#


دانستنیهای هفته بیست و چهارم بارداری

16 مارس 2018 بدون نظر 4961 بازدید

دانستنیهای هفته بیست و چهارم بارداری

No votes yet.
Please wait...

هفته بیست و چهارم بارداری

  • لگدهای جنین را می توانید بشمارید.
  • با متخصص کودکان گفت وگو کنید.
  • خرخر کردن و گرفتگی بینی تان را درمان کنید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

خونریزی یا لکه بینی: لکه بینی قرمزرنگ یا قهوه ای در این مرحله بارداری ممکن است بعد از نزدیکی، معاینه واژن یا سونوگرافی واژینال اتفاق افتد. شما باید از افزایش خطر آنها بعد از انجام این فعالیت ها آگاه شوید. خونریزی یا لکه بینی ای که به این فعالیت ها مربوط نباشد باید فورا گزارش شود؛ چرا که ممکن است نشانه ای از عفونت یا اتساع دهانه رحم یا مشکلات مربوط به جفت باشد.

درد پشت یا شکمی: درد پشت یا شکم به علت انقباضات یا اتساع زودهنگام دهانه رحم ایجاد می شود و نشانه ای از زایمان زودرس می باشد. ان

بیش از شش انقباض در ساعت: ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس باشد. داشتن انقباض امری طبیعی است ولی نه به این تعداد.

آبریزی از واژن: ممکن است نشانه این باشد که کیسه آب شما پاره شده است. پزشک می تواند تشخیص دهد که این آب مشمیه جنین بوده یا یک ترشح معمولی واژن است.

هرگونه نشانه غیرمعمول یا مشکل آفرین را فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

ویژگی های جسمی

ارتفاع رحم (فاصله استخوان عانه تا قله رحم) به حدود ۲۴ سانتی متر می رسد. شما واقعا می توانید حرکت جنینتان خود را احساس کنید و ممکن است حتی متوجه شوید که جنین دوره های خواب و بیداری دارد (درست زمانی که فعال است یا در حال استراحت است). احتمال دارد بعضی افراد از حالا متوجه حرکت های جنین خود گردند.

وضعیت جنین

هفته ۲۴ مشخصه مهمی دارد. این هفته، زمانی است که متخصصان نوزادان شانس زنده ماندن نوزاد را در صورت زایمان زودرس مطرح می نمایند. معمولا، نوزادان نارس از بیمارستان مرخص نمی شوند تا زمانی که به تاریخ طبیعی تولد خود برسند (یعنی حدود ۳ ماه دیگر).

ریه های جنین در حال درست شدن و تکامل هستند تا برای زندگی خارج از رحم آمادگی پیدا کنند؛ همچنین چربی قهوه ای بیشتری برای کمک به تنظیم درجه حرارت بدن جنین در هنگام تولد ساخته می شود. در این هفته، قد جنین به ۳۰ سانتی متر و وزنش به حدود ۴۵۰ گرم می رسد.

ویژگی های بارداری

شمارش لگدهای جنین آغاز کنید

شما خودتان بهترین دستگاه بررسی جنین هستید. پزشکتان در مراحل مختلفی از بارداری از شما میخواهد که شمارش حرکت های جنینتان را آغاز کنید که به آن شمارش لگد جنینی می گویند.

تحقیقات نشان داده اند که حرکت جنینی یکی از بهترین نشانگرهای سلامت جنین است. از آنجا که شما تنها کسی هستید که تمام حرکت ها را ردیابی می کنید، بهترین منبع اطلاعاتی برای آن نیز می باشید. شمارش تعداد لگدهای جنین یک راه طبیعی برای ردیابی حرکت های اوست.

روش های مختلف زیادی برای انجام آن هست. ساده ترین روش معمولا آسان ترین روش برای انجام است، به ویژه اگر بارداری کم خطری داشته باشید. به سادگی می توانید مدت زمانی از روز را که جنین تمایل به فعالیت زیاد دارد در نظر بگیرید و تعداد حرکتها را در یک دوره زمانی سی دقیقه ای بشمارید. حرکت ممکن است به صورت لگدزدن، غلتیدن، نیشگون گرفتن یا تلنگرزدن باشد.

اگر طی سی دقیقه حداقل ده حرکت داشته باشد، روز بعد تکرار کنید. شما می توانید این کار را تا زمان تولد کودک انجام دهید.

اگر بعد از سی دقیقه شمارش ده حرکت را ثبت نکنید، توصیه می شود چیزی بخورید و به پهلوی چپ بخوابید و به مدت سی دقیقه دیگر بشمارید. اگر این مدت گذشت و هنوز ده حرکت احساس نکردید، باید برای نظر پزشک با او تماس بگیرید. .

توصیه می شود تعداد حرکت های جنین را بنویسید. سپردن این اعداد به حافظه در بارداری، به ویژه وقتی که قرار است روزانه انجام شود، مشکل است. با داشتن یک جدول با فهرست کوچک به آسانی می توانید به عقب برگردید و براساس وضعیت حرکت های قبلی تغییرهای کوچک را متوجه شوید.

جنین ها هم مثل بزرگسالان دوره های خواب و بیداری دارند. گاهگاهی وقتی شما می خواهید حرکات را بشمارید، او خوابیده است. گاهی اوقات آنها به اندازه ای که لازم است حرکت نمی کنند و هیچ خطایی هم وجود ندارد؛ اما تحقیقات بیشتری برای آگاهی و اطمینان یافتن از سلامت او لازم است.

ماما با پزشکتان شروع این روش شمردن را می توانند کمی دیرتر ( برای مثال هفته ۲۸ یا حتی ۳۲) به شما توصیه کنند. پزشک در این تصمیم گیری به شما کمک خواهد کرد.

گفت وگو با متخصص کودکان را آغاز کنید

یک متخصص کودکان پزشکی است که برای مراقبت کودکان از شیرخوارگی تا اوایل بزرگسالی آموزش دیده است. اغلب والدین از متخصصان کودکان در زمینه مراقبت فرزند خود کمک می گیرند؛ گرچه متخصص نوزادان ( برای مراقبت نوزادان بدحال و زودرس)، پرستار با مدرک مخصوص ( آموزش دیده برای مراقبت شیرخواران در سال اول) یا یک پزشک خانواده (آموزش دیده برای مراقبت عموم اعضای خانواده در هر سنی) نیز نیاز است. هر کسی را که برای مراقبت کودک خود انتخاب می کنید نقش بسیار مهمی در زندگی شما در ماه ها و سال های آینده دارد.

اقدام برای یافتن پزشک متخصص نوزادان مهم است. این کار به شما اجازه می دهد پزشکی که متناسب با خانواده شماست تعیین کنید.

از والدین دیگر در این زمینه کمک بگیرید. در مورد اینکه چه بیمه ای دارند تحقیق نمایید و سپس فهرستی از اسامی و شماره تلفن ها تهیه کنید و با توجه به نکاتی که برایتان مهم است فهرست را کوچک تر و کوچک تر کنید.

برخی از این پرسش ها عبارت اند از:

* نوع بیمه تحت پوشش

* اخلاق پزشک متخصص

* ساعت های حضور در کلینیک و مکان آن

بعد از انتخاب متخصص مورد نظر می توانید با وی دیداری داشته باشید و پرسش هایی که به نظرتان می رسد از وی بپرسید.

زمانی که تعداد پزشکان انتخابی خود را به تعداد انگشت شماری تقلیل دادید وقت آن رسیده است که مصاحبه ها را شروع کنید. اکثر پزشکان وقت مصاحبه به شما نخواهند داد. اغلب آنها به شما اجازه خواهند داد که در مطب شان آنها را ببینید بنابراین آماده باشید که سؤالات کوتاه نپرسید و حاشیه پردازی نکنید. بعضی پزشکان جلساتی را با والدین جدید دارند که در این جلسات می توانید با اعضاء گروه درمانی را ملاقات کنید. در حالیکه این موقعیت تماس خوبی است حتما برای صحبت خصوصی با یک یا دو پزشک هم وقت بگذارید. اگر این جلسه در جایی غیر از مطب پزشک برگزار می شود قبل از اخذ تصمیم نهایی بروید و مطب را ببینید.

کوشش کنید پرسش ها مختصر و مفید باشند. همان طور که پرسش های زیادی هست که می خواهید بپرسید، به کوتاهی آنها توجه کنید. اگر احساس خوب یا بدی داشتید، آن را نادیده نگیرید. یادتان باشد شما باید در مراجعه تمام ساعات شبانه روز بتوانیا۔ به راحتی با او تماس بگیرید. حتی اگر در آنچه برای کودکتان اتفاق می افتد کاملا مطمئن نباشید. شما می خواهید پزشکی پیدا کنید که بدون کوچک شمردن و تحقیر شما بتوانا۔ به شما کمک کند. مطالب زیر را در نظر داشته باشید:

* ساعت های حضور در مطب (در مورد بعدازظهرها وآخرهفته سؤال کنید.)

* محل مطب * نوع بیمه مورد قبول او

* فلسفه تربیتی

* مسائل بهداشتی مهم ( مانند واکسیناسیون، استفاده از آنتی بیوتیک ها و شیردهی) پر تعداد پزشکان در مطب

* بیمارستان هایی که این پزشک در آنجا حضور می یابد

* جو پرسنل مطب او

* نظافت مطب

وقتی انتخاب نهایی خود را کردید، برنامه زایمانتان را با او در میان بگذارید. اگر برنامه زایمانتان کامل است، آن را با خود ببرید. زمانی که کودکتان متولد شد، آن پزشک مسئولیت سلامت او را به عهده خواهد گرفت. بنابراین متخصص اطفال کسی است که دستورهای شما را امضا می کند و آنچه که باید و نباید انجام داد را به عهده می گیرند؛ اگر برنامه کامل نیست، بعد برایش بفرستید تا امضا کند و به شما برگرداند.

رایحه درمانی

رایحه درمانی، هنر استفاده از بوها برای کمک به تغییر آن چیزی است که از لحاظ عاطفی، هیجانی و جسمی احساس می کنید. قرن هاست که عطرهای خاصی برای تأثیر بر جسم و روح ما شناخته شده است. احتمالا بیشتر اوقات از رایحه درمانی – بدون فکر کردن درباره آن – استفاده کرده اید.

در مورد اینکه چگونه بوها و عطرهای خاصی شما را عصبانی یا خواب آلود یا خوشحال می کنند فکر کنید؛ برای مثال، مدت های طولانی است که اسطوخودوس به عنوان آرام بخش شناخته شده است و این مسئله را توجیه می کند که چرا در بعضی از موارد تن آرامی از این گیاهان استفاده می شود.

رایحه درمانی واقعی از روغن های اساسی استفاده می کند که با فرایند تقطیر گیاهان تهیه می شود. این روغن های بسیار تلخیص شده معمولا در لوسیون ها یا در حمام رقیق می شوند. یک دستگاه خوشبوکننده هوا نیز می تواند برای پخش کردن رایحه خوش در اتاق کمک کند.

عطرهای رایج دیگر شامل نعناع برای ایجاد انرژی، بابونه برای تن آرامی و آرام بخشی و بهار نارنج برای رفع اضطراب و استرس است. برای آشنایی بیشتر با روغن های مورد نظر برای رایحه درمانی می توانید به مراکز مخصوص و عطاری ها بروید. بعضی از عطرها و رایحه ها برای دوران بارداری ایمن نیستند گرچه بعضی ها برای استفاده هنگام زایمان مفیدند؛ بنابراین با پزشک خود در میان بگذارید.

خرخرکردن و گرفتگی بینی خود را درمان کنید.

همچنان که بارداری تان پیش می رود، متوجه می شوید که ناراحتی های بینی مثل خرخرکردن و گرفتگی بینی را تجربه می کنید. اگرچه وقوع این مشکلات در بارداری تقریبا شایع است اما برای شما و اطرافیانتان کاملا ناراحت کننده است. خرخرکردن بیش از اینکه فقط همسرتان را ناراحت کند دردسرساز است. خرخرکردن باعث می شود خواب بد و ناکافی داشته باشید و در طول روز احساس خستگی بیشتری کنید. بی خوابی مزمن اثرهای سوئی مثل افزایش فشارخون برای شما و بارداری تان دارد.

تقریبا نیمی از خانم های باردار، به ویژه در سه ماهه سوم، خرخر می کنند و دلیل آن این است که راه های تنفس تنگ می شوند. برخی خانم ها متوجه می شوند که وقتی در وضعیت عمودی یا مایل می خوابند، مشکلی ندارند و خوب می شوند در حالی که سایر خانم ها نیاز به کمک برای جلوگیری از خرخر کردن و ایجاد عوارض آن دارند.

گرفتگی بینی به گونه مشابهی باعث خرخردر شب و تنفس مشکل در طول روز می شود. در حالی که توصیه می شود از درمان های دارویی به طور مرتب استفاده نکنید، می توانید از روش های دیگری برای باز نگه داشتن سینوس ها کمک بگیرید. بعضی از این روش ها عبارت اند از: مرطوب کننده هوا، استنشاق محلول نمکی (سالین) و سایر داروهای گیاهی خانگی که مورد تأیید پزشکاند.

شور مادر شدن

پاهایتان در نیمه دوم بارداری نیاز به مهربانی و محبت بیشتری از طرف شما دارند. حتما کفش های راحت و مناسب بپوشید. این کار به معنای خریدن کفش های جدید است. فروشگاهی را انتخاب کنید که فروشنده به شما آگاهی دهد و در این زمینه شما را یاری کند. کفش های با پاشنه کوتاه یا بدون پاشنه که مناسب کارهای روزانه است، انتخاب کنید. خرید خود را بعدازظهریا عصرانجام دهید؛ زیرا پاها در این زمان از روز، به ویژه در بارداری، بزرگ تر می باشد. قبول بکنید که کفش های قبلی خود را هنوز استفاده کنید. برخی خانمهای باردار می گویند اندازه کفششان به طور همیشگی در مدت بارداری بزرگ می شود.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *