#


به دنیا آمدن نوزاد در خانواده چه تاثیراتی بر روابط پدر و مادر می گذارد؟

پدر و مادر
10 نوامبر 2017 بدون نظر 1337 بازدید

به دنیا آمدن نوزاد در خانواده چه تاثیراتی بر روابط پدر و مادر می گذارد؟

No votes yet.
Please wait...

به دنیا آمدن نوزاد در خانواده چه تاثیراتی بر روابط پدر و مادر می گذارد؟

وقتی نوزاد به دنیا می آید روابط همسران فورا تغییر می کند. همه لحظات و تجربههای مشترکی که قبلا با هم داشتید (زندگی اجتماعی، زندگی جنسی، سرگرمی ها، تعطیلات و غیره) ناگهان یک شبه از بین می روند. شما به قدری خسته می شوید که آخرین چیزی که به آن توجه می کنید نیازهای همسرتان است. برنامه سخت و جدی که ورود یک نوزاد به خانه می آورد گاه پدر و مادر را به حدی هیجان زده می کند که احساس بسیار خوبی پیدا می کنند اما مشکلات از زمانی بروز می کند که یکی از والدین و معمولا پدر احساس می کند طرد شده است.

احساسات همسر شما

با اینکه به طورکلی تأیید شده است که در طول و بعد از دوران بارداری زنان دچار حالات روحی متفاوت می شوند، کمتر روی تأثیرات نوزاد جدید بر زندگی پدر صحبت شده است. بیشتر پدرهایی که در طول دوره زایمان همراه با همسرشان هستند بعد از تولد در حالتی از شوک به سر می برند. آنها از دیدن درد و رنج همسرانشان ضربه دیده اند. در حقیقت پژوهش ها نشان داده است که تقریبا یکی از هر ده پدر از افسردگی جدی بعد از تولد نوزاد رنج می برند.

پدر و مادر

پدر و مادر

یکی از دلایل ذکر شده برای آن تغییر نقش والدین در طول بیست یا سی سال اخیر است که سازگار شدن پدران با دوران پدر شدن را سخت تر کرده است.

اگر هیچ کاری نکنید به زودی همسرتان به این نتیجه خواهد رسید که سه نفر خیلی زیاد است و خود را از بین جمع خانواده بیرون خواهد کشید. نباید اجازه بدهید چنین وضعیتی پیش بیاید. نه فقط به این خاطر که نیاز به کمک او دارید بلکه برای اینکه او نیز از همان ابتدا تا جایی که ممکن است با فرزندش وقت بگذراند. این کار به او کمک خواهد کرد تا رابطه ای عاشقانه و نزدیک با نوزاد به وجود بیاورد که اثر آن در تمام زندگی کودک باقی خواهد ماند.

پدر طرد شده

یک روانشناس می گوید با اینکه مردان و زنان همزمان با هم پدر و مادر می شوند اما روش پدر و مادر شدن آنها با هم فرق دارد. دلایل اجتماعی، مالی و زیست محیطی زیادی برای این حالت وجود دارد اما به هر حال نتیجه اغلب رنجش مستقیم یا حس حسادت است.

مرد به سرعت احساس می کند از واحد خانواده کنار گذاشته شده. او ناگهان متوجه می شود که تمام وقت همسرش روی این موجود تازه وارد گذاشته شده و تا وقتی نقش مهمی در نگهداری از فرزند نداشته باشد مطرح نمی شود. کاملا شایع است که پدران به فرزندان خودشان حسادت کنند. این حالت زمانی تشدید می شود که اختلاف نظری درباره نحوه نگهداری از کودک پیش بیاید. (مردها معمولا از این که مجبور به نگه داشتن نوزاد می شوند شکایت دارند).

همسر شما به خصوص زمانی این احساسات را سخت خواهد دید که احساس کند در زندگی جنسی نیز او را رد می کنید. معمولا مردها کاهش میل جنسی زنان را بعد از تولد نوزاد نوعی رنجش شخصی محسوب می کنند. بهتر است قبل از تولد نوزاد درباره این مسئله با هم صحبت کنید و تأثیرات زایمان را برای همسرتان شرح بدهید.

پدر و مادر

پدر و مادر

اصولی برای مادران

اگر تمام توجه خود را به نوزاد بدهید همسرتان به سرعت احساس خواهد کرد که دیگر او را نمی خواهید  و نیازی به او ندارید.

* همیشه از همسرتان کمک بخواهید. نباید انتظار داشته باشید که او خودش درک کند که شما چقدر به کمک او نیازمند هستید.

* او را هرچه سریع تر و بیشتر در مراقبت روزمره از نوزاد دخالت بدهید.

* هر زمانی که به شما پیشنهاد کمک کرد رد نکنید حتی اگر احساس کنید بهتر است خودتان این کار را انجام بدهید. به خاطر داشته باشید این بچه او هم هست.

* اگر متوجه شدید اهمیتی به مشغله زیاد شما نمی دهد. یک روز کودک را در آغوشش بگذارید، شماره تلفن محلی را که می روید به او بدهید و برای یک عصر از خانه خارج شوید. او به زودی متوجه خواهد شد نگهداری از نوزاد چه کار سختی است.

پدر و مادر

پدر و مادر

رابطه جنسی بعد از تولد نوزاد

اگر میل جنسی خود را بعد از زایمان از دست نداده اید بهتر است از آن استفاده کنید. اگر از نظر جسمانی احساس سلامت کافی می کنید می توانید رابطه جنسی داشته باشید. به هر حال بعضی از زنان و به خصوص آنهایی که برش اپی زیوتومی انجام داده اند رابطه جنسی تا شش هفته در برنامه شان جایی ندارد.

کاهش رابطه جنسی بعد از زایمان یک روند طبیعی است که به بهترین روش ممکن از بارداری مجدد جلوگیری می کند. در چنین شرایطی هیچ مادری تمایل ندارد دوباره باردار شود. تصور کنید یک نوزاد هشت هفته ای در خانه داشته باشید و دچار بیماری صبحگاهی بارداری نیز باشید.

سعی کنید برای همسرتان توضیح بدهید که علاوه بر دلایل فیزیولوژیک برخی عوامل احساسی نیز در بی علاقگی شما به رابطه جنسی نقش دارند و او نیز باید در این وضعیت با شما همراهی کند.

برقراری ارتباط

در طول ماههای اولیه پدر یا مادر شدن هر دوی شما باید واقعا تلاش کنید تا خطوط ارتباطی بین شما همچنان باز بماند. مهم نیست چقدر خسته هستید باید زمانی را پیدا کنید تا از احساساتان برای یکدیگر صحبت کنید.

تولد فرزند یکی از تغییرات دائمی در زندگی است. اگر شما نیز از آن گروهی باشید که بیشتر زمان خود را با نوزاد می گذرانند به مرور متوجه خواهید شد که عشق و علاقه همسرتان را از دست داده اید. برای همسر شما دقیقا چنین اتفاقی نمی افتد. اگر او خود را در برنامه نگهداری نوزاد دخیل نکند بیشتر احساس کنار گذاشته شدن از واحد خانواده را پیدا خواهد کرد.

باید به همسرتان اجازه بدهید تا جایی که می تواند در نگهداری از نوزاد به شما کمک کند ( اصولی برای مادران، متن داخل کادر صفحه قبلی را مطالعه کنید). بسیاری از زنان با محول کردن وظایفی که وابستگی غیرمستقیم به کودک دارند همسرانشان را در کارهای نگهداری از او دخالت می دهند برای مثال مادر میگوید: تاتو وان را آماده کنی من بچه را برای حمام می آورم، اگر غذای او را گرم کنی به او غذا می دهم. در چنین حالتی شما همسرتان را در کارهایتان شریک کرده اید اما در کودک نه.

سعی کنید خودتان کارهای غیرمستقیم را انجام بدهید تا همسرتان هر چه بیشتر با نوزاد وقت بگذراند و توجه داشته باشید که از موارد ذکر شده در کادرهای داخلی این قسمت آگاه باشید.

پدر و مادر

پدر و مادر

اصولی برای پدران

زمانی که نوزاد متولد می شود شما باید نسبت به نیازهای همسر تان حساس باشید و خود را برای مشکلات  جسمانی و روحی که او ممکن است بعد از بارداری تجربه کند آماده نمایید.

* مراقبت از نوزاد را به طور کامل به عهده همسرتان نگذارید حتی اگر خود او راضی به این کار باشد زیرا به طور ناخودآگاه احساس رنجش در او ایجاد می شود و شما فرصت تبدیل شدن به یک پدر واقعی را از دست خواهید داد.

* هر از گاهی به تنهایی با نوزاد وقت بگذرانید. این کار اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و به همسرتان نیز فرصت کوتاهی برای استراحت داده می شود.

* اگر شاغل هستید با کارفرمای خود درباره ورود عضو جدید خانواده صحبت کنید. توجه داشته باشید که در متولد نوزاد باید دستکم دو هفته مرخصی بگیرید و در صورت امکان ساعات کاری خود را تغییر دهید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *