#


روشهایی برای جلوگیری از مکیدن انگشت شست کودکان

15 ژانویه 2018 بدون نظر 1433 بازدید

روشهایی برای جلوگیری از مکیدن انگشت شست کودکان

No votes yet.
Please wait...

مکیدن انگشت شست

بسیاری از کودکان به عنوان مکنده های انگشت متولد می شوند. این انگشت شست در همان اوایل زندگی، راه خود را به طرف دهان پیدا می کند و درست همانجا می ماند. این بدان معنا نیست که کودک احساس ناامنی می کند یا نگران است، بلکه به این معناست این عادت نیاز او به مکیدن را ارضاء می کند. بعضی از نوزادان واکنش مکیدنی شدیدی دارند.

احتمال پنجاه – پنجاه است و مکنده انگشت طبیعی به طور ترک می کند. آنهایی که به این عادت ادامه میدهند، اکثراً تا قبل از هشت سالگی ان را ترک که اگر چه همه شما نگران این عادت هستید و به دنبال دلایل مکیدن شست می گردید، ولی – هدایت فقط دو دلیل موثق برای تغییر عادت وجود دارد. یکی اجتماعی و دیگری دندانیا شودشان امروز در مقایسه با کودکان سالهای گذشته باید با افراد زیادی در ارتباط باشند، چون آنها در سنین کم به کلاس های پیش دبستانی و کودکستان فرستاده می شوند. اگر مکیدن انگشت از طرف والدین، مربیان و یا همسالان پذیرفته شده نباشد یا اگر مانع روابط کودک با دیگران یا انجام کارهای مدرسه میشود، بنابراین لازم است به او کمک کنیم تا این عادت را ترک کند. علاوه بر این، وقتی که دندان های دایمی او شروع به رشد می کنند مکیدن انگشت می تواند به ترتیب دندان کودک تاثیر بگذارد. اگر قصد دارید عادت مکیدن شست کودک خود را تغییر دهید، از روش کلی برای از بین بردن عادت عصبی و راه حل های دیگری استفاده کنید که به طور خاص برای این عمل ویژه ذکر شده اند.

فرو نشاندن واکنش غیرارادی مکیدن نوزاد

برای جلوگیری از پیشرفت عادت مکیدن به انگشت در نوزادی، با واکنش شدید مکیدن زمان شیر نوشیدن او را طولانی تر کنید. یک شیشه با پستانکی که سوراخهای ریز برای آرام جاری شدن شیر دارد یا یک پستانک کمک می کنند تا این نیاز او ارضاء شود. بسیاری از متخصصان کودک معتقدند اکثر کودکانی که از پستانک برای چند ماه اول زندگیشان استفاده می کنند، هرگز انگشت شست

خود را نمی مکند، اغلب آنهایی که به پستانک وابسته شدهاند در مقایسه با ترک مکیدن انگشت خیلی زودتر آنها را رها می کنند.

از نادیده گرفتن اصولی استفاده کنید

فرصت کمی مناسب است تا کودک شما مکیدن شست خود رابه میل خودش کنار بگذارد، قبل از اینکه به کلاس اول برود شما میتوانید فقط کل عمل او را نادیده بگیرید. در حقیقت، بهتر است به طور همیشگی به این عادت توجه نکنیم.

به یاد داشته باشید از بین بردن این عادت کار یک شبانهروز نیست، نیاز به تمرین و صبر شما دارد. اما اگر در نادیده گرفتن خود ثابت و استوار باشید، این عادت به تدریج کاهش مییابد. در اینجا نشان میدهیم که چگونه موثر است.

  • نظر مثبت یا منفی در مورد مکیدن انگشت ندهید. از هر نوع اظهارنظر خودداری کنید. حرف زدن یا نگاه کردن به کودک، زمانی که شست خود را میمکد. ابزاری برای جلب توجه می شود.
  • وقتی در حال مکیدن انگشت است از طریق تماس فیزیکی یا نزدیک شدن آرامش برایش فراهم نکنید.
  • اما وقتی مکیدن انگشت را متوقف کرده، حتماً او را نوازش کنید و در آغوش بگیرید. غیر از کودک مخالف، بازخورد مثبت در این زمان می تواند مفید و موثر باشد. «آه! من خیلی دوستت دارم وقتی بدون گذاشتن انگشت در دهانت تلویزیون نگاه می کنیا»، یا «وقتی انگشتت را نمیخوری مثل یک دختر بزرگ هستیا»، از طرف دیگر، اگر متوجه شدید اظهارات شما باعث افزایش مکیدن شد، بنابراین به روش نادیده گرفتن کامل عادت بازگردید و وقتی که آن کار را متوقف کرد، بدون هیج اظهارنظری، تماس عادی با او برقرار کنید.

یک برنامه دقیق طراحی نمایید.

با استفاده از شش مرحله پایه اصلی که در شروع این فصل ذکر کردیم، کودک را تشویق کنید تا این عادت را کنار بگذارد.

  1. کودک را تشویق کنید تا تمدد اعصاب کند. اکثر مردم به ویژه کودکان وقتی خسته و افسرده هستند، به عادتهای قدیم روی میآورند. آموختن تمدد اعصاب به کودک کمک می کند تا از آن عادتها اجتناب کند و بیاموزد از عادت ارزشمند جدید استفاده نماید برای کودک بزرگتر، به محضر اینکه آرامش یافت، او را تشویق کنید تا روی دستانش متمرکز شود.
  2. کودک را آگاه کنید. فرزندتان را تشویق کنید تا از مکیدن انگشت خود آگاه شود. یعنی با درایت کامل به او نشان دهید انگشتش بعد از مکیده شدن تغییر شکل میدهد از او کار است خود را در آیینه نگاه کند و درباره ظاهر خود صحبت بخواهید وقتی مشغول این کند. انگشت خود را بمکید و از او بپرسید که چه فکری می کند. بچههای دیگری که انگشتشان را میمکند به او نشان دهید.
  3. به کودک یک جایگزین برای انگشت بدهید. اگر انگشت یک آرامش بخش است، بنابراین یک جایگزین که اهمیت کمتری دارد- یک خرگوش یا یک حیوان پارچهای پشمالو – می تواند او را راضی کند. گاهی فشردن دست، رضایت کافی ایجاد میکند به یاد داش باشید که به دلیل استفاده از مهارتهای تمدد اعصاب هنگام حسی مکیدن و صرف نظر از آن، حتماً او را تشویق کنید.
  4. شرایط را تغییر دهید برای بچه های خیلی کوچک، سعی کنید زمان مکیدن را کوتاهتر کنید تا اینکه به یکباره آن را حذف کنید.
  • محدودیتهایی در جایی که او انگشت خود را میمکد معین کنید. برای چند روز مکان و زمان مکیدن های او را ثبت کنید. یک زمان یا مکان را انتخاب کنید و به او بگویید مکیدن انگشت در آن مکان و آن زمان مجاز نیست، شما باید شرایط را کنترل کنید. با یادآوری ترغیب کنید و به کودک برای تغییر رفتارش نیز پاداش دهید.
  • از پیامد طبیعی استفاده کنید. چنانچه اگر کودک انگشت خود را در مکان ممنوع مکید پیامدهایی را برایش در نظر بگیرید. اگر تماشای تلویزیون را به عنوان پیامد انتخاب کردهاید، آن را برای پنج دقیقه خاموش کنید. بعد از پنج دقیقه (تلویزیون یا مکیدن انگشت) او میتواند به تماشای تلویزیون بازگردد. پیامدهای منفی دیگر می توانند حذف دسر باشد- چنانچه زمان صرف غذا زمان محدود کردن است – یا چنانچه بازی کردن در بیرون زمان ممنوع است میتوانید از زمان سکوت پنج دقیقه ای استفاده کنید. یادتان باشد از قبل کودک را با پیامدهای کار، آگاه کرده باشید. او را مشاهده کنید و بطور ثابت در صورت لزوم پیامدها را اجرا و مدیریت کنید. اما به یاد داشته باشید وقتی موفق شد، او را تشویق و تحسین کنید.
  • برای رفتار جدول ترسیم کنید و به تلاشها پاداش دهید. جدول پاداش، فرصتهایی که کودک رفتار جدید را تمرین می کند افزایش میدهد. به او بگویید هر دفعه که در مکان یا زمان ممنوع موفق شود، میتواند اثر انگشت شست خود را روی جدول به عنوان علامت بگذارد.

کودک اثر انگشت خود را روی جدول پاداش جمع آوری می کند، در حالی که رفتار جدیدش را تمرین می کند برای مثال؛ هر دفعه که کودک بدون نمکیدن انگشت تلویزیون تماشا می کند، یک ثر انگشت دریافت می کند. با چهارچوب زمانی شروع کنید که او به راحتی می تواند مدیریت کند. برای تعداد مشخصی از اثرهای انگشت، پاداش مناسبی در نظر بگیرید. به تدریج طول زمان مورد نیاز برای به دست آوردن اثر انگشت را افزایش دهید.

بنابراین: روز اول، کودک می تواند بدون مکیدن انگشت خود، به مدت پنج دقیقه هنگام تماشای تلویزیونیک اثر انگشت دریافت کند. در اواخر روز یا روز بعد، لازم است که او برای ۱۵ دقیقه موفقیت، یک اثر انگشت دریافت کند.

  • فرایند را دوباره شروع کنید. وقتی مکیدن در یک زمان و یا مکان با موفقیت حذف شد، دوباره آن را برای مکان دیگر شروع کنید.

برای حذف این عادت در مدرسه، باید با معلم همکاری کنید. به او بگویید که در منزل چه کار می کنید. به کودک بگویید اگر در مدرسه برای مدت زمان مشخصی، روز خود را بدون مکیدن انگشت سپری کند، میتواند یک اثر انگشت در منزل دریافت کند. تصمیم بگیرید چگونه باشد. آیا برای یک روز کامل باشد، تمام روز غیر از خواب نیم روز، یک ساعت بعد از رسیدن به خانه یا هر وقت دیگری که شما بخواهید. هر دفعه که کودک در مدرسه موفق شد، از معلم بخواهید تا یک نامه تایید مثل (به معلم یک سری برگه یادداشت بدهید) نامه ذکر شده به خانه بفرستد: پدر و مادر عزیز اسلاما حدس بزنید چی شده؟ من امروز بدون مکیدن انگشت مدرسه را سپری کردم!

برای بچه های بزرگتر از درمان فشرده استفاده کنید.

برای بچه بزرگتر یا به ندرت نوجوانان که هنوز انگشت خود را می مکند، ممکن است به روشی نظامند و شدیدتری نیاز داشته باشید. در روشی که “آگاهی شدید ” نامیده می شود، به کودک می آموزید هنگامی که انگشت به طرف دهانش رفت «جلوی خودش را بگیرد» و به عنوان پیامد . مکیدن انگشت، از فشار دادن دستها استفاده کند.

ابزار دندانپزشکی تجویز شده و قالب گرفته شده توسط دندانپزشک، برای بعضی از کودکان بزرگتر که میخواهند عادتشان را ترک کنند موثر واقع می شود. موثرترین وسیله، ابزاری است که وقتی انگشت به درون دهان میرود، هم برای انگشت و هم کام دردناک باشد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *