صورت عدم مصرف سیگار تضمین شود، برعکس سلامتی و بهداشت روانی فرد به مخاطره می افتد. مصرف سیگار بعد از صرف غذا شایسته تر از مصرف آن قبل از غذا است. این توجیهات نمی تواند برای افراد دلیل ادامه مصرف سیگار باشد، بلکه این نکته را همیشه مد نظر داشته باشید که سیگار برای تندرستی زیان آور است و زمینه بسیاری از سرطانها را فراهم می آورد.

امور خانه و یا مشاغل

اگر زن آبستن، بانوی خانه می باشد و وظایف خانه و آشپزی و نظافت بر عهده اش گذاشته شده است، باید توجه کند که کارهایش تا حدی میسر و مناسب است که خستگی و ناراحتی او را فراهم نیاورد. زن خانه نباید چیزهای سنگین برداشته و یا جهت گذاشتن و برداشتن چیزی بر روی بلندی خود را به زحمت بیندازد.

من اگر زن در بیرون از خانه و اداره جات کار میکند می بایست وضعیت لازم را در ماههای اواسط و نزدیک به زایمان به رئیس یا کار فرما اطلاع بدهد. نیاز به این نیست که تا آن زمان از کارش دست بکشد. اکنون بر اساس اصول و حقوق کاری، زنان حق دارند مدت مرخصی استعلاجی مناسبی را قبل و یا بعد از زایمان اخذ نمایند. اگر زن آبستن ناراحتی و یا عدم توان کاری در خود احساس نماید، می تواند از مرخصی بهره جوید، توصیه میشود که لااقل تا یک ماه به زایمان از کار دست بکشند.

مسافرت

مسافرت برای زنان باردار بسیار خطرناک و توام با ریسک است. زیرا تکانهای اتومبیل باعث میشود که انقباضات زیادی در عضلات رحم بوجود آید و سبب زایمان زودرس شود. البته باید دقت نمود که مسافرتهای طولانی بیشتر خطرآفرین هستند، زیرا نشستن مداوم به درد و سنگین شدن سبب شده و فشارهای زیادی را که حاصل آن درد شدید ناحیهای کمر و شکم و باسن است بر زن آبستن عارض میگرداند. اگر مسافرت به اجبار و تحت شرایط خاصی انجام پذیرد، باید رعایت جوانب را کرد و محل نشست و استراحت زن آبستن را در اتومبیل و یا اتوبوس راحت نمود و آماده کرد. استراحت چند ساعته فیمابین طول سفر برای زن بسیار مناسب خواهد بود. و گرنه احتمال سقط جنین و زایمان زودرس بیشتر است.

مسافرت با کشتی برای زن آبستن دو تأثیر منفی دارد. ابتدا اینکه، تهوع حاصل از دریا گرفتگی فشار زیادی را بر او و شکم حامل جنین وارد خواهد ساخت و در ثانی اگر حادثهای در کشتی برای زن آبستن پدید آید. فقدان امکانات او را به مخاطره خواهد افکند.

مسافرت با هواپیما برای مسافت های طولانی بسیار معقول تشخیص داده میشود و ترجیحا زنان آبستن از این وسیله باید استفاده نمایند. با اینکه چنین سفری نیز وجود منفی دارد و ارتفاع گرفتن هواپیما برای زن آبستن خطرناک است و کاهش میزان اکسیژن نیز او را تهدید میکند ولی با اینحال خطرات این وسیله کمتر از سایر وسایل نقلیه میباشد. کمبود اکسیژن و یا فشار حاصل از ارتفاع گیری هواپیما برای زنان موجبات زایمان زودرس به مدت ۴۸ ساعت آینده را فراهم می آورد.

شرکتهای هواپیمایی غالب می پرسند و جویای حال مسافران زن می شوند و اگر زنی چهار هفته به مدت زایمانش باقی باشد، از فروش بلیت اجتناب می ورزند. اگر مدت پرواز کمتر از ۴ ساعت باشد برای ماههای آخر آبستنی مشکلی پدید نمی آورد. مناسب ترین جهت نشست زنان باردار در هواپیما، سمت چپ و کنار پنجره است باید فراموش نشود که پس از پرواز انقباضات محسوسی در رحم پدید خواهد آمد.

فعالیتهای بدنی و ورزش

بهترین ورزش دوران آبستنی، پیاده روی است. این ورزش که هیچ زمانی خطرآفرین نمیباشد، باعث می گردد که جریان خون در رگهای پا و رانها بیشتر شود و تنفس نیز به سهولت انجام پذیرد. پیاده روی به روده های تنبل نیز مفید میباشد و آنها را به فعالیت وا میدارد و از طرفی به تقویت عضلات شکم نیز منجر میگردد. هر روز به مدت نیم ساعت پیاده روی در هوای سالم و تمیز برای زن باردار بهترین ورزش و تفریح می باشد.

سلامتی جسمانی

باید توجه داشت که بهداشت جسمانی و روانی برای زن آبستن چون کارت و مجوز گذر از مرحله دشوار زایمان است. از اینرو احراز سلامتی، یعنی تضمین و تثبیت زندگی و موفقیت او در گذر از مرحله زایمان.

بطوری که بانوان خود نیز واقف هستند، بهداشت مهبل و مقعد یکی از مهمترین موارد احراز سلامتی آنهاست. با توجه به اینکه در زنان آبستن ترشحات فرج زن بیشتر می شود، رعایت جوانب بهداشتی در این زمینه نیز از اهمیت بسزائی برخوردار می باشد.

بدون تردید در اثنای حاملگی تعریق فرد زیاد می شود و بدین علت نیاز به استحمام افزایش می یابد. اما باید دقت نمود که روش مناسب برای زن آبستن، آب ولرم میباشد. آب سرد و یا گرم برای زن آبستن خطرساز است.

استفاده از رنگ مو و یا سفیدکننده و روشن کننده که دارای مواد مسموم کننده هستند برای زن باردار خطرآفرین است و بدون تردید سلامتی جنین را تهدید می کند.

باید توجه کرد که زن باردار روزانه میبایست حدود هشت ساعت استراحت مطلق نماید. اگر برای زن باردار مقدور باشد، پس از صرف غذای ظهر، استراحت یک ساعته بسیار سودمند خواهد بود. زنان باردار بدون ترس و هراس از اینکه شاید به جنین صدمه ای برسد، میتوانند به هر جانبی بخوابند، ولی در ماه آخر و اصولاً از ماه هشتم خوابیدن به پشت مناسب است تا فشاری بر جنین وارد نشود. از این جهت گفته میشود که مادر در هر شرایطی می تواند بخوابد، اینکه جنین در درون بالونی پر از آب آمینون قرار گرفته و اگر فشاری بر او وارد شود، به روی دیگر غلت می خورد.

روابط جنسی

به طور معمول و حتی پندار پزشکی و عقاید عامیانه، نزدیکی و مقاربت در سه ماه اول حاملگی و آخرین ماه خطرآفرین می باشد و از اینرو احتراز از روابط جنسی در چنین ایامی بسیار شایسته خواهد بود. روابط جنسی در سه ماه نخست به سقط جنین منجر گشته و در ماه آخر نیز سبب آلودگی مادر و رحم و جنین به میکروب می شود. از طرفی خطر خونریزی و یا زایمان زودرس نیز باعث میشود که از جانب پزشکان توصیه شود تا از ایجاد روابط جنسی احتراز جویند.

انجام امور رادیولوژی

علیرغم اینکه دیدگاههای پزشکان در مورد انجام رادیولوژی بر روی مادران باردار و تأثیرات اشعهٔ ایکس بر روی جنین متفاوت است و خطرات حتمی و قریب به یقین تا به امروز از جانب محققان و دانشمندان تثبیت نشده است، ولی محض رعایت جوانب احتیاط توصیه می شود که مادران باردار از قرار گرفتن در زیر اشعهٔ ایکس اجتناب نمایند. البته در تمامی کلینیک ها و مراکز رادیولوژی از زنان آبستن جویای مدت آبتنی می شوند و خود رعایت جوانب احتیاط را می نمایند ولی در صورتیکه به ناچار مجبور به عکسبرداری شوند، در آن صورت اقدامات مقتضی از جانب رادیولژیست انجام می پذیرد. بهترین وسیله تشخیص وضعیت جنین و یا رحم استفاده از سیستم و شیوه اولتراسون یا سونوگرافى است.

داروها

استفاده از داروها به هر عنوانی بدون نظر و تجویز پزشک برای زن باردار خطرساز است.

بهداشت پستان

به خاطر اینکه تاثیرات هورو مونی حاملگی بر سیستم مختلف بدن از جمله بر روی پستانها نیز موثر است، لذا پستانها در طول آبستنی بزرگتر از هر زمان شده و نوک آنها نیز برجسته می شوند تا وظایف خودشان را در ایام شیردهی به نحو احسن انجام دهند. از اینرو بزرگی و درشتی آنها باعث می شود که سنگین گشته و آویزان باشند. باید مادران آبستن توجه نمایند که استفاده از سینه بندهای اسفنجی و یا فشرده برای نگهداری پستانها امری خطا آمیز است و باعث می شود، پستان در اثر فشردگی و تجمع برخی از ترشحات داخلی زمینه را برای ایجاد تومور فراهم آورد. بنابراین استفاده از سینه بند معمولی و نرم که چندان فشاری به سینه ها وارد نیاورد، مناسب تشخیص داده می شود. از طرفی حرکات لازم برای توسعه و آمادگی عضلات پستان که در بخش متعاقب به آن اشاره خواهیم کرد، بسیار مفید خواهد بود.

برای رعایت بهداشت پستان به نکات زیر توجه نمائید: به خاطر اینکه پوست پستان به علت تعریق همیشه در معرض آلودگی است، لذا با شستن با آب ولرم و صابون در هر فرصتی مناسب می باشد. همیشه برای شادابی و نرم ماندن نوک پستانها از روغن بادام و کاکائو استفاده کنید. با اینکه در بین خانم های عوام استفاده از الکل برای ضد عفونی و تمیز کردن سر پستانها و خود آنها رایج است ولی به طور مؤکد توصیه می کنیم که از این مادّه برای رعایت بهداشت سینه و پستان استفاده نکنید. زیرا الکل پوست را سفت و خشن تر میسازد و زمینه را برای ترکیدگی های پوستی فراهم میکند.

البسه

انتخاب لباس در دوران حاملگی نیز یکی از اصول بهداشتی است. استفاده از لباسهای گشاد و راحت بهترین شیوه ملبس شدن زن حامله است. برخی از زنان خودسرانه از کمربند حاملگی استفاده می کنند که این عمل بسی خطا آمیز بوده و قبل از توصیه پزشک هیچگاه چنین اقدامی نباید کرد. جورابهای بنددار نیز در طول ایام حاملگی ممنوع است. به طور معمول جوراب بنددار یا «ژارتیر» که در حالت عادی نیز به گردش خون در رگها تاثیر منفی میگذارد. در زمان حاملگی تاثیر چنین جورابهایی بسیار زیانبار است.

کفشهای مورد استفاده نیز نباید فشرده و یا با پاشنه های بلند باشند. اگر زنان باردار به کفشهای پاشنه بلند عادت دارند، نباید یکمرتبه از کفشهای مسطح استفاده نمایند و بتدریج از میزان ارتفاع آنها کاسته و سپس از کفش مسطح بهره بجویند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *