#


آنچه باید در هفته پانزدهم بارداری بدانید

9 مارس 2018 بدون نظر 5733 بازدید

آنچه باید در هفته پانزدهم بارداری بدانید

No votes yet.
Please wait...

هفته پانزدهم بارداری

  • مراقبت از موها را دوباره ارزیابی کند.
  • ببینید در محله تان شبکه بارداری وجود دارد یا خیر.
  • درباره غربالگری خون مادر از نظر نواقص خاص آگاهی کسب کنید.
  • در صورت بروز بیماری در بارداری آمادگی داشته باشید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

خونریزی یا لکه بینی: خونریزی یا لکه بینی نتیجه طبیعی نزدیکی، معاینه واژن یا سونوگرافی واژینال می باشد. احتمال ایجاد آن با انجام چنین مواردی باید برای شما شرح داده شود. مواردی که به نزدیکی یا معاینه واژن مربوط نمی شوند، فورا باید گزارش دهید؛ چرا که ممکن است نشانه عفونت، اتساع زودهنگام دهانه رحم یا مسئله ای مربوط به جفت باشد.

درد پشت یا شکم: این درد نشانه انقباضات رحم یا اتساع زودهنگام دهانه رحم می باشد؛ همچنین می تواند نشانه ای از زایمان زودرس باشد.

بیش از شش انقباض در ساعت: وجود انقباض در بارداری طبیعی است اما تکرار زیاد آن احتمالا نشانه زایمان زودرس است.

آبریزش از واژن: این امر نشانه پارگی زودهنگام کیسه آب است و این پزشک شماست که تشخیص میدهد ترشح مایع از واژن مایع آمینوتیک است یا ترشح طبیعی واژن.

هرگونه علامت غیرمعمول یا مشکل آفرین را فورا با پزشکتان در میان بگذارید.

ویژگی های جسمی

درست همانند قلب جنین شما که سخت کار می کند، قلب خود شما نیز همین طور است. آیا تشخیص داده اید که قلب شما در بارداری بزرگتر شده و برونده آن نیز افزایش یافته است ؟ تا انتهای بارداری، قلب شما ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش در پرونده خود خواهد داشت تا بتواند انرژی و اکسیژن مورد نیاز جنین در حال رشد را تأمین کند. این مسئله گاهی باعث احساس خستگی بیش از حد می گردد، به ویژه زمانی که فعالیتی خارج از توان بدن انجام گیرد. اگر قلب شما مشکلی مثل ضربان نابجا، ضربان نامنظم یا ضربان سریع داشته باشد، حتما با پزشک خود گفت وگو کنید.

شاید این هفته زمانی باشد که احساس کنید به زور خود را در لباس های معمولی تان جا می دهید. اگر چنین است، از لباس های معمولی دست بکشید و به سمت لباس های بارداری یا اندازه های بینابین بروید.

اطلاعات جنینی

اگر نظری اجمالی به جنین خود بیندازید، هنوز خیلی با نوزاد زمان تولد متفاوت است. شما حالا باید یک بچه با پوست نازک به اندازه یک عروسک کوچولو داشته باشید. پوست آن قدر نازک است که شما می توانید عروق خونی را از پشت آن ببینید.

حالا یکی از آخرین هفته هایی است که بتوانید کل جنین را در یک تصویر سونوگرافی ببینید. پس از این، جنین به سادگی بزرگ می شود.

الگوی موی سر او تکامل می یابد و پیچ موو نوع آن همه مشخص می شود. جنین شما فقط هفتاد گرم است؛ وزنی به اندازه هفتاد گیره کاخبر خوب این است که قلب جنین نزدیک ۲۵ پیمانه (یک لیتر) در روز خون را پمپ می کند. این به نظر شما ممکن است زیاد بیاید اما زمان تولد این مقدار به حدود ۳۰۰ پیمانه می رسد.

ویژگی های بارداری

باز هم به موهایتان برسید

بارداری زمانی است که به نظر می رسد موها بهترین حالت خود را دارند و پرو براق به نظر می رسند، بدون اینکه هیچ گونه درمان با تقویتی صورت بگیرد. علت آن مصرف ویتامین های پریناتال است اما علت دیگر این حقیقت است که فولیکول های مو موها را رها نمی کنند (در حالت عادی ریزش روزانه موها را داریم)؛ زیرا بدن به شدت مشغول فعالیت برای رشد جنین است؛ به عبارت دیگر، موهای شما می تواند مایه افتخار باشد یا مایه استرس. اگر قبل از باردارشدن موهایتان را مرتب فردائم می زدید یا مرتب موهایتان را رنگ می کردید، بارداری ممکن است گره در کار شما بیندازد.

بیش از این استرس نداشته باشید! خبر خوب این است که اگر عادت به رنگ کردن مو دارید، دانشکده زنان و مامایی آمریکا با رنگ کردن موها در دوران بارداری موافق است و نظرش این است که برای شما و جنینتان مضر نیست.

خبر نه چندان خوب این است که بعضی خانم ها گزارش می کنند موها به خوبی رنگ نمی گیرند و این به سبب هورمون های بارداری است؛ بنابراین یکی از روشهای جایگزین زیر را انتخاب کنید:

* از رنگ کردن موها منصرف شوید.

* فقط بعد از سه ماهه اول برای آن اقدام کنید.

* از منبع رنگ طبیعی مثل حنا استفاده کنید.

فرزدن می تواند در دوران بارداری پردردسر باشد. اول از همه فرهای با بوی تند نباید در یک محل بسته انجام گیرند. اگر خودتان فرمی زنید، باید دستکش دست کنید تا تماسغذ که به ازای قدش سبک مینماید. به خاطر داشته باشید که چربی آخرین چیزی است که در تکامل جنین به کار می رود.

دست ها با ماده هرچه کمتر شود. حتی با این احتیاط ها از نتیجه آن چندان خوشتان نمی آید. دوران بارداری زمانی است که باید آزمایش فر را خیلی جدی بگیرید. بسیاری از محصولات فرزنی توصیه می کنند قبل از فرزدن کامل سرمقداری از مورا با آن امتحان کنید. بسیاری از افراد این مطلب را فراموش می کنند ولی اگر آزمایش کنید، از خراب شدن موهایتان جلوگیری خواهید کرد. اگر نگران هستید، از یک آرایشگری که در فرزدن موهای خانم های باردار تجربه دارد کمک بخواهید. مهم نیست که تصمیم داشته باشید موهایتان را فر بزنید یا رنگ کنید، باید برای آن وقت زیادی بگذارید. ممکن است بخواهید از یک مدل موی جدید استفاده کنید ولی از تغییرات اساسی خودداری کنید. دلیلش این است که برای حل مشکلات انتخاب های کمتری دارید و عامل هورمون ممکن است باعث شود که به هیجان بیفتید. در اینجا هدف این است که کمی به خود برسید نه اینکه بخواهید کارهای جدیدی انجام دهید..

دنبال یک شبکه زایمان باشید

یک شبکه زایمان مجموعه ای از افراد حرفه ای در امر زایمان است که گرد هم آمده اند تا به خانم های باردار کمک های آموزشی بدهید و برای آنها جلساتی برگزار کنند. آنها اغلب کلاس هایی دارند که پزشکان محلی در زمینه بارداری، تولد کودک و مراقبت از نوزاد به آنان تدریس می کنند.

این فرصت خوبی است که با دست اندرکاران زایمان ملاقات نمایید. بسیاری از این شبکه ها فرصت هایی می دهند که با پزشکان محلی از جمله متخصصان نوزاد و پرستاران ملاقات داشته باشید. دیگر عناوین آنها ممکن است شامل منابع محلی برای شیردهی و مراقبت از کودک باشد. این جلسات ممکن است برای آشنایی با دیگر والدین و وسایل موجود در محل مفید باشد. این آشنایی را هیچ وب سایت و کتابی به شما نمی دهد. مربی زایمان، پزشک یا ماما هم می تواند شما را با شبکه تولد کودک آشنا نماید.

درباره غربالگری خون مادر از نظر نواقص خاص بدانید.

اغلب پزشکان یک تست غربالگری خون را بین هفته ۱۵ تا ۱۷ به منظور بررسی نواقص لوله عصبی (مثل اسپینا بیفیدا و آنانسفالی)، سندرم داون و تریزومی ۱۸ توصیه کنند.

تست غربالگری براساس تعداد هورمون هایی که بررسی می شوند نام های مختلف دارد؛ برای مثال اگر سه تا از پنج هورمون چک شود، غربالگری سه گانه نام دارد و اگر چهارتا از پنج هورمون بررسی شود، غربالگری چهارگانه و بررسی همه آنها تست پنج گانه  نامیده می شود. نام عمومی آن تست نشانگر چندگانه می باشد. .

بسته به نظر پزشکتان و آزمایشگاهی که مراجعه می کنید می توانید هر پنج آزمایش را انجام دهید که عبارت اند از:

*  آلفا- فتوپروتئین  (AFP)

* گنادوتروپین انسانی (heG)

* استریول آن کونژوگه (uEs)

* اینهیبین A دیمریک (DIA)

* آنتی ژن تروفوبلاستی مهاجم ( ITA)

مهم است یادآوری کنیم که این تست غربالگری است نه یک تست تشخیص قطعی و بسته به سن، مدت بارداری و مجموعه ای از آزمایش های خون خطر وجود اختلال خاص جنینی محاسبه می گردد. آزمایش مثبت یا درصد خطر بالا نیاز به آزمایش اضافی دیگر را مطرح می سازد. آزمایش اضافی تهاجمی تر است و آن آمینوسنتز است و نتایج اختصاصی تری می دهد. دقت این تست ها نسبت به قبل بیشتر شده است و هرچه تست بیشتری انجام بگیرد، پاسخ پرسشتان واقعی خواهد بود. اگر پزشک یا آزمایشگاه تنها سه تا از تست ها را انجام دهد، از آنها بپرسید که بقیه را کجا انجام دهید؛ بنابراین نیاز است تست غربالگری بیش از یکبار انجام گیرد. توصیه می شود در یک آزمایشگاه انجام شود چرا که نتایج آزمایشگاه های مختلف کمی متفاوت است.

این آزمایش پیشنهاد می شود ولی اجباری نیست. فکر کردن درباره تست های غربالگری برای بعضی مادران استرس و فشار ذهنی ایجاد می کند. بعضی ترجیح میدهند آن را کاملا از ذهن بیرون کنند. دیگران مستقیما آزمایش های ژنتیکی که پاسخ های قطعی تر دارند را انجام میدهند. چنانچه هرگونه سؤالی دارید، در پرسیدن آن تردید نکنید. شما می توانید درباره فاکتورهای خطرساز خود شامل سن و سابقه پزشکی بپرسید و درباره آزمایش های ژنتیک بحث کنید؛ همچنین غربالگری جایگزین سونوگرافی غربالگری است که در مراحل مختلف بارداری پیشنهاد میشود.

در صورت بروز بیماری در بارداری آمادگی داشته باشید

مهم نیست که چقدر مراقبید تا سالم بمانید. احتمالا گاهی اوقات در بارداری به بیماری مبتلا شوید. درباره اینکه در مدت بارداری با بیماری هایی چون سرماخوردگی، عفونت سینوس یا آنفلوآنزا روبه رو شوید چند نگرانی وجود دارد:

تب: وقتی باردارید، می خواهید از افزایش درجه حرارت بیش از ۳۸/۴ درجه سانتی گراد (تب) خودداری کنید. شما نمی توانید از تب دارشدن دوری کنید بنابراین نیاز دارید درمان آن را بدانید. معمولا یک تب «معمولی» ضرری برای بارداری ندارد؛ به عبارت دیگر، اگر آنفلوآنزا گرفته اید و تب دارید، زندگی جنین شما و ظرفیت مغزی وی به . خطر نمی افتد. تنها افزایش طولانی مدت درجه حرارت بدن یا زیاد از حد بودن آن ممکن است سبب مشکلاتی شود. برای پایین آوردن آن با پزشک مشورت کنید.

داروها: قبل از سرزدن به قفسه دارویی برای تسکین دردی که دارید باید نظر پزشک را بپرسید. بسیاری از داروهای بدون نسخه برای بارداری مناسب نیستند. بعد از تأیید داروی آن را به کمترین مقدار و ساده ترین روش استفاده کنید (البته باید با پزشک خود درباره داروهایی همچون داروهای آسم و داروهای استنشاقی، که نیاز ضروری اند، صحبت کنید).

مدت زمان بهبود: گاهی اوقات وقتی مریض می شوید، مدتی طول می کشد تا بهبود یابید. دلیلش این است که در مدت بارداری بدنتان ضعیف تر است. بعضی مادران فکر می کنند شاید به این دلیل باشد که نمی توانند به اندازه کافی دارو مصرف کنند. حقیقت این است که بیشتر بیماری های ویروسی (چون سرماخوردگی) دوره خود را طی می کنند و دارویی که مصرف می کنیم بر چیزی اثر ندارد مگر بر روی ذهن ما (اثر تلقینی دارو) ! اگر خانم باردار مبتلا به عفونت باکتریایی ( مانند برونشیت) شود، صرف نظر از وضعیت حاملگی، آنتی بیوتیک تجویز می گردد.

واکسیناسیون: اینطور نیست که همه واکسن ها در زمان بارداری ایمن باشند. مهم ترین استثنا واکسن آنفلوآنزا می باشد. این واکسن برای همه خانم های بارداره صرف نظر از سن بارداری، توصیه می شود. به عبارت دیگر، وقتی واکسن توصیه می شوید، حتما تزریق کنید؛ به ویژه در باسن و هیچ ضرری برای بارداری ندارد. به هر حال، تنها موردی که باید از تزریق آن پرهیز کنید این است که دلیل دیگری برای آن داشته باشید مانند حساسیت به اجزاء واکسن آنفلوآنزا.

بهترین کاری که می توانید بکنید این است که برای بیماری ها آمادگی داشته باشید؛ چون غیرممکن است که در این نه ماه مریض نشوید حتی اگر سرماخوردگی باشد. قبل از اینکه بیمار شوید، فهرستی از داروهای مجاز مورد نیاز را تهیه کنید. این کار به شما آرامش ذهنی می بخشد و نمی گذارد نیمه شب برای مسائل جزئی به پزشک خود تلفن بزنید!

همچنین باید قفسه دارویی خود را با چیزهایی غیر از دارو پر کنید؛ مثلا قبل از برداشتن یک داروی ضد اختناق برای رفع گرفتگی بینی از قطره های نمکی یا بخور استفاده کنید. استفاده از مرطوب کننده ها و کمپرس گرم برای نقاط حساس صورت و سینوس ها نیز مفید است. دانستن این شگردها برای مراقبت از جنینتان مفیدتر است؛ چون داروهای کمی هستند که حتی برای استفاده شیرخواران تأیید شده اند.

شور مادر شدن

اگراکنون زمانی است که باید به سمت پوشیدن لباس های بارداری بروید، قبل از اینکه کمد لباستان به دردتان نخورد، با اطمینان اقدام کنید. استفاده از نوارهای لاستیکی (کشدار و انواع دیگراقدامات اضطراری برای لباس هایی که دیگر اندازه تان نیست خطرآفرین است. آنها ممکن است نتیجه معکوس بدهند و باعث درد شوند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *