#


 اسراری که کودکان به ندرت دچار بیماری می شوند

بیماری کودکان
3 سپتامبر 2017 بدون نظر 1325 بازدید

 اسراری که کودکان به ندرت دچار بیماری می شوند

No votes yet.
Please wait...

کودکان به ندرت دچار بیماری می شوند !

آیا پدر و مادرش چیز دیگری را نمی دانند؟ احتمالا نه، کارشناسان می گویند، اما این شش عادت بچه های سالم را برای استفاده از اجتناب از بیماری در سال جاری قرار داده است.

 بیماری کودکان

دست ها را تمیز نگه دارید

نشستن دستان به طرز چشمگیری باعث انتقال بیماری های تنفسی و دستگاه گوارش می شود، پس بچه های خود را در عادت خیس کردن (یا با استفاده از دستگاه ضد عفونی کننده دست) در هنگام مراقبت از پیش دبستانی یا روز بعد هر روز قبل از خوردن، بخورید. بچه ها را آموزش دهید تا دو بار قبل از شستشو “تولدت مبارک” را بخوانند – اسکراب برای ۱۵-۲۰ ثانیه کلیدی است.

 

چه موقعی دست‌تان را بشویید؟

لطفا این را مد نظر داشته باشید که خانم‌های باردار و غیر باردار حتما قبل از غذا درست کردن، بعد از رفتن به دستشویی، عوض کردن پوشک بچه، جا‌به‌جا کردن کیسه زباله و تماس دست با انواع سطوحی که گرد و خاک دارند یا آلوده هستند باید دست‌شان را بشورند همچنین آنها باید بعد از حضور در اماکن عمومی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی و همچنین بعد از هر بار عطسه و سرفه دستان خود را خوب بشورند مادران در این مرحله حتما دستان بچه هایشان را بشویند یا اگر کودکان سنشان به جایی رسیده حتما به آنها یادآوری کنند که دستهایشان را بشویند.

روش درست شستن دست‌ها

برای شستن دست‌ها تنها استفاده از مایع دستشویی کافی نیست و روش درست شستن بسیار مهم است. به همین دلیل برای شروع شستن دست‌ها ابتدا باید آنها را خیس و صابونی کنید سپس کف دست‌ها را به هم بمالید.

لای انگشتان را از قسمت پشت دست شسته و سپس ‏انگشتان را از رو‌به‌رو بشورید. نوک انگشتان‌تان را در هم گره کنید و بعد از شستشوی آنها، شست‌ها را هم جداگانه و و دقیق بشورید. خطوط کف دست‌ها را با نوک انگشتان و دور مچ هر دو دست را خوب بشورید و دست‌ها‌ی‌تان را با یک دستمال تمیز خشک کنید. در نهایت با همان دستمال شیر آب را ببندید و آن را در سطل آشغال بیندازید.

نکاتی که باید در شستن دست‌ها رعایت کنید

۱٫ بنابر یک باور اشتباه بسیاری از مردم تصور می‌کنند اگر از آب گرم برای شستن دست‌های‌شان استفاده کنند، جرم‌های دست‌شان از بین می‌رود. در صورتی که استفاده مداوم از آب گرم برای شستن دست‌ها باعث بالا رفتن حساسیت پوست و آسیب آن می‌شود. بنابر‌‌این برای شستن دست‌های‌تان تنها از آب گرم استفاده نکنید.

۲٫ تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که کارکرد صابون‌های آنتی‌باکتریال مانند صابون معمولی و آب است. همچنین صابون‌های آنتی‌باکتریال باعث بروز مشکلات تیروئیدی، حساسیت، اضافه وزن و تضعیف کارکردهای عضلانی بدن می‌شوند. پس بهتر است دور این صابون‌ها را خط قرمز بکشید!

۳٫ برند‌های صابونی را انتخاب کنید که امتحان خود را پس داده‌اند البته اگر به آنها حساسیت نشان ندهید.

۴٫ استفاده از ژل‌های ضد‌عفونی تنها در شرایط اضطراری که آب و صابون در دسترس ندارید مشکلی ندارد.

۵٫ اگر از آن دسته از افرادی هستید که دست‌های‌تان را در یک چشم به هم زدن می‌شورید باید بگوییم که اشتباه می‌کنید. چون بعد از کف کردن دست‌ها تازه مراحل اصلی شستشو شروع می‌شود و شما باید به خوبی تمام سطح و کف دست، لای انگشتان و زیر ناخن‌های‌تان را بشورید.

 بیماری کودکان

فعالیت هر روز کودکان:

مطالعات نشان می دهد که ورزش منظم و متوسط می تواند تعداد موارد سرماخوردگی و آنفولانزا را که طی یک سال به میزان ۲۵ تا ۵۰ درصد افزایش می یابد کاهش دهد، احتمالا با افزایش گردش خون سلول های عفونی. هارلی A. Rotbart، M.D.، مشاور والدین و نویسنده ایمان جنسی شما کودکان: راهنمای کامل برای حفاظت از (بدون سوء محافظت) خانواده شما از عفونت ها می گوید: “ورزش بهتر از هر نوع درمان یا معجزه تبلیغاتی است.”کودکان در روز باید و حتما ورزش با فعالیت شدید انجام بدهند. این نتیجه تحقیقاتی است که اخیرا در دانشگاه آلبرتا انجام شده است معمولا در تبلیغات گفته می‌شود که تنها با ۵ یا ۱۰ دقیقه ورزش در روز می‌توان لاغر شد. تحقیقات اخیری که انجام شده‌اند به طور تعجب‌آوری نشان داده‌اند که این تبلیغات آن‌قدرها هم بی‌راه نیستند ورزش و سلامتی کودکان را حتما باید در دوران رشد طلایی آنها تحت کنترل باشد، یعنی ۱۱ تا ۱۶ سالگی از مهمترین نگرانی های بهداشتی حال حاضر دنیاست. اکثر مطالعات نشان میدهند الگوهای فعالیت دوران کودکی تا حد قابل ملاحظه ای الگوها و سطح فعالیت آینده ی افراد بالغ را تعیین می کنند. بهر حال بی تحرکی، همانند سطح عواملی چون کشیدن سیگار پرخوری، فشار خون بالا و اضافه وزن، اما یک موضوع اصلی و البته قابل اصلاح در میان عواملی است که باعث« بیماری سرخرگ کرونری»[۱](CHD ) می شوند( اثر زندگی غیرفعال روی بیماری سرخرگ کرونری به اندازه ی کشیدن ۲۰ عدد سیگار در روز است.) بنابراین جدا از خوشایند بودن ورزش و موفقیت های حاصل از آن، رفع عادتهای غیرفعال در کودکان، بسیار مهم است البته که باید به این توجه کرد که از نظد آناتومی و فیزیولوژیکی بدن کودکان بسیار با بزرگ سالان تفاوت دارند. بنابراین، دانش مربیان از این تفاوتها به پیشگیری از وارد کردن فشار جسمانی بی مورد روی افراد جوان که ممکن است باعث ایجاد احساس منفی از ورزش و تمرین در آنها شود، کمک می کند. در این مقاله ی کوتاه سعی خواهد شد، سطوح آناتومیکی و فیزیولوژیکی کودکان، با توجه به ملاحظت تمرینی، مورد بررسی قرار گیرند.

 بیماری کودکان

جهش رشد

رشد کودکان روند یکسانی ندارد و همیشه نوسان دارد که بیشترین سرعت آن( جهش رشد) درد مرحله ی نوجوانی، در محدوده ی سن بلوغ اتفاق می افتد؛ به گونه ای که ممکن است نوجوان در طول دو سال حدود ۱۵ سانتی متر رشد کند. این رشد سریع ممکن است برخی تکنیک های ورزشی را تحت تأثیر قرار دهد. افزایش سرعت رشد، بطور متداول در سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی در دختران، و۱۲ تا ۱۴ سالگی در پسران شروع می شود؛ هرچند ممکن است در برخی موارد، زودتر و یا حتی دیرتر نیز شروع شود. این موضوع مشکل آفرین است، زیرا کسانی که این مرحله را زودتر شروع می کنند نسبت به همسالان خود، صاحب برتری می شوند و با تمرین کمتر می توانند، موفقیت بدست آورند. و برعکس، کسانی که جهش رشدی خود را دیرتر شروع می کنند، و همیشه ممکن است بخاطر فشار رزشی از ورزش متنفر شوند و فکر کنند مناسب ورزش نیستند بنابرایناین موضوغ حائز اهمیت است و باید مورد تذکر مربیان قرار گیرند.

ساختار بدن کودکان شما:

شما و ما میدانید که دختران لگن پهنتر و در عوض پسر ها شانه های پهن تری دارند همچنین، پسران دستان بلندتری خواهند داشت پس در آناتومی آنها تفاوت زیادی وجود دارد پهن بودن لگن دختران باعث تغییرات زاویه ی استخوان ران، نسبت به لگن می شود که ممکن است باعث شود، برخی دختران هنگام دویدن، پاشنه ها را به بیرون حرکت دهند. این حرکت روی تکننیک دویدن آنها تأثیر می گذاردو همچنین، زاویه دار بودن ران( نسبت به محور قائم) همراه با تجمع بیشتر توده ی عضلانی در سطح خارجی باعث ایجاد نیروهای جانبی بزرگتر در سطح زانو در زمان حرکت شلاقی بازکردن پا توسط عضلات چهارسر ران می شود. نیروهای مذکور ممکن است باعث حرکت کشکک به سمت خارج شوند این پدیده می تواند یکی از عوامل ایجادکننده کندرومالاسی کشکک باشد که یکی از علت های درد زانو در دوندگان دختر است یکی از اعمال پیشگیرانه در دخترانی که دارای لگن پهن هستند، تقویت عضله ی پهن داخلی در دوران پس از بلوغ است. این عضله، تنها عضله ای است که نیروی داخلی کشکک رااعمال می کند. یکی از حرکات خوب برای تقویت بخش داخلی ران( عضله ی پهن داخلی) عبارت است از ۵ تا۱۰ باز تکرار حرکت بازکردن آهسته ی پا با مقاومت کم( در حدود ۶۰ درصد حداکثر) و نگهداری پا در حالت کشیده برای مدت پنج ثانیه. حتی نگهداری پا در حالت کشیده به صورت ایزومتریک( قراردادن یا زیر یک میز یا صندلی اتومبیل یا اتوبوس) به مدت ۱۰ ثانیه می تواند مفید باشد دختران و پسران ۹ ساله دارای عرضه شانه ی نسبتاً برابر هستند، اما در سن ۱۹سالگی، پسران حدود چهار سانتی متر شانه ی پهن تر دارند. بلندتر بودن دستها و پهن بودن شانه ها همراه با توده ی عضلانی بیش تر توضیحی برای تفاوت بیشتر در قدرت نسبی بالا تنه ی پسراان در مقایسه با پائین تنه ی آنهاست. مشکل بسیاری از دختران در انجام حرکت پرش بالای سر، با وجود اینکه امتیازهای قابل توجهی در پرش عمودی به دست می آورند.این موضوع را تأئید می کند. به همین دلیل، رکورد زنان در رشته های دو، نسبت به پرتاب ها، به مردان نزدیک تر است پهن بودن لگن دختران باعث پائین آن مرکز ثقل آنها می شود. بنابراین برای حفظ تعادل توانایی بیشتری دارند. در مقابل، بالاتر بودن مرکز ثقل پسران باعث می شود که تعادل آنها کمتر باشد. به هر حال، این موضوع برای دختران در رشته ی پرش ارتفاع یک عیب محسوب می شود لوانزوک یکی از محققان این دانشگاه می‌گوید: «تحقیقات نشان داده‌اند که کودکان به ورزش شدید خیلی زیاد احتیاج ندارند. تنها ۷ دقیقه ورزش شدید در روز می‌تواند از چاق شدن آن‌ها جلوگیری کند و بر روی سلامتی آن‌ها تاثیرات مثبت بگذارد.»این تحقیقات بر روی ۶۰۰ کودک و نوجوان بین ۹ تا ۱۷ سال انجام شد. این افراد به مدت ۷ روز تحت کنترل بودند و وزن، دور کمر و فشار خون آن‌ها به طور مرتب اندازه‌گیری شد.محققان اطلاعات قدیمی که در مورد کودکان جمع‌آوری شده را بررسی کردند و متوجه شدند که آن‌ها حدودا ۷۰ درصد از زمان خود را به زندگی ساکن اختصاص می‌دهند. حدودا ۲۳ درصد از کودکان فعالیت کمی دارند، ۷ درصد آن‌ها فعالیت فیزیکی متعادل دارند و ۶ درصد آن‌ها فعالیت شدید انجام می‌دهند. در کل پسران کمتر از دختران زندگی ساکن دارند. هرچقدر فعالیت شدید فیزیکی بیشتر باشد کودکان کمتر اضافه وزن پیدا می‌کنند در تحقیقات انجام شده در دانشگاه آلبرتا نتایج نشان داده است که فوایدی که از ورزش شدید به دست می‌آید با ورزش ملایم و متعادل ایجاد نمی‌شود.

 بیماری کودکان

چربی بدن کودکان

در کودکی پسر ها و دختر ها هردو از چربی یکسانی برخوردارند. در دوران بلوغ، دختران با توجه به افزایش هورمون های جنسی، چربی بیشتری را بویژه در ناحیه ی سینه، لگن، ران و پشت بازو ذخیره می کنند، درحالی که چربی بدن پسران بطور مشابه از تمام قسمت ها کاهش می یابد بنابراین تا شن ۱۸ سالگی،درصد چربی بدن دختران ممکن است ۲۴ تا ۲۸ درصد باشد، در حالیکه در پسران ممکن است فقط ۱۲ تا ۱۶ درصدباشد در درختران این تغییرات چربی باعث کاهش نسبی توان هوازی و قدرت و توان عضلانی میشودو مربیان باید این موضوع را در نظر داشته باشند. برخی دختران نوجوان در مورد این تغییرات حساس هستند و اگر مربیان و افراد دیگر بیش از اندازه آنها را به لاغرشدن تشویق کنند، ممکن است دچار بیماری هایی از جمله بی اشتهایی عصبی شوند. درحال حاص بخش قابل توجهی از دختران مستعد بی اشتهایی هستند و این موضوع از نظر خودشان طبیعی است. اما لازم است مربیان به این موضوع توجه کنند که دختران بویژه از سن ۱۲سالگی به بعد، دچار سوءتغذیه نشوند.

لوانزوک می‌گوید:« کودکان باید علاوه بر انجام ورزش ملایم و متعادل کمی هم ورزش شدید انجام دهند.»

تحقیقات گذشته نشان داده است که کودکان در مدرسه فعال‌تر از خانه هستند. در رابطه با سلامت کودکان پروژه‌ای به نام قلب سالم وجود دارد که با کمک مدرسه انجام می‌شود و هدف آن فعالیت فیزیکی مداوم و تغذیه سالم کودکان است. در این پروژه خانواده‌ها، معلمان، محققان و غیره نقش دارند.

 بیماری کودکان

مقدار زیادی خواب دریافت کنید

اطمینان حاصل کنید که قبل از خواب خود بچه ها به خواب روند. دکتر روتبرت می گوید محرومیت از خواب تقریبا دوبرابر خطر ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا است. اکثر نوزادان روزانه حدود ۱۴ ساعت خواب نیاز دارند؛ پیش دبستانی ها نیاز به ۱۱-۱۳ ساعت خواب دارند.
از لمس کردن صورت خود اجتناب کنید
ویروس های سرد و آنفولانزا از طریق بینی، چشم ها و دهان وارد بدن می شوند، بنابراین به کودک کمک می کند که دست خود را از این مناطق دور نگه دارد. بله، انجام آن بسیار دشوار است – شستشوی دست در لحظات استراتژیک مهمتر است. کودک خود را هرگز برای به اشتراک گذاشتن یک نی، فنجان یا مسواک آموزش ندهید.

یک رژیم غذایی متعادل و سالم مصرف کنید
تغذیه با مقدار زیادی میوه و سبزی رنگارنگ به تقویت سیستم ایمنی کودک کمک می کند. به دنبال غذاهای غنی از ویتامین C کلم بروکلی، توت فرنگی و پرتقالو ویتامین D ماهی تن، شیر غنی شده و غلات) باشید. خوردن ماست با فرهنگ فعال (پروبیوتیک) همچنین می تواند به ایجاد دفاع کمک کند.
واکسن آنفلوانزا دریافت کنید
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می گوید این بهترین راه برای جلوگیری از آنفولانزا است. منتظر چی هستی؟

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *