#


راهکارهایی برای کودکی که نمی خواهد بعد از بازی وسایلش را مرتب کند

16 مارس 2018 بدون نظر 1181 بازدید

راهکارهایی برای کودکی که نمی خواهد بعد از بازی وسایلش را مرتب کند

No votes yet.
Please wait...

کودکان نامرتب و بی نظم

اگر شما مثل خیلی از والدین هستید، بنابراین اغلب از خود می پرسید چرا به کودک شما طوفان گفته می شود. جالب است بگوییم این قبیل افراد کوچک می توانند نظم اتاق را یکدفعه به هم بریزند. کودکان، عاشق شلوغ کاری و آشفته کردن هستند. در حقیقت، بچه های کوچک از شلوغی و بهم ریختگی محیط آگاه نیستند. «هرچه اطرافشان شلوغ تر باشد ، لذت بیشتری می برند.»

با این حال، خیلی زود منزل شما به گونه ای می شود که گویی شما تولید کننده ی اسباب بازی و لباس هستید. شما به طور مکرر به کودکتان گوشزد می کنید که باید آن را مرتب کند و یا اینکه خودتان آنها را مرتب می کنید. در پایان با یک کار بیشتر مواجه می شوید که باید انجام دهید. حتی بدتر از آن اینکه کودک شما می آموزد شخص دیگری برای او اتاق را مرتب خواهد کرد..

هر کسی مسئول مرتب کردن و برطرف کردن شلوغی های خودش است. به کودک بیاموزید اهمیت مراقبت از وسایلش و مرتب نگه داشتن آنها در مکان مناسب را درک کند تا وقتی که به آنها نیاز دارد، بتواند راحت آنها را پیدا کند و با ایجاد حس غرور، به خاطر مرتب بودنش به او پاداش دهید.

با وجود این، گاهی شما می توانید این رفتار را خیلی ساده در او به وجود بیاورید:

«اینجوری است، ما همه ی وسایلمان را در این خانه مرتب می کنیم.» به طوری که این قانون باید یک بخش طبیعی از زندگی در همان اوایل کودکی باشد. در غیر این صورت، شما می توانید این شرایط را به کمک یکی یا بیشتر از این حل کننده های مشکل، اصلاح و رفع کنید.»

از پیش برنامه ریزی کنید

نظم و ترتیب در وقت صرفه جویی می کند، مانع ناکامی می شود و نیز به شما امکان می دهد محیط خود را کنترل کنید. بنابراین برای آماده کردن فضا برای فرزند کوچکتان که بتواند مرتب تمیز بودن را برای خودش آسان کند، وقت بگذارید.

  • فضا و مکان هایی برای وسایلش ایجاد کنید. به او بگویید، همانطور که خانه ای برای زندگی کردن دارد، جایی هم برای وسایلش دارد. مکان های مجزا برای اسباب بازی و وسایل ورزشی و هنری و وسایل دیگر دارد. در نظر بگیرید که جعبه های کفش می توانید وسایل کوچکتر را نگه دارد و یک کشوی گنجه می تواند مکانی مناسب برای اشیای گرانبهای جمع شده باشد، برای وسایل بزرگتر، قفسه ها، کابینت و یا یک کمد لباس معمولا در مقایسه با جعبه ی بزرگ اسباب بازی که در آن اسباب بازی ها در هم آمیخته میشوند و اغلب میشکنند، بهتر هستند. صندوقچه های پلاستیکی قابل نصب برای قطعات و اسباب بازی های چند تکه نیز مناسب می باشند. ترتیب قراردهی شما هر گونه که باشد، هدف فراهم کردن مکان مقابل تشخیص برای هر وسیله است.
  • برای کودک مکان های کاملا قابل دسترسی ایجاد کنید. اتاق را از نقطه نظر کودک بررسی کنید و مطمئن شوید قفسه، کابینت ها و جالباسی و میله ی چوب لباسی کاملا در جایی واقع شده اند که دست او به راحتی به آنها برسد.
  • مکان ها را نامگذاری با برچسب گذاری کنید. هر مکان را با یک برچسب و حرفی که خودشان دوست دارند و یا حتی تصاویر علامت گذاری کنید تا مشخص شود هر وسیله متعلق به کجاست. به تدریج، کودک شما هدف از این برچسبها را یاد خواهد گرفت.

آموزش دهید و نظارت کنید

یک الگوی وظیفه برای کودکتان فراهم کنید – به این معنی که شما نیز باید تمیز و مرتب باشید – و بر کارهایشان نظارت کنید. از کودکانی که در گذشته هرگز بعد از بازی، وسایلشان را مرتب تکرت اند نمی توانیم انتظار داشته باشیم یکدفعه کاملا تغییر کنند. همچنین آنها نمی دانند که چه کار باید انجام دهند. تمام کودکان – کوچک یا بزرگ – باید بیاموزند که استانداردهای شما چه چیزهایی است. آیا این گفته « از دل برود هر آنچه از دیده برفت» برای برای شما قابل قبول است یا بر نظم و ترتیب حتی پشت درهای بسته اصرار می ورزید؟ در نظر داشته باشید کودک شما به تدریج چیزهایی که شما می خواهید را یاد می گیرد. بنابراین باید در توقعات و انتظاراتشان منطقی و معقول باشند.

  • گاهی برای کمک آماده باشید. حتی یک کودک مرتب، نیز برای مرتب کردن اسباب بازی هایش که قطعات زیادی دارند، به کمک نیاز دارد تا آنها گم نشوند. روشی را که ما از مادر یک کودک دو ساله باد گرفته ایم، امتحان کنید. از کودک خواسته می شود تا آنجا که می تواند مرتبه کند، سپس مادر باز می گردد تا تمام قطعات را در کنار هم قرار دهند وقتی کودک مهارت لازم را کسب کرد، خودش اسباب بازی های بیشتری را در کنار هم می گذارد تا سرانجام بتواند به تنهایی و با احساس غرور بیشتر کارش را انجام دهد.
  • عادت ایجاد کنید، کودک را تشویق کنید تا به محض اینکه کارش با چیزی تمام شد، آن را مرتب سر جایش بگذارد. در مورد بچه های خیلی کوچک می توانید یک اسباب بازی را مرتب کنید، سپس او دیگری را برمی دارد در حالی که آواز می خوانید، «اینجوری ما اسباب بازی هایمان را مرتب می کنیم، مرتب می کنیم اسباب بازی هایمان را » وقتی مرتب کردن وسایل آموخته شد، هدف بعدی این است که به او بیاموزیم آنها را کجا قرار دهد. اگر این کار را خیلی زود شروع کنید، او به این نتیجه می رسد که یک بخش طبیعی از بازی کردن با کار کردن است.

علایم و نشانه های واضح بدهید

وقتی می خواهید کودک وسایلش را مرتب کند، واضح و ساده به او بگویید که از او می خواهید چه کار بکند: «دخترم! لطفا تمام عروسکهایت را جمع کن و آنها را مرتب درون قفسه ی اسباب بازی هایش بگذار.» با صدایی مهربان و ملایم و در عین حال قاطع صحبت کنید، هرگز دستور ندهید. اگر او عکس العملی نشان نداد، ۵ ثانیه بعد در خواست خود را تکرار کنید. اگر همچنان واکنشی نشان نداد. اگرچه میدانید هر دو دفعه متوجه گفتار شما شد، سپس از پیامد کار استفاده کنید.

از پیامدها استفاده کنید

برای اینکه در خواست شما معنادار شود، کودک باید بداند اگر کاری که شما خواسته اید را انجام ندهد، هیچ بحث و صحبت اضافه ای وجود نخواهد داشت و شما هم کارش را انجام نخواهید داد. بلکه. پیامد و اثر فوری و خاصی منتظر اوست. این پیامد می تواند، مهلت، راهنمای دستی یا جبران کار باشد.

اگر به منزل آمدید و مشاهده کردید کودک وسایلش را مرتب نکرده است، باید از نوع دیگری از پیامد و اثر استفاده کنید، از پیش به او بگویید اگر هر یک از وسایلش در پایان روز مرتب سر جایش نگذارد، باید در مدت زمان خاصی آن کار را انجام دهد، شاید آخر هفته و آن وسیله را در جعبه «وقت دیگر» قرار دهید تا زمان بازگرداندن آن فرا برسد. توجه داشته باشید کودک فهمیده است که اگر وسایل را در محل خودشان نگذارد، این اتفاق دوباره می افتد.

از تشویق و تقویت استفاده کنید

بازخور مثبت در این شرایط بسیار مؤثر و مفید است، همان طور که در موارد دیگر مفید بود. همیشه وقتی رفتار کودک خوب است به خاطر تلاش هایش او را تشویق کنید.

  • بگذارید کودک به طور گفتاری بداند وقتی اسباب بازی هایش را مرتب می کند، چقدر خوشحال میشوید. دفعه ی بعد که متوجه شدید او این کار را خودش به تنهایی انجام داد، به او بگویید چقدر کارش عالی و فوق العاده است. دفعه ی بعد او چیزی که می خواهد را با سرعت پیدا می کند، چون در مکان مناسب خود قرار دارد. بنابراین به خاطر این کار شگفت آورش، با محبت به پشت او بزنید و تشویقش کنید.
  • فعالیت ها را تقویت کنید. «تو کار فوق العاده ای کردی که اسباب بازی هایت را مرتب کردی، بدون اینکه حتی ازت خواسته باشم. حالا بیا و اسنک بخور.» یا «الآن بیا بازی مورد علاقه ات را بکن.»

پیشگیری کننده و مبتکر باشید

از تصور خود برای تشویق حس نظم استفاده کنید.

  • از تایمر استفاده کنید. کودک را مرتب به رقابت وادارید تا رکورد تمیزترین در جهان را بشکند و با تایمر آشپزخانه با زمان سنج، برایش زمان نگه دارید.
  • از او یک غافلگیری بخواهید. بعضی کودکان عاشق این هستند که والدین را غافلگیر کنند. به آنها بگویید که اتاق را برای پنج دقیقه ترک می کنید. وقتی برمی گردید می خواهید ببینید آیا آنها می توانند جادو کنند و تمام اسباب بازی ها را از وسط اتاق ناپدید کنند و در مکان درستشان قرار دهند یا نه؟
  • نظارت کنید. وانمود کنید شما معروف ترین ناظر کارآگاه نظم و آراستگی هستید و به دنبال وسایلی می گردد که در مکان های خود قرار ندارند. با بازی من مأمور مخفی هستم و به دنبال وسیله ای هستم که باید در جای درستشان قرار بگیرند، را انجام دهید.
  • از قانون برداشتن استفاده کنید. اگر کودک عاشق این است که یک دفعه تمام اسباب بازی های اتاقش را بیرون بیاورد، به او بگویید که قانون عوض شده است. از این به بعد، او می تواند یک اسباب بازی را بردارد، ولی اول باید یکی بگذارد. این روش وقتی که دو کودک در اتاق مشترک مشغول بازی هستند نیز مؤثر است. هر کودک مسئول اسباب بازی مورد نظر خودش است که انتخاب کرده و بعد باید آن را به جای خودش باز گرداند.
  • قانون مبادله. این قانون برای بچه های کوچکتر مفید است. گاهی، اسباب بازی هایی را که کودکتان اخیرا با آنها بازی نکرده است را جمع کنید و آنها را در یک مکان مناسب قرار دهید. اینجا فروشگاه مبادله ی کالا است. هر هفته که او وسایلش را مرتب کرد، به او اجازه دهید تا در ازای یک اسباب بازی، یکی دیگر از شما بگیرد. این بازی برای او جذابیت تازهای خواهد داشت.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *