#


با بیماریهای آلرژیک در کودکان بیشتر آشنا شویم

4 مارس 2018 بدون نظر 1433 بازدید

با بیماریهای آلرژیک در کودکان بیشتر آشنا شویم

No votes yet.
Please wait...

بیماریهای آلرژیک در کودکان

آلرژی در واقع همان حساسیت یا پاسخی است که اقصی نقاط بدن نسبت به برخی از غذا،. البسه، رختخواب، محیط و داروها نشان میدهد. این پاسخ که به ظاهر غیرطبیعی جلوه میکند، به اشکال مختلفی ظاهر گردیده و خود در قالب بیماریهایی ظهور مینماید. تب یونجه، کهیر، آسم، واکنشهای آلرژی شبیه به سرماخوردگی و زکام، اگزما، جوشهای پوستی از نمونههای بارز ناشی از آلرژی هستند.

البته به نظر برخی از پزشکان و بر اساس استنادات پزشکی چنین ابراز میشود که حالات مختلف آلرژی نیز بسان برخی از بیماریها ارثی میباشد. البته حساسیت در برابر برخی از وسایل نسبت به نوع جنس نیز فرق میکند و واکنشهای آلرژیک آنها نیز متفاوت است. برخی به بوی گلها و حتى عطر گیاهان بهاری حساسیت دارند، برخی به رختخواب و لباسها و یا موی پرندگان و حیوانات حساسیت نشان میدهند. بعضی نیز در برابر غذاها و نوشیدنیها و داروها حالت آلرژی دارند.

راه درمان برای بیماری آلرژی به طور دائمی وجود ندارد و تنها داروهایی موثر هستند که به طور مقطعی و زمانی آنها را بر طرف کرده و یا تسکین میدهند. بهترین شیوه درمانی آلرژی شناخت از وسایل و یا اشیاء و چیزهایی که حساسیت را بر میانگیزانند و دوری جستن از آنهاست.

زکام آلرژیک:

این نوع حالت آلرژیک در بسیاری از افراد متظاهر میگردد. خارش اولین نشانه این ناراحتی است و سپس گرفتگی، سرخی و سوزش و خارش در بینی و چشمها باعث ترشح و آبریزش از بینی میشود. چنین حالاتی غالبا در بهار یا در پائیز ظاهر میشود و آنهائیکه به بوی گیاهان و یا گرد و خاک حساسیت دارند، چنین حساسیتی از خود نشان میدهند. این حالت هر ساله در چنان فصولی متظاهر میگردد، لذا اجتناب کودکان و یا بزرگسالان آلرژیک از عطر گیاهان با گرد و غبار الزامی است.

راه درمان این ناراحتی با خوردن یک لیوان آب ولرم یا دوش آب ولرم مناسب است. اگر شدت آلرژی بیشتر باشد میتوان از پزشک یاری جست و به طریقه دارو درمانی از شدت آلرژی کاست. دارو درمانی تنها ۱۰% از ناراحتی را می تواند بر طرف کند.

آسم:

آسم نیز نوعی حالت آلرژیک است که در برابر چیزهایی از بدن متظاهر میشود. گرفتگی مختصری در ریهها و نایژهها باعث کند شدن تنفس و حالات ناخواسته در بدن میشود. کاهش تنفس باعث کمبود اکسیژن شده و بدن با مشکلاتی روبرو میشود. لذا آلرژی ناشی از وسایل و یا موجودات و البسهها که منجر به آسم میشود باید دقیقا شناسایی شوند، زیرا شدت چنین آلرژی چه بسا زمینه را برای سایر ناهماهنگی های جسمانی فراهم کند. در حالت آلرژی آسم نفس تنگی ظاهر شده و سینه با خس خس هایی همراه است.

درمان چنین ناراحتی بسان سایر بیماریهای آلرژی دوری جستن از چیزهایی که سبب چنان واکنشی میشود. گاهی استراحت و مصرف یک قرص آسپرین می تواند در رفع آسم آلرژیک مثمر ثمر باشد.

البته ناگفته نماند که کودکان در صورت چنین حالاتی از نظر روانی نیز متأثر شده و عصبیت شدیدی به آنها دست میدهد. لذا جلوگیری از ناراحتی و عصبانیت کودکی خود تأثیر منفی دارد و واکنش های رفتاری خود می تواند تا حدودی کودکی را در تحمل آسم یاری کند. اگر کودک و یا بزرگسالی به چنین ناراحتی مبتلا شد، استفاده از هوای مرطوب مناسب خواهد بود. لذا اتاق چنین فردی باید در شرایطی حاد نسبتا مرطوب و یا با هوای تمیز و ملایمی باشد. احساس نگرانی در کنار فرد مبتلا به آسم آلرژیک نیز بر شدت ناراحتی می افزاید. لذا خونسردی در برابر او امری اجتناب ناپذیر است. اگر به پزشک مراجعه شود و موضوع مطرح گردد و از داروهای لازم استفاده شود، واکنش آلرژیک برطرف میشود.

حساسیتهای پوستی

گاهی افراد نیز در برابر برخی از نوشیدنیها، خوراک و لباسها و محیط اطراف و اشیاء موجود در آن حالت، آلرژی از خود نشان میدهند، منتها آلرژی اینها در پوست و جلدشان متظاهر میگردد و لکه های سرخ رنگ و برجستهای که گاهی به صورت کهیر نیز در می آید، نشانگر آلرژی آنهاست. در برخی افراد بلافاصله با خوردن تخم مرغ چنین حالاتی مشاهده می شود که انگار چنان جایی را پشه گزیده است.

برای درمان چنین ناراحتی، باید از خاراندن و زخمی ساختن پوست خودداری شود و به جای محل ملتهب پماد مالیده شود.

کهیر:

برجستگیهای ضخیمی هستند که مانند محل نیش زنبور به نظر میرسند و به شدت میخارند. کهیر ممکن است به سرعت ظاهر گشته و همان اندازه نیز سریعا از بین بروند. با از جایی به جای دیگر بدن انتقال یابند.

واکنشهای بدن در برابر برخی از وسایل و خوراک و پوشاک و داروها اعم از پنی سیلین، آنتی توکسینها با آنتی بیوتیکها اینگونه ظاهر میشود. اگر پس از مصرف دارو و یا غذا و وسایل چنین حالتی دست داد، از استفاده مجدد خودداری کنید. راه درمان این ناراحتی چنین است که در آب سرد حمام کنید و یا بر روی محل کهیر ها کمپرس آب سرد انجام دهید. اگر خارش شدید باشد میتوانید از داروهای سادهای مثل آنتی هیستامین بهره بجوئید و یا با مشورت پزشک تحت درمان قرار گیرید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *