#


آیا واقعا شیر مادر بهترین است؟

4 ژانویه 2018 بدون نظر 1947 بازدید

آیا واقعا شیر مادر بهترین است؟

No votes yet.
Please wait...

آیا واقعا شیر مادر بهترین است؟

شما هرچه قدر هم نسبت به تغذیه با شیر مادر بی اعتماد باشید همچنین موجب خوشحالی شما خواهد بود که بدانید: تغذیه با شیر مادر، بهترین روش تغذیه ی کودک شما می باشد. تغذیه با شیر مادر تمام نیاز های غذایی کودک شما را، به طور کامل، برآورده می کند و به شما کمک می کند تا هر چه سریعتر وزن اضافی تان را از دست بدهید و به وضعیت پیش از حاملگی برگردید.

فقط در قرن بیستم است که ما با تمام فن آوری و تحقیقات پیشرفته ی پزشکی مجبوریم هزاران دلار، اگر نگوییم میلیون ها دلار، صرف تحقیقاتی بکنیم که هدفش اثبات امری است که طبیعت و انسان قبل از این نیز، از آن آگاه بوده اند.

تحقیقات نشان داده است که شیر مادر نه تنها مناسب ترین غذا برای کودک شماست، بلکه به وسیله ی آنتی بادی های ضد بیماری که از طریق شیر شما به او منتقل می شود، او را در مقابل بیماری ها مصون می کند. کودکانی که از شیر مادر استفاده می کنند نسبت به کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند، نیاز کمتری در مراجعه به پزشک متخضص اطفال دارند.

این مطلب نه تنها در کشورهای جهان سوم – که بیماری در آن امر شایعی است – متداول است، بلکه در محیط خانواده ی شما هم صدق می کند. دکتر پیتر و هووینا تحقیقات جدیدی در مورد اثرات حفاظت کننده ی شیر مادر انجام داده است که گزارش آن در نشریه ی بریتیش مدیکال درج شده است. او بر روی بیش از ششصد مادر اسکاتلندی و کودکانشان از بدو تولد تا سن دو سالگی، مطالعاتی انجام داد. وی دریافت، کودکانی که حداقل سیزده هفته با شیر مادر تغذیه شده بودند به مراتب کمتر از کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شدند، دچار اسهال و استفراغ می شوند.

اثرات حفاظت کننده ی شیر مادر، حتی پس از قطع شدن آن به عنوان غذای اصلی، ادامه داشت. کودکانی که کمتر از سیزده هفته با شیر مادر تغذیه شده بودند به اندازه ی کودکانی که شیر خشک تغذیه می شدند، دچار اسهال و استفراغ می گردیدند (اگرچه در این تحقیق فقط موارد اسهال و استفراغ مورد ارزشیابی قرار گرفته بود، لیکن گزارش های دیگر حاکی از این امر است که تغذیه با شیرمادر کودک را در برابر برونشیت، مسمومیت غذایی و حتی آنفلوآنزا، محافظت می کند). براساس شواهد، تحقیقات دکتر هووی به این نتیجه رسید که: پزشکان باید فعالانه مادران را تشویق کنند که کودکانشان را حداقل به مدت سه ماه شیر بدهند و از این طریق حداکثر میزان مصونیت در برابر بیماری ها را، در کودکانشان ایجاد کنند.

مادرانی که ناگزیرند بعد از زایمان زود به سر کارشان برگردند، باید تشویق بشوند که حداقل در سه ماه اول کودکشان را با شیر خودشان تغذیه کنند و اگر تغذیه با شیر خشک ضرورت داشته باشد، باید سعی کنند که از شیر خشک به عنوان غذای کمکی استفاده شود و غذای اصلی کودک همان شیر مادر باشد. و حتی بهتر این است که شیر مادر را بدوشند و به وسیله ی شیشه به کودک بدهند. کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، نه تنها سالم ترند بلکه دارای دندان های بهتری نیز هستند.

طبق نظریهٔ دکتر میریام، اچ . لابالدا از مدرسه بهداشت و سلامتی عمومی جانز هاپکینز  کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود، از زبانش برای مکیدن شیر به نحوی استفاده می کند که باعث می شود دندان ها در یک ردیف و به طور منظم رشد کنند. همچنین این کودکان هنگام مکیدن پستان از تعداد ماهیچه های بیشتری در دهانشان استفاده می کنند که این امر مانع کج درآمدن دندان ها می شود. این اثرات مفید در مورد کودکانی مشاهده شده که حداقل به مدت چهار ماه با شیر مادر تغذیه شده بودند. کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، احتمال کمتری دارد که در معرض سندروم های ناشی از تغذیه با شیشه قرار گیرند. این امر معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که شیشه در دهان کودک باقی می ماند (معمولاً هنگامی که کودک در خواب است) و مایع (شیر خشک یا آب میوه) در میان دندان های نازک و در حال رشد کودک باقی می ماند و محیط مناسبی را برای پوسیدگی دندان ها فراهم می سازد.

کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود، نمی تواند با شیشه ای در دهانش به خواب برود زیرا او در هنگام تغذیه در آغوش مادر قرار دارد. به علاوه کودکانی که از پستان شیر می خورند، احتمال کمتری دارد که انگشتشان را بمکند، زیرا مکیدن پستان غریزه ی مکیدن را در آنها ارضا می کند.

 امتیاز دیگر شیر مادر این است که  نیازی نیست که شما در تهیه ی آن دخالتی داشته باشد. در حالی که بعضی از شیر خشک ها باید آماده شوند، یا اینکه در شیشه ریخته شده و فورا مصرف شوند و یا حداکثر به مدت بیست و چهار ساعت در یخچال نگهداری شوند. در هر یک از مراحل فوق امکان دارد که شیر آلوده شود. شیر مادر سالم و آماده برای مصرف است. بعضی از انواع شیرخشک باید با آب مخلوط شوند و امکان دارد که غلظت آن بیشتر یا کمتر از حد معمول باشد در حالی که شیرمادر از این نظر کاملا بی نقص است.

شیر مادر حتی کاملا متناسب با سن کودک و نیازهای غذایی او ساخته می شود. میزان پروتئین شیر در آغاز شیر دادن بسیار بالاست، در حالی که مقدار چربی موجود در آن در پایان شیر دادن زیاد می شود و این امر باعث می شود که مقدار کالری لازم برای رفع گرسنگی به کودک برسد. شیر مادرانی که کودکان زودرس دارند، از نظر میزان پروتئین، بسیار غنی تر از شیر مادرانی است که کودک آنان به موقع متولد شده است. به تدریج که کودک زودرس رشد می کند، ترکیب شیر مادر خود به خود مطابق با نیازهای غذایی کودک تغییر می کند و در مدت یک ماه ترکیب شیر به صورت شیر مادری در می آید که نوزاد کامل به دنیا آورده است.

واقعیت دیگری که باید در نظر گرفت این است که: مادری که با پستان به کودکش شیر می دهد، قادر نیست میزان شیری را که کودک باید بخورد، تنظیم کند. کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود، دقیقا به همان اندازه که میل دارد، شیر می خورد و این مزیتی است، زیرا تنها خود کودک است که می داند چه مقدار شیر نیاز دارد. مادر یا پرستاری که می بیند کودک فقط نیمی از شیر داخل شیشه را خورده، ممکن است خود را ملزم بداند تا طفل را مجبور کند بقیه ی شیر را بخورد، اگرچه ممکن است کودک تمایلی به خوردن آن نداشته باشد و یا به آن نیازی احساس نکند.

آیا کودک شما به اندازه ی کافی شیرمی خورد؟

تعدادی از مادران که کودکان خود را شیر می دهند، از آن جا که قادر به تعیین میزان شیر مورد استفاده ی کودک خود نیستند، نگرانند تا مبادا کودک آنها به اندازهٔ کافی شیر دریافت نکرده باشد. نوزادی که روزی شش عدد پوشک یا بیشتر را تر می کند و روزی دو تا پنج بار مزاجش کار می کند، و روزی شش تا ده بار شیر می خورد، رفتار و ظاهری سالم داشته و وزنش اضافه می شود، مطمئنا به اندازه ی کافی شیر می خورد.

از لحظه ای که شما و کودکتان یک «زوج تغذیه» را تشکیل می دهید، فورا بعضی از مزایای تغذیه با شیر مادر را درک خواهید کرد. کودکی که در میان بازوان مادر آرمیده و از پستان او شیر می خورد، مطمئنا باید امن ترین موجود روی زمین باشد. او از تماس گرم و دلپذیر بدن با بدن، احساس آسایش می کند. اگر با چهره ی کوچکش به بالا نگاه کند به وضوح لبخند و نگاه مهرآمیز مادر را درک خواهد کرد و این تجربه برای کودک شما- از نظر احساسی – در زندگی پایه ریزی سالمی را به ارمغان می آورد.

شیر دادن با پستان برای شما دارای مزایای کاملا شخصی می باشد. زمانی که در حال شیر دادن به کودکتان هستید مجبورید بنشینید و استراحت کنید. عده ی کمی از نوزادان ممکن است هر یک ساعت یا دو ساعت، یک بار نیاز به خوردن شیر داشته باشند و یک کودک ده ماهه ممکن است سه تا پنج مرتبه در روز شیر بخورد. زمانی که کودک از پستان شما شیر می خورد شما کار دیگری انجام نمی دهید و این در واقع برای شما نوعی استراحت کردن است.

از نظر اقتصادی تغذیه با شیر مادر کمکی به بودجه ی خانواده است، زیرا شما مجبور به خرید شیر های گران قیمت نخواهید بود. و قادر خواهید بود به طور متوسط حدود صد دلار در ماه پس انداز کنید که این مبلغ معادل هزار و دویست دلار در سال می شود.

اگر شما در دوران حاملگی دچار کم خونی ناشی از فقر آهن شده اید، شیر دادن باعث می شود که مقداری آهن در بدن ذخیره کنید.

شیر دادن، اغلب عادت ماهانه را به مدت شش تا دوازده ماه به تاخیر می اندازد و این امر باعث می شود که شما آهن بدنتان را در جریان خونریزی عادت ماهانه از دست ندهید. قطع عادت ماهانه شانس حاملگی شما را کاهش می دهد. اما از شیر دادن به عنوان وسیله ای برای جلوگیری از حاملگی حساب نکنید، زیرا قابل اعتماد نیست.

شیر دادن به شما کمک می کند که بدن تان به فرم قبل از حاملگی بازگردد. از آن جا که بدن شما برای کودک تان شیرساز است، نیاز به کالری بیشتری خواهید داشت. مقداری از این کالری اضافی از طریق چربی هایی که در دوران حاملگی ذخیره کرده اید به دست می آید. عمل شیر دادن باعث می شود که رحم شما انقباض پیدا کند و این امر باعث می شود که شکم شما هر چه سریع تر به شکل قبل از حاملگی برگردد.

مزایای تغذیه با شیر مادر، علاوه بر مادر و کودک، شامل طبیعت و محیط زیست نیز می شود. شما مجبور نخواهید بود از شیشه های یک بار مصرف و یا شیشه ها و سر شیشه های پلاستیکی استفاده کنید و قوطی های خالی شیر خشک را به انبوه زباله ها اضافه کنید. اگرچه این امر اثر بسیار جزیی بر محیط زیست دارد، ولی راه دیگری است که توسط آن می توانید از محیط زیست آینده ی کودکتان حفاظت کنید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *