#


کارهایی که باید در هفته بیست و پنجم بارداری انجام دهیم

16 مارس 2018 بدون نظر 3651 بازدید

کارهایی که باید در هفته بیست و پنجم بارداری انجام دهیم

No votes yet.
Please wait...

هفته بیست و پنجم بارداری

  • با جنین خود گفت وگو کنید.
  • نکته هایی را به یادداشت های دفتر خاطرات خود اضافه کنید.
  • درباره فشار لگنی بدانید.
  • وریدهای عنکبوتی را بررسی کنید.
  • مسائل مهم را با پزشک خود در میان گذارید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

خونریزی یا لکه بینی: لکه بینی قرمزرنگ یا قهوه ای در این مرحله بارداری ممکن است بعد از نزدیکی، معاینه واژن یا سونوگرافی واژینال اتفاق افتد. شما باید از افزایش خطر آنها بعد از انجام این فعالیت ها آگاه شوید. خونریزی یا لکه بینی ای که به این فعالیت ها مربوط نباشد باید فورا گزارش شود؛ چرا که ممکن است نشانه ای از عفونت یا اتساع دهانه رحم یا مشکلات مربوط به جفت باشد.

درد پشت یا شکمی: درد پشت یا شکم به علت انقباضات یا اتساع زودهنگام دهانه رحم ایجاد می شود و نشانه ای از زایمان زودرس می باشد.

بیش از شش انقباض در ساعت: ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس باشد. داشتن انقباض امری طبیعی است ولی نه به این تعداد

آبریزی از واژن: ممکن است نشانه این باشد که کیسه آب شما پاره شده است. پزشک میتواند تشخیص دهد که این آب مشمیه جنین بوده یا یک ترشح معمولی واژن است.

هرگونه نشانه غیرمعمول یا مشکل آفرین را فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

ویژگی های جسمی شما

بدنتان به تدریج دارد به شکل یک خانم باردار در می آید. هرهفته، متوجه تغییرهای تدریجی می شوید یا ممکن است به نظر برسد که تغییرهای جسمی تان شبانه اتفاق می افتد. این تغییرات می توانند کمی هشداردهنده باشند البته اگر آمادگی کافی را پیدا نکرده باشید. خبر خوب این است که این تغییرها در تمام نه ماهه بارداری اتفاق می افتد تا اینکه به جایی برسید که از باردار بودن خسته شوید. سعی کنید به خاطر داشته باشید که هر مرحله از بارداری چیز خاصی پیشنهاد می کند؛ گرچه گاهی اوقات مجبورید سخت تلاش کنید تا آن را بفهمید.

از آنجا که گاهی اوقات به آسانی می گذرد، آرزوی سریع گذراندن و رسیدن به مرحله بعدی را نداشته باشید. می خواهید باور کنید یا نکنید شما خیلی چیزها درباره بارداری تان را از یاد خواهید برد. اگر روز بدی را دارید می گذرانید، بنشینید و سعی کنید فهرستی از چیزهایی تهیه کنید که می خواهید درباره بارداری به یاد بیاورید: غریبه ها جایشان را در مترو به شما میدهند یا در را برایتان باز نگه می دارند یا اینکه ممکن است بفهمید که لباس های زیر مادر بزرگ برایتان راحت تر از آن است که تصور می کردید. 

وضعیت جنین

در این هفته، جنینتان چشمانش را که از حدود هفته ده تا به حال به صورت جوش خورده بوده است باز می کند و حالا زمانی است که به دلخواه چشمانش را باز و بسته می کند. استخوان های جنین در حال سخت شدن می باشند که استخوان سازی نامیده می شود و در طول سال اول زندگی نیز ادامه خواهد یافت.

جنین به رشد خود ادامه خواهد داد و در این هفته وزنش به حدود ۶۸۰ گرم می رسد و در پایان پانزده هفته بعد، بیشترین وزنی که هنگام تولد دارد پیدا خواهد کرد.

ویژگی های بارداری

با جنین خود گفت وگو کنید.

گفت وگو با جنین یک راه خوب برای برقراری ارتباط قبل از تولد است. اگر گفت وگورا در این مرحله از بارداری آغاز کنید، جنینتان می تواند صدای شما را بشنود. رحم جای ساکتی نیست و جنین در حال رشد شما به شنیدن صداهای هضم غذا، جریان خون و سایر فرایندهای جسمی تان عادت کرده است. صدای شما آرامش و خوشامدگویی را اضافه می کند. ممکن است تعجب کنید که باید چه چیزی به جنینتان بگویید. پاسخ این است: هر چیزی که طبیعی است شما می توانید کارهایی را که در آن روز انجام داده اید توضیح بدهید یا او را در آرزوها و رؤیاهای خود بپرورانید. محتوای چیزی که با او گفت وگو می کنید اهمیت کمتری از این حقیقت واضح دارد که جنینتان شروع به شنیدن کرده است و صدای شما را تشخیص می دهد.

اگر می خواهید با جنین خود گفت وگو کنید اما واقعا نمیدانید از کجا شروع کنید، شاید خواندن یک کتاب بهترین کار باشد. یکی از قصه های مورد علاقه بچه گی تان یا بخشی از یک کتاب لذت بخش را که ارتباطی هم با او ندارد برایش بخوانید. کتاب خواندن روشی عالی برای برقراری ارتباط والدین با بچه هاست. مطالعات نشان داده اند کودکانی که مادر و پدرشان برایشان کتاب یا آواز می خوانند در حالی که در رحم هستند) بعد از تولد، صدای آنها را به خوبی می شناسند. این یک احساس باورنکردنی به ویژه برای پدرهاست وقتی که کودک پس از تشخیص صدا به سمتشان برمی گردد.

نکته هایی را به یادداشت های دفتر خاطرات خود اضافه کنید

اگر دفتر خاطرات خود را فراموش کرده اید، حالا بهترین زمان برای رفتن به سراغ آن است. از ثبت لحظات کوچکترین خاطره ها و نکته های به ظاهر کم اهمیت که در مدت بارداری انجام می دهید یا فکر می کنید مطمئن شوید. این ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

* میل شدید به غذاها

* افکار، رؤیاها و تمایلات

* نوع احساسات شما درباره بدنتان

* کارهایی که به منظور آمادگی برای کودک انجام میدهید

* آنچه درباره تولد و بعد از آن یاد می گیرید

* تصویرها و عکس هایی از بارداری تان

بعضی خانواده ها نامه هایی برای کودنشان می نویسند. این نوشته ها می تواند با عنوان خود نامتناسب با کاملا متفاوت باشند. حتی می توانید کار هنری خلق کنید. این کار می تواند یک طراحی یا یک کولاریا یک مجموعه بریده جراید باشد.

درباره فشار لگنی بدانید

فشار لگنی ممکن است ترسناک باشد چون احساس آن تقریبا شبیه پایین آمدن جنین است. دلیل احساس فشار لگنی برای بسیاری از خانم ها افزایش وزن رحم می باشد. نکته کلیدی دانستن تفاوت بین فشار لگنی طبیعی و مسئله ساز می باشد. بهترین نصیحت این است که به شانس تکیه نکنید. هرگونه احساس فشار لگنی را به پزشک خود گزارش دهید. پزشک ارزیابی می کند که آیا فشار لگنی به خاطر یک عارضه بارداری است یا طبیعی می باشد.

اگر این اولین بارداری شما نیست یا بیش از یک کودک را باردارید، احساس فشار اضافی چیز غیرمعمولی نیست. گاه، این احساس فشار واقعا از مثانه شما است. انجام تمرین های کگل برای پیشگیری یا تسکین این احساس فشار مفید است. پزشک یا مامایتان ممکن است توصیه کند که این تمرین ها را انجام دهید یا یک وسیله قبل از زایمان استفاده کنید تا وزن را به جاهای دیگری مثل شانه ها، ران ها و پشت پخش کند.

وریدهای عنکبوتی را بررسی کنید

وریدهای عنکبوتی، که تومور عنکبوتی نیز نامیده می شوند، عروق خونی کوچکی هستند که در بارداری پدیدار می شوند. آنها نتیجه انتقال ارثی، گردش خون نامناسب و افزایش جریان خون در بارداری می باشند. آنها به صورت وریدهای ریز قرمزرنگ یا ارغوانی روی پوست ظاهر می شوند و معمولا روی صورت و پاها یافت می شوند؛ اما در هر جای دیگری مثل سینه، بازوها و گردن نیز ممکن است دیده شوند. وریدهای عنکبوتی معمولا دردناک نیستند. وریدهای عنکبوتی در زنان قفقازی و زنانی که سابقه خانوادگی آن را دارند شایع تر است. خبر خوب این است که آنها معمولا طی سه ماه اول پس از زایمان، حتی بدون درمان، ناپدید می شوند. خبر بد این است که احتمال دارد. که هم وریدهای واریسی و هم وریدهای عنکبوتی داشته باشید.

برای کاهش شانس ایجاد وریدهای عنکبوتی با پاهای خود خوب رفتار کنید. از ایستادن به مدت طولانی پرهیز کنید. هر موقع از روز که می توانید، در حالی که پاها رو به بالاست، استراحت کنید. ورزش کنید و یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

مسائل مهم را با پزشک خود در میان بگذارید

گفت وگو با پزشک در این مرحله باید طبیعی و آسان باشد. در حال حاضر، احتمالا سؤال های زیادی دارید، گرچه طبیعت این پرسش ها با پرسش های مراحل قبلی بارداری متفاوت است. از آنجا که بارداری شما به ماه های آخر نزدیک می شود، احتمالا فکر کردن درباره زایمان و تولد نوزاد شروع می شود. در اینجا، برخی از مسائل مهمی که لازم است با پزشک در میان بگذارید آمده است:

چه زمانی به زایشگاه بیایید: درباره زمان مراجعه به بیمارستان یا زایشگاه با پزشک خود گفت وگو کنید. برای پزشک خود توضیح دهید که ترجیح می دهید تا آنجا که می توانید در خانه بمانید یا هنگام زایمان فعال بروید. توضیحات شما پاسخ پزشک را تغییر خواهد داد.

خط مشی کلی: آیا یک خط مشی استاندارد برای زایمان هرفرد دارند؟ شما همچنین باید درباره حضور پزشک یا مامای مورد نظر خود سؤال کنید.

روش القای زایمان: در چه مرحله ای از زایمان القاء زایمان توصیه می شود؟ چند درصد از موارد زایمان از این روش استفاده می شود؟

اپیزوتومی: چه کارهایی قبل از زایمان باید انجام پذیرد تا نیاز به اپیزوتومی یا احتمال پارگی را کاهش دهد.

تسکین درد زایمان: چه نوعی از انواع تسکین درد را به کار می برند؟ آیا از روش بیچی اپیدورال (تزریق دارو از راه کاتتر قرار داده شده در ستون فقرات برای تسکین مداوم درد در زایمان) استفاده می کنند یا از سایر مخدرها؟ به خاطر داشته باشید که هنوز وقت زیادی برای مطرح کردن این موارد و نکات دیگر دارید و لازم نیست پرسش هایتان در یک ویزیت پاسخ داده شود و از مهارت های ارتباطی مثبت برای گفت وگو با پزشک یا مامای خود استفاده کنید. وقتی شما مصاحبه را شروع می کنید، نشان دهید که برای نظرهای آنها احترام و ارزش قائلید اما نظرات و خواسته هایی نیز دارید. شما باید فعالانه به صحبت ها گوش کنید. اگر طوری رفتار می کنند که وقتی برای شنیدن صحبت های شما ندارند، از آنها بخواهید که اگر زمان بهتری لازم است، ویزیت را به آن زمان موکول کنید و لازم نیست که حتما در جلسه ویزیت های معمول دوران بارداری باشد.

شور مادر شدن

برخی خانم ها ممکن است وسوسه شوند که شکمشان را پنهان کنند تلاش کنند تا باردار به نظر نرسند. این کار نه تنها از نظر جسمانی ناراحت کننده است، بلکه از لحاظ عاطفی نیز تزلزل ایجاد می کند. از شکم خود احساس غرور کنید. ممکن است از گفتن بارداری تان به دیگران بترسید یا مشکلات جسمی غیرقابل حلی داشته باشید. این ها، احساس های طبیعی است که نباید تلاش کنید تا آن را پنهان کنید. برای اینکه راحت باشید بهتر است که قبل از اینکه چین و چروک ها خود را نشان دهند روی این مسائل کار کنید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *