#


حرکات منظم در کودکان

19 نوامبر 2018 بدون نظر 1629 بازدید

حرکات منظم در کودکان

No votes yet.
Please wait...

چرخاندن سر؛ یکی از حرکات منظم در کودکان

مادر از مشاهده کودکش که بکوبیدن سر خود به دیوار با تخت با بچپن دیگری معتاد شده است، فوق العاده ناراحت میشود و چون این عمل درد ناک است و عاقلانه نیست ، مادر تصور خواهد کرد طنلتی دیوانه شده است . بعلاوه نگران است که این ضربات متوالی و دگردیکه پر کاسه سر طفل وارد میشود باعث ایجاد صدمات شدیدی بمغزش خواهد شد، گذشته از این نگرانی ، برای مادر بسیار مشکل و تحمل ناپذیر است که در گوشه ای بنشیند و ببیند که طفل «دنگ دنگ» سر خود را بدپواد یا بر زمین میکوبد.

در حالیکه کودکی سر خودرا مرتبا بتختخواب میگوید ، دیگری سر خود را دائما و منظما از طرفی بمطرف دیگر میچرخاند و بالاخره سومی آنقدر جست و خیز میکند که تختخواب را از جای خود حرکت میدهد و بالاخره آن را دنگ، پدیوار میکوبد.

معنی واقعی این حرکات طفل چیست و گرچه میتوان حدسیاتی زد ولی دلیل واقعی آنرا درست نمیدانیم ، این حرکات منظم و مرتب ، معمولا در نیمه دوم سال اول زندگی یعنی دوره ای که کودکان با نوع خاصی از نظم ودینم آشنا می شوند و با آعتک موزیک خود را قر میدهند، اتفاق میافتد. ولی در هر حال این تفسیر قانع کننده نیست.

طفل ، این حرکات مختلف یعنی چرخاندن و کوبیدن سر خود با جست و خیز و غیره را غالبا در موقع خوابیدن با در هنگامی که نیمه بیدار است انجام میدهد. ما همچنین این حقیقت بخوبی واقفیم که اگر کودکی خیلی خسته و کوفته باشد و براحتی و سهولت نخواهد خوابید و باید بدوا یک مرحله عصبانیت و ناراحت کننده را بکنداند تا دفع خستگی، کند . همانطور که اطفال شیرخوار دو یا سه ماهه قبل از خوابیدن گاهی گریدهای شدید و فریادهای ناراحت کننده می کنند و شاید علت اینکه کودکان بزرگتر ، قبل از خوابیدن و نت خود را بشدت میکند بار خود را محکم چیزی میگو بند نیز بهمین دلیل باشد یعنی بدین وسیله برای رفع خنکی، جدیت میکنند.

من تصور می کنم این حرکات ، یعنی چرخاندن و کوبیدن سر و در بچه های اول بیشتر از بچه های بعدی اتفاق میافتد بعلاوه در پچیای شرور و شیملان و سبایی بیشتر از کودکان ملایم و آرام است و بعضی از پزشکان معتقدند که این حرکات بیشتر در کودکانی اتفاق میافتد که بقید کافی از مهر و محبت والدین برخوردار نمیشوند . بهر حال تمام این حیات ممکن است بنحوی از انحاء بهم ارتباط داشته و ناشی از یک منغام باشد ، زیرا رفتار والدین در مورد بچه اول و پرستاری از او بسیار جدی هستند و فراموش می کنند که باید خونسرد ، آرام و حالت طبیعی داشته باشند و بالنتیجه کودکهم کمنر آرام و اجتماعی و مهربان خواهد شد.

البته این حدسیات و اطلاعات ممکن است برای بعضی از والدین کودکانی که سر خود را می کوبند با میچ خالته راهنمای مفیدی باشد ولی در هر حال قضیه در مورد تمام والدین این اطفال صدق نمی کند و بلاد. این فرضیه بهبجوجه هنوز ثابت نشده است . این حرکات دلیل کم هوشی یا دیوانه شدن کودکان نیست و آسیبی بمغز آنها نخواهد زد.

اگر کودکی مرتب سر خود را بدیوار تخت میکوبد و دیوارهای تختدا با پارچه ای بپوشانید تا زخم و خراش در سر طفل ایجاد نشود . بددی را می شناسم که سر کوبیدن طفل خود را باین ترتیب درمان کرد که میلمهای تخت را در طرف سر طفل از تخت برید و بجای آن پرده ای از پارچه آویزان کرد، در مورد آن اطفالیکه با جست و خیز روی تخت ، تمام خانه را بزحمت میاندازند، باید تخت را روی فرش قرار داد و فرش را بکن الان میخکوب کرد یا پایه های تخت را در یک گوی لاستیکی گذاشت و تخت را در کنار دیواری که قرار است بعد از جست وخبزها بان اصابت کند قرار داد و بین دیوار و تخت هم تشکی گذاشت.

من ، در هر حال، سرزنش کردن و یا بستن چهار دست و پای طفل را بعنوان جلوگیری ازاین عادت. توصیه نمی کنم زیرا هریک از این اقدامات موجب لجاجت و عصبانیت بیشتر طفل خواهد شد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *