#


احساسات کودک نسبت به اشخاص غریبه

16 سپتامبر 2018 بدون نظر 1401 بازدید

احساسات کودک نسبت به اشخاص غریبه

No votes yet.
Please wait...

اطفال نسبت به افراد غریبه چه حسی دارند؟

اگر حرکات و سکنات کودک را در مراحل مختلف رشد و نمو تحت بررسی و توجه قرار دهید، متوجه خواهید شد که احساسات و عکس العمل طفل در سنین مختلف در مقابل اشخاص غریبه و نامانوس، کاملا متفاوت خواهد بود، مثلا تغییر احساسات و عکس العمل طفل در سنین مختلف نسبت بطبیب از این قرار است ؛ یک طفل دوماهه اسولا توجهی بطبیب ندارد و هنگامیکه برای معاینه روی تخت گذاشته می شود، دائما مادرش را نگاه میکند .

یک طفل سه ماهه برای طبیب بسیار شیرین وملیح است زیرا هنگامی که طبیب بطفل لبخند میزند یا برای او صدائی در میاورد ، طفل نیز متقابلا لبخند ملیح و دل انگیزی تحویل میدهد در پنج ماهگی طفل بکلی تغییر میکند بطوریکه بمحض دیدن یک فسریبه (طبیب) فورا ساکت و آرام میشود ، بدنش بی حرکت میگردد خیره خبره و با شک و تردید برای مدت ده الی بیست ثانیه اورا مینگرد، بعد شکمش کنی میکند و چانه اش جنبشی مینماید و بالاخره با شدت جیغ میکشد و گاهی مدتها بعد از تمام شدن معاینه بازهم فریاد میکشد . این مرحله برای طفل دور: حساسی است و در مقابل هر چیز نامانوس مانند دیدن کلاه یک مهمان یا حتی صورت پدرش ، احساس خطر میکند و جیغ و فریاد میکند.

شاید مهمترین دلیل این رفتار طفل در این مرحله آنست که طفل آنقدر هوشیار شده است که غریبه و آشنا را از هم تمیز میدهد . اگر طفلی در اواسط سال اول نسبت باشخاص و اماکن جدید خیلی حساس باشد، من توصیه میکنم از نزدیک کردن زیاد طفل باشخاص و اماکن غریبه، تا آشنا شدن تدریجی طفل با آنها ، حتی الامکان پرهیز نمائید تا موجب وحشت و ترس طفل نگردد . بهرحال پدرش را در ظرف مدت کمی خواهد شناخت.

در اواخر سال اول طفل بأشخاص غریبه تقریبا بی اعتنائی میکند زیرا طفل در این مرحله ، نسبت باشیاء و بازی کردن با آنها بیشتر از دیدن اشخاص غریبه و قیافه های جدید علاقه نشان میدهد . رفتار طفل در یک سالگی کاملا تغییر خواهد کرد . بنظر من ، سیزده ماهگی، باشک و تردید بسیاری همراه است.

در این مرحله هنگامیکه طبیب برای معاینه بطفل نزدیک میشود، طفل از جا برمیخزد و تقلا میکند که از تخت پائین بیاید و ببذل مادر خود پناه ببرد . بشدت گریه میکند و فورا صورتش را در آغوش مادر فرد میکند ، گاهی چند لحظه ای ساکت میشود و دزدکی و زیر چشمی زل زل بطبیب خیره میشود ، معمولا بلافاصله بعد از اتمام معاینه ، گریه را متوقف کرده ساکت میشود . بعد از چند دقیقه با خوشحالی و شادمانی ، بررسی و تفتیش قسمتهای مختلف مطب دکتر می پردازد و حتی ممکن است با طبیب، دشمن چند دقیقه قبل خود، اظهار دوستی و ملاطفت بنماید . طرز رفتار والدین نسبت باین گونه اطفال در شمار؛ ۴۰۷ بحث شده است.

غلطیدن و نشستن

زمانی که کودک می تواند بغلطد ، چهار دست و پا راه برود (خزیدن) ، بایستد و راه برود کاملا تغییر پذیر میباشد . این تغییرات بیشتر مربوط به طبیعت و وزن طفل میباشد . مثلا یک کودک لاغر ولی فعال وشیطان ، زودتر از یک بچه جان و بی حال حرکت درمیاید.

زمانی که «غلطیدن، را یاد میگیرد نباید او را روی پوست، بدون مرا به حال خود گذاشته مگر اینکه تخت دارای میله و نرده باشد ، هنگامی که فلبلیدن را بد و بی فرا گرفت، تنها گذاشتن او، حتی در وسط یک تختخواب پهن و بزدگی ، نیز بود و به صلاح نیست کیرا این کودکان با سرعت و بطرز شگفت انگیزی خود را بلبه تخت میرسانند.

اکثر کودکان میتوانند بین هفت الی نه ماهگی (در اثر تشویی و کمک دیگران بها و بی بنشینند. بعضی از کودکانی که دارای رشد طبیعی میباشند و خیلی هم هوشیار هستند تا حدود یک سالکی نشستن آنها طول میکشد ، ولی بهر حال طفل قبل از اینکه بتواند بخو بی بند بنده همیشه برای نشستن، کوشش و جدیت می نماید . مثلا اگر دست های طفلی را که دراز کشیده است بگیرید، طفل سعی میکند خود را بلند نماید و این اشتیاق کودکان ، همیشه این سوال را برای مادران مطرح میکند که : «در چه سنی میتوان در پشت کودکان متکا با بالش گذاشت تا بتوانند بنشینند و بطور کلی عقید؛ اطباء مبنی بر اینست که تا وقتی کودک نمیتواند تاچند دقیقه خود بخود و بدون کمک دیگران راست بنشیند نباید در پشت طفل منکا با بالشی گذاشت تا بوضع نشسته در آید.

البته این بدان معنی نیست که مادر نباید بچه را برای چند دقیقه تفریح کنان در حالیکه دستهای اوراگرفته است بوضع نشسته در نیاورد ، یا اورا روی زانوی خود ننشاند و یا متکائی زیر کمر و گردنش ، برای اینکه طفل را بوضع نیم نشسته در بیاورد نگذارد. بلکه منظور آنست که در تمام این موارد کردن و کمر طفل باید راست قرار گیرد زیرا اگر طفل بوضع خمیده و ر تا خورده ای ، بنشیند نتایج بدی برای او در بر خواهد داشت.

این قضیه ، مسئله نشاندن طفل را روی صندلی های پایه بلند مطرح میکند . زیرا وقتی کودکی بتواند غذای خود را همراه و در دور یک میز با بقیه اعضای خانواده صرف کند ، برای طفل و مادر مزایای بیشماری در بر خواهد داشت. از طرف دیگر، سقوط کودکان از روی صندلی های پایه بلند، زیاد اتفاق میافتد .

بنابراین اگر کودک غذای خودرا غالبا به تنهایی و بدون شر کت بقیه اعضای خانواده میخورد ، میز و صندلی های پایه کوتاه ( بچگانه) برای طفل بخرید ولی اگر مبل داشته باشید صندلی های پایه بلند تهیه کنید تا طفل با تمام اعضای خانواده غذا صرف نماید، بهتر است نوعی صندلیهای پایه بلند بخرید که دارای سطح قاعده وسیعی باشد ( که بآسانی بر نگردد و چه نشود) همچنین کمر بندی داشته باشد که کودک را حلقه وار نگاه دارد و از سقوط او جلوگیری نماید. بعد از آنکه کودک خزیدن و ایستادن را فراگرفت ، او را بمدت زیاد و طولانی روی صندلی های پایه کوتاه یا بلند ننشانیدزیرا طفل احتیاج مبرمی بحر کت و آزادی دارد.

اسباب بازی با یک تکه غذا در موقع تعویض لباس طفل

چیز را که کودک هرگز یاد نخواهد گرفت آنست که در حالیکه مادرش لباس با کهنه اش را عوض میکند ساکت و آرام و بدون حرکت قرار گیرد. این توقع مادر مخالف طبیعت طفل است . طفل از شش ماهگی که غلطیدن را فرا می گیرد تا یک سالگی که مادر ، لباسهای طفل را در حال ایستاده، تعویض می کند، از دراز کشیدن بیزار است و همیشه بر علیه آن بشدت مبارزه میکند و فریاد میکشد. لیکن با رعایت بعضی نکات ، ممکن است این زحمت کمتر بشود .

مثلا در مورد یک طفل ، تولید بعضی صداهای آرامش بخش و در مورد طفل دیگر ، دادن یک تکه بیسکویت و یا یک اسباب بازی جالب و قشنگی فقط در موقع تعویض لباس ، ممکن است از تقلا و کشمکش طفل بکاهد و او را در مدت تعویض لباسهایش آرام نگاه دارد . البته این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از اینکه او را دراز کنید و قبل از اینکه گریه و داد و فریاد طفل بلند شود، باین اقدامات متوسل شوید ، نه بعد از آن.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *