#


اقداماتی که در هفته بیست و ششم بارداری باید انجام دهید

23 مارس 2018 بدون نظر 1807 بازدید

اقداماتی که در هفته بیست و ششم بارداری باید انجام دهید

No votes yet.
Please wait...

هفته بیست و ششم بارداری

  • پوشش بیمه خود را برای زایمان و تولد بچه بررسی کنید.
  • برای تست تحمل گلوکز برنامه ریزی کنید.
  • هرگونه تعارض با پزشک خود را حل نمایید.
  • درباره نامگذاری فرزند خود بیندیشید.
  • یک بالش بدن تهیه کنید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

خونریزی یا لکه بینی: لکه بینی قرمزرنگ یا قهوه ای در این مرحله بارداری ممکن است بعد از نزدیکی، معاینه واژن یا سونوگرافی واژینال اتفاق افتد. شما باید از افزایش خطر آنها بعد از انجام این فعالیت ها آگاه شوید. خونریزی یا لکه بینی ای که به این فعالیت ها مربوط نباشد باید فورا گزارش شود؛ چرا که ممکن است نشانه ای از عفونت یا اتساع دهانه رحم یا مشکلات مربوط به جفت باشد.

درد پشت یا شکمی: درد پشت یا شکم به علت انقباضات یا اتساع زودهنگام دهانه رحم ایجاد می شود و نشانه ای از زایمان زودرس می باشد.

بیش از شش انقباض در ساعت: ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس باشد. داشتن انقباض امری طبیعی است ولی نه به این تعداد

آبریزی از واژن: ممکن است نشانه این باشد که کیسه آب شما پاره شده است. پزشک می تواند تشخیص دهد که این آب مشمیه جنین بوده یا یک ترشح معمولی واژن است.

هرگونه نشانه غیرمعمول یا مشکل آفرین را فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

ویژگی های جسمی

آیا هنوز هم دارید به شکم خود عادت می کنید؟ بسیاری از خانم ها در این وقت ها درمی یابند که همچنان که شکمشان دارد بزرگ تر می شود با چیزهایی برخورد می کنند. ممکن است دریابید که غیر از شکم سایر جاهای بدنتان هم دارند برآمده تر می شوند. و ممکن است همچنان که به چیزهایی برخورد کرده اید، متوجه کبودی هایی شده باشید. نگران نباشید. همان طور که خود را با تغییرشکل هماهنگ می سازید این رویدادها متوقف خواهند شد.

وضعیت جنین

وزن جنینتان تقریبا حدود ۹۰۰ گرم می شود. علاوه بر اضافه وزن، مشغول آمادگی پیدا کردن برای تولد می باشد. پوست بدن

جنین از حالت شفافیت به کدر شدن تغییر می یابد و بدین معناست که زمان زیادی برای دیدن وریدهای او به طور واضح از راه پوست وجود ندارد.

ویژگی های بارداری

پوشش بیمه خود را برای زایمان بررسی نمایید

حالا زمان مناسبی برای تماس با شرکت بیمه ای خود برای بررسی پوشش بیمه زایمان وتولد است. در مورد خدماتی که تحت پوشش قرار می دهند یا جاهایی که تأیید می کنند بپرسید.

برای تست قند خون برنامه ریزی کنید

این آزمایش غربالگری برای این است که ببینید دیابت بارداری دارید یا نه؟ بعضی مراکز فقط خانم هایی را که خطر بیشتری برای دیابت بارداری دارند تست می کنند. این افراد عبارت اند از:

* خانم هایی که در بارداری قبلی دیابت داشته اند

* خانم هایی که سابقه فامیلی دیابت دارند

* خانم هایی که نوزاد سنگین تر از ۴ کیلوگرم داشته اند

* خانم هایی که سن کمتر از ۲۵ سال دارند و وزن بالایی دارند

* خانم های بالاتر از سن خاص

مراکز دیگر هر خانم باردار را بین هفته های ۲۶ و ۲۸ بررسی می کند.

در اینجا، چگونگی انجام تست تحمل گلوکز ذکر شده است. ابتدا، به مدت چند روز قبل از انجام تست باید رژیم غذایی طبیعی داشته باشید. صبح روز نمونه گیری از شما خواسته می شود که قبل از آمدن به مطب یا آزمایشگاه صبحانه صرف نکنید (ناشتا باشید). پس از انجام نمونه گیری یک نوشیدنی گلوکولا (آب قند) به شما داده میشود. این نوشیدنی حاوی قند با طعم های مختلف در دسترس می باشد طعم آن مثل بی کربنات سدیم بی مزه با قند بیشتر است. اما هر مرکز هر طعمی را ندارد بهتر است آن را یکدفعه بنوشید و بین آن توقف نکنید. برخی خانم ها می گویند که سرد نوشیدن آن به پایین رفتنش کمک می کند، در حالی که سایرین می گویند دمای نوشیدنی هیچ تفاوتی ندارد. اکثر افراد از این نوشیدنی بیزارند اما گه گاهی افرادی را می بینید که عاشق این ماده اند!

از شما خواسته می شود که در مطب با آزمایشگاه به مدت یک ساعت بمانید و سپس خونتان گرفته شود. اگر نتیجه آزمایش خون بالا باشد (بیش از ۱۴۰ میلی گرم)، از شما خواسته می شود آزمایش دیگری (آزمایش تحمل سه ساعته) انجام بدهید.

این آزمایش نیز به همان صورت انجام می شود اما این بار مقدار بیشتری قند میل می شود، خون گیری در چهار مرحله به شرح زیر انجام می شود:

*بعد از ناشتایی

* یک ساعت بعد

* دو ساعت بعد

* سه ساعت بعد

برای گذراندن آزمایش و اینکه تشخیص دیابت بارداری داده نشود، باید حداقل دو بار سطح گلوکز خون پایین تر از عددهای مورد نظر باشد. اگر برای شما تشخیص دیابت بارداری داده شده است، به مشاور تغذیه مراجعه کنید. تا درباره تغییر رژیم غذایی تان گفت وگو کنید و در این دیدار چگونگی تقسیم کردن غذا و انتخاب غذاهایی که سالم اند و مقدار مناسبی از مواد مغذی برای باقی مانده دوران بارداری با تنظیم قند خون را آموزش میدهند؛ همچنین توضیحاتی درباره چگونگی انجام آزمایش و ثبت میزان قند خون در خانه با کمک سوزن مخصوص نوک انگشت به شما داده می شود. اکثر مادران آرزو دارند بتوانند دیابت خود را فقط با رژیم غذایی و ورزش کنترل کنند اما برخی خانم ها نیاز به درمان دارویی دارند. انسولین به صورت تزریق تجویز می شود. قند خون کنترل نشده بزرگترین خطر را برای بارداری شما دارد به طوری که هدف اولیه درمان کنترل قند خون است. خطرهای دیابت بارداری شامل موارد زیر است:

* جنین بزرگ به دلیل قند خون کنترل نشده

* مشکلات تنفسی برای نوزاد در بدو تولد

* أفت قند خون نوزاد در بدو تولد

* افزایش فشارخون مادر

* افزایش شانس نیاز به القای زایمان یا سزارین.

با پزشک خود در رابطه با چگونگی کاهش خطرهای این عوارض گفت وگو کنید. شما همچنین به پیگیری مضاعف نیاز دارید. با کنترل دقیق سطوح قند خون بسیاری از خانم ها نوزاد رسیده سالم و بدون عوارض خواهند داشت.

هرگونه اختلاف با پزشک خود را برطرف کنید

گاهی اوقات، ممکن است شما و پزشکتان نتوانید ارتباط چشمی برقرار کنید و این مسئله شما را گیج و پراسترس می کند. ممکن است این مسئله ناشی از یک سوء تفاهم باشد. سعی کنید آن را برطرف کنید. اگر در مسئله ای با پزشک خود توافق ندارید، این گونه عمل کنید: آیا این توافق نداشتن باعث تغییر در مسائل درمانی تان می شود. تصمیم گیری کاملا شخصی است. به طور نمونه، بعضی خانم ها ممکن است از رفتار خشن پزشک در آن مرحله درمانی چشم پوشی کنند در حالی که دیگران تصمیم به تغییر پزشک خود بگیرند.

مشکل زمانی پیش می آید که شما به طور دائم گمان می کنید که باید به خاطر کارها معذرت بخواهید، از مراقبت خود نگرانید پاسخ ها را قبول ندارید یا مدام بحث دارید. ممکن است فقط یک ساعت برای فسخ قرارداد وجود داشته باشد؛ برای مثال اگر پزشکتان پافشاری کند همه کودکانی که بیش از ۶۰۰/۳ کیلو وزن دارند باید به روش سزارین متولد شوند.

اگر به فکر تغییر هستید، به فهرست اولیه خود برگردید. پزشک خود را انتخاب کنید و قرار ملاقات بگذارید. بعضی پزشکان محدودیت در وقت خود دارند و بیمار جدید نمی پذیرند. دوباره اقدام کنید. ابتدا، از پیدا کردن پزشک جدید خود مطمئن شوید (قبل از اینکه پزشک قبلی متوجه تغییر شود). سپس می توانید یک کپی از مدارک خود از مطب پزشک قبلی درخواست کنید. زمانی که پرونده پزشکی تان انتقال یافت، می توانید پزشک جدید خود را ببینید. شما وقت کمی برای آشنایی با پزشک جدید خود دارید.

بنابراین تلاش کنید هرچه زودتر با وی ارتباط برقرار نمایید. برخی پزشکان حتی به شما وقت می دهند تا اطلاعات بیشتری راجع به شما پیدا کنند.

جایگزین های تست تحمل گلوکز

بسیاری از خانم ها از مزه گلوکز مایع قندی) به شدت بیزارند. خوشبختانه، روشهای جایگزینی وجود دارد. مطالعات نشان داده اند که اگر از هجده عدد لوبیاهای گلولهای براک که قند کافی برای انجام آزمایش دارند استفاده شود، همان پاسخ را میدهد. بررسی هایی که انجام شده نشان داده است که استفاده از این لوبیاهای ژله ای کاملا قابل قبول است و همان اثر را دارند. نکته دیگر اینکه باعث تهوع و استفراغ کمتری در خانم هایی شده است که با گلوکولا مشکل داشتند و همچنین مزه بهتری دارد. شما در انتخاب این موارد مختارید اما بسیاری از پزشکان هنوز گلوکولا را ترجیح می دهند.

گزینه دیگر این است که کمی صبحانه مصرف کنید و آزمایش را ادامه دهید؛ البته این روش کمتر از بقیه انجام می شود. می توانید با پزشک خود در این مورد صحبت کنید. هدف اصلی این است که همان میزان قند که در گلوکولا هست تأمین شود.

فکر کردن درباره اسم کودک خود را آغاز کنید

نام فرزند احتمالا چیزی است که حتی قبل از بارداری درباره آن فکر کرده اید. چون نام فرزند تصمیم بسیار مهمی است، می توانید وقت زیادی برای آن صرف کنید و فکر شما را زیاد به خود مشغول کند.

برای شروع، شما و همسرتان فهرستی از اسامی دختر و پسر که مورد علاقه تان است بنویسید؛ سپس فهرست را مقایسه کنید و دور هراسمی که در هردو فهرست مشترک است خط بکشید. واضح است که این اسامی ترجیح دارند. ممکن است فهرستتان تقریبا کوتاه باشد و بخواهید از اسامی دیگر هم استفاده کنید. اینجاست که می توانید از کتاب های اسم یا سایت های رایانه ای راهنما استفاده کنید. این منابع نظم خارجی دارند؛ برای مثال براساس الفبای کشور مورد نظر. همچنین می توانید با اسامی، معانی و ریشه آنها آشنا شوید. اگر جنس جنین را بدانید تصمیم گیری درباره نام او بسیار آسان تر می شود. همچنان که فهرست را بررسی می کنید و اسم هایی را اضافه یا حذف می کنید، به سمت اسم هایی می روید که بیشتر مورد علاقه تان می باشد. این مرحله مدت کمی زمان می برد و نباید دستپاچه شوید. اسمی که شما انتخاب می کنید بخشی از خانواده تان به مدت طولانی خواهد شد.

زمانی که فهرستتان آماده شد، مدتی به آن نام ها فکر کنید، سپس چند روز به آنها نگاه نکنید و دوباره توجه کنید و ببینید چه احساسی نسبت به آنها دارید و آنها را از نظر هماهنگی با نام خانوادگی، اسامی سایر افراد خانواده، طرز صدازدن در خانه، مدرسه و جاهای دیگر بررسی کنید. ذهن خود را کاملا باز و منعطف بگذارید تا ببینید به کجا خواهید رسید. ( مترجم: البته در فرهنگ کشورمان انتخاب نام بیشتر براساس معنا، فرهنگ، رسوم و مذهب انتخاب می شود که شاید قسمت اعظم توجه شما را به خود معطوف می سازد.)

یک بالش بدن تهیه کنید

بالش بدن برای کمک به راحتی شما در هنگام خوابیدن طراحی شده است. با این پرسش از خودتان شروع کنید که در چه جایی از رختخواب نیاز به حمایت دارید. آیا در حالی که یک بالش بین دو پایتان قرار داده اید می خوابید یا اینکه آن را پشت کمرتان می گذارید یا برای نگه داشتن شکمتان از آن استفاده می کنید؟ این نقاط بیشترین مناطقی هستند که در آنها خانم های باردار نیاز به حمایت بیشتر دارند. سپس از آنچه که در دسترس دارید ببینید چه چیزی می توانید تهیه کنید تا مناطق مورد نظر را حمایت کند. محکمی بالش را بررسی کنید. بالشی که انتخاب می کنید باید محکم تر و سفت تراز آن چیزی باشد که برای زیر سر انتخاب نموده اید؛ چون مناطقی که لازم است حمایت شوند سنگین تر از سرشما هستند و یک بالش نرم مناسب نخواهد بود؛ سپس قابل شست و شو بودن بالش و روکش آن را نیز بررسی کنید.

بعضی از مادران از تهیه بالش بدن خودداری می کنند برای اینکه فکر می کنند باید چیز بسیار بزرگی باشد؛ اما حقیقت موضوع این است که در مقایسه با تهیه تعدادی بالش یک بالش بدن جای کمتری می گیرد؛ به علاوه، هر چه به خواب بهتر شما کمک کند ارزش بیشتری دارد!

شور مادر شدن

در نیمه اول بارداری، توجه زیاد به بالش خواب ضرورت ندارد. در حال حاضر ممکن است متوجه شده باشید که در طول شب بیشتر تکان می خورید و برای اینکه راحت باشید، به جهت های مختلف می چرخید و حتی مدام از رختخواب بیرون می آید یا دوباره می خوابید. گاهی اوقات، متوجه می شوید که گرمتان است و تعریق زیادی در طول شب دارید. به همین دلیل لازم است لباسی که برای خواب خود انتخاب می کنید راحت و سبک باشد. دنبال لباس خواب هایی باشید که به شکل تی شرت بزرگ باشد تا به پوست شما نچسبد و حرکت هایتان را محدود نکند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *