#

20 دسامبر 2018 بدون نظر 1493 بازدید

تب چیست ؟

No votes yet.
Please wait...

تب چیست ؟

به نظر بسیاری از مادران ، اندازه گیری حرارت بدن کودک و بسیار دشوار است. آنها به زحمت می توانند درجه حرارت را بخوانند و در بیشتر موارد ، استفاده از این وسیله را برای دهان وقعد و اشتباه می کنند. شکل و ساختمان همه دما سنجها ، تقریبا یکسان است . هریک از خطهای بلند نشانه یک درجه و و هریک از خطهای کوتاه علامت یک دهم درجه هستند. برخی دما سنجها ، درجه ۳۲ دمای طبیعی بدن را به شکل مشخص ، با به رنگ قرمز ، نشانه گذاری کرد ه اند.

د اوبو په روه ها ووو اولین نکته آنست که حرارت بدن کودک سالم ، همیشه ۳۷ درجه سانتیگراد (۹۳ / ۶ درجه فارنهایت) نیست ، زیرا درجه حرارت بدن در ساعتهای مختلف رود و با توجه به انجام فعالیتهای گوناگون ، ممکن است پائین تر یا بالاتر از این رقم باشد و درجه حرارت بدن معمولا در صبح زود در پایین ترین ، ودر پایان عصر و همگام غروب در بالاترین میزان ، قرار دارد ، تغییر درجه حرارت بدن ، در باعتهای محلی و ناچیز است ، اما تفاوت درحالتهای استراحت با فعالیت زیاد است . برای مثال ، درجه حرارت بدن کودک سالمی که از دویدن باز ایستاده است ، ممکن است به ۵/۳۷ تا ۷/۳۷ درجه سانتیگراد (۱۹۶ تا ۱۰ درجه فارنهایت) برسد . ( از سوی دیگر درجه حرارت ۲۸ و بالاتر ، در حال استراحت با ورزش ، می تواند نشانه عفونت و بیماری باشد) حرارت بدن کودکان بزرگ تر، کمتر از خردسالان تحت تاثیر فعالیت قرار می گیرد و منظور از بیان این سخنان و آنست که اگر می خواهید درجه حرارت بدن فرزند خود را اندازه بگیرید ، بهتر است ساعتی منتظر بمانید تا کاملا آرام بگیرد .

در بیشتر بیماریهایی که وجود تب یکی از نشانه های آنست و میزان حرارت بدن در صبح و در پایین ترین و هنگام غروب ، در بالاترین نقطه است . اما اگر صبحها مقدار تب بالاست و غروب پایین است و نباید تعجب کرد و در برخی از بیماریها ، به جای این که میزان تب بالا و پایین برود ، به شکل تابشی بالا می ماند که معمول ترین آنها ذات الریه (۱) و سرخجه (۲) است و ممکن است حرارت بدن بعضی کودکان در پایان یک دوره بیماری یا در برخی شبهای زمستان و به کمتر از میزان عادی ( حدود ۳۶ درجه سانتیگراد برسد و این حالت ، در شرایطی که طفل سرحال و سالم است و جای نگرانی ندارد.

درجه حرارت ، در هریک از فنهای بدن ، با دیگری فرق دارد و درجه حرارت مفید ، بالاتر از سایر قسمتهاست ، زیرا این قسمت کاملا در داخل بدن فرار گرفته است و بخشهای زیادی آن را احاطه کرد ماند . درجه حرارت دهان ، از سایر قسمتها کمتر است ، زیرا دهان به شکل مستقیم و با تنش بینی و در معرض جریان هوا قرار دارد و سرد می شود اختلاف درجه حرارت دهان و مظعد ، معمولا کمتر از یک ۱ حدود نیم ) درجه است و درجه حرارت زیر بغل ، میانگین این دو قسمت است و درجه حرارت بدن کودکان تا ۵ سالگی از راه مقعد اندازه گیری می شود ، زیرا ممکن است نتوانند دماسنج را در دهان نگاه دارند و با خطر شکستن این وسیله درکار باشد . درجه حرارت مند معمولا ۵/۳۷ درجه سانتیگراد است و همچنین استفاده از دماسنجهای نواری یا خط کنی ، که روی پوست ۱ مهر مژه پیشانی) فرار داده می شود و انداز مگیری میزان حرارت بدن کودکان را بسیار آسان کرده است.

دما سنج: تنها تفاوت دماسنج دهان و میزان الحراره مند ، احتلاف شکل حبابها با مخزنهای جیوه آن – دو است. مخزن میزان الحراره مقعد نوک تیز نیست ، بلکه گرد وکرری است ، اما حباب دماسنج دهان و باریک و بلند ساخته شده است تا براثر تماس بیشتر بادهان جیوه آن سریع تر بخواند گرم شود ، درجه بندی هر دو میزان الحراره کالا به یکدیگر شباهت دارد و عمل مشابهی را انجام می دهد و به عبارت دیگر این در میزان الحراره و فقط برای اندازه گیری درجه حرارت دهان یا مقصد ساخته نشده است و شما می توانید با استفاده از یک میزان الحراره تمیز مقعدی و حرارت بدن را از راه دهان اندازه گیری کنید با یک دماسنج دهانی را با رعایت احتیاط ، در مفید قرار دهید .

بیشتر دما سنجها ، یک دقیقه بعد از قرار گرفتن در مقعد و درجه حرارت بدن را ثبت می کند ، درجه ها و ابتدا به سرعت زیاد می شود و حرکت اولیه جیوه از بحزب ، بعد از ۲۰ ثانیه قابل مشاهده است و سپس به این حرکت کند می شود . بنابراین . اگر در موقع اندازگیری درجه حرارت ، کودک بخواهد با شنوائد دماسنج را به مدت یک دفینه تحمل کند و شما باید درجه حرارت واقعی بدن او را برسهای حرکت کند شونده جیوه ، محاسبه کنید و حدس بزنید.

ثبت درجه حرارت دقیق بدن از راه دهان ، به زمان بیشتری (بین ۵/۱ تا ۲ دقیقه ) نیاز دارد . زیرا مدتی وقت لازم است تا دهان بسته و گرم شود . به علاوه سطح دما سمع نیز به جای تماس مستقیم با بدن ، با هوا احاطه شده است و اندازه گیری درجه حرارت بدن از راه زیر بغل ۴۰ دقیقه وقت لازم دارد ، ولی می توان بعد از ادفیفه نیز، درجه حرارت بدن را حدس زده

اندازه گیری درجه حرارت بدن – قبل از اندازهگیری درجه حرارت بدن و باید دماسح را خوب تکان دهید تا میوه پایین بیاید و کاملا در مخزن جمع شود.

اگر دماسنج را برای سفید مورد استفاده قرار می دهید و حباب آن را با وازلین کمی مهره کنید و وضعیت مناسب برای کودک آنست که او را به شکم روی زامون خود بخوابانید و در این حالت باسای کودک به پایین آوران می شود و به راحتی نمی تواند مانع کار شما باشد و هم به دماسنج را با ملایمت در مهد کودک فرو ببرید و اگر دما سنج را محکم نگاه دارید و ممکن است دیواره مقعد را سوراخ کند ، وقتی دماسنج را در داخل مقعد فرار دادند و دست خود را از انتهای ان بردارید تا با جابه جایی کودک ، بدنش آسیب نبیند ، در عوض ، دما سنح را با ملاپست و مانند سیگار بین انگشتان نگاه دارید و کف دستتان را روی کفل کودک قرار دهید.

کودکان بزرگسال تر می توانند به پهلو دراز بکشند و زانوهایشان را کمی به داخل شکم جمع کنند و دراین حالت ، پیدا کردن مقعد آسان تر است و پیدا کردن منعد درحالی که طول به پشت خوابیده دشوارتر از حالت دمر خوابیده به شکم ) است و خطر لگد پرانی کودک را نیز به دنبال دارد.

بعد از یک سالگی و از نظر روانی بهتر است دماسنج را زیر بغل کودک قرار دهید . در این مرحله ، کودک به تدریج نسبت به بدنش آگاهی ، احترام و ایمنی احساس می کند و او آمادگی رنجش خاطر و احساس این خطر را دارد که ممکن است چیزی درون مقعدش بنکند و آن را سوراخ کند ، در صورت اندازه گیری درجه حرارت از راه زیر بغل ، حباب دما سنج باید با پوست بدن تماس مستقیم داشته باشد و روی لباس فرار نگیرد و دماسنج مقعدی با دهانی را می توان برای زیر بعل ، مورد استفاده فرار داد.

درحدود ۵ سالگی ، کودکان به خوبی می توانند دماسنج را در دهان بگذارند. و حباب آن را زیر زبان نگاه دارند و در این مرحله می توان و به هر صورتی که آسان تر است و از راه دهان با زیر بغل) ، درجه حرارت بدن را اندازه گیری کرد و به این ترتیب وقتی به پزشک مراجعه می کنید و میزان تب کودک را به او اطلاع می دهید ، باید یادآوری کنید کاندازه گیری از راه دهان ” با ” زبر بعل ” انجام گرفته است ، زیرا ، شیحه امن در شیوه با یکدیگر اندکی تفاوت دارد و معمولا بهترین زمان برای اندار مگری حرارت بدن کودک ، صبح زود با غروب است.

پرسش دیگر این است که تا چند روز باید درجه حرارت بدن کودک را اندازمگیری و بازداشت کرد . به عنوان یک اصل کلی ، اگر حرارت بدن به مدت در بد کمتر از ۳۸ درجه باشد و نیازی به اندار مگیری وجود ندارد ، مگر آن که بزنگ از شما درخواست کرده باند ، با کودک سرحال نباشد و بیمار به نظر برسد .

خواندن درجه دما سنج آسان اسند و آن را به آرامی بچرخانید تا نوار جیوه راببینید ، دما سنج معمولا به پهلو دارد که یکی نبرتر از دو پهلوی دیگر است و این لبه نیز را به سمت خود بگیرید ، خطهای درجه بندی شده در بالا و ارقام در پایین فرار دارند و نسبت به امنار درجه ها حساسیت نشان ندهید و اخلاف میان ۵/۳۷ تا ۷/۳۷ درجه را زیاد جدی بگیرید و مهم ، حدرد درجه حرارت بدن و میزان شب است.

درمان فوری تب شدید

کودکان ۱ تا ۵ ساله ، ممکن است با مغوی حنیف منل سرماخوردگی ، گلودرد و گریپ ، درست مانند عفونتهای بخت ، دچار تب شدید ۴۰ درجه (بالاتر) شوند . از سوی دیگر ، در یک بیماری خطرناک ممکن است حرارت بدن ، هرگز از ۳۸ درجه بالاتر برود و به همین علت ، زبادی و کمی شب ، نباید زیاد والدین را تحت تأثیر قرار دهد، اما با مشاهده مشایه های بیماری ، باید با پزشک تماس برقرار کرد .

اگر در نخستین روز بیماری ، حرارت بدن ۴۰ درجه یا بیشتر است و مشاوره با پزشک بیشتر از یک ساعت طول می کشد ، بهتر است به عنوان یک اندام فوری ، به وسیله ماساژ با دستمال مرطوب ( یا با قرار دادن پای کودک از زانو په پایین ، در طرف آب کمی خنک یعنی ” پاشویه “) و آسپیرین – یک فرص آسپیرین بچه ( ۸۰ میلی گرم برای کودکان زیر ۱ سال و دو قرص برای تا ۵ سال و به نرمی برای ۶ تا ۱۲ سال – ، تب را کمی پایین آورید . ( قرصها را از دسترس کودکان دور نگاه  دارید).

هدف از کسپرس با دستمال مرطوب است که به کمک آن ، خون میتری به سطح بدن برسد و با شخیر آب بر روی پوست و بدن خنک شود . ( استفاده از آب ساده بهتر از الکل سفید است، زیرا در ایاف که فضای بسته است اشکال سنی ایجاد نمی کند و ارزان تر از الکل است و گاه نیز کمی الکل به آب اضافه می کند ، برای کمپرس با دستمال مرطوب می توان لباسهای کودک را هم در آورد و روی او را با ملاهه یا بنویی نازک پوشاند ، به عنوان شروع، دست خود را تر کنید و یکی از بازی های کودک را به آرامی ، به مدت چند دقیقه بمالید و هرچند یکبار که دستان خنک شد … دوباره آن را مرطوب کنید و این عمل را چندبار تکرار کنید و سپس دست کودک را زیر ملافه قرار دهید . این عمل را در مورد بازوی دیگر طول پاها ، سینه و پشت او سیز تکرار کنید . نیم ساعت بعد و حرارت بدن او را اندازه بگیرید و اگر تب از ۴۰ درجه پایین تر بیامده است ، ماساژ مرطوب را تکرار کنید . هدف است که اہمیدن به زنک ، حرارت بدن کودک و پایین تر از ۴۰ درجه نگاه داشته شود زیرا ممکن است در روز اول بیماری ، بعد از تب شدید و ناگهای، به درد و حسی تشنج نیز دچار شود.

هنگام تب شدید و برافروختگی چهره کودک ، درصورتیکه حرارت اتاق عادی باشد با حد امکان رو انداز او را کم کنید و به یک ملافه نازک برسانید . در غیر این صورت نمی توانید سب او را پایین بیاورید.

بسیاری از والدین تصور می کنند خود ” تب” مضر است و هر اندازه که باشد ، ، باید با مصرف دارو آن را برطرف کرد ، اما باید همیشه به خاطر داشت که تب و بیماری نیت ، تب ، یکی از شیوه هایی است که بدن آن را برای غلبه کردن به عفونت به کار می گیرد . همچنین ، تب نشان می دهد که پیشرفت بیماری چگونه است و گاه هدف از پایین آوردن درجه حرارت آنست که تب مانع از خواب کودک با باعث خستگی شدید او شود و در مواردی دیگر ، پزشک تب را به حال خود می گذارد و نیرویش را در زمینه بهبود عفونت صرف می کنید .

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *