#


توصیه هایی که والدین دارای فرزندان دوقلو یا چندقلو باید بدانند

فرزندان دوقلو
25 اکتبر 2017 بدون نظر 2149 بازدید

توصیه هایی که والدین دارای فرزندان دوقلو یا چندقلو باید بدانند

No votes yet.
Please wait...

توصیه هایی که والدین دارای فرزندان دوقلو یا چندقلو باید بدانند

دوقلویی بیشترین مورد از زایمان های چندقلو است. دوقلوهای همسان یا یک تخمکی در اثر رشد دو جنین از یک تخم لقاح یافته به وجود می آیند یعنی دو جنین از یک تخمک و یک اسپرم تولید می شوند و جفت مشترک دارند. دوقلوهای دو تخمکی که از لقاح دو تخمک مجزا به وجود می آیند و هر یک جفتی جداگانه برای خود دارند دوقلوهای غیرهمسان یا دو تخمکی خوانده می شوند. چند فلویی می تواند ترکیبی مشترک از دوقلوهای یک تخمکی و دو تخمکی باشد.

بارداری و زایمان

رشد سریع وزن یک نشانه عادی از بارداری دوقلویی است. عوارض خفیف بارداری های یک قلو در این شکل از بارداری تشدید می شود و ناراحتی بیشتری برای مادر به وجود می آورد. برخی عوارض کلینیکی مانند کم خونی و احتباس آب در بدن تشدید می شود. توجه داشته باشید که تغذیه خوبی داشته باشید و هر قدر می توانید استراحت کنید.

فرزندان دوقلو

فرزندان دوقلو

برای مادری که همزمان باردار دو جنین است بارداری بسیار خسته کننده تر از مادری است که تنها یک جنین را با خود حمل می کند. اما معمولا دوره بارداری های چند قلویی کوتاهتر می شود و به جای چیل هفته اغلب در سی و هفت هفته خاتمه پیدا می کند. زایمان هر دو نوزاد پشت سرهم اتفاق میافتد هرچند که گاه گزارش هایی درباره تولد دو نوزاد با یک هفته فاصله شنیده شده است اما این فاصله معمولا بیشتر از نیم ساعت نمی شود. این نوزادان بیشتر از نوزادان یک قلو نارس به دنیا می آیند.

کمک گرفتن

والدین تازه کار معمولا از میزان کاری که باید برای نگهداری از یک نوزاد انجام دهند شگفت زده می شوند و البته این حالت برای مادرانی که حاملگی چندقلو داشته اند بسیار بیشتر است.

* مادران دوقلوها میزان نیازشان به کمک را درک نمی کنند، هرچند مادرانی که قبلا یک فرزند داشته اند دید واقع گرایانه تری نسبت به این مسئله دارند. مراقبت از دوقلوها کار آسانی نیست و نباید حتی یک دقیقه هم فکر کنید که درخواست کمک از کفایت شما در نگهداری از این کودکان کم خواهد کرد.

* گاه فردی که برای کمک به شما می آید خود بار اضافی برای شما می شود. برای مثال وقتی یکی از بستگان برای نگهداری از نوزادان به خانه تان بیاید و انتظار داشته باشد هر روز برایش غذای مفصلی بپزید ابن حالت پیش می آید. بهتر است قبل از اینکه هر کمک طولانی مدتی را بپذیرید خوب به شرایط بعدی فکر کنید.

* شاید متوجه شوید که فرد کمک رسان فقط قصد کمک در نگهداری از نوزادان را دارد و به هیچ وجه در کارهای خانه به شما کمک نخواهد کرد. به هر حال شما مادر این دو قلوها هستید و نباید از بیان قاطعانه نوع کمکی که نیاز دارید ناراحت شوید.

فرزندان دوقلو

فرزندان دوقلو

تغذیه

در تغذیه دوقلوها باید برخی توجهات ویژه را در نظر داشته باشید. وقتی قصد برنامه ریزی روزانه خود را دارید راههایی وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها دوقلوهایتان را همزمان شیر بدهید یا بخوابانید. هرچند که ممکن است یکی از آنها خیلی سریع بیدار شده و دوباره شیر بخواهد. شما می توانید اول به کودکی که بیدار شده شیر بدهید، یا هر دو را به یک باره تغذیه کنید و زمان اضافی را به بازی و صحبت کردن با آنها بپردازید.

آیا باید دوقلوها با هم بخوابند ؟

خوشبختانه وقتی دوقلوهای نارس را در داخل یک انکوباتور قرار می دهند نوزادان راضی تر و شادتر هستند و زودتر از نوزادانی که در انکوباتورهای مختلف هستند رشد می کنند و وزنشان بالا می رود.از سوی دیگر دو قلوها به مدت نه ماه در جایی بسیار محدود بوده اند و جدایی برایشان سخت است.

شما در خانه نیز می توانید از همین تئوری استفاده کنید و هر دو نوزاد را در یک گهواره بگذارید. این کار می تواند آرامش آنها را بیشتر کند، اما گاهی بعضی نوزادان ناآرام آرامش نوزاد دیگر را نیز به هم می زنند. در مرحله بعد می توانید از دو گهواره کنارهم استفاده کنید.

روش خوب دیگر این است که با دوقلوها درست مانند یک خواهر و برادر معمولی رفتار کنید و آنها را در یک اتاق اما دور از هم بخوابانید. در این صورت گریه یکی از آنها قل دیگر را بیدار نخواهد کرد.

فرزندان دوقلو

فرزندان دوقلو

عوض کردن پوشک

بهتر است برای تمام کارهای خود برنامه ریزی دقیقی داشته باشید زیرا در چند ماه آینده شما و ھمسرتان باید ھزاران بار پوشک عوض کنید. در بسیاری از خانواده ها وقتی پدر بخشی از برنامه عوض کردن پوشک ها را به عهده میگیرد کمک بسیار خوبی به مادر کرده است در این صورت  در چند ماه اول تولد دوقلوها زندگی مادر مرتبا در تعویض کردن پوشک نوزادان می گذرد.

 استریل کردن و شستن کهنه های نوزاد به حدی کار سختی است که بیشتر والدین به سوی پوشک های یکبار مصرف می روند، اما گاه وقتی دوقلوها نارس به دنیا می آیند پوشک اندازه آنان به سختی بالا می شود. در این صورت می توانید شلوار لاستیکی به نوزاد بپوشانید و بستهای بالای آن را روی پوشک بگذارید و محکم کنید.

ممکن است چند هفته طول بکشد تا نوزادان به اندازه ای رشد کنند که پوشک های آماده برایشان مناسب باشد. اگر به تنهایی قصد عوض کردن پوشک نوزادان را دارید بهتر است ابتدا یکی را عوض کرده و بعد به نوزاد دوم بپردازید.

فرزندان دوقلو

فرزندان دوقلو

اهمیت بازی

از آنجایی که رسیدگی به نیازهای دو نوزاد تمام وقت شما را پر می کند به همین دلیل دوقلوها کمتر با بازی یا تماس جسمانی مورد توجه بزرگسالان قرار می گیرند اما از طرف دیگر امکان همراهی با همدیگر را دارند. عشق شما به نوزاد کاملا ضروری است و برای رشد جسمانی، ذهنی و اجتماعی آنها لازم است.

هر روز زمانی را برای بازی با فرزندانتان در نظر بگیرید یا زمانی را برای خواب آنها در بعد از ظهر در نظر بگیرید تا عصر هر دو بیدار باشند و بتوانند با هردوی مادر و پدر بازی کنند. وقتی یکی از آنها در خواب ست تمام توجه خود را به نوزاد دیگر بدهید.

نقش پدر

اغلب پدران دوست دارند در مراقبت از فرزندان دوقلویشان نقش داشته باشند و از نگهداری از آنها و ایجاد فرصتی برای استراحت شما لذت می برند.

پدر می تواند در نگهداری از نوزادان دوقلو نقش بسیار مهمی در خانواده داشته باشد و زن و شوهر می توانند قبل از ورود نوزادان به خانه درباره بخش هایی که پدر می تواند در آنها موثر باشد صحبت کنند.

بعضی از این کارها مستقیما در رابطه با کودکان هستند و برخی دیگر نه. برای مثال رفتن به سوپر مارکت، انجام کارهای خانه، آشپزی یا شستن لباسها همگی کارهای ضروری خانه می باشند. مراقبت شبانه از نوزادان نیز اهمیت خاصی دارد زیرا به مادر که تمام طول روز را درگیر دو نوزادش بوده است فرصتی برای استراحت و تجدید قوا می دهد.

دوقلو بودن

دوقلوها رابطه ای نزدیک و غریزه ای قابل درک برای یکدیگر دارند و از همراهی با یک کودک هم سن خود لذت می برند. داشتن تأیید و حمایت یک نفر دیگر می تواند در سال های بعد زندگی و رویارویی با تجربیات جدید یک منبع اطمینان خاطر برای کودک باشد.

رشد جسمانی

نباید انتظارات زیادی از دوقلوهای خود داشته باشید. هرگز نباید آنها را با کودکان همسالشان مقایسه کنید. اگر نوزادان دوقلوی شما نارس باشند مانند هر نوزاد نارس دیگری رشد کندتری در مقایسه با نوزادان کامل چهل هفته ای خواهند داشت.

رشد یک نوزاد نارس می تواند کند و نامنظم باشد و نیازمند رسیدگی هر روزه و سخت به نوزاد باشد. به هر حال باید بدانید که دوقلوهایی که در سی و دو هفتگی متولد می شوند می توانند با اندکی تأخیر در مقایسه بازمان طبیعی به نقاط مهم رشد خود برسند. برای پیدا کردن زمان میانگین دستیابی به این رشدها باید نزدیک به سه ماه به زمان ذکر شده درباره نوزادان کامل چهل هفته ای اضافه کنید.

 اگر رشد آنها به نظرتان کند است باید بدانید که بر اساس پژوهشی که در امریکا انجام گرفته است نوزادان دوقلو در چهار سالگی از نظر قد و در هشت سالگی از نظر وزن به دیگر کودکان می رسند. اگر دوقلوهای همسان دارید نباید انتظار داشته باشید رشد مشابهی داشته باشند. دوبارهای غیرهمسان به ندرت رشد مشابه دارند و به خصوص در مورد دوقلوهای دختر و پسر نحوه رشد کاملا متفاوت خواهد بود و دوره های رشد مختلفی خواهند داشت که در سنین متفاوت رخ می دهد و دستیابی به مهارت ها نیز در آنها در سنین مختلف صورت می گیرد.

فرزندان دوقلو

فرزندان دوقلو

فردیت دوقلوها

اغلب خانواده ها معمولا فردیت دوقلوها را فراموش می کنند. برای خانواده آسانتر است که آنها را در یک صندلی بلند بنشاند و از یک ظرف و حتی یک قاشق به هر دوی آنان غذا بدهد. تا وقتی که دوقلوها کوچک هستند می توانند همزمان با یک سری اسباب بازی مشغول شوند، والدین، خانواده و دوستان راحت تر هستند تا آنها را یک هویت واحد بدانند و با این کار فردیت آنها صدمه می بیند.

اما برخی اصول را می توان در چنین مواقعی به کار گرفت. دو نام کاملا متفاوت با هم، لباس ها و کفش های متفاوت با هم، مدل مو و گیره های مختلف کمربند و چکمه و ژاکت های متفاوت برایشان انتخاب کنید. ملحفه تخت آنها را از دو رنگ مختلف تهیه کنید. در ضمن والدین باید همیشه نسبت به تفاوت های شخصیتی دوقلوهای خود دقت داشته باشند و به شکوفا شدن استعدادهای آنها کمک کنند.

لباس پوشیدن دوقلوها

بسیاری از والدین دوست دارند به دو قلوهایشان لباس های یکسان بپوشانند به خصوص اگر دوقلوها همسان باشند این کار بسیار جذاب خواهد بود.

از همان بدو تولد رفتار عادلانه با دوقلوها فقط در صورتی انجام می شود که به هر یک از آنها به عنوان یک فرد خاص برخورد کنید. برای کودکی که یک نفر دیگر را کاملا شبیه با لباس های یکسان می بیند کار بسیار سختی است که مسئله فردیت خود را درک کند. علاوه بر این دوقلوها متوجه می شوند که باید برای دوستان و اقوام و افراد ناشناس خود را به نام معرفی کنند. با پوشاندن لباس های متفاوت به تن دوفلوها می توانید از چنین ناراحتی هایی برای کودک جلوگیری کنید.

 با بزرگتر شدن دوقلوها بهتر است به آنها اجازه بدهید خودشان لباسی را که می خواهند انتخاب کنند و اگر همیشه لباس های متفاوت به آنها پوشانده باشید خود آنها نیز همین کار را خواهند کرد.

رابطه عاطفی خاص

رابطه عاطفی که بین دو قلوها دیده می شود رابطه ای منحصر به فرد است. دو قلوها حتی بعد از جدا شدن از هم نیز با نیروی مشابهی مدیریت می شوند برای مثال در یک روز ازدواج می کنند یا خانه های مشابه می خرند و حتی اتومبیل های شبیه به هم انتخاب می کنند. بسیار اتفاق می افتد که این رابطه عمیق تر از رابطه آنان با هرکس دیگری از جمله والدین و در آینده با همسرشان میباشد.

در حقیقت روابط غیر کلامی بین دوقلوها برقرار است که قابل توصیف نیست و علاقه بین آنها بیشتر از دیگران است. در ضمن دوقلوها به گونه ای همدیگر را می شناسند که هیچ کس دیگری نمی تواند زیرا آنها وقت زیادی را با هم می گذرانند و ضعف های یکدیگر را پوشش می دهند و نقاط قوت یکدیگر را تقویت می کنند.

در ضمن آنها معمولا در کنار هم با هر موقعیتی روبه رو می شوند که احساس قدرت و اعتماد به نفس یک تیم را به آنها می دهد. در عین حال دوقلوها یک استعداد خاصی برای درک علت رفتارهای خاص یکدیگر دارند.

فرزندان دوقلو

فرزندان دوقلو

صحبت کردن با دوقلوها

والدین گاه احساس می کنند گفتگو کردن با دوقلوهایشان کار بسیار سختی است زیرا تقریبا نیمی از دو قلوها یک زبان رمزی عجیب ایجاد می کنند که از زبان بزرگسالان بسیار دور است و برای برقراری ارتباط با یکدیگر از آن استفاده می کنند. ممکن است احساس کنید فرزندان دوقلوی شما دیر به حرف افتاده اند. چند دلیل برای آن وجود دارد. یک پژوهش در استرالیا نشان داد که دوقلوها به طور معمول در برخورد با مسائل مختلف کند هستند و اغلب دیرتر از نوزادان معمولی به نقاط خاص رشد خود می رسند. و این حالت نه فقط در مورد زبان که در کلیه مهارتهای آنها دیده می شود.

اما باید به خاطر داشته باشید که دوقلوها همزمان نیمی از توجه نوزادان معمولی را دریافت می کنند و در نتیجه فرصت های کمتری برای یادگیری دارند و به خصوص والدین خسته و پر مشغله آنان کمتر از دیگر والدین تمایل به حرف زدن با نوزادشان دارند. تحقیقات چنین نشان داده که مادران دوقلوها کمتر صحبت می کنند و از جملات ساده تر استفاده می کنند و کمتر برای گفته هایشان دلیل می آورند. بنابراین لزومی ندارد که مرتبا خود را درگیر سؤالات دوقلوها کنید بلکه فقط باید آزادانه با هردوی آنان حرف بزنید.

اجتماعی شدن

توجه داشته باشید که دوقلوهایتان از سنین بسیار کم در خانه با گروه های مختلف خانواده یا دوستان یا کودکان نوپا ارتباط داشته باشند. دوقلوها به دلیل دو تا بودن ممکن است تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران نداشته باشند. به همین دلیل گاهی ممکن است متوجه شوید که وقتی دوقلوهایتان را نزدیک فرد ناشناس می گذارید تا وقتی هر دوی آنها حاضر باشند کاملا راضی و خوشحال می مانند.

در حقیقت دوقلوها بیشتر از دیگر کودکان خود محور و اهل ریاست می باشند. از سوی دیگر آنها به بازی های دو نفره با یکدیگر عادت می کنند و تمایلی به وارد کردن کس دیگر در این بازی ندارند.

جدا کردن تدریجی دوقلوها در شرایطی که فعالیت ها بین والدین و دوستان تقسیم شده باشد مؤثر است. پدر می تواند یکی از دوقلوها را برای کمک در باغچه برده و مادر دیگری را همراه خود برای خرید برد. شما می توانید دوستی را به خانه دعوت کنید تا هر بار با یکی از دوقلوها بازی کند. در آینده می توانید از آموزگاران آنها بخواهید که دوقلوهایتان را در فعالیت های مختلف قرار بدهند تا با کودکان دیگر نیز آمیزش داشته باشند حتی ممکن است آنها را به مهدکودک های جداگانه بفرستید.

فرزندان دوقلو

فرزندان دوقلو

خواهر ها و برادرها

بروز دوقلویی در خانواده همه اعضای خانواده از جمله خواهران و برادران را تحت تأثیر قرار میدهد. برای یک کودک سه ساله که با تولد نوزاد احساس سقوط از پادشاهی را پیدا می کند ورود دوقلوها دو برابر نگران کننده به نظر می رسد.

کار بسیار سختی است که با داشتن یک دوقلو در خانه به فرزند بزرگتر همان توجهی را که قبلا داشتیم بدهیم. زیرا دوقلوها همه زمان و انرژی شما را می گیرند. به هر حال باید برنامه ای برای او در نظر بگیرید تا شرایط سخت را آسانتر تحمل کند در غیر این صورت کودک احساس می کند نادیده گرفته شده و دوستش ندارند در نتیجه احساس ناامنی به شکل شب ادراری یا رفتارهای غیراجتماعی و ناپسند خود را نشان می دهد.

شما باید ورود دوقلوها را به وسیله نمودار و تصویر و کتاب داستان به بچه های بزرگتر اطلاع دهید. در این صورت خواهر و برادرهای بزرگتر این روش را دیده و در بازی های با عروسک همین کار را انجام می دهند.

دخالت دادن خواهر و برادر در تزیین اتاق نوزادان می تواند به واقعی تر شدن تصویر نوزاد در ذهن کودک بزرگتر کمک کند و اگر زمانی که مادر وقتی از بیمارستان به خانه می آید دستهایش برای در آغوش گرفتن فرزند بزرگتر خالی و باز باشد ورود نوزاد برای او قابل قبولتر خواهد شد. یک هدیه باید از طرف دوقلوها به هر کودک بزرگتر خانواده بدهید و نیم ساعت اول قبل از دیدن دوقلوها را فقط به بازی با او بپردازید.

توجه داشته باشید که هر کودکی نیم ساعت در روز توجه متمرکز شما را نیاز دارد. در این صورت او احساسی ارزشمند بودن خواهد کرد. فکر خوبی است که شما یا همسرتان فرزند بزرگتر را بیرون ببرید تا احساسی کند شما کاملا برای او هستید و با وجود دو مزاحم کوچولوی تازه وارد به عشق شما به خودش اطمینان پیدا کند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *