#


بازی های هدفمند خانگی کودکان

18 دسامبر 2018 بدون نظر 3005 بازدید

بازی های هدفمند خانگی کودکان

No votes yet.
Please wait...

بازی های هدفمند خانگی کودکان

بازی منجر به رشد روانی و حرکتی در کودکان می‌شود. با انجام بازی های هدفمند در خانه، مادران می‌توانند ذهن  و همچنین جسم کودک را پرورش دهند.

 بازی با نوزادان و خردسالان بسیار لذت بخش است .حتی نوزادان خیلی کوچک هم از اینکه بزرگتر ها آنها را در آغوش بگیرند و به آرامی تکان بدهند و نوازش کنند، بینی شان را به بینی آنها بمالند، در آغوش شان بخوابند لذت می‌برند. مادران عزیز شما می توانید با انجام بازی های هدفمند و پر محتوا به رشد مغزی کودک دلبندتان کمک کنید.

شما با استفاده از روش های مختلفی از قبیل آواز خواندن، حرکت دادن، حرف زدن با بچه ها و تحریک حواس پنجگانه او مانند بویایی، چشایی ،بینایی و شنوایی می توانید مغز کودک تان را پرورش دهید و کمک کنید سلولهای مغز او اتصال های جدیدی را با هم برقرار کنند و برای سن ورود به مدرسه او را آماده کنید به همین راحتی! در این مطلب برای شما مادران عزیز چند نمونه بازی هدفمند خانگی که بسیار ساده و در عین حال برای کودکان لذت بخش هستند را آموزش می دهیم.

۱-بازی لیوان چینی

. لیوان چینی یک نوع ورزش است یعنی چیدن لیوان ها بر روی هم با اشکال هندسی گوناگون در زمان مشخص. این بازی تمرین دیداری حرکتی ،همراه با نقشه خوانی و تجسم ذهنی است و با سرعت پردازش بالا به واسطه سریع بودن آن از هیجان بالایی برخوردار است و محدودیتی در این بازی وجود ندارد. تمامی افراد در تمامی سنین ،حتی با وجود ناتوانی های جسمی و ذهنی قادر به انجام این بازی هستند. راز موفقیت در این بازی نیز یک چیز است و آن چیزی نیست جز تمرین!

 فواید لیوان چینی:

 لیوان چینی به واسطه استفاده همزمان از هر دو دست بهترین عملکرد را برای افزایش تمرکز، هماهنگی عصب، عضله دست و چشم و استفاده همزمان از هر دو نیمکره مغز و بدن را دارد.

 و باعث افزایش اعتماد به نفس ،تقویت حسی و حرکتی و پرورش قدرت دیداری پرورش تمرکز، سرعت پردازش ذهنی ،هماهنگی دست و  چشم و بهبود قوه تجسم فضایی می شود.

۲-  رازداری را با بازی به کودک بفهمانید

 همانطور که می دانید بازی کردن باعث آموزش و فهماندن اطلاعات مهم و اساسی به کودکان می شود. می توانید با آرامش و در قالب بازی رازداری را به او آموزش دهید. برای مثال اسباب بازی را در جایی پنهان کنید به طوری که تنها شما و کودکتان بداند و بعداز آن از کودک بخواهید در این  باره با کسی صحبت نکند زیرا این یک راز است!! اگر کودک توانست برای چند ساعت به کسی حرف نزند برای این رازداری تشویقش کنید و به او بگویید خوب است که توانسته راز را پیش خود حفظ کند و به او جایزه بدهید.

۳- بازی با صورتک های احساسات

 هدف :آموزش همدلی کردن با دیگران و افزایش هوش هیجانی می باشد .

با کمک کودک  صورتک‌های احساسات را بسازید و با آنها نمایش اجرا کنید و با استفاده از الفاظی مثل آقای عصبانی ،آقای خوشحال و…. شخصیت ها را واقعی کنید. احساسات را باهم تمرین کنید و نمایش اجرا کنید. با لباس کودک و صورتک ها آدمک هایی را بسازید و در مورد دلیل احساس آدمک ها صحبت کنید.

۴- بازی هیجانی

پریدن روی سطوح نرم و تشک های قدیمی از دست بازی های هیجانی هستند که پرخاشگری و خشم کودک را فرو می‌نشاند همچنین این کار شجاعت کودک را نیز تقویت می‌کند.

 ۵-بازی زنگوله

 ازکودک بخواهید یک زنگوله را مسافتی حمل کند بدون آنکه صدا بدهد! فایده این بازی تقویت توجه و تمرکز است و مناسب همه کودکان به خصوص کودکان بیش فعال می باشد.

 ۶-بازی کجا رفت ؟

یک توپ کوچک نرم انتخاب کنید آن را در یک ظرف درپوش دار بگذارید حالا از کودک بپرسید توپ کجا رفت ؟ او را تشویق کنید که در ظرف را باز کند و توپ بیرون بیفتد .مانند جعبه هایی که دلقک از آن بیرون میپرد ، بیرون افتادن توپ هم برای او جالب خواهد بود. این بازی راهی است که به کودک می‌آموزد که چیزهایی که او نمی بیند ممکن است وجود داشته باشد . (این بازی آموزش ثبات هدف است)

 ۷-بازی شناخت فصل پاییز

 بر روی کاغذ نقاشی یک درخت را با کودک بکشید سپس از کودک خود میخواهید چند نمونه از برگ های درختان فصل پاییز که سبز، قهوه ای و قرمز و نارنجی را بیابد و جمع آوری بکند حال باید برگها را به درخت وصل کند.

 هدف بازی:

 شناخت فصل پاییز

 شناخت تفاوت رنگ برگها

 مهارت دست ورزی

 دقت توجه و تمرکز

 تهیه کاردستی

 ۸-آموزش اشکال هندسی با بازی

 یک بسته ماکارونی را در آب جوش ریخته و روی شعله گاز بگذارید پس از اینکه ماکارونی از حالت سفتی خارج شد آن را آبکش کنید. سعی کنید چند بار زیر آب قرار دهید تا از حالت نشاسته ای و چسبناک خارج شود.آنگاه در اختیار کودک قرار میدهیم و سپس شکل های هندسی مثل مربع، مثلث و دایره را به کودک نشان دهید تا او مانند شکل با ماکارونی ،شکل خواسته شده را درست کند . (بچه هایی که توجه و تمرکز کمی دارند و می بایست با درگیری بینایی آنها برایشان آموزش داد تا بهتر و زودتر یاد بگیرند.)

 ۹-بازی سرعت عمل

 این یک بازی جذاب و بسیار سرگرم کننده ای است برای سرعت عمل و تقویت تمرکز و هماهنگی چشم و مهارت دست ورزی.

 یکی ازوسایل ساده ی منزل مانند ساعت، تلسکوپ،  شیر آب ،تفنگ آبپاش و… را جلوی کودک باز کنید البته اگر خود کودک باز کند بهتر است سپس از کودک می خواهیم تا ابزار باز شده را دوباره در جای خود ببندد.

مادر عزیز از شوق و علاقه کودکان به بازی استفاده کنید

 برای کودک لباس پوشیدن نداریم، دستشویی رفتن نداریم، حمام کردن نداریم

بلکه بازی پوشیدن لباس را داریم

 بازی دستشویی را داریم

آب بازی در حمام را داریم

همه چیز برای کودک زیر ۶ سال باید با بازی انجام بگیرد و این راز پرورش کودک بدون لجبازی است. این ها نمونه های خیلی کوچکی از صدها بازی ساده خانگی میباشند که خودتان نیز می‌توانید با ابزار بسیار ساده با کودکتان در منزل بازی بکنید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *