#


حمام کردن و بهداشت: کودکان نوپا

حمام کردن کودکان نوپا
13 ژوئن 2017 بدون نظر 1361 بازدید

حمام کردن و بهداشت: کودکان نوپا

No votes yet.
Please wait...

حمام کردن و بهداشت: کودکان نوپا

کودک نوپا شما بیشتر به جنبه بازی در حمام توجه دارد و شما باید از این مسئله استفاده کنید و به او آموزش بدهید که با بازی کردن خودش را نیز بشوید. به او اجازه بدهید تا اسفنج مخصوص به خود را برای حمام داشته باشد و به او نشان بدهید چطور می تواند ابتدا صورتش و بعد دستها و بعد دستها و پاهایش و بقیه قسمت های بدنش را بشوید، هر چند هنوز نمی تواند به درستی از عهده این کار بربیاید و شاید لازم باشد شما هم با یک لیف دیگر بدن او را بشوید.دست های کودک را صابون بزنید و به او نشان بدهید که چطور می توان صابون را به تمام دیگر قسمت های بدن خود بمالد. بعد با آب کشیدن کف صابون از بدن به نوعی با او بازی کنید.

برنامه منظم حمام

کودک همیشه وقتی از خواب بیدار می شود گرسنه است بنابراین بهتر است حمام کردن او را به بعد از خوردن صبحانه موکول کنید. در این زمان کودک آرامتر می ایستد تا دست ها و صورت او را بشویید و دندانهایش را مسواک بزنید و موهایش را شانه کنید. از حدود هجده ماهگی کودک یاد می گیرد که دست هایش را زیر آب روان شیر، آب بکشد و کمی بعد روش صابون زدن را می آموزد. هرچند که هنوز این کار را با ریختن آب و صابون زیادی به اطراف انجام می دهد.

حمام کردن کودکان نوپا

حمام کردن کودکان نوپا

پاکیزگی

آموزش بهداشت و نظافت هر قدر از سن پایین تری آغاز شود بهتر است و بهترین را آموزش کودک نیز نشان دادن نمونه به اوست. دست های خود را نیز همزمان با دست های کودک بشویید: دست هایتان را صابون زده و به هم بمالید بعد هر یکی دست دیگری را بشوید. در آخر دست هایتان را صابون زده و به هم بمالید بعد هر یکی دست دیگری را بشوید. در آخر دست هایتان را کنار دست های کودک نگه دارید تا ببینید دست چه کسی تمیزتر شده است. اگر کودک از زبری لیف شکایت دارد بگذارید این کار را با اسفنج انجام بدهد.

به کودک تفهیم کنید که بعد از هر بار رفتن به دستشویی باید دست ها شسته شوند. شما باید این کار را از همان زمانی که کودک از لگن استفاده می کند آغاز کنید و هر بار این کار را همراه با کودک انجام دهید. قبل از خوردن غذا نیز باید همین کار را انجام دهید. توجه داشته باشید که کودک قبل از خوردن غذا و بعد از بازی با حیوانات خانگی دست هایش را بشوید.

او را تشویق کنید تا این کار خودش انجام دهد. توجه داشته باشید که قد کودک به دستشویی و توالت به خوبی برسد. این کار به راحتی با استفاده از یک چهار پایه کوتاه ممکن است. ضمنا توجه داشته باشید که کودک بداند کدام شیر آب داغ و کدام یک آب سرد است.

مراقبت از موها

احتمالا در این سن کودک موهای پر پشتی دارد و به همین خاطر باید موهای او به طور منظم شسته شود تا گرد و غبار آن پاک شود. متاسفانه کمتر کودکی از شستن موهایش لذت می برد. شما می توانید با استفاده از اصول زیر شستشوی سر کودک را آسان تر انجام دهید و از بد خلقی های او در این مدت جلوگیری کنید.

  • موهای کودک را همیشه کوتاه نگاه دارید.
  • از شامپوهای خنثی و بدون سوزش چشم استفاده کنید و یک سایبان تو خالی گرد مخصوص دور سر کودک داشته باشید تا از وارد شدن آب و کف به داخل چشم کودک جلوگیری کند.
  • اگر فرزندتان از شستن سرش بیزار است به او اجازه بدهید تا خودش در این کار تصمیم گیری کند و خود او مشخص کند که آیا در موقع شستن سرش می خواهد سرش را به جلو یا به عقب خم کند یا اینکه دوش را در دست بگیرد و سرش را خیس کند.
  • امتیاز دادن به کودک هم روش خوبی است می توانید به او بگویید اگر شستن سرش آرام به پایان برسد یک قصه برایش می خوانید یا بازی مورد علاقه او را انجام می دهید. خودتان هم می توانید همزمان به حمام بروید و به کودک اجازه بدهید در ازای شستن سر او، او هم سر شما را بشوید.

مراقبت از دندان ها

باید از همان زمانی که دندان در دهان کودک ظاهر می شود آن را مسواک بزنید و دست کم دو بار در روز این کار را تکرار کنید. همیشه بعد از خوردن شام دندان کودک را مسواک بزنید تا ذرات مواد غذایی تمام طول شب در دهان کودک باقی نماند. احتمالا کودک با بزرگتر شدن از شما خواهد خواست تا مسواک را به دست او بدهید تا خودش این کار را انجام بدهد. با این که دادن مسواک به دست کودک او را تشویق به این کار می کند اما او هنوز توانایی کافی برای تمیز کردن دندان هایش ندارد. در این صورت باید حتما خود شما نیز بعد از کودک دهانش را مسواک کنید.

وقتی قصد مسواک کردن دندان های کودک را دارید از یک مسواک کوچک با پرزهای نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. برای مسواک کردن دندانهای کودک فقط کافیست به اندازه یک نخود خمیر دندان روی مسواک او بمالید. اگر میزان فلوراید ورودی به بدن کودک در دوره دندان در آوردن زیاد باشد ممکن است او را به فلوئورزیس (بدرنگی یا بی نظمی مینای دندان) مبتلا کند. خمیر دندان ها در طعم های مختلف در دسترس می باشند و خریدن این خمیر دندان ها می تواند انگیزه خوبی برای مسواک زدن کودکان باشد. هرگز نباید خمیر دندان حاوی شکر برای کودک خریداری کنید. به همین خاطر باید قبل از خرید خمیر دندان به لیست محتویات داخل آن توجه نمایید. وقتی می خواهید دندان های کودک را مسواک کنید باید او را روی زانوی خود بنشایند و با یک دست او را نگه دارید و به آرامی مسواک را در جهت بالا و پایین حرکت دهید. اگر کودک سر خود را بی حرکت نگاه نمی دارد بهتر است دست آزاد خود را به آرامی روی پیشانی او قرار دهید.

ناخن ها

ناخن های دست و پای کودک را باید همیشه کوتاه نگاه دارید تا بهداشتی و تمیز باشد و از خراشیدن سر و صورت خودش یا دیگران به طور اتفاقی توسط کودک جلوگیری شود. بهترین زمان برای کوتاه کردن ناخن های کودک بعد از حمام است که ناخن ها نرم شده اند. از آنجایی که ناخن های کودک به سرعت رشد می کنند می توانید هفته ای یک بار در حمام ناخن های او را کوتاه کنید. از قیچی های سر گرد که ویژه کودکان خردسال می باشند و یا ناخن گیر استفاده کنید. اگر برای این کار کودک را روی پای خود بنشانید راحت تر می توانید حرکت های او را مهار کنید. نباید ناخن های کودک را خیلی از انتها بگیرید. لبه ناخن های پا باید حتما به شکل خط راست کوتاه شوند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *