#


اطلاعاتی درباره هفته هجدهم بارداری

9 مارس 2018 بدون نظر 1765 بازدید

اطلاعاتی درباره هفته هجدهم بارداری

No votes yet.
Please wait...

هفته هجدهم بارداری

  • کلاس های آموزش زایمان را بگذرانید.
  • رقص شکم انجام دهید.
  • درباره درد لینگامان گرد بدانید.
  • تغذیه خود را بررسی کنید.

او درباره لاینا نیگرا (خط تیره) بدانید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

خونریزی یا لکه بینی: لکه بینی قرمزرنگ یا قهوه ای در این مرحله بارداری ممکن است بعد از نزدیکی، معاینه واژن یا سونوگرافی واژینال اتفاق افتد. شما باید از افزایش خطر آنها بعد از انجام این فعالیت ها آگاه شوید. خونریزی یا لکه بینی ای که به این فعالیت ها مربوط نباشد باید فورا گزارش شود؛ چرا که ممکن است نشانه ای از عفونت یا اتساع دهانه رحم یا مشکلات مربوط به جفت باشد.

درد پشت یا شکمی: درد پشت یا شکم به علت انقباضات یا اتساع زودهنگام دهانه رحم ایجاد می شود و نشانه ای از زایمان زودرس می باشد.

بیش از شش انقباض در ساعت: ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس باشد. داشتن انقباض امری طبیعی است ولی نه به این تعداد.

آبریزی از واژن: ممکن است نشانه این باشد که کیسه آب شما پاره شده است. پزشک می تواند تشخیص دهد که این آب مشمیه جنین بوده یا یک ترشح معمولی واژن است.

هرگونه نشانه غیرمعمول یا مشکل آفرین را فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

ویژگی های جسمی

بدنتان شروع به تغییرات خارجی بارداری کرده است. باید توجه داشته باشید که بعد از چند هفته ای که گذشت مرکز ثقل شما تغییر کرده است. ممکن است احساس کنید که کمی نظم و ترتیب خود را از دست داده اید و کمی دست و پا چلفتی از معمول شده اید. این مشکل حدود یک یا دو هفته طول می کشد تا اینکه تطابق پیدا کنید و دوباره تعادل خود را بازیابید تا دوباره مرحله دیگری را تجربه کنید.

این تغییرات باعث می شود نتوانید به خوبی بخوابید. از آنجا که از خوابیدن به پشت منع می شوید، باید از تعدادی بالش برای بهتر خوابیدن استفاده کنید. بعضی خانم ها از تعدادی بالش در رختخواب خود استفاده می کنند در حالی که بقیه ممکن است از یک بالش بزرگ استفاده کنند. محل های اصلی بالش ها عبارت اند از: بین زانوها، زیرشکم و زیر پشت. اگر مایلید که به جهتی غلت بزنید، با کمک این بالش ها خواب آرامش و شیرین تری خواهید داشت.

اطلاعات جنینی

کودک شما حالا مشغول ساختن اثر انگشت خود است. انگشتان و گوشت کف پا در حال رشدند و پیچ و تاب هایی که مشخصه او و مخصوص او می باشد شروع به تشکیل و رشد یافتن می کند. (حتی دوقلوهای همسان هم اثرانگشت متفاوت دارند.)

جنین شما فرآیند استخوان سازی یا سخت شدن استخوان ها را ادامه می دهد و این بدین معنی نیست که تا به حال وزن سنگینی پیدا کرده باشد؛ اما در وزن ۲۰۰ گرم وزن گیری با سرعت بیشتر از قبل انجام می شود.

ویژگی های بارداری

کلاسهای آموزشی زایمان را آغاز کنید ممکن است فکر کنید کمی زود است که کلاس های زایمان را شروع کنید ولی این طور نیست.

آنچه در کلاس زایمان یاد می گیرید به تصمیم گیری شما در باقی مانده بارداری کمک می کند. همچنان که به سمت زایمان پیش می روید، نیاز حیاتی به این اطلاعات خواهید داشت بعضی کلاس ها چندین هفته طول می کشد؛ همچنین قدری لازم است تا مطالبی را که در کلاس ها آموخته اید ارزیابی کنید و تن آرامی و سایر فنون آرام سازی را تمرین کنید؛ چرا که اواخر بارداری و زمانی که بدان نیاز دارید دیگر دیر است. با داشتن وقت کافی برای دریافت و استفاده از اطلاعات می توانید از کلاس ها استفاده کنید و دوستی هایتان را توسعه دهید. برای پرهیز از فشار زیاد و ترس از دست دادن کلاسها عاقلانه است که زودتر به فکر آنها باشید. درباره زمان مناسب کلاس ها و فاصله آن تا زایمان با مربی خود صحبت کنید.

ورزش رقص شکم انجام دهید

رقص شکم وقتی که باردارید می تواند خیلی جالب باشد. این نوع ورزش خیلی مهم است. فایده های جسمی رقص شکم این است که یک تمرین آیروبیک همراه با کشش است؛ به علاوه، بسیاری از خانم ها اطمینان خاطر و زیبایی بیشتری را بعد از یادگرفتن رقص شکم احساس می کنند. این یک روش شگفت برای آشنایی با بدنتان است. با حرکت دادن و چرخاندن ملایم شکم واقعا می بینید که بدنتان چقدر مستعد و آماده است حتی در زایمان.

تنها احتیاط پرهیز از حرکت های شدید مثل حرکت سریع لگنی و صدای تق دادن مفصل ران در مراحل بعدی بارداری بعد از ماه هشتم) است.

اگر احساس می کنید حرکتی برای شما مضر است، آن را انجام ندهید.

یک هورمون به نام ریلاکسین در بارداری آزاد می شود که اگر مراقب نباشید، آسان تر به خود آسیب می زنید. ریلاکسین رباط ها را شل تر می کند تا به انعطاف پذیری بیشتر لگن و در نتیجه زایمان آسان تر کمک کند. مشکل این است که این انعطاف پذیری وقتی به صورت کشیده درمی آیید و توجهی به حرکات بدنی خود ندارید، ممکن است باعث ایجاد آسیب شود.

درباره درد لیگامان گرد بدانید

لیگامان گرد یکی از لیگامان های ضخیم است که از رحم حمایت می کند. همچنان که رحم در بارداری بزرگ می شود، این لیگامان کشیده شده نازک و محکم می شود؛ درست مثل یک باند کشی. این لیگامان می تواند محلی برای احساس درد در بارداری باشد. در حقیقت می تواند دلیل درد شکمی باشد.

گاهی اوقات، با حرکت های ناگهانی یک درد تیز خنجری احساس می کنید که نتیجه کشیده شدن این لیگامان است. این درد اغلب زمانی ایجاد می شود که خانم های باردار با خم شدن یا پیچ و تاب خوردن برای رفع خستگی تلاش می کنند. همه شما این درد را بیشتر در سمت راست تجربه خواهید کرد زیرا رحم به صورت طبیعی به سمت راست متمایل است.

اغلب درد ناشی از لیگامان گرد تیز و کوتاه مدت است. اگر درد مبهمی دارید که چند دقیقه طول می کشد، ممکن است درد لیگامان گرد باشد؛ اما ممکن است درد دیگری باشد که لازم است با پزشک یا مامای خود بررسی کنید.

یک حمام یا دوش گرم کمک می کند تا درد لیگامان تحت فشار برطرف شود؛ همان طور که کمپرس گرم مثلا یک جوراب برنج می تواند این کار را انجام دهد (توضیح ذیل را بخوانید).

چگونه یک جوراب برنج بسازیم

یک جوراب برنج روش ساده ای برای ساختن بالشتک گرم کننده راحت است. یک جوراب نوضخیم و بلند را با نیم تا یک کیلوگرم برنج سفید پر کنید. انتهای جوراب را ببندید تا برنج ها بیرون نریزد. بعضی افراد آن را رومانتیک می کنند و گیاهان معطر خشک شده مانند اسطوخودوس به آن اضافه می کنند. وقتی که جوراب کاملا محکم می شد، آن را به مدت دو دقیقه در مایکروویو بگذارید. الآن شما یک جوراب گرم با گرمای متشعشع دارید. برنج رطوبت را می گیرد و به تدریج آن را رها می کند. جوراب برای این مناسب است که به شکل بدنتان درمی آید و مثل یک کمپرس گرم سفت نیست و نباید از نشت آن – مثل آب داغ – نگران باشید.

این کمپرس ها هنگام خوابیدن هم ایمن هستند چرا که در طول زمان گرم تر نمی شوند و داغ باقی نمی مانند. این روش خوبی برای تسکین درد در بارداری و گرم کردن رختخواب قبل از رفتن به آن می باشد.

درباره لاینا نیگرا بدانید

لاینانیگرا در فرهنگ لغت «خط سیاه» ترجمه شده است. طی ماه های چهارم یا پنجم بارداری متوجه یک خط تیره ( معمولا نه به رنگ سیاه) از استخوان عانه به سمت بالا به روی شکم می شوید. خطی که قبلا لاینا آلبا ( خط سفید) نام داشته اما احتمالا تا زمانی که رنگ بگیرد متوجه آن نشده اید.

در طول بارداری، افزایش پیگمانتاسیون (تیره شدن رنگ پوست ناشی از استروژن و پروژسترون باعث تیرگی رنگ این خط می شود. معمولا بعد از زایمان با سقوط سطح این هورمون ها این تیرگی از بین می رود. در بعضی خانم ها این خط رنگی به صورت دائمی باقی می ماند. به دلیل اینکه این خط در هر خانم در هر بارداری تیره نمی شود، ماماهای قدیمی حدس می زدند که این خط تیره ارتباطی با جنس جنین دارد. بعضی می گویند اگر این خط را داشتید، کودک پسر است. دیگران این نظر را اصلاح می کنند و می گویند که اگر این خط تا کمی مانده به زیرشکم کشیده شود، کودک پسر است و اگر این خط به زیرشکم – نه بیشتر – برسد، پس بچه دختر است. با اینکه این نظرها سرگرم کننده اند ولی هیچ کدام در پیش بینی جنس کودک به دنیا نیامده معتبر نیستند.

یک بررسی غذایی انجام دهید

وقتی برای اولین بار باردار می شوید، اوقات زیادی پیش می آید که برای هر چیزی، به ویژه آنچه می خورید؛ نگران می شوید. همچنان که شروع به مبارزه با مشکلات بارداری می کنید، از تهوع صبحگاهی تا ضعف خفیف، تمرکزتان تغییر می کند. ممکن است ببینید که غذاهای سالم زیادی می خورید اما رژیم غذایی تان فاقد تعدادی از انواع مواد مغذی باشد یا شاید آن قدر تلاش کنید تا از استفراغ کردن در امان باشید و به همین دلیل رفتارتان این گونه باشد که هرچه به دستتان بیاید بخورید تا بیمار نشوید.

حالا شما به سه ماهه دوم رسیده اید و زمان خوبی است تا به رژیم غذایی خود نگاهی بیندازید. نوشتن هر چیزی درباره غذاهای مورد نیاز یک راه خوب برای ارزیابی مجدد آن چیزی است که می خورید. می فهمید که به روی کاغذ آوردن مطالب در مورد اینکه چه غذایی مفید است در جلب توجهتان به آنچه می خورید بسیار مفید است. یادداشت تغذیه ای تان باید شامل این موارد باشد:

* تعداد میوه ها و سبزیجات در روز

* منابع پروتئینی

* تنوع غذایی

* انواع غذاها (خانگی به جای غذاهای آماده، غذای تازه به جای فریز شده)

* حجم یک وعده غذایی

وقتی اطلاعات کافی را جمع آوری گردید، ببینید چه تغییراتی لازم است بدهید ممکن است متوجه شوید که تمایلات خاصی دارید و نیاز است به جنبه های خاصی از رژیم غذایی خود توجه نمایید. اگر خودتان به تنهایی نمی توانید تجزیه و تحلیل کنید نتایج را با یک مشاور تغذیه در میان بگذارید و از وی توصیه بخواهید.

برنامه ریزی جدید و ایجاد تغییرات همیشه آسان نیست. اولین قدم آگاهی است. یک نسخه از نوشته خود را در معرض دید بگذارید و از همسر، وابستگان و دوستان خود حمایت بخواهید. آهسته و پیوسته مسابقه غذایی بارداری را ببرید.

شور مادر شدن

بسیاری از خانم های باردار از پوشیدن لباس های روشن خودداری می کنند و این به دلیل این عقیده است که: «لباس سیاه (تیرہ) لاغرتر نشان می دهد. با اینکه رنگ سیاه لاغرتر نشان می دهد، می توانید آن را در دوران بارداری نپوشید.

به جای آن، چرا آن قدر جسور نباشید و رنگی را که در مواقع دیگر نمی پوشید حالا بپوشید؟ لباس هایی بپوشید که شما را شاد نشان دهند. لباس شاد سبب می شود لبخند بزنید و این ابزار خوبی برای این دوران است.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *