#


دانستنیهای هفته چهاردهم بارداری

4 مارس 2018 بدون نظر 4938 بازدید

دانستنیهای هفته چهاردهم بارداری

No votes yet.
Please wait...

هفته چهاردهم بارداری

  • برنامه ریزی برای بچه داری را آغاز کنید.
  • اگر مایلید جنس جنین را بدانید، اقدام کنید.
  • درباره آمینوسنتز تحقیق نمایید. ( وارد کردن سوزن به رحم برای نمونه برداری از مایع آمینوتیک برای تشخیص بیماری یا تعیین جنسیت جنین)
  • مراقب افسردگی باشید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

خونریزی یا لکه بینی: لکه بینی قرمزرنگ یا قهوه ای در این مرحله بارداری ممکن است بعد از نزدیکی، معاینه واژن یا سونوگرافی واژینال اتفاق افتد. شما باید از افزایش خطر آنها بعد از انجام این فعالیت ها آگاه شوید. خونریزی یا لکه بینی ای که به این فعالیت ها مربوط نباشد باید فورا گزارش شود؛ چرا که ممکن است نشانه ای از عفونت یا اتساع دهانه رحم یا مشکلات مربوط به جفت باشد.

درد پشت یا شکمی: درد پشت یا شکم به علت انقباضات یا اتساع زودهنگام دهانه رحم ایجاد می شود و نشانه ای از زایمان زودرس می باشد.

بیش از شش انقباض در ساعت: ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس باشد. داشتن انقباض امری طبیعی است ولی نه به این تعداد.

آبریزی از واژن: ممکن است نشانه این باشد که کیسه آب شما پاره شده است. پزشک می تواند تشخیص دهد که این آب مشمیه جنین بوده یا یک ترشح معمولی واژن است.

هرگونه نشانه غیرمعمول با مشکل آفرین را فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

ویژگی های جسمی

اگر هنوز علائم بارداری نرفته اند، باید به تدریج کاهش یابند و ناپدید شوند. با اختصاص انرژی کمتر برای علائم مزاحم می توانید انرژی بیشتری را برای انجام آنچه در فهرست است اختصاص دهید. شما ممکن است با چیزی به نام «منگ ذهن» یا «ذهن بارداری مواجه شوید. به سادگی باید گفت این احساسی است که واقعا به آن توجه نمی کنید یا اینکه فراموشکار شده اید. ممکن است وسط صحبت فراموش کنید چه بگویید، کلید را جا بگذارید یا تاریخ مهم یا تعهدی را فراموش کنید. استفاده از یک تقویم جیبی کمک می کند. در هر حال، وقتی ذهن بارداری غالب می شود، برای لبخندزدن و معذرت خواهی آمادگی داشته باشید.

زمان هایی که احساس انرژی می کنید و از ذهن بارداری رنج نمی برید، می توانید کارهایتان را برای اوقاتی که ذهنتان شفاف و سریع نیست بنویسید. استفاده از یک دفترچه بزرگ با فهرستی برای یادآوری آنچه باید انجام دهید ایده خوبی است. فهرست می تواند شامل این موارد باشد:

* وسایل مورد نیاز نوزاد

* اطلاعات پزشکی

* کلاس های آموزشی تولد نوزاد

* جست وجوی پزشکان متخصص اطفال

* مراقبت از نوزاد

این ها تعدادی از اصولی هستند که هنگام آغاز سازماندهی افکارنان باید در نظر داشته باشید.

اطلاعات جنینی

قد جنین حالا حدود ۱۳ سانتی متر است ! کلیه های جنین شما ادرار تولید می کند که به داخل مایع آمینوتیک احاطه کننده جنین داخل رحم ریخته می شود. مایع آمینوتیک جنین شما را به طور کامل احاطه می کند و اجازه میدهد جنین در رحم حرکت کند و ضربات سبک بزند و به راحتی بچرخد؛ همچنین جنین با تنفس مایع را به داخل بدن و خارج می فرستد تا برای زندگی خارج رحمی آماده گردد. مایع آمینوتیک ذخیره قابل تجدید نهایی است که هرچند ساعت جایگزین می شود.

ویژگی های بارداری

برنامه ریزی برای اتاق نوزاد را آغاز کنید

برنامه ریزی برای اتاق نوزاد شاید کاری باشد که قبل از بارداری فکر زیادی به آن کرده باشید یا شاید ناگهانی مورد توجه شما قرار بگیرد؛ به عبارت دیگر، این یک تصمیم نیست بلکه مجموعه ای از تصمیمات است که باید مورد توجه قرار گیرند. با تصمیم گیری درباره اتاق وی شروع کنید. اگر بچه اول شماست، می توانید یک اتاق مجزا و خالی را به او اختصاص دهید؛ اما اگر بچه اول شما نیست، درباره انتقال بچه ها به همان اتاق می توانید فکر کنید. این نقل و انتقال در زمان بارداری مشکل است.

زمان مطلوب برای این نقل و انتقال سه ماهه دوم است. برای این کار شاید لازم باشد خانه بخرید یا خانه اجاره ای خود را تعویض کنید. اسباب کشی تحت هر شرایطی استرس است؛ بنابراین برای کاهش استرس در بارداری تا جایی که ممکن است دقیق برنامه ریزی کنید. از زمانی که دانستید کجا می خواهید زندگی کنید و جای نوزاد را در ذهن بارداری خود تصور کردید، می توانید برنامه ریزی مربوط به اتاق شیر نوزاد را شروع کنید. شما نیاز دارید رنگ های نقاشی، کاغذ دیواری، پرده و دکوراسیون را انتخاب کنید. در برنامه ریزی اتاق نوزاد لازم است چند نکته را مدنظر داشته باشید

* ایمنی نوزاد (محافظ نوزاد)

* ایمنی مادر ( مانند بالارفتن از پله ها و استنشاق بخار رنگ)

* موضوع نقاشی نقاشی دیوار کودک تا چه مدتی باقی می ماند؟ مثلا اگر شما تصویر خرس «پو» را انتخاب می کنید، چه مدت بعد نیاز است آن را بردارید؛ چون برای فرزند بزرگ تر مناسب نیست.)

* نوع پرده ای که انتخاب می کنید.

* کارهایی که به صورت اختصاصی در اتاق انجام می شوند ( مثل شیردادن و تعویض نوزاد)

* تصور کارهایی که در اتاق نوزاد انجام خواهید داد برنامه ریزی شما را تحت تأثیر قرار می دهد؛ به عبارت دیگر، تصور می کنید که در اتاق خودش به او شیر خواهید داد یا جایی دیگر؟ آیا نیاز به محلی برای تعویض پوشک بچه دارد یا نه؟ لباس های نوزاد کجا گذاشته شود؟ ماه های اولیه بارداری زمان خوبی برای توجه به این نکات است.

* به انواع وسایل اتاق کودک نگاه کنید. با دیگر والدینی که تازه نوزادی داشته اند صحبت کنید که چه چیزهایی خریده اند که مفید بوده یا احیانا فایده ای نداشته است. چیزهایی را که آنها خریده اند با فهرست خودتان مقایسه کنید و بودجه خود را هم در نظر بگیرید. لوازم کودک ممکن است گران باشند ولی لازم نیست همه شان یکدفعه خریداری شوند. در مورد مکان نگهداری و شیردهی کودک که کودک، خود و شوهرتان مدتی را در آنجا خواهید گذراند می توانید سلیقه نشان دهید.

* از تصاویر جالب و جذاب در اتاق استفاده کنید یا مایه لذت شما، همسرتان و نی نی کوچولویتان گردد.

* تصمیم گیری برای فهمیدن دختر یا پسر بودن جنین کاملا شخصی است. متأسفانه، این موضوع یکی از موضوعاتی است که باعث ابراز عقاید و نظرات مختلف می گردد. کم پیش می آید که به جایی بروید و از شما سؤال نکنند کودکت پسراست یا دختر واگر ندانید، افکار و نظریات به هردو سوبرده می شوند.

حقیقت امر این است که این شما و همسرتان هستید که در مورد خوبی و بدی کارهای خانواده تصمیم می گیرید. برای بهتر انجام شدن کارها موارد زیر را در نظر بگیرید. چرا می خواهید بدانید؟ جواب صحیحی وجود ندارد. این سؤال فقط برای این مطرح می شود که درباره پاسخ آن فکر کنید. گاهی اوقات، هنگامی که مادرها این سؤال را بررسی می کنند می بینند که چون دیگران این کار را می کنند آنها هم می خواهند انجام دهند وگرنه پسر یا دختر بودن برایشان فرقی ندارد. در مواقع دیگر دلایل روشنی دارید. موارد زیر بعضی از پاسخ های معمول است:

* آماده شدن برای پسر یا دختر

* انتخاب نام یا نگرانی در مورد یک مجموعه از نام ها

* گرفتن تصمیمات کمتر ( مثلا اگر دختر باشد، دیگر نیاز به ختنه کردن نیست.)

* جلوگیری از سورپرایز

* رجحان قوی و وقت گذاری برای آن چنانچه انتخاب اول شما نیست.

چگونه می توانید بفهمید؟ این سؤال به انتخاب روش شما در استفاده از آزمایش ژنتیک شامل آمینوسنتزیا CVs (نمونه گیری از پرزهای کوریونی) به همراه سونوگرافی بستگی دارد. این دو روش خطراتی برای جنین و حاملگی دارد که به طور معمول سونوگرافی این خطرات را ندارد؛ اما اطلاعات بیشتر و دقیق تر را با وجود خطر بیشتر به شما می دهد. اگر این کار را تنها برای تعیین جنسیت می خواهید انجام دهید، ارزش خطر کردن ندارد مگر اینکه همراه آزمایش ژنتیک به این منظور برسید.

آیا شما و همسرتان برنامه ریزی کرده اید که موضوع را با هم کشف کنید؟

اگر زمان انجام سونوگرافی یا دریافت نتایج آزمایش ژنتیک همراه یکدیگر نیستید، آیا میتوانید کاری کنید که همزمان با هم متوجه پاسخ شوید؟ بعضی زوج ها می خواهند که اطلاعات نوشته شود و در یک پاکت گذارده شود و سپس با همدیگرو در زمان خاصی آن را باز کنند!

به چه کسی خواهید گفت؟ همزمان با کشف خودتان باید تصمیم بگیرید که به چه کسی بگویید. بسیاری از زوج ها علاقه ندارند که این اطلاعات را به دیگران (حتی خانواده های خود بدهند. آنها دلایل متفاوتی برای پنهان نگه داشتن اطلاعات دارند که بیشتر به دلیل لذت بردن از رازداری بین خودشان است تا اینکه بخواهند فاش کنند و جنس بچه نامعلوم باشد تا اینکه روزی آنها را غافلگیر نمایند.

چگونه در برنامه ریزی برای نوزاد تأثیر خواهد گذاشت؟ بعضی زوج ها اعتقاد دارند دانستن این موضوع به برنامه ریزی بهتر آنها کمک می کند. این مسئله ممکن است برای شما صدق کند یا نکند! آیا شما واقعا می خواهید جارختی صورتی یا آبی تهیه کند قبل از اینکه قیافه یا رنگ موی نوزاد خود را ببینید؟ آیا نوع رنگ اتاق واقعا این قدر مهم است؟ باز هم هیچ پاسخ مشخصی وجود ندارد و این کاملا به شما ربط دارد.

اگر اطلاعات غلط باشد یا تغییر کند، چه اتفاقی می افتد؟ اکثر افراد دوست ندارند که فقط سرگرم باشند و هنوز رایج نیست که توقع تولد با جنس غیرقابل انتظار را داشته باشند. شما ممکن است خود را به بی خیالی بزنید اما برای خانواده هایی که فکر، وقت و انرژی عاطفی برای نوزاد با جنس خاصی را صرف کرده اند ویران کننده است. شاید لازم نباشد کاری انجام دهید تا عشق به کودک جدید را پیدا کنید؛ اما شما با کودکی که نیامده است ارتباط برقرار کرده اید. بعضی والدین وقتی این اتفاق می افتد حقیقته دل شکسته می شوند و حتی ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.

وقتی یکی از والدین می خواهد بداند و دیگری نمی خواهد چه اتفاقی رخ میدهد؟ این یک وضعیت دشوار است و به نظر می رسد که غیرممکن است نتیجه هردو را خوشحال کند. اگر یکی که می خواهد بداند طوری مدیریت کند که آن را به صورت راز نگه دارد، هیچ اشکالی ندارد؛ اقدام کنید. فردی که می داند باید درباره همه اسم های دختر یا پسر نظر بدهد. اگر شما به اسامی موجود در یک دسته کمتر علاقه نشان دهید، راز فاش می شود.

اینکه هنگام تولد جنس جنین را بدانید یا ندانید چه فرقی می کند؟ بعضی افراد بسیار مقیدند که در لحظه تولد نوزاد این مسئله را بفهمند. آنها لحظه های آخر زایمان را در ذهن خود مجسم می کنند که چگونه به آینده و به آن چشم دوخته اند تا جنس کودک خود را بفهمند. ممکن است حتی قادر باشید لحظه ای را که شوهرتان یا پرستار یا پزشک می گوید بله کودک … است به تصویر بکشید. انتظارهای زیادی برای آن لحظه در نظراتشان است. چگونه دانستن جنس کودک از قبل برای شما و خانواده تان چنین احساسی را ایجاد می کند.

آیا راه های دیگری برای خانواده شما کارساز است؟

بعضی خانواده ها می خواهند از پیش بدانند که جنس کودکشان چیست؛ چون می خواهند از همه لحظه ها استفاده کنند. این خانواده ها احساس می کنند که دانستن جنس کودک قبل از تولد او لازم خواهد بود تا نامی را که برای او انتخاب کرده اند با اقوام و دوستان در میان بگذارند که این لزوما درست نیست. بسیاری از خانواده ها قبل از تولد جنسیت کودک را می دانند ولی با کسی در میان نمی گذارند.

بالاخره این تصمیمی است که شما و همسرتان می گیرید. مشکل این است که اگر تصمیم به انجام آن گرفتید، دیگر راه بازگشتی وجود ندارد؛ بنابراین ممکن است بخواهید هرچه که بیشتر می توانید آن را به تأخیر بیندازید؛ برای مثال، از پزشک خود بخواهید که اطلاعات را در یک پاکت لاک و مهر شده در مطب خود نگه دارد و هرگاه خودتان خواستید در اختیارتان بگذارد.

در نظر داشته باشید ممکن است در یک بارداری بخواهید این کار را انجام دهید ولی در بارداری بعدی نخواهید یا عکس این باشد.

درباره آمینوسنتز تحقیق کنید.

آمینوسنتزیک انتخاب درازمدت برای اغلب آزمایش های ژنتیک است. این آزمایش قطعیت بیشتری از تست غربالگری دارد و بدین معنی است که شما قطعا می فهمید که جنین مشکل پزشکی دارد یا نه؛ حال آنکه تست غربالگری سه گانه به شما خواهد گفت که چیز عجیبی وجود دارد یا نه. آمینوسنتز به همراه سونوگرافی انجام می گیرد. سونوگرافی سوزن را هدایت می کند تا وارد جفت نشود. فرایند شامل وارد کردن یک سوزن بزرگ به رحم درون حفره آمینون می باشد. یک نمونه کوچک از مایع اطراف جنین برداشته می شود.

به دلیل اینکه مایع اطراف جنین شامل سلول های پوستی کنده شده از بدن جنین می باشد، می توان از آنها برای تحلیل آزمایش ژنتیک استفاده نمود. دانشمندان با استفاده از ماده ژنتیکی یک نقشه ژنتیکی از جنین را برای کنترل وجود مشکلات ژنتیکی مانند سندرم داون ( Down Syndrome)، کم خونی سلول داسی شکل، بیماری تای ساکس و غیره تهیه می کنند.

معمولا وقتی آمینوسنتز انجام می شود، یک موضوع خاص کنترل می شود؛ بنابراین تست غربال گری صدها مشکل بالقوه را تست نخواهد کرد. همان طور که یک آمینوسنتز میتواند بگوید جنین دختر است یا پسر، درباره اختلالات وابسته به جنس مثل سندرم رنر نیز به شما اطلاعات خواهد داد.

دقت تست آمینوسنتز، صرف نظر از خطای آزمایشگاهی، حدود ۹۹ درصد است. به هر حال، خطر کمی وجود دارد که نمونه از سلول های مادر (نه از سلول های جنین) گرفته شود. خطرات دیگر شامل عفونت، پارگی زودرس پرده ها و سقط می باشد، حتی اگر جنین از لحاظ ژنتیکی سالم باشد. اگرچه این خطرات کوچک هستند – حدود ۲۰۰ – اما وجود دارند و در تصمیم گیری شما باید مؤثر باشند، چه تست را شروع کنید و چه نکنید.

مراقب افسردگی باشید.

تخمین زده می شود که حدود یک نفر از ده خانم باردار از افسردگی رنج می برد. احساس افسردگی کاملا با آنچه که خانم های باردار اغلب درصدد درمان برمی آیند متفاوت است، اما افسردگی در بارداری واقعیت دارد و می تواند عوارض جانبی منفی جدی برای مادر و جنین داشته باشد؛ از آن جمله می توان وزن کم، خودآزاری، خوددرمانی و حتی خودکشی را نام برد. نشانه های افسردگی زیادند و عبارت اند از:

* اختلالات خواب (بسیار زیاد یا بسیار کم)

* تغییر در اشتها

* نداشتن تمرکز

* از دست دادن انرژی

* ناتوانی در تصمیم گیری

* بی تابی یا بی قراری

* افکار خودکشی یا اقدام به آن

همان طور که می بینید، بسیاری از این شرایط به عنوان علائم طبیعی بارداری ذکر می شوند. اگر فکر می کنید علائم بارداری ورای آن چیزی است که طبیعی در نظر گرفته می شود، حتما رسیدگی کنید. خوشبختانه، پزشک شما نشانه های افسردگی در بارداری را بررسی می کند و اگر همه یا اعضای خانواده پیشنهاد کنند که ممکن است مشکلی باشد، آن را جدی بگیرید.

راه های زیادی برای درمان افسردگی در بارداری وجود دارد که هم مؤثرند و هم ایمن. شما، پزشکتان و پزشک کودکتان با هم می توانید درباره نوع درمان تصمیم بگیرید. این روش ها ممکن است مشاوره، نوردرمانی، درمان دارویی یا ترکیبی از اینها باشد. شما باید درباره منافع هر درمان و اثر آن به بارداری، زایمان و دوره پس از آن با تیم درمانی خود مشورت کنید.

شور مادر شدن

در حال حاضر که هنوز شکم به اندازهای بزرگ نشده است که نمایش داده شود، بسیاری از خانم ها از بیرون آمدن و بزرگ شدن شکم در پایان روز نگران می شوند. بعضی علل آن روده ای می باشد و به علت نفخ شکم است؛ به عبارت دیگر، برای پوشیدن لباس با دو سایز متفاوت در ابتدا و انتهای روز مشکل ساز است. راه حل آن پوشیدن لباس های کشی به ویژه در ناحیه کمر است؛ اما به زودی اندازه معده ثابت می شود و به صورت کامل لباس های بارداری را خواهید پوشید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *