Rating: 4.0/5. From 1 vote.
Please wait...

اختلال نقص توجه و تمرکزدر کودکان (ADD)

این اختلال از نظر روان شناسان یکی از شایع ترین اختلال های دوران کودکی است. کودکان مبتلا به نقص تمرکز ممکن است بیش فعال باشند. با اینکه این کودکان از همان بدو تولد بیش از اندازه فعال می باشند اما در عین حال کودکانی بد خلق و نیازمند توجه می باشند.

رفتارهای این کودکان درونی است واغلب بی توجه هستند و به راحتی ذهنشان به چیز دیگری منحرف می شود. آنها به راحتی مضطرب میشوند. و به سرعت روحیاتشان تغییر می کند. پسرها چهار برابر بیش از دختران به اختلال کمبود توجه مبتلا می شوند و عوامل ژنتیک و محیط هر دو در بروز آن مؤثرند.

علت بروز بیماری

نظریه جدیدی که درباره اختلال نقص تمرکز مطرح شده، این است که در حقیقت اختلالی در رابطه با درک مفاهیم است. در گذشته تصور می شد مشکلاتی مانند اختلال نقص توجه و بیش فعالی ریشه در تغذیه کودک دارد. این طور تصور می شد که رژیم های حاوی افزودنی های شیمیایی بالا که ویتامین و مواد معدنی چندانی ندارند در برخی کودکان میتواند موجب بروز رفتارهای تند شود، هرچند که ابن نظریه هنوز دقیقا تأیید نشده است و برخی برنامه های درمانی برای کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی که هدف آنها حذف افزودنی های شیمیایی از رژیم غذایی کودک می باشد معمولا بی تأثیر میباشند. به هر حال این نظریه باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی بیماری شناختی استخوان جمجمه می تواند برای برخی کودکان بیش فعال مفید واقع شود. این روش یک تکنیک بسیار ملایم و سودمند است. محدودیت های جمجمه معمولا در هنگام زایمان و گیرکردن در کانال زایمانی، زایمان با فورسپس یا دستگاه مکش و نتوز روی می دهد. اگر یک کودک بیش فعال تولد سختی داشته باشد ممکن است برطرف کردن محدودیتهای جمجمه او بتواند به آرامش بیشتر کودک کمک کند.

اختلال تمرکز در کودکان

اثرات اختلال نقص توجه

کودک مبتلا به نقص کمبود توجه معمولا غیرقابل پیش بینی میباشد و ایجاد بی نظمی میکند. حتی قبل از اینکه این کودک به مدرسه برود نیز ممکن است در ارتباط با بزرگسالان با مشکل مواجه شود و یک کودک نافرمان و عصیانگر نامیده شود.

این مسئله می تواند تأثیر منفی روی خود باوری و اعتماد به نفس او داشته باشد و در نتیجه وقتی وارد مدرسه می شود در مقایسه با دیگر کودکان شروع نابرابری خواهد داشت. عملکرد فرزند شما در مدرسه ممکن است متغیر باشد. برای مثال یک روز کاملا مطیع و فرمانبردار و روز دیگر به حدی بی قرار باشد که نتواند بیش از چند دقیقه بی حرکت پشت نیمکت بنشیند و مرتبا در جایش وول بخورد.

او ممکن است در مدرسه موفقیت چندانی به دست نیاورد و به نداشتن تمرکز کافی مشهور شود. در ضمن ممکن است تصور شود که بهره هوشی پایینی دارد در حالی که اینطور نیست. برخی نشانه های جسمانی زودهنگام همراه با اختلالات کمبود توجه و بیش فعالی دیده میشود.

این گروه نوزادان معمولا بدخلق هستند و با سینه یا بطری به راحتی نمی توان به آنها شیر داد. معمولا آبریزش بیشتری از دهان دارند و بیشتر هم تشنه می شوند. در کودکان این اختلال ها با کمبود اشتها و مشکلات خواب همراه می شود.

پسران مبتلا به اختلال کمبود توجه معمولا بیشتر از دختران مبتلا به این اختلال دچار عوارض می شوند. دخترها بهتر می توانند خود را با جمع تطبیق بدهند و بیشتر برای رسیدن به موفقیت تلاش می کنند. پسرها به خصوص برای بیش فعالی بیشتر مورد انتقاد قرار میگیرند و این مسئله می تواند مشکل آنها را تشدید کند.

نیازهای خاص

اگر فرزند شما در مدرسه مشکل دارد و اگر بی مسئولیت، بی دقت و بی نظم است و یا از کمبود تمرکز و انگیزه رنج میبرد باید دلایل احتمالی مشکلات او را برطرف کنید. توجه داشته باشید که ممکن است فرزندتان مبتلا به دیسلکسی بوده و یا یک کودک تیزهوشی باشد. اگر رفتارهای نامعمول در او به تازگی آغاز شده باید توجه کنید که آیا این اواخر حادثه ناراحت کننده ای را تجربه کرده است؟ آیا مشکلات رفتاری مانند دروغگویی یا مقاومت در مدرسه در او دیده می شود؟

برای تشخیص ابتلای فرزندتان به اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی باید او را نزد یک روانشناس آموزشی ببرید تا واکنش مناسب برای نیازهای فردی فرزندتان را مشخص کند. در باره مشکل فرزندتان با آموزگار او صحبت کنید.

اختلال تمرکز در کودکان

چگونه می توانید کمک کنید

مسئله مهم برای یک کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه این است که در خانه زندگی منظم و سازماندهی شده ای داشته باشد. اگر فرزند شما بداند که باید کار خاصی را در زمان مشخصی از روز انجام دهد کمتر ممکن است از این برنامه تخطی کند.

باید به خاطر داشته باشید اگر فرزندتان با کنترل خود مشکل دارد احتمالا ریشه این مشکل در کمبود اعتماد بنفس او می باشد، زیرا همیشه با عدم تأیید از سوی بزرگسالان روبه رو شده است. سعی کنید همیشه رفتارهای خوب او راستایش کنید تا او یاد بگیرد برای داشتن تأیید شما باید رفتارهای خاصی داشته باشد.

نگهداری از یک کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه کاری خسته کننده است زیرا ممکن است فرزندتان به یک موجود مشکل ساز معروف شود. بسیاری از والدین احساس انزوا میکنند زیرا فرزندشان در گروه های بازی یا مهدکودک طرد می شود و حتی از رفتن به خانه دوستان یا اقوام منع میگردد. نباید خودتان را به خاطر رفتار فرزندتان شماتت کنید.

Rating: 4.0/5. From 1 vote.
Please wait...
از من بپرس 2

Recent Posts

هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری هفته اول بارداری با تمام هیجاناتش گذشت و الان قصد داریم هفته…

5 سال ago

هفته سوم بارداری

هفته سوم بارداری در هفته سوم بارداری ممکن است که زن هنوز متوجه این قضیه…

5 سال ago

هفته اول بارداری

بارداری دوران بارداری عمدتا 9 ماه به طول می انجامد اما پزشکان برای بررسی دقیق…

5 سال ago

برنامه غذایی مادران شیرده

در پر تو فعالیت چشمگیر غدد پستانی و تغذیه کامل مادر، کودکی که از شیر…

5 سال ago

از انواع زایمان بیشتر بدانید

از جمله مراحل زایمان در بیمارستان از شما معاینه لگن به عمل می آید، تا…

5 سال ago

اقداماتی که باید در زمان زایمان انجام دهید

زایمان شما نه ماه بارداری را پشت سرگذاشتید و حالا لحظه ای که منتظرش بودید…

5 سال ago