#


بدن کودک: رشد استخوانی در کودکان

رشد جمجمه
8 می 2017 بدون نظر 1733 بازدید

بدن کودک: رشد استخوانی در کودکان

No votes yet.
Please wait...

بدن کودک: رشد استخوانی در کودکان

در زمان تولد، بیشتر اسکلت نوزادان را استخوان تشکیل میدهد، و تنها قسمتهایی که تا زمان بلوغ استخوانی نمیشوند وفقط از غضروف تشکیل میشوند  عبارتند از: دو سر استخوان های بازو، کف دست، پا و کف پا. غضروف ها پیش از اینکه به استخوان تبدیل شوند به طور مداوم رشد میکنند؛ ودلیل رشد سریع دوران کودکی هم به همین برمی گردد. این فرایند تا زمان بلوغ ادامه دارد. و با نزدیک شدن به زمان بلوغ، تعداد استخوان های متمایز بدن نیز کاهش می یابد.

در بدن نوزادان به هنگام تولد وبعد از آن حدود سیصد استخوان متمایز وجود دارد، که با رشد کودک خیلی از آنها به هم جوش می خورند. اسکلت بدن یک انسان بالغ تقریبا دویست وشش استخوان دارد.

جمجمه نوزادان به هنگام تولد، به طور کامل استخوانی نمی باشد. و از استخوان های مجزایی تشکیل شده که با نوارهای انعطاف پذیری از بافت الیافی به یکدیگر متصل شده اند. تغییر شکل جمجمه در زمان زایمان و همچنین رش سریع مغز کودکان در دو سال اول زندگی به خاطر وجود همین نواحی میباشد. در جلوی جمجمه ملاج قدامی وجود دارد که بزرگترین بافت الیافی است. که از زیر پوست جمجمه به طور واضح دیده نمیشود.

در صورت هم استخوان ها همراه با بقیه استخوانهای جمجمه رشد می کنند وزمانی که رشد بدن تمام میشود، اندازه سر نیز با بقیه اعضای بدن متناسب است.

جمجمه نوزادان

جمجمه مدتها قبل از متولد شدن شروع به استخوانی شدن میکند، ولی برای اینکه جمجمه بتواند امکان رشد مغز را به وجود آورد، ملاج که از بافت الیافی ساخته شده بین استخوان ها می ماند. صورت نوزادان استخوان های کوچکی دارد و دندان های او نیز هنوز شروع به بیرون آمدن نکرده اند.

 جمجمه کودک شش ساله

رشد جمجمه در کودکان

رشد جمجمه در کودکان

ملاجها، تا زمان شش سالگی کاملا استخوانی میشوند، ودیگر قابل دیدن نیستند. تمام دندان های شیری درآمده اند ودندان های دائمی نیز بیرون آمدن خود را آغاز کرده اند. فک پایین به سمت پایین و جلو رشد کرده و فک فوقانی نیز نسبت به جمجمه پایین تر و جلوتر میباشد و همچنین حفره های چشم و بینی نیز بزرگ شده اند.

نواحی که رشد استخوانها در آن بیشتر است

بیشتر استخوانهای بلند بدن در زمان کودکی دارای غضروف هستند. غضروفها برای رشد و تبدیل شدن به استخوان در این نواحی کلسیم جذب میکنند. استخوانهای دست وپا  دو بخش بدنه و سراستخوان دارند که دارای بیشترین رشد هستند. در طول رشد کودک، سر استخوان کم کم استخوانی میشود، و یک لایه از غضروف به نام لایه رشد یا متافیز باقی میماند که تا پایان دوران بلوغ رشد آن ادامه دارد.

در پرتونگاری به وسیله اشعه ایکس فقط نواحی استخوانی به طور واضح دیده میشوند. به همین خاطر پزشکان برای تشخیص سن کودک واینکه رشد او طبیعی است یا غیر طبیعی نیاز به بررسی تصاویر رادیوگرافی دارند.

معمولا نواحی در حال استخوانی شدن در بیشتر کودکان نمودار رشد ثابتی دارند.به عنوان مثال در یک سالگی در کف دست، شانه ها، کف پا، وبالای ران نواحی استخوانی شدن وجود دارد. و در دو سالگی نواحی استخوانی شدن دیگری تشکیل میشود. هرسال مراکز استخوانی شدن تازه ای بوجود می آید و رشد استخوانها علاوه بر نواحی جدید در نواحی قبل نیز ادامه میابد.

رشد استخوان ها در کودک دو ونیم ساله

استخوانهای مچ، کف دست، قوزک پا، کف پا،آرنج و شانه نواحی جدید استخوانی شدن هستند. همچنین نواحی استخوانی شدن که قبلا بوجود آمده نیز به رشد خود ادامه میدهند. اگر به پرتونگاری که از کف دست شده توجه کنید درمیابید که تنه استخوانها استخوانی شده اند ولی سر استخوانها هنوز در حال رشد میباشند.

رشد استخوانها در یک کودک شش ساله

در شش سالگی ناحیه استخوانی شدن جدیدی در زانو تشکیل میشود. از پرتونگاری که از کف دست کرده اند به این نتیجه رسیده اند که دراین سن استخوانهای زیادی در مچ استخوانی شده ،ولی در سر استخوانهای کف دست هنوز نواحی برای استخوانی شدن وجود دارد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *