#


درباره بیماری های مربوط به دهان کودکان بیشتر بدانیم

بیماری های دهانی در کودکان
18 ژوئن 2017 بدون نظر 1379 بازدید

درباره بیماری های مربوط به دهان کودکان بیشتر بدانیم

No votes yet.
Please wait...

درباره بیماری های مربوط به دهان کودکان بیشتر بدانیم

مشکلات دهان در دوران کودکی معمولا مشکلات خفیف هستند. قارچ تنها موردی است که نیاز به درمان فوری و توجه پزشک دارد زیرا به درمان های معمول خانگی پاسخ نمی دهد. در صورت دردناک بودن دهان کودک از خوردن غذا امتناع خواهد کرد. برای او غذاهای مایع و مخلوط شده ای تهیه کنید که بتواند با نی آن را بخورد.

درد دندان درآوردن

دندان های نوزاد معمولا در شش ماهگی بیرون میزند و تا سه سالگی کامل می شود در طول این دوره زمانی که یک دندان در حال در آمدن باشد لثه ها سرخ و متورم می شوند.

نشانه ها: اگر لثه های متورم و قرمز کودک را لمس کنید احساس می کنید که توده کوچک سختی زیر آن قرار دارد. در این مدت آبریزش از دهان کودک بیش از حالت عادی خواهد بود و او سعی می کند هر چیزی را به دهان برده و بجود.

درد دندان درآوردن

درد دندان درآوردن

در این مدت ممکن است دچار مشکلات خواب شده یا بد خلق و حساس شود. معمولا کودک در هنگام خوردن غذا احساس درد میکند.

درمان: درمان دارویی معمولا لازم نیست. نباید فکر کنید نشانه های دیگر مانند کاهش اشتها یا استفراغ در اثر دندان درآوردن ایجاد شده است. در صورت بروز چنین نشانه هایی حتما با پزشک مشورت کنید.

زخم های دهان

زخم های باز در دهان معمولا در داخل لب پایینی ایجاد می شود البته در روی زبان، لثه ها و داخل لپ ها نیز دیده می شود. زخم های آفتی شایع ترین نوع این زخم ها هستند و معمولا به صورت زخمی گرد یا بیضی شکل به رنگ زرد با حاشیه ای متورم دیده می شوند.

این زخم ها معمولا ظرف ۱۰ تا ۱۴ روز به خودی خود بهبود پیدا می کنند اما اگر مرتبا کودک مبتلا به چنین زخم هایی می شود یا بروز زخم مانع از غذاخوردن اوست بهتر است با پزشک مشورت کنید.

نشانه ها: همه زخم های دهان دردناک هستند. کودک به سختی غذا می خورد به خصوص غذاهای اسیدی یا شور او را اذیت می کند و به همین خاطر ممکن است حاضر به خوردن غذا نشود.

درمان: اگر کودک یک زخم آفتی در دهان دارد باید سعی کنید روی آن ژل ضد عفونی کننده بمالید (باید ژل های مخصوص دهان خریداری کنید که در داخل بزاق حل نشوند) و به کودک شربت استامینوفن بدهید. در صورت تشدید زخم ها پزشک ممکن است کرم ضد التهاب تجویز کند.

از مصرف هرگونه مسکن موضعی روی زخم ها خودداری کنید چون احتمال بروز واکنش آلرژیک وجود دارد. سعی کنید علت اصلی را برطرف کنید. اگر تیزی روی دندان های کودک وجود دارد به دندانپزشک مراجعه کنید تا این مشکل را برطرف نماید.

از کودک بخواهید لپ هایش را گاز نگیرد و اگر نوزاد با بطری شیر می خورد یک سر شیشه نرم تر برایش بخرید.

زخم ها از هر نوعی که باشند باید غذای کودک را نرم کرده و به او بدهید به او یک نی بدهید تا غذا و نوشیدنی هایش را به وسیله آن بخورد و از دادن غذاهای اسیدی و شور به کودک خودداری کنید.

زخم دهان در کودکان

زخم دهان در کودکان

قارچ

غشای درونی دهان گاه به قارچی به نام کاندیدا آلبیکانس آلوده می شود. رشد کاندیدا معمولا توسط باکتری های دیگر کنترل می شود اما زمانی که با مصرف آنتی بیوتیک باکتریهای داخل دهان از بین می روند ناگهان کاندیدا رشد گسترده خود را آغاز میکند.

در هنگام تولد نوزاد نیز ممکن است کاندیدا از مادر به نوزاد منتقل شود با اینکه قارچ مشکل حادی نیست اما در هنگام مکیدن یا تغذیه نوزاد ایجاد درد و ناراحتی می کند.در کودکان قارچ ممکن است فقط در دهان دیده شود اما تمام مسیر دستگاه گوارش و منطقه اطراف مقعد را نیز آلوده می کند و ممکن است با راش پوشک اشتباه گرفته شود.

نشانه ها: قارچ لکه ای سفیدرنگ و پنیری شکلی را در لثه ها، داخل گونه ها، زبان و سقف دهان ایجاد می کند. اگر سعی کنید این لکه ها را بردارید ممکن است دچار خونریزی شوند. قارچ ها در اطراف مقعد معمولا به شکل نقاط قرمز رنگ یا راش پوستی خود را نشان می دهد. اگر کودک مبتلا به راش پوشک نیز باشد ممکن است لکه های سفیدرنگ در روی پوست او ایجاد شود.

درمان: قارچ به سرعت و به آسانی با داروهای ضد قارچ درمان می شود. برای قارچ دهان از شکل مایع و برای قارچ اطراف مقعد از شکل پماد آن ها استفاده می شود. این داروها فقط با تجویز پزشک در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

غذاهای مایع، نرم شده، سرد یا ولرم بهترین شکل خوراکی برای کودک مبتلا به قارچ دهان است .ماست طبیعی نیز یکی از غذاهای بسیار مناسب است (البته نه در مورد نوزادان بسیار کوچک ).

قارچ ها در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند به همین خاطر اگر کودک دچار قارچ مقعد شده باشد باید سعی کنید تا حد امکان او را خشک نگه دارید.

هرقدر که می توانید پوشک او را باز کنید و بدنش را در معرض هوا قرار بدهید و از پوشاندن شلوارهای لاستیکی به او خودداری کنید. در مورد رعایت بهداشت وسواس به خرج بدهید و همیشه دست های کودک را تمیز نگه دارید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *