#


آنچه باید از هفته بیست و هشتم بارداری برانید

25 مارس 2018 بدون نظر 1941 بازدید

آنچه باید از هفته بیست و هشتم بارداری برانید

No votes yet.
Please wait...

هفته بیست و هشتم بارداری

  • هر دو هفته یک بار با پزشک خود را ملاقات کنید.
  • یک مراقب استخدام کنید.
  • اگر RII شما منفی است، برای تزریق روگام ( Rlogan) برنامه ریزی کنید.
  • مواظب مسمومیت زایمانی باشید!

در این هفته باید مواظب چه چیزهایی باشید!

تورم مراقب تورم ناگهانی صورت با دست ها باشید. این ها علائم فشارخون یا مسمومیت قبل از زایمان ناشی از بارداری اند. در مقابل، تورم معمول بعد از کمی استراحت برطرف می شود. ورم معمول ناگهانی یا شدید نیست.

سردرد: سردرد شدید می تواند نشان دهنده فشارخون باشد و باید با پزشک در میان گذاشته شود. وقتی سردرد نتیجه چیزی بیش از هورمون های بارداری باشد، ممکن است در اثر فشارخون دوران بارداری یا مسمومیت قبل از زایمان باشد که یک بیماری شدید است و می تواند با فشار خون، وجود پروتئین در ادرار و دیگر مشکلات مرتبط باشد.

تاری دید: اگر بیناییتان کم شد یا مشکل داشت، فورا به پزشک مراجع نمایید. اگر اینها به تنهایی یا با سردرد همراه باشند، می توانند نشانه فشارخون دوران باداری یا مسمومیت قبل از زایمان باشند.

خونریزی با دیدن لکه های خون: لکه های قرمز یا قهوه ای خون اگر بعد از نزدیکی آزمایش واژینال یا سونوگرافی نباشد، می تواند نشانه عفونت، اتساع زودهنگام دهانه رحم یا مشکلات مرتبط با جفت باشد.

درد شکم یا پشت: اگر شکم یا پشتتان درد می کند، ممکن است نشانه انقباض ها با اتساع زودهنگام دهانه رحم یا زایمان بالقوه زودرس باشد.

بیش از شش انقباض در ساعت: انقباض هایی با این تعداد می تواند نشانه زایمان زودرس باشد.

ترشح مایع از واژن: با پزشک خود تماس بگیرید و ببینید این مایعی که از واژنتان ترشح می شود مایع مشیمیه جنین است (یعنی کیسه آبتان پاره شده) یا اینکه ترشح واژنی است.

هرگونه نشانه غیرمعمول یا مشکل آفرین را فورا با پزشک خود در میان بگذارید!

ویژگی های جسمی

رحم شما در ارتفاع ۲۸ سانتی متری استخوان عانه و بالای ناف قرار دارد. مادری که دوقلو باردار است احتمالا در این زمان رحمی دارد که ۴۰ سانتی متر قطر آن است و اندازه رحم در زمان زایمان می باشد. وقتی به اندازه آن فکر می کنید، همیشه به نظر آن قدر بد نیست ولی حقیقت این است که حمل یک کودک، اگر دو تا نباشد، در این رحم چه فشار سنگینی به بدنتان وارد می آورد.

کارهایی که می توانید برای مراقبت از بدن انجام دهید – اعم از ورزش، استراحت مکرر و غذای خوب – به برطرف کردن بعضی از نشانه های سه ماهه سوم کمک می کند. همان طور که ممکن است این تاکتیک ها از هرگونه مشکل یا احساس ناراحت کننده ای جلوگیری نکنند، می توانند از شدت آنها بکاهند و آنها را قابل تحمل تر سازند.

وضعیت جنین

در هفته ۲۸، کودک به سمت کامل شدن پیش می رود. وزنش بیش از یک کیلوگرم و احتمالا ۱۱۰۰ گرم است. مقدار زیادی از این وزن به لایه های چربی مربوط می شود.

این هفته برای کودکانی که متولد می شوند یا تهدید به تولد زودرس مینمایند نقطه علمی به شمار می رود. اگر کودکتان از این هفته به بعد متولد شود، شانس زنده ماندن او خیلی زیاد است. گرچه رحم هنوز بهترین اینکوباتور (گرم خانه است، برای بسیاری مادران آینده اطمینان بخش است که اگر زایمان رودرس اتفاق بیفتد، باید کارهای زیادی انجام گردد با این حال نتیجه اش رضایت بخش است.

مژه های کودکتان در این هفته متناسب با موهای بدنش رشد خواهند کرد. کودکانی که قبل از این هفته متولد شوند مژه ندارند. که بسیاری از والدین را شگفت زده سازد. اگر کودک پسرباشد، بیضه های او کم کم از شکمش خارج می شوند و ب پرولاپس بیضه ها دیده می شود.

اغلب اوقات هردو بیضه با هم قبل از تولد پایین می آیند، گرچه در موارد کمی بعد از تولد چند ماه طول می کشد تا هر دوی آنها به طور کامل پایین بیایند. اگر بیضه های او در زمان تولد پایین نیامده باشند، متخصص کودک آن را معاینه می کند.

ویژگی های بارداری

دیدارهای هر دو هفته یک بار

حالا که به سه ماهه سوم رسیده اید، باید بیشتر به پزشک مراجعه کنید. این کار برای مراقبت از خودتان و فرزندتان است و ارتباط بین شما و کسی را که در هنگام زایمان حضور خواهد داشت.

از هفته ۲۸ تا هفته ۳۶ باید هر دو هفته یک بار به پزشک یا ماما مراجعه کنید. این برنامه با توجه به سلامت خود و کودکتان ممکن است تغییر کند؛ برای مثال مادری که دوقلو حامله است ممکن است قبلا هم هر دو هفته یک بار به پزشک مراجعه می کرده  است یا اینکه اگر پزشک متوجه پیچیدگی هایی در بارداری تان شده باشد، ممکن است از شما بخواهد که بیشتر به او مراجعه نمایید.

مراجعه های به پزشک در دوران بارداری برای شما فرصتی است تا پرسش هایی را که میخواهید از او بپرسید و خود را برای تولد فرزندتان آماده کنید. این برنامه دو هفته یک بار وقت بیشتری را برای این همکاری در دسترس شما قرار می دهد.

برای بعضی خانم ها درک این مطلب که باید هر دو هفته یک بار به پزشک مراجعه کنند آهنگ بیدارکننده ای است که بارداری دارد به پایان می رسد و به زودی کودک خود را در بغل خواهند داشت. این کار می تواند به یک برنامه ریزی پایانی پرجوش و خروش بینجامد.

مراجعه هر دو هفته یک بار برای خانم های شاغل مشکل آفرین است. مرخصی گرفتن هر ماهه مشکل است ولی ترک کار هر دو هفته یک بار و بعدها هفته ای یک بار، حتی اگر کارفرما دلیلش را بداند، می تواند مشکل ساز باشد. شما میتوانید با انجام کارهای زیر مشکلات کاری خود را کمتر کنید.

* قبل از قرار، به پزشک خود زنگ بزنید و ببینید آیا کار پزشک طبق برنامه هست یا برای مثال او دیر به مطب می آید. اگر دیر می آید، شما هم بیشتر در محل کار بمانید و دیرتر بروید.

* وقت ملاقات را در اول روز یا آخرروز بگیرید تا کمتر معطل شوید و در نتیجه کمتر مرخصی بگیرید.

* طوری از قبل برنامه ریزی کنید و وقت بگیرید که به کارتان کمتر لطمه بزند.

* اگر پزشک دستیار یا پرستار دارد، با آنها هماهنگ کنید تا معطلی کمتر شود.

* اگر آخر هفته یا آخرشب خلوت تر است، در این زمانها وقت بگیرید.

این راه حل ها ممکن است در همه جا مفید نباشد ولی در بسیاری از موارد مؤثر است. اگر معطل شدن برایتان مشکل است، با پزشک صحبت کنید. وقت شما هم ممکن است مانند وقت پزشک ارزشمند باشد؛ می توانید برای این مشکل راه حلی ارائه دهید.

مراقب استخدام کنید

اگر تا به حال چنین کاری را نکرده اید، وقت آن رسیده است. اگر در چند هفته گذشته فهرستی از مراقبان بالقوه را تهیه کرده اید، کار تقریبا آسان است و اگر چنین کاری را نکرده اید و تازه کار را شروع کرده اید، حالا دیگر باید مصاحبه ها را آغاز کنید.

هنگامی که فهرست مراقبان بالقوه به دو یا سه نفر رسید، وقت آن رسیده است که مصاحبه رودررو داشته باشید و این فرصتی است که توانایی خود را در کار با آنها ارزیابی نمایید و برای آنها هم فرصتی خواهد بود تا ببینند برایتان مناسب هستند یا خیر علاوه بر پرسش های مصاحبه ای صفحه های ۱۴۶-۱۴۷، پرسش های زیر را هم در نظر داشته باشید.

* مراقب چه خدماتی را ارائه می دهد؟

* خدمات او با خدمات دیگر مراقبان چه تفاوتی دارد؟

* دستمزد او چقدر است؟ * آیا با دیگر مراقبان هماهنگ است؟

* آیا گواهینامه دارد؟ آیا کار فایده های ویژه ای مانند بازپرداخت حق بیمه برای شما دارد یا نه؟

* محل زندگی او تا خانه شما چقدر فاصله دارد؟

* آیا در اوایل زایمان در خانه شما خواهد ماند یا نه؟

* چقدر پزشک شما را می شناسد و از مکان زایمانتان چقدر اطلاع دارد؟

* آیا شخصیت او با شما و شوهرتان سازگاری دارد؟

برای بعضی خانم ها انتخاب یک مراقب کار دشواری است. اگر انتخاب مراقب مناسب برایتان راحت نبود، نگران نباشید. با شوهرتان صحبت کنید و پاسخ های مراقبان را با او در میان بگذارید و از او بپرسید که کدام مناسب تر است و چرا اگر به سرعت به توافق نرسیدید، صحبت را ادامه دهید تا به نتیجه برسید. بعضی مادران به همسر خود اجازه میدهند مراقب را انتخاب کند زیرا کار مراقب این است که به شوهرتان کمک کند تا کارهای شما را انجام دهند. برخی دیگر از خانم ها کنترل کامل را در دست دارند که این دیگر به شما و همسرتان مربوط می شود.

بعضی خانم ها ترجیح میدهند دو مراقب داشته باشند و اگر دو نفر باشند که می پسندید، یکی از آنها را به کار بگیرید و از او بخواهید در زمان ضرورت از دیگری استفاده نماید. زمانی که مراقبی را انتخاب کردید، فوری به او زنگ بزنید چون برنامه کاری آنها پر می شود. همان طوری که پزشک یا ماما بیماران زیادی را می پذیرند، مراقبها هم همین طور هستند. با او در مورد قرارداد با دستمزد صحبت کنید تا تکلیفتان معلوم شود؛ آن گاه اطمینان بیابید و آماده تولد کودک شوید چون به تیم زایمان خود یک نفر اضافه کرده اید.

مواجهه خانم های باردار با فشارخون بالا

مواجهه با فشارخون بالا مشکلی است که بعضی از مادران آینده در ویزیت های پزشکی از آن عصبی می شوند. اضطراب آنها ممکن است به خاطر مشکلات مربوط به زندگی یا ترس از پزشک یا دیدن یک عمل بخصوص باشد و نتیجه اش فشارخون بالاتر از معمول است.

این مشکل بزرگی نیست زیرا ممکن است در ویزیت های بعدی وجود نداشته باشد. وقتی خانمی باردار است، هرگونه فشارخون بالاتر از معمول کاهش می یابد. تشخیص اختلاف بین فشارخون دوره بارداری و فشارخون سفید جامه مشکل است. اگر شما فقط یک بار به طور اتفاقی فشار بالا داشته اید و نگران و عصبی هستید، بگویید و از پزشک خود بخواهید که زودتر از معمول برایتان وقت بگذارید و فشارتان را اندازه بگیرد. در فشارخون بالا اگر نشانه های دیگری مانند وجود پروتئین در ادرار یا ورم بدن موجود نباشد، این فشارخون مشکلی ندارد.

شما میتوانید در خانه هم فشار خود را اندازه بگیرید. بسیاری از داروخانه ها فشارسنج های ارزان قیمت برای گرفتن فشار در خانه هم می فروشند. با گرفتن فشارخون در خانه می توانید فهمید که فشارتان بالا هست یا خیر. در مجله انجمن طبی امریکا مطالعه ای انجام شده نشان داد با وجود اینکه خانم های باردار به طور کامل از فشارخون بالا رنج نمی برند، فشارخون سفید جامه به افزایش مداخله در بارداری و زایمان منجر می گردد. برای اینکه از بعضی از این مسائل خودداری کنید، نگرانی خود را با پزشکتان در میان بگذارید.

اگر RH شما منفی است، برای تزریق روگام (Rhogam) برنامه ریزی کنید

پزشک یا مامای شما در اوایل دوران بارداری برای مقاصد مختلف از شما آزمایش خون می گیرد. یکی از آن آزمایشهاگروه خون و مثبت و منفی بودن آن است. اگر گروه خون ۰ منفی باشد، به تزریق روگام ( Rhogam) نیاز دارید.

شما و کودکتان دستگاه گردش خون جداگانه ای دارید، گرچه مواقعی هست که خون شما با او مخلوط می گردد. برای جلوگیری از ورود آنتی بادی خون مادر با RH منفی به او روگام تزریق می کنند. تزریق روگام معمولا در زمان های ذیل به مادران با RH منفی انجام می گیرد:

* هفته ۲۸

* بعد از سقط جنین / پارگی کیسه آب

* بعد از هر بار برش (شیمیه جنین)

* ۷۲ ساعت بعد از زایمان

* بعد از استرلیزه کردن پس از زایمان

اگر یک مادر با RII منفی واکسن RII در خونش وارد شود، می گویند «حساس» شده است. وقتی «حساسیت» ایجاد شود، در اولین بارداری مشکلی ایجاد نمی شود ولی در بارداری های بعدی ممکن است باعث مشکلاتی مانند کم خونی کودک و زایمان زودرس گردد؛ به عبارت دیگر، RH شما منفی بوده است ولی کودک موجود در رحمتان R11 مثبت دارد و خون شما ممکن است با خون مثبت مخلوط شود و یعنی حساس شوید. نتیجه این می شود که بدنتان به هر بارداری آینده، که کودکی با RH مثبت داشته باشید، حمله می کند و باعث مشکلات بالقوه خطرناکی می گردد. برای جلوگیری از رخداد این مشکل، در اغلب موارد شدید، مادر حساس باید قبل و بعد از زایمان به کودک خود خون بدهد. فقط حدود ۵۰۰۰ مورد حساسیت RH رخ می دهد و میتوان با تزریق ساده روگام ایمونوگلوبولین RH) از آنها پیشگیری نمود.

اگر شما و همسرتان هردو فاکتور RH منفی دارید، به تزریق روگام نیازی نیست. پزشک یا مامای شما به احتمال زیاد ادعایتان در مورد نوع خون همسرتان نخواهد پذیرفت. آنها گزارش پزشکی می خواهند یا اینکه خودشان آزمایش خواهند کرد.

مراقبت مسمومیت زایمان باشید!

گاهی فشارخون بالا یا فشارخون ناشی از بارداری از فشارخون بالای معمول فراتر می رود. اگر نشانه های دیگر مانند تورم یا وجود پروتئین در ادرار داشتید، این فشارخون بالا به چیزی به نام «مسمومیت زایمانی» تبدیل می شود.

این مشکل از فشارخون بالای معمولی خیلی پیچیده تر است. نشانه های مسمومیت زایمانی شامل موارد زیر است:

* تاری دید با دیدن نقطه های سیاه

* افزایش وزن ناگهانی یا سریع

* سردردهای شدید

* درد شکم

* کاهش ادرار

هریک از این نشانه ها را فورا به پزشک خود گزارش دهید. استراحت و دارو به کاهش این علائم کمک خواهد کرد. اگر درمان، این موارد را کاهش نداد، برای پیشگیری از مشکلات جدی تر، مانند حمله های ناگهانی یا از کار افتادن کلیه ها، تنها گزینه این است که زایمان زودرس انجام گیرد. حتی اگر کودک نارس باشد، این کار بجاست.

بعضی مطالعات نشان می دهند مسمومیت قبل از زایمان و نوع شدیدتر آن یعنی مسمومیت زایمان ممکن است باعث مشکلاتی در آینده از جمله بیماری های قلبی – عروقی و دیابت شوند. اگر از مسمومیت قبل از زایمان یا مسمومیت زایمانی در دوران بارداری رنج می برید، باید آزمایش دهید.

با اینکه مسمومیت قبل از زایمان اغلب در زایمان اول رخ می دهد، در بارداری های بعدی هم ممکن است اتفاق بیفتد. این مسئله می تواند بعد از چندین بارداری بدون مشکل در بارداری های بعدی خود را نشان دهد.

شور مادر شدن

مجبور نیستید گوشواره های فراوان و بدلیجات عالی داشته باشید و این گوشواره ها لازم نیست عجیب و غریب یا گران باشند ولی تعویض آن ها می تواند ظاهر شما را عوض کند و نظرها را از شکم به سوی خود جلب کند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *