#


بایدها و نبایدهای هفته نوزدهم بارداری

14 مارس 2018 بدون نظر 4129 بازدید

بایدها و نبایدهای هفته نوزدهم بارداری

No votes yet.
Please wait...

هفته نوزدهم بارداری

  • برای موقعیت های خاص، لباس بارداری بخرید.
  • درباره ختنه فرزند خود صحبت کنید.
  • معاینه دندان پزشکی شوید.
  • از تماشای برنامه های واقعی تلویزیون در مورد کودکان خودداری کنید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

خونریزی یا لکه بینی: لکه بینی قرمزرنگ یا قهوه ای در این مرحله بارداری ممکن است بعد از نزدیکی، معاینه واژن یا سونوگرافی واژینال اتفاق افتد. شما باید از افزایش خطر آنها بعد از انجام این فعالیت ها آگاه شوید. خونریزی یا لکه بینی ای که به این فعالیت ها مربوط نباشد باید فورا گزارش شود؛ چرا که ممکن است نشانه ای از عفونت یا اتساع دهانه رحم یا مشکلات مربوط به جفت باشد.

درد پشت یا شکمی: درد پشت یا شکم به علت انقباضات یا اتساع زودهنگام دهانه رحم ایجاد می شود و نشانه ای از زایمان زودرس می باشد.

بیش از شش انقباض در ساعت: ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس باشد. داشتن انقباض امری طبیعی است ولی نه به این تعداد.

آبریزی از واژن: ممکن است نشانه این باشد که کیسه آب شما پاره شده است. پزشک می تواند تشخیص دهد که این آب مشمیه جنین بوده یا یک ترشح معمولی واژن است.

هرگونه نشانه غیرمعمول یا مشکل آفرین را فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

ویژگی های جسمی

گرچه شما در این مرحله از بارداری احساس خوبی و سلامتی دارید، موارد کوچی هستند که ممکن است آزاردهنده باشند. ممکن است سوزش سردل، سرگیجه یا موارد دیگری را تجربه کنید. اگر هر کدام از اینها شما را نگران کند، از پزشک خود بخواهید تا به شما توصیه درمانی بدهد.

ممکن است دریابید که تفکر شما در مورد چگونگی زندگی متفاوت شده است. این افکار می تواند باعث شود که نگاه تازه ای به روابط خود با دیگران داشته باشید و حالا دیگر زمانی است که درباره مادرشدن خود فکر می کنید. همه این افکار ممکن است به شما احساس نگرانی یا گیجی بدهد. نگران نشوید! کارکردن با این موضوعات اساسی و مهم زمان می برد و بارداری به راحتی این فرصت نه ماهه را در اختیار شما قرار می دهد!

اطلاعات جنینی

در دوران بارداری، اندام های تناسلی جنینتان (دختریا پسر شکل می گیرد و رشد می کند. اسپرم بالغ در بیضه های پسر تا بعد از بلوغ ظاهر نخواهد شد اما اگر دختر داشته باشید، سلول های تخمک اولیه در حال تکامل می باشند. در زمان تولد، او تعداد تخمکی که باید در طول زندگی داشته باشد را دارد.

وزن جنین به ۲۲۵ گرم رسیده است و از مو پوشیده شده است. خبر خوب این است که بسیاری از این موهای ظریف، که لانوگونامیده می شود، قبل از تولد ناپدید می شوند. شما گاهگاهی لایه های کوچک مورا در قسمت تحتانی پشت و موهای بلند جلوی گوش ها می بینید. نگران نباشید! شما آدم بزرگ نمی زایید. دندانهای شیری کودکتان دارد این هفته تشکیل می شود.

ویژگی های بارداری

برای موقعیت های خاص لباس بارداری بخرید

وقتی در رابطه با نوع لباس پوشیدن بارداری فکر می کنید، احتمالا لباس های روزمره به نظرتان می آید؛ مواردی مانند پوشیدن لباس برای محیط کار، ورزش و لباس راحتی در خانه. هم حالا و هم بعد موقعیت هایی مثل مهمانی رسمی با یک جشن در تقویمنان خواهید داشت و باید برای آن تصمیم بگیرید. نگذارید جست وجوی لباس برایتان نگرانی ایجاد کند. می توانید باردار باشید و با این حال کاملا هم جذاب باشید. حالا که دوران بارداری هم مد لباس دارد، طرح های جالبی هست که خانم های باردار را جذاب می سازد.

هنگام انتخاب لباس نکته های زیر را در نظر بگیرید:

* می خواهید آن را در کجا بپوشید؟

* آیا می خواهید فقط آن را در یک مجلس عروسی بپوشید؟

* آیا می توان این لباس را در مواقع دیگر هم استفاده نمود؟

* آیا این لباس را باید از قبل سفارش داد؟ اگر چنین است، چه مدت جلوتر باید سفارش داد؟

* آیا این لباس با کفش های پاشنه کوتاه مناسب است یا پاشنه بلند؟

* آیا اندازه لباس را می توان کم و زیاد کرد؟

* آیا این لباس برای همه فصول قابل استفاده است؟

* قیمت آن چقدر است؟

موها و آرایش شما مواردی هستند که هنگام لباس پوشیدن باید به آنها توجه کنید. موهایتان را به بالا می بندید یا به پایین این مدل مو برانتخاب نوع لباستان تأثیر می گذارد و همچنین بر لوازم جانبی دیگر که انتخاب میکنید مؤثر است.

به خاطر داشته باشید خودنمایی کردن و پزدادن حتی در هنگام بارداری برای بعضی ها جالب است. شما می توانید هیکل زیبا و شکم خود را نشان دهید.

درباره ختنه پسرتان بحث کنید

ختنه کردن یک فرایند پزشکی است که به روش جراحی پوست روی آلت تناسلی (پس) برداشته می شود. این عمل در آمریکا جزء تعهدهای پزشک یا بیمارستان نیست می تواند به صورت سرپایی انجام شود و معمولا در بیمارستان یا مطب پزشک حدود یک ماه پس از تولد انجام می شود. طبق عقاید مذهبی در امریکا این عمل حدود هشت روز پس از تولد بایستی انجام شود. (این عمل در خارج از ایران برای جنبه های زیبایی یا علمی یا مذهبی انجام می گیرد اما در کشور ما با توجه به آداب اسلامی جنبه مذهبی قوی تر است، هرچند که از نظر پزشکی نیز کاملا مفید شناخته شده است.) آکادمی متخصصان اطفال امریکا ختنه را امری شخصی به حساب می آورد.

اگر ختنه فرزند خود را به تأخیر انداختید، باید نکاتی برای مراقبت بهداشتی آن بدانید؛ ولی اگر تصمیم به انجام آن گرفتید، این نکات را در نظر بگیرید:

چه زمانی باید عمل ختنه را انجام دهید؟ بعضی افراد می گویند برای کودک تا زمانی که با تغذیه با شیر مادر سازگار شود و فاکتورهای انعقاد خون وی شروع به فعالیت کنند؛ یعنی تا حدود روز هشتم بهتر است صبر کنند.

چه کسی جراحی را انجام دهد؟ به طور معمول این کار را معمولا متخصصان زنان با کودکان انجام می دهند.

آیا لازم است کنار پسر خود باشید تا احساس راحتی بیشتر کند؟ بودن کنار او حین انجام عمل ختنه به او آرامش میدهد و برای پزشکان نیز قابل قبول است؛ ولی این یک تصمیم شخصی است.

آیا اجازه میدهید که فرزندتان برای عمل ختنه، بی حسی موضعی بگیرد؟ بعضی انواع بی حسی ها مثل بلوک عصب پشتی آلت تناسلی می تواند انجام شود. در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید. برخی افراد با بی حسی حین عمل موافق نیستند. آکادمی متخصصان اطفال امریکا توصیه می کند که کمی مسکن موضعی استفاده شود.

آیا لازم است پسر خود را با دادن مسکن خوراکی آماده کنید؟ مطالعات نشان داده اند که دادن استامینوفن به کودک به مدت بیست تا سی دقیقه قبل از جراحی ناراحتی و گریه او را کاهش میدهد.

آیا شما در کنار شیرخوار خود هستید تا برای کنترل درد بعد از جراحی فورا او را بغل کنید؟ بغل کردن یکی از بهترین منابع آرامش برای کودکان است. بغل کردن پس از عمل های دردآور نشان داده است که گریه را کاهش میدهد و آرامش به وجود می آورد..

اگر پسر خود را ختنه کرده اید، نحوه مراقبت های بعدی مورد نیاز او را بدانید؛ برای مثال از پزشکش این سؤال ها را بپرسید:

  • چه مقدار خونریزی و درد طبیعی است؟
  • چگونه باید درد را درمان کنید؟
  • چه کار باید بکنید تا ترمیم به خوبی انجام شود؟
  • در چه شرایطی باید با پزشک تماس بگیرید؟

شما می توانید اطلاعات زیادی درباره ختنه کردن به دست آورید. یافتن اطلاعات بی طرف مشکل است. هر چقدر می توانید مطالعه کنید و با کسانی که در شکل گیری عقاید و تصمیم گیری تان نقش دارند گفت وگو کنید.

معاینه دندان پزشکی شوید

به آسانی ممکن است ویزیت شش ماه یکبار دندان پزشکی خود را فراموش کنید. به هر حال، در زمان بارداری، سلامت و بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است؛ به عنوان مثال، بیماری لثه با زایمان زودرس ارتباط دارد. یک ویزیت به موقع دندان پزشک برای هر خانم باردار ضرورت دارد. سه ماهه اول زمان خوبی برای ویزیت دندان پزشک نیست.

ممکن است از افزایش بزاق دهان خود رنج ببرید یا احساس بیماری بکنید یا می است نگران ایمنی دندان پزشکی باشید. روش هایی چون عکس برداری از دندان و مواد بی حس کننده برای پرکردن یا کار بر روی ریشه دندان بهتر است که به سه ماهه فقط به موارد کاملا مورد نیاز موکول شود. در حقیقت، بیشتر دندان پزشکان به نامهای سوی پزشک یا مامایتان نیاز دارند که آیا شرایط لازم برای انجام کارهای دندان پزشکی دارید یا نه.

هر نوع دارویی که مصرف می کنید یا مشکلات پزشکی خود را به دندان پزشک اطلاع دهید، مثل:

* خونریزی لثه ها

* دندان های حساس

* تورم لثه ها

دندان پزشکتان به شما می گوید تا بدانید چه مواردی غیرطبیعی اند و باید مراجعه کنید و اینکه ویزیت بعدی شما، اگر اورژانسی نباشد، بعد از زایمان انجام شود.

از تماشای برنامه های واقعی تلویزیون در مورد کودکان خودداری کنید.

از تماشای برنامه های واقعی مرتبط با کودکان باید خودداری نمود چرا که ممکن است باعث بدخلقی شوند. زندگی و به ویژه تولد را به ندرت می توان در یک برنامه سی دقیقه ای خلاصه کرد. مطالب حقیقی در اتاق سانسور دور ریخته می شود و به بیننده این عقیده را القا می کنند لبخند زنان می رود که خانم باردار، پس نه ماه بارداری از درد به خود پیچیدن و دوباره لبخند زدن همراه با یک نوزاد، همه در سی دقیقه نمایش داده می شود.

بعضی برنامه هایی که باید از دیدن آن ها خودداری کرد نمایشنامه های پزشکی است که ترسناک ترین وقایع و وحشت آورترین زایمان ها را نشان میدهند؛ چون اینها برنامه هایی است که مردم طالب آنند. اتفاق هایی که در این فیلم ها می افتد نباید باور کرد.

بسیاری از مادران فکر می کنند که دیدن این برنامه ها نیاز به خواندن کتاب، حضور در کلاس زایمان و گفت وگو با مراقب را برطرف می سازد. آنها باور می کنند که هرچه باید بدانند از این فیلم ها یاد می گیرند و به کمک اضافی نیاز ندارند. مجددا می گوییم که این نمایشنامه ها به دلایل مختلف واقعی نیستند.

نتیجه اینکه: باید به داستان های زایمان گوش بدهید ولی نه از راه فیلم و نمایشنامه بلکه از دیگر خانم ها ببینید چه چیزی برای آنها مفید بوده است، چگونه آمادگی پیدا کرده اند و چگونه واقعیت ها با انتظارهای آنها متفاوت بوده اند. این کار به شما نیرو و آگاهی بیشتری خواهد داد و احتمالا بیشتر به محل و ناحیه شما مرتبط خواهد بود. خلاصه اینکه می توانید یک زایمان در آب را در بیمارستان از راه تلویزیون ببینید ولی این بدان معنا نیست که بیمارستان محلی شما هم بتواند امکانات زایمان در آب را برای شما فراهم سازد.

رهاشدن از سردرد در بارداری

سردردها یک مشکل بزرگ در بارداری هستند. گاهی اوقات دلیل آن هورمونی است. اما مواقع دیگر تغییر رفتارهای سلامتی است؛ برای مثال حذف کافئین از رژیم غذایی تان ممکن است ایجاد سردرد کند. به دلیل مصرف نکردن به داروها در همان ابتدای ظهور سردرد باید کاری کنید تا از بروز آنها پیشگیری کنید. از مصرف هرگونه غذای برانگیزاننده مثل غذاهای حاوی MSG پرهیز نمایید؛ همچنین باید از چیزهایی مثل نور درخشان آفتاب و صداهای بلند دوری کنید. اگر مبتلا به سردرد شدید، از برخی مسکن های ضعیف استفاده کنید، مثل:

* خواب

* تن آرامی

* اتاق تاریک

* سکوت

* کافئین به مقدار کم

اگر قبل از بارداری از میگرن رنج می بردید، باید در مواردی که ادامه برنامه ریزی خاصی شود. با پزشک خود در مورد آن و نحوه درمان دارویی در دوران بارداری صحبت کنید.

شور مادر شدن

اگر شما یک مادر سنگین وزن هستید، در مورد لباس های دوران بارداری نگران نباشید؛ چون بعضی فروشگاه ها این نوع لباس ها را دارند. مارک هایی بخرید که با آنها آشنایی دارید. چنانچه نتوانستید لباس های مورد نیازتان را در فروشگاه هایی که معمولا از آنها خرید می کنید پیدا کنید، به صورت آنلاین جست وجو کنید یا با تولیدی آن تماس بگیرید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *