#


اطلاعات جامع درباره هفته ی شانزدهم بارداری

اطلاعات جامع درباره هفته ی شانزدهم بارداری
11 مارس 2017 بدون نظر 761 بازدید

اطلاعات جامع درباره هفته ی شانزدهم بارداری

No votes yet.
Please wait...

یکسری از اطلاعات مفید در هفته شانزدهم بارداری

اطلاعات جامع و مفید درباره ی هفته ی شانزدهم بارداری که برای خانم های باردار جالب و مفید است، امیدوارم با خواندن این مطالب به برخی از پاسخ ، سوالات خود برسید.

هفته شانزدهم

همیشه اولویت را به بچه بدهید

با رشد هر چه بیشتر جنین، حرکات اندامی او هماهنگ تر از گذشته می شود و در این مقطع زمانی جنین تقریبا در هر چهل دقیقه مثانه اش را تخلیه می کند. به موازات این تغییرات رشدی، تحولات لازم در بدن مادر نیز پدیدار می شود. برای مثال چنانچه از تجربه شخصی ام بر می اید،خوب به یاد دارم که در این مقطع زمانی بر حجم خونم افزوده شده بود تا اکسیژن بیشتری به جنین برسد و من این تغییر را از کرختی و بی حسی دست و بازوهایم درک می کردم .

مطلب دیگر در این مرحله از بارداری این که ممکن است مادر باردار دچار احساسات ازارنده شود که این حالت کاملا طبیعی است، ولی اگر این حالت بیش از دو روز به درازا بکشد، بهتر است برای اطمینان بیشتر با پزشک مشورت کند. اگرچه رویارویی با مسائل بارداری اجتناب ناپذیر است، نکته مهمی که باید اویزه گوشمان باشد این است که چنین مشکلاتی کاملا طبیعی است ؛ زیرا طبیعت بدین وسیله ما را برای وظایف مادری اماده می کند؛ چه در غیر این صورت نمی توانم در مدت از پس مسئولیت های بزرگ کردن فرزندمان به شایستگی براییم.

مسائل جسمی

به نظر می رسد که بارداری تقریبا همه نقاط بدن زن را تحت تاثیر فعالیت هایش قرار می دهد. برای مثال این دگرگونی سینوس هایم را تحت تاثیرقرار داده و مرا دستخوش احتقان و گرفتگی بینی کرده بود.

لازم به ذکر است که احتقان بینی در برخی از زنان باردار همراه با خون ریزی بینی است و این مسئله ناشی از تراویدن جریان خون به مخاط بینی بر اثر فعالیت هورمون هاست . لازم به ذکر است که این عارضه در زمستان به سبب خوشکی هوا بیشتر از سایر فصول سال است؛ بنابراین با پماد های مرطوب کننده می توان این ناسورشدگی را التیام بخشید، ولی اگر گرفتگی بینی همراه با خون ریزی باشد، صلاحدید پزشک در این رابطه ضروری است .

پرسش های زیر نیز در این خصوص در خور تامل است؛

۱٫ایا در این هفته باعوارض تازه ای مواجه شده ام؟
۲٫ ایا گرفتگی بینی سبب شده که درگیر بد خوابی یا خواب الودگی شوم؟
۳٫ایا خون ریزی بینی داشته ام؟ کیفیت این عارضه چگونه بوده و چطور باید ان را مهار کنم؟

حالت های روحی

روشن است که زن باردار برای رساندن نطفه به این مرحله از بارداری متحمل فداکاری ها و از خود گذشتگی های بسیاری شده است؛ چه در غیر این صورت،جنین هیچگاه به این نقطه نمی رسید.بله! مادر برای پایش سلامتی فرزندش از بسیاری خواسته ها و نیازهایش چشم پوشی کرده است.

برای مثال خود را از غذاهای لذیذ محروم کرده ویا اینکه از پرداختن به سر گرمی های ورزشی و… چشم پوشی کرده است. سوال این است که ایا بر این از خود گذشتگی و فداکاری های مادر فلسفه و حکمتی مترتب است؟ پاسخ این سوال قطعا مثبت است؛ چون از انجا که خودبستگی و استقلال کودک نیاز به پشت سر گذاشتن سال های طولانی دوران وابستگی دارد و این فداکاری ها عمدتا از سوی مادر انجام می شود، بنابراین طبیعت از همین ابتدای کارشروع به ابدیده کردن مادر می کند.

اکنون این پرسش مطرح می شود که اصلا از این فداکاری ها چهسودی عاید مادر می شود؟ پاسخ این است که چرخه حیات الزامات خاص خود را دارد و هر سر کشی دربرابر این روال عادی طبیعت، واکنش ها، پیامدهایی را متوجه فرد خاطی می کند. از این ، بزرگ کردن یک کودک به وضوح سبب تقویت خودباوری و عزت نفس فرد می شود.

در این رابطه پاسخ به پرسش های زیر نیز به حال شخص سودمند است:

۱٫تا کنون چه فداکاری هایی را برای بارداری ام متقبل شده ام؟ ایا این از خود گذشتگی ها باعث شگفتی من شده است؟
۲٫ در میان این تغییرات (از خود گذشتن) تن دادن به کدام فداکاری دشوارتر از بقیه بوده است؟
۳٫ایا می توانیم پس از تولد بچه نیز اولویت و اهمیت را به او بدهم؟به بیان دیگر، ایا می توانم پیشاپیش این ارتباط را مهندسی کنم؟
۴٫ایا تا به حال شده اسودگی و ارامش شوهرم را در قیاس با خودم د اولویت قرار دهم؟به بیان دیگر،ایا نسبت به کاهش نسبی اسایش شوهرم در این مقطع زمانی دلواپس شده ام ؟ در صورت پدر شدن همسرتان،فداکاری ها ومسئولیت های او جه خواهد بود؟ ایا شوهرتان شایسته این از خود گذشتگی و فداکاری است؟

تحولات جنین

الف)سر و گردن جنین قوی تر شده و هر چه بیشتر در یک امتداد قرار می گیرند.
ب)اگر چه تاکنون بیشترین رشد اندامی بچه مربوط به سرش بوده،اکنون این رشد در بدن کودک نمایان است.
ج)ناخن های انگشتان پای بچه ظاهر می شوند.
د)در این مرحله از بارداری،طول جنین ۱۰ سانتی متر است.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *