#


آمبولی ریه در بارداری و پس از زایمان

آمبولی ریه در بارداری
3 ژوئن 2017 بدون نظر 1093 بازدید

آمبولی ریه در بارداری و پس از زایمان

No votes yet.
Please wait...

علل و عوامل ابتلا به آمبولی ریه در بارداری و پس از زایمان چیست؟

از شایعترین دلایل مرگ ومیر در بیمارستان که قابل پیشگیری میباشد آمبولی (لخته خون) ریه است که بیست درصد از مرگ و میر دوران حاملگی را به خود اختصاص داده است. شانس ابتلا به این بیماری در زنان باردار دو تا چهار برابر بیشتر از سایر زنان است. همچنین زنانی که زایمان سزارین داشته اند نسبت به زنانی که زایمان طبیعی کرده اند احتمال ابتلا به آمبولی ریه در آنها بیشتر می باشد.

از شایع ترین علائم و نشانه های این بیماری میتوان به افزایش تعداد تنفس و ضربان قلب، و تنگی نفس اشاره کرد. در زنان باردار مبتلا به آمبولی ریه میتوان از داروی انتخابی انوکساپارین برای درمان استفاده کرد. زنانی که با مشکلاتی از قبیل لخته شدن خون در رگها و حرکت به سمت ریه و بروز آمبولی مواجه می شوند معمولا تحت اعمال جراحی چون سزارین یا درآوردن رحم قرار گرفته اند.

مصرف مایعات فراوان و همچنین تحرک زیاد بعد از انجام اعمال جراحی از لخته شدن خون در رگها جلوگیری کرده و مانع از بروز آمبولی در فرد می شود. برخی از زنان براین باورند که بعد از زایمان باید استراحت طولانی داشته باشند که این یک تصور کاملا اشتباه است زیرا داشتن استراحت طولانی پس از زایمان موجب لخته شدن خون در رگها می شود. در صورتی که فرد به اجبار باید در تخت بماند حتما پاهای خود را به طور مداوم تکان دهد.

آمبولی ریه در دوران بارداری و پس از زایمان

آمبولی ریه در دوران بارداری و پس از زایمان

افراد کم خطر، متوسط و پرخطر چه مواردی را باید رعایت کنند؟

طبق راهنمای کشوری که در مراکز درمانی و بیمارستان ها وجود دارد زنانی که در گروه موارد کم خطر هستند بعد از پایان عمل جراحی میتوانند با مصرف مایعات زیاد و داشتن تحرک کافی از بروز آمبولی پیشگیری کنند همچنین در خانمهای با ریسک متوسط بر اساس شدت خطر میتوانند از جوراب های واریس استفاده کرده یا داروی ضد انعقاد مصرف کنند. در افراد پرخطر نیز استفاده از این دارو توصیه می شود. زمان مصرف داروهای ضد انعقاد از دو روز بعد از انجام عمل جراحی شروع شده و تا سه هفته بعد از عمل باید ادامه داشته باشد.

از نشانه های خطرزای ترومبو آمبولی وریدی میتوان به : سن بالاتر از سی و پنج سال، استراحت در بستر، نداشتن تحرک به مدت بیشتر از چهار روز، استفراغ بیش از حد، دهیدراسیون، چاقی، تعداد زایمان، پره اکلامپسی، ورید های واریسی شدید، جراحی و تروما، سابقه شخصی یا خانوادگی ترومبوآمبولی وریدی یا ترومبو فیلی، مشکلات طبی( مثل نارسایی احتقانی قلب، سندرم نفروتیک و عفونت شدید) اشاره کرد و همچنین زایمان به صورت سزارین نیز نسبت به زایمان واژینال خطر ابتلا به ترومبو آمبولی را افزایش میدهد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *