#


آنچه باید در هفته ششم بارداری بدانیم

19 ژانویه 2018 بدون نظر 2986 بازدید

آنچه باید در هفته ششم بارداری بدانیم

No votes yet.
Please wait...

هفته ششم بارداری

  • درباره جدول زمان بندی ویزیت های بارداری اطلاعات کسب کنید.
  • پستانهایتان را بررسی کنید.
  • نمونه گیری از پرزهای کوریونی را بررسی کنید.
  • بدانید حاملگی نابجا ( خارج رحمی ) چیست .
  • از زیادی ترشح واژن وحشت زده نشوید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

درد یک طرفه: درد یک طرفه شکم، که تا این زمان برطرف نشده است، نشانه ای از کیست تخمدانی یا حاملگی نابجا می باشد.

خونریزی یا لکه بینی: خونریزی گهگاهی علامت خوبی است و می تواند نشانه لانه گزینی یا علامت طبیعی دیگری باشد؛ به عبارت دیگر باید به پزشک خود اطلاع دهید چون ممکن است احتمال سقط، حاملگی نابجا یا تخم بارورشده ای باشد که قادر به رشد نیست.

درد پشت: درد پایین پشت نشانه چند چیز است: کرامپ یا گرفتگی عضله رحمی، احتمال سقط، عفونت یا کشیدگی رحم. درد شدید و دردی که کاهش نمی یابد را به ماما یا پزشک خود گزارش دهید.

قطع ناگهانی علائم بارداری: اگر شروع بارداری همراه با علائم شدید مثل درد پستان ها، تهوع و استفراغ و حساسیت های خاص باشد و ناگهان بعضی از این علائم یا همه آنها از بین بروند، باید به ماما یا پزشک خود اطلاع دهید. علائم می آیند و میرون اما اگر کاملاً از بین بروند، ممکن است مسئله هورمونی باشد که ارزش رسیدگی دارد. ناتوانی در نگهداشتن غذا و مایعات در معده (استفراغ کردن): استفراغ کردن در طول بارداری برای بیشتر خانمها طبیعی است اما مراقب خطر کم آبی بدن باشید! در صورتی که نمی توانید مایعات یا جامدات را مصرف کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. هرگونه نشانه شدید یا آزاردهنده را فوراً اطلاع دهید.

ویژگی های جسمی

ممکن است علائم بارداری را بیشتر از آنچه در هفته گذشته داشتید تجربه نمایید. قانون خاصی برای به وجود آمدن یا ناپدید شدن آنها وجود ندارد.

در این هفته، ممکن است تغییراتی در پستان ها احساسی کنید. شاید پستان ها با لمسی دردناک شوند یا به حرکت دادن حساسی باشند. بعضی خانمها از این به بعد افزایش در اندازه پستان به همراه تغییرات آرئول (هاله پیرامون نوک پستان) را ذکر می کنند. آرئول ممکن است بزرگ تروتیره تر گردد. این ها تغییرات مختصری هستند که همزمان با آمادگی بدنتان برای شیردهی هنگام تولد نوزاد روی می دهند.

وضعیت جنین

اندازه جنین شما از فرق سر (بالاترین نقطه سر جنین) تاته (دنبالچه) حدود ۴-۶ میلیمتر یا حدود نیم سانتیمتر می باشد. هنوز خیلی کوچک ولی بسیار پرکار است و یک قلب ضربان دار دارد!

قلب جنین خون را در بدن کوچکش به جریان میاندازد، درحالی که قلب فقط یک برآمدگی جلوی تنه جنین است. (سرانجام قلب جنین به داخل حفره قفسه سینه خواهد رفت)؛ همچنین سلول هایی که معده، کبد، ریه ها و پانکراس جنین را تشکیل خواهند داد حالا همچنان حضور دارند. خبر مهم دیگر این است که در پایان این هفته جوانه های اندامی فوقانی و تحتانی ظاهر خواهند شد. در همین زمان، جنین شما درگیر تکامل گوشی داخلی و حنجره اش می باشد.

همچنین جفت مشغول فعالیت است و آماده است تا کارتولید هورمون ها را از جسم سفید – به صورت نقطه ای روی تخمدان، جایی که تخمکگذاری انجام شده است – تحویل بگیرد. گرچه این اتفاق حدودا شش هفته دیگر رخ میدهد، برنامه آن هم اکنون موجود است.

در این زمان، سونوگرافی یک پل جنینی را با ضربان قلب در ۸۶٪ موارد نشان می دهد و در صددرصد موارد باید یک کیسه زرده مشاهده شود. اگر ماما یا پزشکتان آن چیزی را که فکر می کنند باید باشد نمی بیند، ممکن است از زمان بارداری به آن اندازه ای که شما میدانید نگذشته باشد و احتمالاً از شما درخواست می شود که سونوگرافی واژینال را در این چند هفته انجام دهید.

ویژگی های بارداری

درباره جدول زمان بندی ویزیت های بارداری بدانید ویزیت های بارداری نظم خاصی دارد. طی سه ماهه اول و دوم باید پزشک خود را هر چهار هفته یا ماهی یکبار ببینید. از هفته ۲۸ تا ۳۶، باید هردو هفته یکبار پزشک یا مامای خود را ملاقات کنید. بعد از هفته سی و ششم تا زمان تولد کودک، این ملاقات ها باید هرهفته انجام گیرد.

اگر مشکلات خاص یا حاملگی پرخطریا انتظار دوقلویا چندقلودارید، باید بیشتر معاینه و ویزیت شوید. تصمیم گیری درباره زمان بندی ویزیت پزشک با نظر او و براساس رویدادها می باشد. اگر بین جلسات زمان بندی شده سؤال هایی دارید که نمی توانید یا نباید برای پاسخ آنها تا ملاقات بعدی صبر کنید، با پزشکتان تماس بگیرید و درخواست قرار ملاقات بنمایید.

پستان های خود را بررسی کنید.

طی دوره بارداری، پستان های شما شروع به تغییرات سریع و متناسب می کند. تغییرات زیادی می تواند رخ دهد که شامل موارد زیر است:

  • افزایش اندازه
  • افزایش حساسیت
  • وریدهای مشخصی تر
  • تیره شدن آرئول ها (تیرگی اطراف نوک پستان) و تکامل برآمدگیهای کوچک آن.

تغییرات پستان برای آمادگی جسمی شما برای شیردهی میباشد؛ همچنین ممکن است متوجه شوید که در هفته های اول بارداری پستان ها یا نوک آنها به طور باورنکردنی حساس یا دردناک شده اند. این حالت معمولاً در ادامه دوران بارداری کاهش می یابد. پوشیدن یک سوتین اندازه و مناسب، حتی در طول شب، باعث کاهش احساسی درد می شود. این تغییرات کاملاً معمولی است و نیاز به توجه ندارند.

بعضی خانم ها متوجه تغییرات مشخص پستان ها در اوایل بارداری نمی شوند. ممکن است این تغییرات تدریجی باشد تا روزی که شما یا همسرتان متوجه آن شوید. اگر متوجه این تغییر یا هرنوع تغییرات غیرطبیعی دیگر شدید، درباره آنها با پزشک خود

نمونه گیری از پرزهای کوریونی را بررسی کنید.

نمونه گیری از پرزهای کوریونی یک نوع آزمایش ژنتیک است. برای انجام این کار، یک لوله نازک را از راه واژن داخل رحم قرار می دهند یا با یک سوزن توخالی پرزهای کوریونی را که به شکل برجستگی های انگشت مانند جفت می باشند، از روی شکم می کشند. این سلول ها از نظر اختلالات کروموزومی بررسی میگردند و نتایج ظرف دوهفته به دست میآید. در سال های اخیر، مطالعات نشان داده اند که نمونه گیری از پرزهای کوریونی در یکی تا دودرصد بارداری ها، صرف نظر از مشکلات سلامتی جنین، باعث سقط چنین می شود.

این عدد بسیار نزدیک به مقدار عوارضی حاملگی هایی است که در آنها آمینوسنتز ((Amniocentesis  انجام می شود. قبلاً اعتقاد براین بود که آمینوسنتز کم خطرتر از نمونه گیری از پرزهای کوریونی است.

این روش بیماری یابی دوران بارداری را می توان حتی قبل از آمینوسنتزوسونوگرافی هدفمند انجام داد، گرچه زمان آن به نظر پزشک بستگی دارد؛ به علاوه در مقایسه با روشهای دیگر بیماری یابی برای دسترسی به نتیجه، که شامل جنسیت جنین هم می شود، به زمان کمتری نیاز دارد. اگر نمیدانید که به تست ژنتیک نیاز دارید یا نه، با پزشک خود مشورت کنید. مشاوره ژنتیک می تواند اطلاعات ویژهای را در رابطه با دهد. همه پزشکان نمونه گیری از پرزهای کوریونی را پیشنهاد نمی کنند. از پزشکتان بخواهید که این نمونه گیری را انجام دهد واگرانجام نمی دهد، جایی که آن را انجام میدهند به شما معرفی کند.

در اغلب شهرهای بزرگ، این تست انجام میگیرد. پزشک عامل هرچه بیشتر تست را انجام داده باشد، ماهرتر است؛ بنابراین انجام تست نزد یک پزشک ماهرتر با خطر و درد کمتری همراه است. بعد از انجام تست، از شما میخواهند یک یا دو روز آسان بگیرید (راحت باشید)؛ چون بسیاری از خانمها بعد از انجام آن تست، چه از راه شکمی و چه واژینال، کمی درد و گرفتگی (کرامپ) را تجربه می کنند. نوع شکمی بسیار شبیه آمینوسنتز است. اگر جفت سرراه دهانه رحم باشد، همچنان که در جفت سرراهی داریم، لازم است تست از راه شکم انجام گیرد. این تست هنوز قبل از آمینوسنتزوسونوگرافی انجام می گیرد و از مایع آمینون استفاده نمی کنند.

لوله رحمی جایی است که تخم بارورشده از آنجا عبور می کند و به رحم وارد می شود. گاهی اوقات، تخم بارورشده به طور تصادفی در این لوله میماند و به دیواره آن میچسبد که به حاملگی لوله رحمی معروف است.

دربارہ حاملگی نابجا بدانید.

حاملگی نابجایک اصطلاح عمومی است که برای بارداری در مکانی نابجا به کار میرود. شایعترین جا برای حاملگی نابجا لوله رحمی (فالوپ) میباشد و حاملگی لوله رحمی نامیده میشود. حاملگی های نابجا همچنین در شکم، دهانه رحم یا تخمدان و جاهای دیگر هم ممکن است رخ دهند. این نوع حاملگی به طور مشخص در موارد زیر شایع تر است:

سابقه حاملگی نابجا

سابقه بیماری التهاب لگن

اندومتریوز

بستن لوله ها

استفاده از وسایل جلوگیری داخل رحمی (IUD)

سابقه جراحی لگن

نشانه های حاملگی نابجا شامل درد شدید، یک طرفه و درد شانه ( ناشی از خونریزی داخلی) است. در صورت تجربه درد شدید یک طرفه، بهتر است که با پزشک یا مامای خود گفتوگو کنید. ممکن است چیزی به سادگی یک کیست تخمدان خوش خیم باشد اما لازم است حاملگی نابجا رد شود.

به دلیل اینکه حاملگیهای نابجا اولین دلیل مرگ ومیر خانمها در سه ماهه اول حاملگی هستند؛ نباید دستکم گرفته شوند. یک روش درمان دارو درمانی است که باعث جذب حاملگی بدون جراحی میگردد. دارویی که به کار می رود

متوتوکستات (methotTexqte) نام دارد و بی نهایت مؤثراست. البته گاهی اوقات جراحی بهترین راه است. اینکه کدام راه برای شما مناسب است تصمیمی است که شما و پزشکتان به طور مشترک می گیرید.

شور مادرشدن

راه هایی برای تازه نفسی شدن پیدا کنید. اگر احساسی بیماری یا بالا آوردن (استفراغ) دارید، هرکجا که می روید یک مسواک مسافرتی یا خوشبوکننده دهان جیبی همراه خود داشته باشید. این به شما کمک میکند تا تنفستان خوشں ہو و احساستان از دھانتان بهترشود.

بر یبوست غلبه کنید.

یبوست (تعداد دفعات کم مدفوع یا عبور سخت مدفوع) در بارداری کاملاً شایع است. در مراحل اولیه بارداری، به دلیل افزایش پروژسترون در بدن شماست. این مسئله باعث میشود حرکت رودهها کندتر شود. سپری کردن با یبوست مشکل است و می تواند باعث مشکلات دیگری مثل هموروئید (وریدهای واریسی در رکتوم) گردد.

پیشگیری بهترین راه برخورد است. به منظور تلاش برای پیشگیری ضد یبوست این موارد را باید انجام دهید:

  • هر روز مقدار زیادی آب بنوشید. ۱۸۰۰ میلی لیتر
  • روزانه پانزده تا سی دقیقه ورزشی کنید.
  • مقادیر زیادی میوه و سبزیجات تازه میل کنید.
  • غذاهای حاوی فیبر زیاد مثل سیب زمینی شیرین، بعضی حبوبات و غیره را مصرف کنید.
  • اگر لازم شد، مکمل های فیبردار تهیه کنید.

اگر یبوست معضلی برای شما شود، ارزش دارد مقدار آهن موجود در ویتامین پریناتال خود را امتحان کنید. میزان بالای آهن شانس بیشتری برای یبوست و به هم خوردن وضع گوارشی ایجاد می کند.

ماما یا پزشک ممکن است توصیه کنند نوع آهن خود را تغییردهید یا آهن را به شکل مایع (با قابلیت جذب بیشتر( مصرف کنید. اگر از یبوست در حاملگی رنج می برید، پزشکتان بهترین راه را برای شما تعیین می نماید.

از ترشح واژن وحشت زده نشوید.

افزایش ترشح واژن (لکوره) در حاملگی طبیعی است. این مسئله نتیجه افزایش جریان خون واژن به علت افزایش استروژن در بدن شما است. این ترشح شامل ترشحات طبیعی واژن و دهانه رحم است و یک مایع شفاف شیری سفیدرنگ می باشد که نه بوی چرکی دارد و نه اینکه مضر است. بعضی خانمها ترجیح می دهند لباس زیری بپوشند که ترشحات را جذب کند.

در موارد زیر باید با پزشک یا مامای خود گفتوگو کنید:

  • افزایش شدید ترشحات
  • ترشح دردآور
  • ترشح همراه با سوزش یا خارش
  • بوی چرکی و متعفن ترشحات
  • نگرانی

لحظه های به یادماندنی

این شش هفته مرحله مهمی از زندگی من بود. هر روز که از موعد قاعدگی می گذشت، بارداری را بیشتر احساسی میکردم و میتوانستم آن را هرچه بیشتر تجربه کنم؛ چون بهتر غذا می خوردم و عملاً می کوشیدم علائم آن را کم کنم و از آن لذت ببرم. ما این تجربه را به کسی نگفته بودیم؛ بنابراین چیزی بود که به آن توجه بیشتری می کردم.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *