#


با خواسته های زیادی کودکان چه باید کرد؟

16 مارس 2018 بدون نظر 1641 بازدید

با خواسته های زیادی کودکان چه باید کرد؟

No votes yet.
Please wait...

می خواهد، می خواهد، می خواهد

بعضی کودکان ترفندهایی دارند. آنها آنچه را که می خواهن، حتما می خواهند و همین الآن میخواهند! اگر آن را به دست نیاورند، لگد میزنند، جیغ می کشند و آنقدر ادامه می دهند تا به آنها داده شود. اگر چه خواستن برای همه ما طبیعی است، ولی تسلیم شدن خیلی زود باعث می شود تقاضا به طلب و دستور تبدیل شود که بر زندگی شما به عنوان والدین حکمفرما خواهد شد. گوش فرا دادن به خواسته های کودکتان و تصمیم صحیح گرفتن در پاسخ به آنها، بسیار مفید و سودمند است. اگر تصمیم شما نه است، بنابراین باید نه باشد، نه شاید. از طرف دیگر، اگر دلیلی ندارد که تقاضای او را رد کنید و اگر می توانید تقاضای او را بر آورده سازید، بنابراین چرا نه بگویید؟ همیشه نپذیرفتن و همیشه تسلیم شدن تأثیرات گزافی دارند.

چند دلیل وجود دارد تا بفهمید چرا کودک به طور ثابت و دایم چیزی می خواهد (آب نبات در فروشگاه، چیزی برای خوردن، توجه بی وقفه شما، اسباب بازی جدید، داستان های دیگر) و اگر آنها را نگیرید. داد و فریاد می کند. دلیل اصلی این است که چون او کاملا خوب می داند تمام کاری که باید بکند هیاهو و آشوب به پا انداختن است و خواسته او برآورده خواهد شد. گاهی او می خواهد و فقط می خواهد، چون همیشه در مقابل اصرارش به او داده شده است. گاهی کودکان منطقه خاصی بر والدینشان دارند. اگر الگوی شما این است که در راهرو دوم به تقاضا برای آب نبات نه بگویید و سپس در راهرو چهارم بگویید: «آه، بسیار خوب آب نبات را بگیر». چون شما نمی توانید بیشتر از این تحمل سرو صدای او را بکنید، بنابراین شما هستید که سماجت او را تقویت کرده اید.

برای اصلاح مورد خواستن باید بیاموزید هر وقت که پاسختان «نه» است، «نه» بگویید و سپس تصمیم خود را عوض نکنید. این کار آسان نیست، به خصوص برای والدینی که خیلی پرمشغله هستند و نمی توانند صبر کنند تا کودکشان تا آنجا که می توانند داد و فریاد کنند. اما می توان این کار را انجام داد.

تجربه را تغییر دهید

مهم نیست چرا کودک شما انتظار لذت لحظه ای دارد. قدم اول شما تغییر تجربه ای است که پایه و اساس تجربیات او شده است.

  • از روش تیمی استفاده کنید. هر کسی که با کودک سر و کار دارد باید بخشی از این راه حل شود و آنها شامل پرستار بچه ، مادر بزرگ و پدر بزرگها هستند. هیچ چیز مثل چند کلمه با قصد خوب از طرف پدر بزرگ این کج خلقی ها را دایمی و همیشگی نمی کند آه! بذار آب نبات بخوره» همه باید در طرح شما شرکت کنند و در تغییر این رفتار کمک کنند. اگر کسی نمی خواهد یا نمی تواند این کار را بکند باید برای مدتی تماس و ارتباط با او را را قطع کنید. چون کودکتان خیلی زود میفهمد که پدر و مادر با پدر بزرگ و مادر بزرگ فرق دارند.
  • حضور خود را ارزیابی کنید. کودکان به راحتی به هدیه و مزایا گرفتن عادت می کنند وقتی والدین از این هدایا به عنوان جایگزینی برای حضور فیزیکی و توجه خود، جبران کلمات تند و درشت خود و همچنین به عنوان راهی برای بیان عشق خود استفاده می کنند. اگر می خواهید چیزهای مادی را به کودکتان بدهید تا عشق خود را به آنها ابراز کنید، این رفتار را با یک روز وقت گذراندن با کودکتان عوض کنید. برای او وقت بگذارید به او توجه کنید و عشق بی قید و شرط خود را به او بدهید البته وقتی او تقاضای پیزی نکرد با چیزی نخواست. سپس لحظات خاصی را بیفزایید. به او امتیازاتی بدهید خواندن یک داستان ویژه در هنگام خواب، با هم بازی کنید. یا اینکه فقط در مورد رویدادهای روز با هم حرف بزنید. بگذارید بداند که عاشق او هستید و برایتان ارزش دارد.

برنامه ای بریزید تا این الگو را تغییر دهید

اگر می خواهید کودک رفتارش را تغییر دهد، ابتدا شما باید رفتارتان را تغییر دهید.

  • دورنگر باشید. برای رفتار جنجالی» آماده باشید تا هر زمان که شروع شد امکان مواجه شدن با آن را داشته باشید. در ابتدا از رفتن به مکان های عمومی خودداری کنید یعنی در مکان هایی که اگر بخواهید طرح خود را اجرا کنید و در برابر خواسته های کودک با وجود داد و فریادهایش مقاومت کنید، احساس خجالت می کنید. کودک باید بداند شما جدی هستید، بنابراین برنامه جدید را از خانه شروع کنید. سپس در بازدید بعدی از فروشگاه خوار و بار فروشی به کودکتان بگویید شما فقط قصد خرید اقلامی را دارید که در فهرست خریدتان هستند. از او بخواهید در مورد یک یا دو غذای مورد علاقه اش پیشنهاد بدهد. و آنها را به فهرست اضافه کنید. سپس در طول مسیر از همکاریش تشکر و قدردانی کنید.
  • در حرفتان مصمم باشید. قبل از رفتن به فروشگاه، قانون را تکرار کنید. «جز اقلام موجود در لیست هیچ چیز نمی خریم». اگر کودک تقاضای پف فیل کرد، برای چند ثانیه متوقف شوید تا درخواست را بررسی کنید. سپس اگر بنا به دلایلی پاسخ نه است: همه آنها برای تو خوب نیستند.» دیگر تصمیم خود را تغییر ندهید. شما میخواهید این روش را برای درمان رفتار جرج چهار ساله استفاده کنید که مدام ناله و فریاد می کند. وقتی آنها به خرید رفتند مادرش به او گفت فقط یک چیز در فروشگاه می تواند انتخاب کند؛ آنها تصمیم گرفتند که آن چیز کتاب باشد. برای به دست آوردن کتاب، جرج مجبور بود هیچ چیز دیگر نخواهد و همچنان در چرخ خرید بنشینید این روش عمل کرد.
  • همیشه با صراحت و وضوح با کودک خود حرف بزنید. به او بگویید که چه چیزی را می تواند داشته باشد و چه چیزی را نمی تواند. فرض کنید کودکتان ساعت پنج و سی دقیقه بعد از ظهر بیسکویت می خواهد. به چشمانش نگاه کنید و با صدایی قاطع و دوستانه توضیحی مختصر در قالب کلمات ساده به او بدهید: «لآن نزدیک شام است و نمی تونی بیسکویت بخوری، بعد از شام میتوانی یکی بخوری».
  • تسلیم نشوید. وقتی تصمیم خود را گرفتید و آن را به کودک منتقل کردید رها نکنید ادامه دهید! پشیمان و نرم نشوید. حتی اگر او فریاد زد و جیغ کشید و با پاهایش لگد زد. برای آزموده شدن و محک آماده شوید. برای مثال فرض کنید که اکنون در سوپرمارکت مقابل صندوق در حال حساب کردن هستید و کودک شما با ۵۰ قلم خوراکی و وسیله مواجه شده است از آب نبات تا مجله و حتی یک تکه آدامس بادکنکی. وقتی شما در حال پرداخت پول جنس های خود هستید، او برای آب نبات چوبی جیغ و داد می کند. مقاوم باشید تاست نشوید. این یک تجربه مهم آموزشی برای شما و کودکتان است که در زمینه نادیده گرفتن هستند با علم به این که تسلیم شدن در برابر فشار فقط به او می آموزد که جیغ کشیدن موثر است و او بیشتر از شما نمی خواهد شد، به خود نیرو و مقاومت بدهید.
  • از تشویق استفاده کنید. وقتی به تدریج با رد کردن بیشتر تقاضاهای کودک خود و آموختن به او برای چیزی که میخواهد باید صبر کند، عادت خواستن را در او از بین بردهنده توجه کنید که با عشق به خاطر تلاش هایش برای همکاری به او پاداش بدهید او را تشویق کنید. به خصوص برای پذیرفتن پاسخ «نه!» گاهی او را توسط چیزهایی که معمولا در خواست می کند غافلگیر و خوشحال کنید. البته قبل از اینکه خودش در خواست آنها را داشته باشد. یادتان باشد این کار را برایش مثل یک عادت در نیاورید چون در این صورت او را متوقع می کنید شما دوباره به جای اولتان باز می گردید
  • پیشرفت را ثبت کنید. بسیاری از والدین درست کردن جدول و ثبت پیشرفت کودکشان را مفید و موثر دانسته اند. رفتار مورد نظر را معین کنید و سپس بشمارید. کودک به خاطر پذیرفتن پاسخ نه یا موافقت با دستور العمل های شما یک امتیاز خواهد گرفت اگر به اندازه کافی توانست امتیاز کسب کند، می تواند دفعه بعد که بیرون می روید جایزهای انتخاب کنید.

شکست را نپذیرید

تغییر توفان فریادها و رفتار ضد اجتماعی در مکان های عمومی نیازمند تعهد و مسئولیت پذیری شما می باشد. هیچ راه حل بهتری برای خلاصی از این الگوی ناخوشایند جز ایستادگی ہر تصمیم شما وجود ندارد. شما مشغول خوردن یک شام دلپذیر در رستوران عالی هستید. لیزا قبل از اینکه یک لقمه از بشقابش بخورد تقاضای ساندویچ سوم را کرد. شما می گویید: «دیگه ئه» و او شروع می کند به جار و جنجال راه انداختن یک بار هشدار دهید و در صورت نیاز، او را از آنجا خارج کنید. بیرون به درون ماشین و یا به دستشویی ببرید، و به رستوران باز نگردید تا او دست از جیغ کشیدن بردارد و موافقت کند تا با شما همکاری کند. در موارد بدتر، اگر او نخواست دست بردارد، او را به خانه ببرید حتی اگر تفریح بچه های دیگر را خراب کنید. برای آنها وقت دیگری بگذارید. یک مدت کوتاه بعد آنها را برای صرف غذا بیرون ببرید و لیزا را پیش همسرتان در منزل بگذارید. دفعه بعد دوباره لیزا را بیرون ببرید و یک فرصت دیگر به او بدهید تا همکاریش را نشان دهد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *