#


آیا مادران در دوران شیردهی الزامی به استفاده از مکمل های کلسیم دارند؟

25 دسامبر 2017 بدون نظر 5035 بازدید

آیا مادران در دوران شیردهی الزامی به استفاده از مکمل های کلسیم دارند؟

No votes yet.
Please wait...

آیا مادران در دوران شیردهی الزامی به استفاده از مکمل های کلسیم دارند؟

در مقایسه با شیر، قرص های مکمل کلسیم از نظر غذایی، از ارزش بسیار پایین تری برخوردارند. آن ها به غیر از کلسیم، فاقد بقیه ی مواد تغذیه ای هستند که در شیر یافت می شود. از طرفی کلسیمی که در قرص های مکمل موجود می باشد، به خوبی کلسیم موجود در مواد لبنی، جذب بدن نمی شود. ولی به هر حال، اگر مصرف این قرص ها، مورد نیاز بدن می باشد، دانستان نکاتی چند دربارهٔ مصرف آنها، ضروری به نظر می رسد.

کربنات کلسیم، یکی از کم بها ترین مکمل های کلسیم می باشد که در عین حال از میزان کلسیم بالایی برخوردار است که از این جهت ارزشمند می باشد. زیرا اگر منبع عمدهٔ کلسیم مصرفی تان، همین قرص های مکمل باشند، برای دستیابی به میزان کلسیم مورد نیاز بدن، روزانه باید ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنید. قرص های مکمل مولتی ویتامین مینرال، حاوی این مقدار کلسیم نبوده و هرگز برای تامین نیاز کلسیم پیشنهاد نمی شوند. زیرا در درجهٔ اول، برای تأمین مقدار کافی کلسیم، روزانه باید تعداد زیادی از این قرص ها را مصرف نماید که مسلماً این کار برایتان خوشایند نخواهد بود و از طرفی در صورت استفاده، میزان تجمع مواد تغذیه ای چون «روی» و ویتامین های  D،A، و B۶ در بدن بسیار بالا خواهد رفت.

بعضی از خانم ها برای دریافت کلسیم، به مصرف قرص آنتی اسید و «تامز»، که ارزان بوده و به راحتی در دسترس می باشد، روی می آورند. تامز یک نوع کربنات کلسیم می باشد و با اینکه به عنوان دارو فروخته می شود، ولی استفاده از آن، روش بی خطر و مطمئنی برای تکمیل کلسیم رژیم غذایی می باشد. هر یلک قرص تامز در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم کلسیم دارد.

میزان کلسیم مکمل مورد نیاز تان، بستگی به مقدار غذاهای حاوی کلسیمی که مصرف می کنید، دارد. اگر محصولات لبنی نمی خورید، ولی در عوض غذاهایی مانند گیاهان سبز برگی شکل که مملؤ از کلسیم می باشند، استفاده می نمایید هرگز به مصرف قرص های حاوی ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم در روز نیاز نخواهید داشت. در مورد مصرف مکمل های کلسیم در اثر مواقع، فقط مادرانی که مستعد به سنگ سازی در کلیه می باشند، باید احتیاط کامل را با اگر تا به حال سابقه ای از سنگ های کلیه داشته و از وجود آنها رنج برده اید، حتماً دربارهٔ استفاده از قرص های مکمل کلسیم با پزشک خود مشورت نمایید.

هر فردی که از این مکمل ها مصرف می کند، باید همراه با آنها، مقدار زیادی مایعات نیز بنوشد. با این کار ادرار رقیق شده و خطر ایجاد سنگ های کلیوی کاهش می یابد. شما می توانید به جای مصرف یک بارهٔ مکمل کلسیم در روز آن را به اندازه های کوچکتر تقسیم نموده و در طول روز در چندین نوبت استفاده کنید، به این طریق بر میزان جذب آن نیز خواهید افزود.

امروزه در فروشگاه های مواد غذایی، انواع آب پرتقال، نان، غذاهای مخصوص صبحانه مانند برشتوله و حتی نوشابه هایی که به آنها کلسیم افزوده شده است، برای خرید در دسترس می باشند. خوردن این غذاها می توانند ذخایر کلسیم بدن را تقویت نمایند، ولی کلسیم موجود در این گروه محصولات، به خوبی جذب نمی گردند.

گروه مربوط به تغذیهٔ مادران شیرده پیشنهاد می کند، مادرانی که نمی توانند شیر، پنیر و بقیهٔ محصولات لبنی و همچنین غذاهای جانشین شوندهٔ کلسیم را به قدر کافی مصرف کنند، باید روزانه همراه با غذای خود، از قرص های حاوی ۶۰۰ میلی گرم عنصر کلسیم، استفاده نمایند. دریافت مکمل کلسیم در این حد و اندازه، مانعی ندارد. مصرف روزانهٔ بیشتر از ۲۵۰۰ میلی گرم کلسیم، هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است، بنابراین باید از مصرف آن پرهیز شود.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *