#


بایدها و نبایدهای هفته سی و چهارم بارداری

11 آوریل 2018 بدون نظر 1741 بازدید

بایدها و نبایدهای هفته سی و چهارم بارداری

No votes yet.
Please wait...

هفته سی و چهارم بارداری

  • آماده بازگشت حالت تهوع باشید.
  • برای آزمایش استریپتوکوکس گروه B برنامه ریزی کنید.
  • بلوزهای شیردهی بخرید.
  • درباره کیسه آب بیاموزید.

در این هفته مواظب چه چیزهایی باشید!

کاهش حرکت جنین: کاهش حرکت های جنین می تواند نشانه مشکل یا یک موضوع ساده بارداری باشد؛ به هر حال آن را فورا به ماما با پزشک خود گزارش دهید. با کمک پزشک می توانید بفهمید آیا لگدزدن کودکتان تغییر کرده یا اینکه به خاطر محدودیت فضا حرکت تغییر یافته است..

تورم، تورم معمول در دوران بارداری با کمی استراحت برطرف می شود ولی تورم شدید و ناگهانی صورت یا دست ها نشانه فشارخون ناشی از بارداری یا مسمومیت قبل از زایمان است.

سردرد: فشارخون ناشی از بارداری یا مسمومیت قبل از زایمان هردو شامل سردرد شدید می شوند. وقتی سردرد خفیف ونتیجه تغییر نرمال هورمون بارداری باشد، نباید نگران شوید ولی پزشک آنها را تشخیص خواهد داد.

تاری دید، تاری دید همراه با سردرد یا بدون آن را فورا به پزشک خود گزارش دهید؛ چون هم می تواند نشانه فشارخون ناشی از بارداری یا مسمومیت قبل از زایمان باشد. او خونریزی با لکه بینی، خونریزی با لکه بینی اگر بعد از رابطه جنسی با معاینه واژدیا سونوگرافی باشد، چیزی معمول است ولی اگر غیر از این موارد بود، باید به ماما پاپیشگی – گزارش گردد چون میتواند به سبب عفونت، اتساع، زودهنگام دهانه رحم با مشکلات مرتبط با جفت باشد.

درد کمر یا شکم: درد کمر یا شکم می تواند نشانه انقباضها با اتساع زودهنگام دهانه رحم باشد که خود نشانه ای از زایمان زودرس بالقوه است.

بیش از شش انقباض درساعت: تجربه کردن انقباض در این مرحله از بارداری تعجب آور نیست ولی اگر به این تعداد رخ دهد، ممکن است به معنی زایمان زودرس باشد که در این صورت باید پزشک را در جریان قرار داد.

ترشح مایع از واژن: این مایع می تواند کیسه آب باشد یا اینکه یک ترشح نرمال باشد. فقط پزشک شماست که می تواند تشخیص دهد که آیا کیسه آبتان پیش از موعد پاره شده یا چیز دیگری است.

هرگونه نشانه عجیب یا مشکل آفرین را فورا به پزشک خود گزارش دهید.

ویژگی های جسمی

خوشبختانه دارید از روزهای پایانی دوران بارداری لذت می بریدا عادت کردن به جنبه های نه چندان جالب دوران بارداری می تواند آسان باشد ولی کوشش کنید با این دید نگاه کنید که چند هفته بیشتر نمانده است. یک تلقی مثبت داشته باشید. ممکن است حتی به این نتیجه برسید که بچه داری آسان تر از دوران بارداری است ولی بسیاری از مادران به شما خواهند گفت آنچه را فکر می کنید بهتر یا آسان تر باشد به طور کامل با :: وضعیت کنونی فرق دارد.

وضعیت جنین

در هفته ۲۴، وزن کودک ۲۲۰۰ گرم است. کودک همچنان دارد سنگین تر و بلندتر می شود وقد او تقریبا ۴۳ سانتی متر است و مطمئنا باید غذای زیادی را برای او فراهم آوردید. همچنان که کودک دارد حرکت می کند شما کمتر منوچه حکمت های نه می شوینه زیر یابی برای حرکت نمانده است؛ ولی احساس می کنید که کم دارین عیش و حرکت می کند. شما می توانید حرکت های پاها، زانوها و آرنج او را احساس کنید.

ویژگی های دوران بارداری

برای بازگشت حالت تهوع خود را آماده کنید

هرچه بارداری به پایان خود نزدیک می شود، ممکن أسست حالت تهوع یا حتی استفراغ هم بازگردد. اگربنا باشد حالت تهوع دوباره بازگردد، شما هم باید آماده پیشین تا بتوانید بهتر با آن مقابله کنید.

ممکن است قبل از غذا احساس تهوع کنید. این هشدار بدن شماست که کمتر غذا بخورید و تعداد دفعات را بیشتر کنید تا مقدار بنا خوتنان ثابت بماند و از بعضی انواع حالات تهوع پیشگیری شود.

خبر خوب این است که اگر این احساس یادآور و شبیه احساس اوایان دوران بارداری است، هر کاری در آن زمان می کردید حالا هم همان کار را انجام دهید. همه کارهایی را که در سه ماهه اول انجام می دادند به یاد بیاورید و آنها را انجام دهید چرا که موثرند.

تهوع اواخر دوران بارداری در وهله اول در اثر تغییر مقدار هورمون هاست و بایله بوتان باشد که تغذیه هم در آن نقش دارد. خوب غذا خوردن و آب گانی نوشیدنی می تواند بعشی از ناراحتی های شما را کاهش دهد؛ ورزش هم می تواند به توقف حالت تهوع کمک کند.

برای آزمایش استریپتوکوکس گروه با برنامه ریزی کنید

استریپتوکوکس گروه B، استریپتوکوکس بتا و GBS سه نام یک چیزید باکتری ای که حدود ۲۵ درصد زنان دارند، بین هفته های ۳۴ و ۳۶، پزشکتان شما را آزمایش خواهد کرد که شبیه نمونه برداری از واژن و متها. است تا وجود این باکتری در شما معلوم شود.

استرپتوکوک گروه B یک عفونت منتقل شونده از راه رابطه جنسی نیست بلکه باکتری معمولی است که تقریبا یک چهارم همه زنان باردار در بدن خود دارند و برای خود و همسرتان هیچ ضرری ندارد ولی برای کودک در زمان تولد خطر دارد. اگر کودک این باکتری را از شما یا پرسنل بیمارستان بگیرد، ممکن است عفونت فعال بگیرد و بعد. از تولد به آنتی بیوتیک نیاز پیدا کند. تورم مغز، نخاع و دیگر جاهای بدن از نشانه های علائم آن است و ممکن است به سبب این عفونت بمیرد.

اگر معلوم شود که استرپتوکوکس گروه ۱۳ دارید، با آنتی بیوتیک های داخل وریدی درمان می شوید. این کار احتمال اینکه کودکتان به این باکتری آلوده گردد را کاهش می دهد. آنتی بیوتیک نباید با تحرک دوران بارداری و زایمانتان تداخل پیدا کند. آنتی بیوتیک ها هر چهار یا شش ساعت تزریق می شوند و تزریق هریک از آنها هم حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد که در بین آنها می توان لوله را از سوند جدا نمود تا آزادی عمل بیشتری داشته باشید.

با تجویز آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری تعداد کودکانی که استرپتوکوکس گروه B می گیرند خیلی کم است. کمتر از یک تا دو درصد کودکانی که مادرانشان در زمان بارداری درمان شده اند به آن مبتلا می شوند. اگر شرایط زیر پیش بیاید، شما را هم می توان با آنتی بیوتیک درمان نمود:

* قبل از هفته ۳۷ زایمان کنید حتی اگر آزمایش نداده اید با آزمایشتان منفی باشد.

* بیش از ۱۸ ساعت باشد که کیسه آبتان پاره شده باشد.

* در زمان بارداری، تبی بیش از ۴۰ درجه فارنهایت داشته باشید.

اگر آزمایش استرپتوکوکس گروه B شما مثبت بود، ممکن است پرسش هایی برایتان ایجاد شود. شاید از خود بپرسید آیا سزارین از استرپتوکوکس گروه B جلوگیری می کند؟ پاسخش منفی است. سزارین از انتقال باکتری جلوگیری نمی کند. اگر می خواهید بدانید که می توانید با وجود داشتن باکتری گروه B باز هم شیر بدهید، پاسخ مثبت است. ریسک ابتلا به باکتری گروه B با خوردن شیر مادر افزایش نمی یابد.

و در زمان هربارداری باید برای استرپتوکوکس گروه B آزمایش بدهید، چه آزمایش های زمان بارداری های قبلی مثبت باشند و چه منفی. مراکز کنترل و پیشگیری امراض توصیه می کنند که چه در دوران بارداری باشید و آزمایشتان مثبت باشد و چه کودکی با استرپتوکوکس گروه B به دنیا آورده باشید، باید درمان شوید.

بلوز شیردهی بخرید

لباس های شیردهی هنگام شیردهی کار را آسان می کنند. چند بلوز ساده شیردهی کمد لباستان را دوست داشتنی سازد. این بلوزها شکاف هایی دارند که شما می توانید بدون نشان دادن سینه یا پوستتان از آن شکاف ها به کودکتان شیر بدهید.

بلوزهای شیردهی با چندین نوع شکاف مختلف طراحی شده اند. برای اینکه ببینید کدام یک مناسب شماست سینه بند شیردهی را بپوشید و سپس بلوز را امتحان کنید. آیا می توانید با یک دست به هریک از سینه ها دست بزنید؟ آیا می توانید سینه خود را به آسانی از آن شکاف بیرون بیاورید؟ برای مثال، یک بلوز شیردهی با یک شکاف میانی برای کسی که سینه های کوچکی دارد مناسب نیست زیرا آن شکاف خیلی از هرسینه دور است.

وقتی بلوز مورد نظر خود را یافتید، مارک آن را یادداشت کنید تا در خرید بعدی از آن نوع بخرید. چندین تی شرت و بلوز شیردهی بخرید و از آنها استفاده کنید. اگر دوستان یا خویشاوندانی دارید که از لباس های شیردهی خود دیگر استفاده نمی کنند، آنها را قرض بگیرید. شما ممکن است توانایی انتخاب بلوز با سبک و نوع شکاف مناسب را نداشته باشید ولی خوب است چند تا از آنها را داشته باشید؛ به ویژه اگر کودکتان از دور دهان خود شیر را بیرون می ریزد. قرض کردن بلوز از دیگر خانم ها هم به شما کمک می کند که . چند تا واز چند نوع مختلف پیراهن داشته باشید.

اما زمانی که به شیردهی عادت کردید، می توانید از بلوز معمولی غیرشیردهی خود بیشتر استفاده کنید. همچنان که شما و کودکتان در شیردهی ماهر شدید، می توانید لباس های مختلف بپوشید.

در مورد کیسه آب بیاموزید

مقدار کیسه آب، که کودک در آن غوطه ور است، ثابت است. کودک شما مقداری از آن را می نوشد و سپس در آن ادرار می کند. بدن شما هر سه ساعت آن را تصفیه می کند و کم و کسر آن را جبران می نماید.

گاهی اوقات، در مقدار این مایع مشکلاتی ایجاد می شود. مقدار خیلی کم آن به اولیگوهیدرامینوس ومقدار خیلی زیاد آن به پلی هیدرامینوس معروف است. گاهی اوقات، وقتی پزشک یا مامایتان متوجه ناهماهنگی در قاعده شکم شود یا اینکه سونوگرافی کند، آن مشکل را کشف خواهد کرد.

برای تعیین مقدار مایع کیسه آب هم از سونوگرافی استفاده می شود. این کار شاخص مایع کیسه آب یا AFI نامیده می شود. اندازه گیری مایع این کیسه های آب سبب می شود که پزشک بداند چقدر مایع وجود دارد ولی این کار فقط یک حدس قریب به یقین است.

هنگامی که مقدار مایع کم شود، ممکن است در اثررسوبت بارداری یا در اثر مشکلات بارداری ایجاد شده باشد. تیم پزشکی شما تشخیص هر کدام را به شما اطلاع خواهد داد.

کم بودن مایع کیسه آب Oligohydramnios

اولیگوهیدرامینوس یا کم بودن حجم مایع زمانی است که حجم آن ۵ سانتی متریا کمتر باشد. این مشکل ممکن است در اثر پارگی مزمن غشاء کیسه با مشکلات کلیه کودک یا محدودیت های رشدی داخل رحم یا مشکلات دیگر باشد.

از جمله خطرهای مرتبط با اولیگوهیدرامینوس تولد کودک با نقص جسمی مانند پای چنبری (گرزی) است. دلیلش این است که کودک برای حرکت جای کمتری دارد و رشدی محدود کرده است. از آنجاکه حجم کم مایع گاهی اوقات نشانه افسردگی جنین است، باید با مراقبت و مداوا آن را برطرف نمود. درمان اولیگوهیدرامینوس ممکن است شامل تزریق آب به مادر (از راه نوشیدن یا به صورت تزریق وریدی) یا به صورت تحریک زایمان باشد.

زیاد بودن مایع کیسه آب (Polyhydramnios)

پلی هایدرامینوس وقتی پیش می آید که حجم مایع کیسه آب بیش از دو لیتر باشد. این مشکل در کمتر از یک درصد خانم های باردار و در پایان دوره بارداری پیش می آید. آن به احتمال زیاد در بارداری هایی رخ میدهد که موارد زیر را در بردارند:

* چندقلویی

* دیابت مادر

* نواقص جسمی جنین

سونوگرافی برای تشخیص مایع زیاد از حد کیسه آب هم انجام می شود. بعضی پزشکان این مایع اضافی را مانند تخلیه آمینواسیدها با یک سوزن خالی می کنند. در هنگام زایمان، ممکن است خطرهای زیادتری مرتبط با پلی هیدرامینوس وجود داشته باشد. ممکن است کودک در یک وضعیت نامطلوبی برای تولد قرار بگیرد و مدام تغییر وضعیت دهد. بند ناف قبل از کودک پایین بیاید و مادر ممکن است بر اثر تورم رحم در خطر خونریزی پس از زایمان قرار گیرد.

اگر مشکلات مرتبط با مایع جنینی را در شما تشخیص دادند، پزشکتان گزینه های درمانی مختلف را بررسی می کند و فایده ها و آسیب های هر گزینه ای را هم مشخص می کند.

شور مادرشدن

همچنان که به پایان دوره بارداری نزدیک می شوید و کودک و شکمتان بزرگ تر می شود، ممکن است متوجه شوید که پوست شکمتان خشک شده و اغلب میخارد، در یک مایع مرطوب کننده و خوش بو بخوابید. این کوچک ترین کاری است که برای ایجاد احساس خوشی ودر عین حال برطرف کردن خارش شکم می توانید انجام دهید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *