#


درباره پوشک های نوزادی که تازه متولد شده چه باید بدانید؟

پوشک های نوزادی
29 اکتبر 2017 بدون نظر 1611 بازدید

درباره پوشک های نوزادی که تازه متولد شده چه باید بدانید؟

No votes yet.
Please wait...

درباره پوشک های نوزادی که تازه متولد شده چه باید بدانید؟

اولین گزینه شما این است که بین پوشک های پارچه ای و یکبار مصرف یکی را انتخاب کنید. در سالهای اخیر اکثریت والدین به استفاده از پوشکهای یکبار مصرف روی آورده اند البته آگاهی بیشتر از مسائل زیست محیطی نیز موجب نگاه دوباره به پوشک های پارچه ای شده است تا مواد زائد کمتری وارد محیط زیست شود.

البته این مسئله هنوز به درستی مورد بررسی قرار نگرفته است چرا که مواد شوینده ای که برای تمیز کردن پوشکهای پارچه ای مورد استفاده قرار میگیرند می تواند موجب آلودگی منابع آب شده و انرژی لازم برای شستشوی پوشک های پارچه ای نیز به نوعی تلف می شود. با اینکه پوشک های پارچه ای در درازمدت ارزان قیمت تر از انواع یک بار مصرف می باشند ولی صورتحساب برق مصرفی ماشین لباسشویی و زمان از دست رفته شما نیز باید در نظر گرفته شوند.

کاملا واضح است که علیرغم نوع انتخابی پوشک، در صورتی که هر زمانی که لازم باشد پوشک نوزاد را عوض کرده و اصول اولیه بهداشتی را رعایت نماید فرزند شما شاد و خوشحال خواهد بود.

پوشک های نوزادی

پوشک های نوزادی

پوشک های یکبار مصرف

پوشک های یک بار مصرف عوض کردن پوشک را تا حد امکان ساده تر کرده اند. پوشاندن آنها بسیار آسان است و هیچ تا یا گره یا شلوار لاستیکی نیز مورد نیاز نمی باشد. این پوشک ها بعد از خیس یا کثیف شدن دور انداخته می شوند.

استفاده از پوشک های یک بار مصرف در هنگام سفر بسیار راحت است، زیرا می توانید تعداد کمتری همراه داشته باشید و فضای کمتری نیز برای تعویض آنها مورد نیاز میباشد و نیازی به بازگرداندن پوشک های خیس و بدبو برای شستشو ندارید. البته باید دائما این پوشک ها را در خانه داشته باشید. بهتر است این پوشک ها را به طور هفتگی و در بسته های بزرگ خریداری کنید تا هر روز مجبور به حمل یک بسته حجیم از آنها در موقع خرید نشوید.

هیچگاه نباید این پوشک ها را درون چاه فاضلاب بیندازید زیرا غیرقابل جذب می باشند و در خم S شکل لوله ( شترگلو) گیر می کنند. در عوض کیسه بزرگی مخصوص پوشکهای مصرف شده داشته باشید و قبل از دورانداختن توجه داشته باشید که کیسه استحکام لازم برای بلند کردن را داشته باشد.

پوشک های نوزادی

پوشک های نوزادی

پوشک های پارچه ای

گرچه قیمت پوشک های پارچه ای در هنگام خرید گرانتر از پوشکهای یک بار مصرف می باشد اما در دراز مدت به صرفه خانواده خواهد بود. پوشکهای پارچه ای در مقایسه با پوشک های یک بار مصرف نیازمند کار بیشتری از جانب شما می باشند، زیرا آب کشی، استریل کردن، شستن و خشک کردن پوشک بعد از هر بار استفاده باید انجام شود. شما دست کم به بیست و چهار عدد پوشک نیاز دارید تا همیشه تعدادی پوشک تمیز در دسترس داشته باشید.

هر قدر پوشک بیشتری خریداری کنید نیاز کمتری به شستشوی آنان خواهید داشت. در هنگام خرید این پوشک ها توجه داشته باشید که بهترین کیفیت ممکن را انتخاب کنید. از آنجایی که پوشک ها را برای مدت زیادی استفاده خواهید کرد بهتر است از جنسی خوب تهیه شده باشند تا دوام بهتری داشته باشند. ضمنا پوشک های باکیفیت قدرت جذب بیشتری دارند و در نتیجه نوزاد احساسی راحتی بیشتری با انها خواهد داشت.

شما میتوانید پوشکهای حوله ای مربع شکل را بسته به اندازه و نیاز فرزندتان به صورتهای مختلف تا بزنید. این پوشکها قدرت جذب خوبی دارند (حتی بیشتر از پوشک های یک بار مصرف) بنابراین برای استفاده شبانه بسیار مناسب می باشند. حتی اگر در طول روز بخواهید از پوشک های یک بار مصرف استفاده کنید.

پوشک های حوله ای با پرزهای گرد به شکل T تهیه می شوند و از پارچه های حوله ای بهتری در مقایسه با پوشک های مربع شکل تولید می شوند. این پوشک ها برای افزایش میزان جذب در بخش مرکزی دارای بخش سه لایه می باشند. شکل این پوشک ها پوشاندن آن را به کودک آسانتر می کند و کودک را تمیز و پاکیزه نگاه می دارد.

اگر از پوشکهای پارچه ای استفاده کنید به لایه آستری پوشک نیاز خواهید داشت. انواع یک طرفه این آستری ها را انتخاب کنید. این آسترها امکان عبور ادرار به لایه های زیرین پوشک را فراهم کرده و درعین حال لایه مجاور پوست کودک خشک می ماند.

پوشک های نوزادی

پوشک های نوزادی

خطر ایجاد زخم ناشی از اصطکاک یا رطوبت نیز با استفاده از این لایه های آستری به حداقل می رسد. این لایه ها از آلوده شدن مستقیم پوشک به مدفوع جلوگیری می کنند و می توانید پوشک را بدون وجود مدفوع در روی آن برداشته و به سادگی با آب بشویید. ضمنا به دوازده سنجاق پوشک نیز نیاز خواهید داشت ( این سنجاق ها بست مخصوصی برای حفاظت پوست نوزاد دارند). شش شلوارک لاستیکی نیز برای جلوگیری از خیس یا کثیف شدن لباس یا تخت کودک مورد نیاز خواهد بود.

پوشکهای پارچه ای در بازار در دسترس می باشند که همه ویژگیهای پوشک های یک بار مصرف در خود جای داده اند و قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی را نیز دارند. این پوشک ها شکل مناسبی داشته و لایه بیرونی ضد آب دارند. برای بستن انها از چسب های مخصوص پارچه استفاده شده است و درقسمت حلقه پای کودک کش دارند.

عوض کردن پوشک نوزاد

هر زمانی که پوشک نوزاد خیس یا آلوده به مدفوع شود باید آن را عوض کنید. تعداد دفعات تحویل پوشک در نوزادان مختلف متفاوت است. اما به عنوان یک قانون شما باید هر روز صبح بعد از بیدار شدن نوزاد پوشک او را عوض کنید. شبها نیز قبل از گذاشتن او در تختخواب، بعد از حمام و بعد از هر بار تغذیه که شامل تغذیه های شبانه نیز می شود باید پوشک او تعویض شود.

عوض کردن پوشک های یک بار مصرف کار بسیار ساده ای است مشروط بر اینکه پوشکی که اندازه مناسبی برای فرزندتان دارد انتخاب کرده باشید. اما در مورد پوشک های پارچه ای میتوانید به هر شکلی که برای خودتان آسان است آن را تا بزنید. باید از لایه های آستری پوشک نیز استفاده کنید.

پوشک های نوزادی

پوشک های نوزادی

بهداشت پوشک ها

شستن کامل پوشکها از اهمیت بسیاری برخوردار است. وجود ذرات بسیار کم آمونیاک نیز موجب آزردگی پوست کودک میشود و باکتریهای موجود در مدفوع میتواند به ایجاد عفونت در کودک منجر شود. شوینده های قوی یا پودرهای بیولوژیکی نیز میتوانند پوست کودک را تحریک کند بنابراین همیشه از ورقه یا پودرهای صابون برای شستن پوشک ها استفاده کنید.

اگر می خواهید از نرم کننده لباس استفاده کنید همیشه بعد از استفاده از آن، پوشک را به طور کامل آب بکشید و اهمیتی به توصیه های تولیدکننده ندهید. اگر می خواهید از محلول ضد عفونی استفاده کنید باید پوشک های آلوده به مدفوع را به خوبی بشویید و پوشک های آلوده به ادرار را فقط آب بکشید. نیازی به جوشاندن پوشک ها نیست مگر اینکه خیلی الوده و لک شده باشند یا به رنگ خاکستری در آمده باشند. فقط کافی است برای شستن یا اب کشی از آب داغ استفاده کنید. اگر لباسهای نوزاد نیز آلوده به مدفوع شده اند نباید روی آنها محلول ضد عفونی بریزید زیرا رنگ لباس را پاک می کنند. فقط کافیست تا جایی که می توانید مدفوع را از روی آن بردارید و لباس را به شکل معمول شسته و آب کشی کنید.

پوشک های نوزادی

پوشک های نوزادی

برنامه منظم شستشو

تنظیم برنامه منظم برای شستشو زندگی شما را آسانتر خواهد کرد به خصوص اگر بخواهید پوشک ها را به یک باره و در تعداد بالا بشوید. برای این کار لازم است مقدار زیادی و حداقل ۲۴ عدد پوشک داشته باشید. به دو سطل پلاستیکی مخصوص استریل کردن نیاز دارید که دسته های قوی داشته باشند. یکی از این سطلها مخصوص پوشک های آلوده به مدفوع و دیگری مخصوص پوشک هایی است که فقط به ادرارآلوده شده اند. این سطل ها باید به اندازه کافی بزرگ باشند و گنجایش دست کم شش پوشک را به اضافه فضای کافی برای محلول ضد عفونی داشته باشند. اما لازم نیست به قدری بزرگ باشند که وقتی پر می شوند حمل آنها برایتان غیرممکن باشد، شما می توانید سطل های مخصوص پوشک خریداری کنید، اما هر سطلی که اندازه آن مناسب باشد و درپوش داشته باشد نیز همین کار را انجام می دهد.

هر روز صبح سطل ها را با محلول ضد عفونی پر کنید و همیشه قبل از انداختن پوشک داخل سطل آن را آب بکشید. پوشک های خیس باید با آب سرد آب کشی و چلانده شوند و سپس درون سطل حاوی محلول قرار بگیرند. در مورد پوشک های آلوده به مدفوع باید تا جایی که میتوانید مدفوع روی پوشک ها را داخل لگن توالت بریزید و بعد آن را زیر شیر توالت نگه دارید تا مدفوع آن به طور کلی پاک شود.

آب اضافی را با فشار دادن آنها خارج کنید و پوشک را در داخل سطل مخصوص پوشک های آلوده به مدفوع قرار دهید. وقتی پوشک ها برای مدت کافی داخل محلول قرار گرفتند باید آنها را از سطل بیرون بیاورید. پوشک هایی که فقط آلوده به ادرار می باشند را با آب داغ کاملا آب کشی کرده و خشک کنید. پوشک های آلوده به مدفوع باید در داخل ماشین لباسشویی و روی برنامه داغ شسته و سپس آبکشی و خشک شوند.

پوشک های نوزادی

پوشک های نوزادی

شلوارهای لاستیکی در صورت شسته شدن در آب داغ یا سرد خشک و غیرقابل استفاده می شوند. آنها را در آب ولرم بشوید و کمی مایع شوینده به آنها اضافه کنید. سپس با یک دستمال آنها را خشک کرده و تا زمان مصرف مجدد در معرض هوا قرار دهید. اگر این شلوارهای لاستیکی سخت و خشک شدند میتوانید آنها را همراه با چند حوله درون دستگاه خشک کن قرار دهید تا دوباره نرم شوند.

راش های پوشک

اگر ادرار برای مدت طولانی روی پوشک و در مجاورت پوست کودک بماند باکتریهای مدفوع کودک آن را تبدیل به آمونیاک خواهند کرد. آمونیاک سبب آزار و سوزش پوست خواهد شد و این شایع ترین علت بروز راش های منطقه پوشک (زخمها و خراشهایی که در ناحیه ای از بدن کودک که در پوشک قرار گرفته پدید می آیند)می باشد.

 راش های خفیف معمولا به شکل نقاط قرمز رنگ بر روی باسن کودک دیده می شوند اما اگر شدت راش ها بیشتر شود می توانید منطقه متورم پوست و گاه نقاط چرکی شده ای را روی پوست این ناحیه مشاهده کنید. باکتری که تولید در ماتیت آمونیاکی ( یا راش پوشک ) می کند در محیط قلیایی رشد می کند.

کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر از نوزادان شیرخشکی مستعد ابتلا به راش پوشک می باشند. اگر از اصول ارائه شده استفاده کنید احتمال ابتلای فرزندتان به راش پوشک را به حداقل خواهید رساند. اگر با وجود رعایت نکات احتیاطی نوزاد همچنان دچار راش پوشک شود می توانید از روی نمودار زیر متوجه شوید که آیا او نیاز به درمان دارد یا خیر. در صورتی که نیازی به درمان نباشد می توانید به رعایت نکات پیشگیرانه ادامه دهید (و فقط از کرم محافظ پوست استفاده کنید) و اصول زیر را در نظر داشته باشید:

پوشک های نوزادی

پوشک های نوزادی

* دفعات تعویض پوشک نوزاد را بیشتر کنید.

* از یک پد یک بار مصرف در داخل پوشک پارچه ای استفاده کنید تا میزان جذب آن را در طول شب افزایش دهید به خصوص اگر نوزاد تمام طول شب را به طور کامل در خواب می گذراند.

* زمانی که نوزاد مبتلا به راش پوشک می شود باید حتما در هر نوبت عوض کردن پوشک پوست او را بین پانزده تا بیست دقیقه در معرض هوا قرار دهید.

همه بیماری های پوستی که در منطقه پوشک بروز می کنند واقعا راش پوشک نیستند. مسئله مهم این است که راش پوشک را به درستی شناسایی کنید تا بتوانید اقدام مناسبی برای برطرف کردن آن انجام دهید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *