#


چگونه می توانیم به کودکانمان انگیزه بدهیم؟

انگیزه بخشی به کودکان
12 دسامبر 2017 9 نظر 1845 بازدید

چگونه می توانیم به کودکانمان انگیزه بدهیم؟

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

چگونه می توانیم به کودکانمان انگیزه بدهیم؟

پسرم هیج کاری انجام نمی دهد. منظورت چیست؟ منظورم این است که فقط تلویزیون تماشا می کند. آیا در منزل، مسئولیتی هم به او محول کردهاید؟ بله، اما واداشتن او به انجام آن، کار شاقی است. نمیتوان به راحتی از او خواست تا کاری انجام دهد. وضع او در مدرسه، چه طور است؟ در امتحانات قبول می شود اما اگر کمی بیشتر کار می کرد وضع او بهتر می شد. پسرم بی انگیزه هم است.

 همه کودکان، انگیزه دارند اما برای سخت کوشی و رفتار خوب، همه ی آن ها، انگیزه کافی ندارند. بعضی از کودکان، انگیزه انجام هیج کاری را ندارند. در مورد انگیزه به دو روش فکر کنید. یکی این که بعضی انگیزهها بیرونی هستند. مثلا اضافه وزن برای سلامت . قلب مضر و کاهش وزن به مقدار کافی برای سلامتی مفید است. این گونه موارد به انگیزه درونی نیاز دارند و شما برای کاهش وزن، تمایل دارید. کاهش وزن برای برنده شدن در یک شرط بندی، نمونه ای از انگیزه بیرونی است.

بسیاری از افراد از خواب بیدار می شوند و بنا به دو دلیل هر روز سر کار می روند. آنها از که به خود ایمان داشته باشد. این کار به کودک کمک خواهد کرد تا احساس موفقیت کار کردن به رضایت فردی میرسند که همان رضایت مندی درونی است. همچنین به مادر در مقابل کار، حقوق می دهند که یک انگیزه بیرونی است. ما به هردوی این انگیزهها، یعنی انگیزه درونی و بیرونی نیازمندیم، بسیاری از افراد، با سرعت صد مایل در ساعت رانندگی نمی کنند چرا که میدانند چنین سرعتی، نایمن است و این همان انگیزه درونی است. ما تمایلی به رفتن به زندان نداریم یعنی انگیزه بیرونی، انگیزه های درونی و بیرونی دست به دست هم میدهند تا ما انسان مسئولیت پذیری باشیم.

به موفقیت تأکید کنید

موفقیت، انگیزه درونی در افراد به وجود میآورد. وقتی رییس شما از کارتان تعریف، می کند احساس موفقیت می کنید و دوست دارید به سختکوشی خود همچنان ادامه دهید. می توانید از موفقیت برای تقویت انگیزه درونی کودک خود استفاده کنید. برای این منظور : به رفتارها و تصمیمگیریهای خوب کودک، اشاره کنید. مطمئن باشید که با این کار، کودک، احساسی موفقیت خواهد کرد. موفقیت هم به نوبه خود، او را برای سخت کوشی تشویق خواهد کرد. وقتی فرزند خود را به خاطر تمیز و مرتب کردن اتاق خوابش تحسین  می کنید، از درون احساس شادمانی و موفقیت می نماید و برای تمیز نگه داشتن اتاق خوابش انگیزه پیدا می کند.

بسیاری از کودکان معتقدند که توان موفق بودن را ندارند. چنین عقیده باطلی معمولاً از شکستهای مکرر و بعضی وقتها، از انتظارات بالا ناشی می شود. به نقاط با قوت کودک خود اشاره کنید. پیشرفت کودک را به او نشان دهید و او را تشویق کنید که به خود ایمان داشته باشد. این کار به کودک کمک خواهد کرد تا احساس موفقیت کند. وقتی موفقیت حاصل شد همچنان ادامه مییابد و موفقیت، موفقیت میآورد. انتظاراتی از کودک خود داشته باشید که بتواند منجر به موفقیت شود. این راهبرد به راهبرد شکل گیری» معروف است. وقتی دارید یک رفتار پیچیده را به کودک خود می آموزید آن را به مراحل کوچک متوالى تقسیم کنید. از کودکان خود انتظار پیشرفت داشته باشید نه انتظار کامل بودن، به مثال زیر توجه کنید:

لیز می خواهد به کارلوس، نحوه آماده شدن برای رفتن به مدرسه را یاد بدهد. این کار مواردی مثل: شستن دست و صورت، مسواک زدن دندان، پوشیدن لباس و مرتب کردن تختخواب را شامل می شود. لیز معین می کند که شستن دست و صورت به تنهایی جزو اولویت . اول رفتاری است. ممکن است لیز برای تسلط یافتن به این کار به چندین روز یا چندین هفته نیاز داشته باشد. وقتی این کار عملی می شود لیز به کارلوس نحوه مسواک زدن و لباس پوشیدن . را یاد می دهد. درنهایت، لیز به کارلوس یاد می دهد تا چه طور رختخواب خود را مرتب کند.

انگیزه بخشی به کودکان

انگیزه بخشی به کودکان

توالی کوچک این مراحل، احتمال موفقیت کودک را افزایش میدهد. انداختن تمامی . کارها بردوش کارلوس، میتواند نامعقول باشد وبه ناکامی و شکست منجر شود. شکل دهیم. رفتار به زمان نیاز دارد و روش خوبی برای یاددادن محسوب می شود. از روش شکل دهی رفتار برای اصلاح رفتار، به تدریج استفاده کنید. شکل دهی رفتار به معنای تشویق کودک برای تلاش بهتر است. فرض کنید کودک شما برای انجام یک کار ده دقیقهای، چهل . دقیقه وقت صرف میکند. برای اصلاح این رفتار، از تایمر استفاده کنید. کودک را تقویت کنید تا کار را ظرف مدت معین به انجام برساند. شروع کار ظرف مدت ده دقیقه ممکن است باعث شکست شود. لذا برای افزایش احتمال موفقیت، مدت زمان تعیین شده را به سی دقیقه برسانید.

سی دقیقه نسبت به چهل دقیقه، پیشرفت محسوب می شود. بعد از یک را هفته، سی دقیقه را به بیست و پنج یا بیست دقیقه تقلیل دهید. به تدریج به هدف مورد نظر میر خود که همان انجام کار ظرف مدت ده دقیقه است خواهید رسید. شکل دهی رفتار، شانسن . رفتار موفقیتآمیز را افزایش میدهد. موقع یاد دادن انتظارات جدید، پیشرفتهای رفتاری . را که در جهت درست صورت گرفته است، مورد تقویت قرار دهید. برای حاصل شدن). موفقیت، از تحسین و تشویق استفاده کنید. وقتی کودک، رفتار خوب را تجربه می کند. برای خوب رفتار کردن در آینده هم، علاقهمند خواهد شد. وقتی از کودک، رفتار خوبی سر میزد به او بگویید.

چنین چیزی، انگیزه او را برای داشتن رفتار خوب، بیشتر خواهد کرد. والدین گرایش دارند که بر رفتارهای منفی کودک خود متمرکز شوند. ما والدین، رفتار بد کودک نمان را به آنها گوشزد می کنیم و کانون توجه ما، رفتارهای بد آنها است. بسیاری از والدین عقیده دارند که انتقاد از اشتباه کودکان یکی از راههای القای تلاش بیشتر به و آنها است در حالی که این عقیده، درست نیست. ما باید بر رفتارهای درست کودکان خود، تأکید و تمرکز کنیم.

وقتی پسرتان دارد پارکینگ خانه را تمیز می کند در واقع دارد یک کار معمولی انجام می دهد. به او نگویید که گوشه های پارکینگ را اصلاً تمیز نکردی، تو، خیلی تنبلی، حتی یک پسر شش ساله هم بهتر از تو کار می کند. چنین انتقادی، اصلاً انگیزه بخش نیست. بلکه بهتر است به او بگویید: تو، وسط پارکینگ را خوب تمیز کردی اما یادت رفته که گوشه های پارکینگ را هم تمیز کنی. یکی از آنها را خودم تمیز می کنم تا تو هم یاد بگیری، بعد . میتوانی بقیه را تو تمیز کنی. گوشه های پارکینگ را طوری تمیز کن که وسط پارکینگ را تمیز کردهای. این طوری پارکینگ کاملاً تمیز می شود. چنین رفتاری، تشویق کننده است و باعث موفقیت می شود.

موفقیت هم به نوبه خود باعث می شود که کودکان سختکوشی کنند. بعضی وقتها، ممکن است به مشوق هایی نیاز داشته باشید که نسبت به تحسین و تشویق، قوی تر باشند. این مشوق ها میتوانند چیزهایی از قبیل پول توجیبی، اسباب بازی یا امتیاز دادن به کودک باشند. از جدول و قرارداد برای این منظور استفاده کنید. مثلاً به شرح زیر توافقنامه ای را با کودک خود امضا کنید اگر در مدرسه، رفتار خوبی داشته باشی ما روز شنبه، کار خاصی برای تو خواهیم کرد. کودکان، کار برای رسیدن به هدف را دوست دارند. سعی کنید معیارهایتان خیلی سختگیرانه نباشد. چون معیار سختگیرانه برانگیزه کودکان اثر معکوس دارد و بر آن ها فشار زیادی وارد می آورد. قبل از این که به دخترتان اجازه بدهید تا به سینما برود به مدت دو ماه، انتظار رفتار کامل از او را نداشته باشید. در غیر این صورت، انتظار خیلی زیادی از او دارید.

انگیزه بخشی به کودکان

انگیزه بخشی به کودکان

وقتی از مشوق هایی مانند پاداش یا امتیاز استفاده می کنید همیشه ، مشوق ها را با تشویق کلامی همراه نمایید. همیشه به کودک یادآور شوید که دلیل داشتن رفتار خوب و سخت کوشی این است که می خواهید آنها در مورد خود، احساس بهتری داشته باشند، هدفتان ین باشد که خود کودکان، به خودشان پاداش بدھند چرا که اثر این کار از مشوق های واقعی هم بیشتر است. امیدوارم در مورد هفته ای کهگذشت نسبت به کار مدرسه خود، احساس خوبی داشته اند . باشی. تو باید به خودت افتخار کنی، کمی سختکوشی واقعاً ارزش دارد. خوشحالم از این : که میبینم می توانی روز شنبه، فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنی اما امیدوارم متوجه : این موضوع شده باشی که هدف داشتن رفتار خوب در مدرسه این است که احساس خوبی در مورد خودت داشته باشی و این از دیدن فیلم، مهم تر أست.

از علاقه کودکان استفاده کنید

علاقه باعث به وجود آمدن انگیزه است. فرض کنید که میخواهید مهارتهای خواندن . کودک خود را بهبود بخشید و میدانید که کودک به دایناسورها علاقه دارد. پس کتابهایی به را در مورد دایناسور برای او بخرید. با این کار، انگیزه کودک خود را افزایش خواهید داد. علاقه کودک به دایناسور باعث میشود که خواندن برایش معنادار و مفرح باشد و چون به آنچه که میخواند علاقه مند است پس برای یادگیری، انگیزه خواهد داشت. در پایان این فصل، پرسشنامهای وجود دارد که به شما در یافتن علاقه کودکتان کمک می کند.

کاری کنید که یادگیری برای کودکتان، جذاب باشد. در مورد کودکان کمسن و سال، از طریق بازی کردن در رفتار آن ها تغییر ایجاد کنید. پت با معکوس کردن ایفای نقش، طرز را به مرتب کردن رختخواب را به کتی یاد داد. کتی، نقش مادر خود را ایفا کرد و مادر، نقشن فرزند خود را کتی مادر بودن را دوست داشت، در نتیجه، مرتب کردن رختخواب برای او را در حکم یک کار فرح بخش درآمد.

جو خانوادگی

یک جو خانوادگی مطلوب، به کودکان انگیزه میدهد. منظور از جو خانوادگی مطلوب، طرز احساسی است که هریک از اعضای خانواده نسبت به هم دارند. این جو در خانواده هایی وجود می آید. که همه اعضای آن رفتار مؤدبانهای با یکدیگر دارند امر تربیت به شکل مثبت در خانواده، جریان دارد. در چنین خانوادهای همه افراد، احساس با هم بودن و با همکاری می کنند. ساختار این قبیل خانوادهها از انعطاف پذیری لازم برخوردار است و هر فرد در آن میتواند دنبال علایق و سلیقه های خود باشد. اعضای این خانواده با هم به تفریح و سرگرمی و شوخی می پردازند. در چنین جوّ صمیمانه و راحت، کودکان، ارزش ها و اهداف والدین را یاد می گیرند و به پذیرش راهنمایی یا تنبیه تمایل دارند چرا که می بینند پدر و مادر از روی محبت و دل نگرانی با کودکان رفتار می کنند. اگر مشکلی پیش بیاید، کودکان بسیار سریع به حالت اول برمی گردند.

انگیزه بخشی به کودکان

انگیزه بخشی به کودکان

جو خانوادگی نامطلوب در خانوادههایی به وجود می آید که در آن، خشم و انتقاد وجود دارد. در این فضا، مقررات و ساختار خانوادگی سختگیرانه است و انعطاف پذیری فردی، جایی ندارد. همه اعضای خانواده، رفتار تدافعی دارند و والدین، بیشتر از آن که خوب باشند بد هستند. کودکان هم مرتبا به یکدیگر، گیر می دهند.

جو خانوادگی را والدینی به وجود می آورند که الگوهای خوبی هستند. به کودکان خود یاد بدهید که از افرادی که نسبت به آن ها، مهربان هستند تشکر نمایند و از کسانی عذرخواهی کنند که آنها را ناراحت کردهاند. به آنها یاد بدهید که در رابطه با دیگران، رفتار همدلانه پدر و مادر، بهترین راه آموزش این رفتار به بچه ها است. به آنها یاد دهید که در زمینه کمک کردن به مادربزرگ برای خرید، این قدر شاکی نباشند. به آنها توضیح دهید که کمک کردن به دیگران، احساس رضایتمندی درونی در پی دارد که خود، پاداش بزرگی محسوب می شود. کاری کنید که بچه های شما احساس امنیت و ایمنی کنند. کودکان، دوست دارند که هر کاری درخانه، به راحتی پیش برود. آنها از تغییراتی که در مدرسه رخ میدهد و یا وقتی پدرشان شغل جدیدی پیشه می کند، نگران می شوند. قبل از آن که این گونه تغییرات، روی را بدهند آنها را به کودکان خود توضیح دهید. به کودکان اطمینان دهید که همیشه آنها دوست خواهید داشت.

بار دومی که به خرید می روید، جو خانوادگی دیگر را مورد مشاهده قرار دهید. جایی را برای نشستن و تماشای خانواده ها پیدا کنید. وقتی میبینید که خانوادهای با همدیگر همکاری می کنند و به طرز مؤدبانهای l همدیگر حرف میزنند، بدانید که ۵در واقع دارید یک جو خانوادگی مطلوب را مشاهده می کنید. اگر ببینید که والدینی به فرزند خود میگویند: وقتی راه می روی راست راه برو. مواظب آن بسته باشی. نمیخوام اون رو از دست بدم. از ما فاصله نگیر، با ما بیا. در واقع شاهد دیدن یک خانواده نامطلوب هستید. اگر ببینید که : کودکان به والدین خود می گویند: «دارم بهتون میگم، دارین به دردسر میافتین. به خواهرم:

اگر موقعیت چنین جوی را پیش بیاورد آن را پشت سر بگذارید و موضوع را عوض کنید. به یک چیز مثبت فکر کنید و تا حد امکان هر چه زودتر به جو مطلوب خانوادگی باز گردید. اگر دو تا از بچه های شما با هم جروبحث می کنند، در آرام شدن آنها به آنها کمک کنید و سپس انرژی بچهها را دوباره در یک جهت دیگر هدایت نمایید. ممکن است لازم باشد تا مدت کوتاهی پیش بچه ها بمانید تا اوضاع آرام شود. با آنها به قدم زنی بروید و برایشان داستان بخوانید. همچنین در یک کار مطبوع ، آنها را درگیر کنید تا أوضاع آرام شود.

انگیزه بخشی به کودکان

انگیزه بخشی به کودکان

جو خانوادگی می تواند در نوسان باشد. بعضی وقتها مطلوب است و بعضی وقتها روزهای نامطلوب، چنین وضعیتی طبیعی است. هدفاتان بیشتر، روزهای خوب باشد، بد. اگر پدر و مادری، جوّ مطلوب خانوادگی را تقویت کند اما دیگری تقویت نکند، کودکان آن جو را خودشان تنظیم خواهند کرد. سعی کنید روزهای خوشی با کودکان خود داشته و باشید. داشتن جو خانوادگی مطلوب بهتر از جو نامطلوب است.

مزیت شوخی کردن

یکی از جوانب مهم جو خانوادگی مطلوب، شوخی افراد خانواده با یکدیگر است که می تواند جو خانوادگی دوباره به مسیر اصلی بازگرداند. وقتی کسی در خانواده، افسرده باشد کمی شوخی می تواند اوضاع او را روبه راه کند. شوخی سالم همچنین میتواند سوء رفتار افراد را اصلاح کند. این مورد در کودکان کم سن و سال بسیار مؤثر است. این، چه : چهره گرفته و عبوسیه؟ چه اتفاقی افتاده؟ چی شده که چهره خندانت به چهره گرفته و عبوس تبدیل شده؟ این نوع شوخی میتواند در تغییر حالت روحی کودک، مؤثر واقع شود. همچنین می توانید از شوخی برای فراموشی های موردی استفاده کنید. اگر کودکتان، جارو کردن پاسیو را فراموشی کرده است برای او با این مضمون، یادداشتی بگذارید: «امیدوارم در پاسیو روز خوبی داشته باشی». می توانید این یادداشت را به دسته جارو بچسبانید و آن را دم در اتاق خواب او بگذارید. البته، این کار، زمانی مؤثر است که کودک از روی عمد، جارو کردن پاسیو را فراموش نکرده است. در غیر این صورت، استفاده از این گونه شوخی و مناسب نید.نیست و تنبیه به جا، ممکن است مؤثر باشد.

انگیزه بخشی به کودکان

انگیزه بخشی به کودکان

همه بدرفتاری ها، بدرفتاری نیستند. کودکان گاهی بدون این که قصد بدرفتاری داشته . باشند به دردسر زیادی میافتند. مری چهار کودک کم سن و سال داشت. روزی، یکی آنها خواست کمک کار مادرش باشد. مادر، مشغول رسیدگی به نوزاد مریض خود بود، به این دلیل بچه ها تصمیم گرفتند کف آشپزخانه را تمیز کنند. آنها قبلاً دیده بودند که مادرشان چگونه این کار را انجام میدهد. بنابراین اطمینان داشتند که از عهده این : کار برمی آیند. یکی سراغ زمین شوی رفت و دیگری سراغ ظرف سرکه. آنها قبلاً دیده بودند که مادرشان برای شستشوی کف آشپزخانه از سرکه استفاده میکند. مادر با شنیدن سروصدای بچه ها، نوزادش را زمین گذاشت و به آشپزخانه رفت تا ببیند که چه اتفاقی دارد میافتد. وقتی پای او به آشپزخانه رسید ناگهان شر خورد و به کف آشپزخانه افتاد چون کنار ظرف سرکه، ظرف روغن زیتون را نگه می داشت و این باعث شد که بچه ها اشتباها باعث سر خوردن مادرشان شوند.

 کاری که شما باید انجام دهید.

فهرست کارها و فعالیتهایی را که برای جو خانوادگی مطلوب لازم است تهیه کنید. در اینجا به بعضی از این کارها و فعالیتها اشاره می شود:

فعالیتهای خانوادگی را تنظیم کلید

  • دور هم شام بخورید
  • داستان را با صدای بلند برای بچه ها بخوانید
  • تفریحات و سرگرمی های مشترک به وجود بیاورید

شوخی کردن

  • از تعریف لطیفه استفاده کنید
  • با بچه ها بازی کنید و با آنها خوش بگذرانید
  • یک کم حماقت به خرج بدهید!

موسیقی

  • به موسیقی های مورد علاقه همدیگر گوش کنید
  • آواز بخوانید و شادی کنید

تغییر محیط

  • به پیاده روی و حرف زدن با یکدیگر بپردازید.
  • به پارک بروید
  • برای صرف شام و ناهار بیرون بروید
  • ایدههای خود را در اینجا بنویسید!

    انگیزه بخشی به کودکان

    انگیزه بخشی به کودکان

آگاهی خود را در مورد علایق کودکان تان امتحان کنید

آگاهی از علایق کودک به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید فعالیتهای انگیزه بخشی را با برای او فراهم بیاورید. از این صفحه، دو کپی یا بیشتر تهیه کنید. در مورد یکی از کودکان خود فکر کنید. اگر دوست دارید بدانید که چه چیزهایی برای کودک شما انگیزه بخش هستند لازم است علایق آنها را بدانید. این کار به شما کمک می کند تا با در مورد کودک خود، بیشتر بدانید. در مورد هر یک از کودکان خود، بیشتر بدانید. در مورد هر یک از کودکان خود، این تمرین را تکرار کنید. همچنین، ممکن است لازم باشد که آن را چندین بار در ماه بهتر تکرار نمایید. سؤالات خودتان را درست کنید. بسیاری از والدین : به من میگویند که پرسشنامه را خود کودکان آنها برایشان درست کردهاند، پس چه بهتر!

مقایسه جو خانواده ها

چندین سال است که از والدین شرکت کننده در کارگاه آموزشی خود میخواهم که دو یا سه کلمهای در توصیف جو خانوادگی مطلوب و نامطلوب برایم بنویسند. در اینجا به بعضی از آنها اشاره می شود. به خاطر داشته باشید که هدف شما این است که جو خانوادگی خود را تا سر حد امکان در وضعیت مناسب نگه دارید. اگر می بینید که جو خانوادگی خوبی ندارید آن را پشت سر بگذارید. استفاده از شوخ طبعی در این جور مواقع، کارساز است.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *