#


آنچه برای تشخیص دیابت در کودکان باید دانست

دیابت در کودکان
17 می 2017 بدون نظر 1221 بازدید

آنچه برای تشخیص دیابت در کودکان باید دانست

No votes yet.
Please wait...

آنچه برای تشخیص دیابت در کودکان باید دانست

اگر کودکی که مبتلا به دیابت شده به موقع علائم بیماریش تشخیص داده نشود وانسولین مورد نیاز به بدنش وارد نشود خطرات زیادی درپی خواهد داشت.

پس باید درباره این بیماری و علائم آن اطلاعات کافی داشته باشیم تا در صورت بروز این علائم در کودک سریعا برای درمان آن اقدام کنیم. عامل وراثت یا همان ژنتیک در این بیماری نقش مهمی دارد اما علائم دیگری نیز هست که باید در موردشان بدانیم:

راههای تشخیص بیماری قند در کودکان

نیاز به دستشویی رفتن زیاد کودک

درست است که تشخیص اینکه آیا کودک در حد طبیعی به دستشویی میردو یا نه مشکل است اما در صورتی که متوجه شدید فرزندتان بیش از حد نرمال به دستشویی میرود یا از اینکه نیاز بیش از اندازه به دستشویی رفتن دارد ناراحتش کرده بهتر است هوشیارانه عمل کنید.

متخصصان براین باورند که به خاطر بالا بودن میزان قند در کلیه ها که جذب بدن نمیشود نیاز به دستشویی رفتن بیشتر میشود در حقیقت میتوان گفت که کلیه ها برای اینکه بتوانند از این مازاد قند درونشان خلاص شوند ادرار بیشتر میشود.

احساس تنشنگی بیش از اندازه در کودک

بچه ها به دلیل اینکه زیاد بازی میکنند و زیاد تحرک دارند مطمئنا بدنشان به آب بیشتری نیاز دارد اما اگر این احساس تشنگی به طور غیر طبیعی باشد هشدار دهنده میباشد.

متخصصان در این زمینه معتقدند که تشنگی بیش از حد و مداوم نیز در کنار تکرر ادرار میتواند از نشانه های دیابت باشد. این یعنی شکل گیری یک دور باطل که در آن کودک با خوردن آب زیاد نیاز به دستشویی رفتن بیش از حد نیز دارد.

پس اگر زمانی احساس کردید که فرزندتان بیش از اندازه آب یا آبمیوه درخواست میکند به راحتی از کنارش نگذرید که حتما به خاطر علاقه او به نوشیدنی است. دراین مورد هوشیار باشید و حتما بررسی های مورد نیاز را انجام دهید، چون این موارد میتوان به خاطر ابتلا به دیابت باشد.

کودکی که خیلی سریع شروع به لاغر شدن میکند

اگر در بدن کودک به اندازه کافی انسولین نباشد پس ناچار به استفاده از منابع دیگر انرژی غیر از قند میشود به همین دلیل در بدن کودک چربی و قند بیشتری سوزانده میشود که باعث ایجاد تغییرات ظاهری در او ونیز لاغری مفرط میشود.

طبق اظهارات محققان وقتی که در بدن از منبع اصلی انرژی یعنی چربی ها استفاده نشود، نوعی اسید در خون تولید شده(پدیده اسیدوکتوز) که خیلی سریع باید از بدن دفع شود. پس اگر کودکی به طور غیر طبیعی دچار حالت تهوع، خستگی یا دل دردی شود که علت موجهی ندارد حتما باید او را پیش پزشک برد.

کم شدن تدریجی بینایی کودک

در کودکانی که دچار بیماری قند میشوند شبکیه ی چشم و نیز رگهای خونی تغذیه کننده ی آن تحت تاثیر قرار گرفته وکم کم موجب کاهش بینایی دراو میشود.

طبق گفته محققان این نوع عارضه در بیماری قند به نوع های مختلفی بروز میکند و طبق شرایط هر بیماری ممکن است شدت یا ضعف داشته باشد، یعنی از تاری دید شروع شود ویا حتی ممکن است در شرایطی باعث نابیایی کودک شود. طبق آمار اعلام شده تقریبا بیست و سه درصد از کودکان مبتلا به دیابت نوع یک در خطر ابتلا به این عارضه هستند.

کودکی که دچار بدخلقی و بی حوصلگی میشود

اگر فرزندتان به طور ناگهانی دچار تغییراتی درخلق و خویش شود باید هوشیارانه این موضوع را پیگیری کنید چون ممکن است این تغییرات  نشانه این باشد که میزان قند خون کودک ثابت نیست.

احتمال اینکه تغییرات خلق و خو در کودک به دلایل عصبی مرتبط باشد نیز وجود دارد، به همین خاطر تشخیص اینکه این بدخلقی مربوط به بیماری قند است یا نه کار چندان آسانی نیست.

محققان براین باورند که بالا و پایین شدن قند در کودک میتواند اثرات متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال  بالا بودن قند خون باعث میشود که کودک احساس کسالت و بیمار بودن داشته باشد و نتواند مانند همیشه شاد و سرحال باشد.

کودکی که دچار ضعف میشود

از نشانه های افت قند خون در کودک میتواند خستگی بلند مدت و غیر قابل توجیه باشد تا حدی که ممکن است کودک دچار لرزش نیز شود.

تحقیقات انجام شده در زمینه دیابت نوع یک در بزرگسالان این را نشان میدهد که کسانی که در شب قند خونشان دچار افت میشود در طول روز احساس خستگی مفرط میکنند.

افرادی که دچار افت قند خون میشوند اثراتش تا مدت زمانی در آنها بماند به همین خاطر آنها در انجام کارهای روزانه خود نیزدچار مشکل شده و به خستگی زودهنگام مبتلا میشوند.

یکی دیگر از نشانه های وجود خستگی در افراد مبتلا به دیابت آسیب دیدن عصبها یا نوروپاتی دیابتی میباشد که علت آن بالا بودن قند خون است.

مشکلاتی از قبیل ضعف بدنی، کرختی و سوزن سوزن شدن دستها و پاها، وهمچنین کاهش حجم عضله ها میتواند از علائم بالا بودن قند خون به مدت طولانی باشد. معمولا این مشکل در بزرگترها بروز کرده و مصرف مایعات الکلی باعث تشدید آن میشود.

در هر صورت بهتر است هر تغییر ناگهانی که در کودک ایجاد میشود جدی گرفته و حتما با پزشک در میان گذاشته شود تا در صورت وجود هر مشکلی سریعا برای درمان آن اقدام شود.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *