#


چگونه طفل را کهنه کنیم؟

11 سپتامبر 2018 بدون نظر 3871 بازدید

چگونه طفل را کهنه کنیم؟

No votes yet.
Please wait...

پیچیدن کهنه کودکان (قنداق کردن)

طرز تا کردن کهنه های طفل بسته بانداز کهنه ها و بزرگی جثه طفل است. نکته مهم در پیچیدن کهنه های طفل آنست که اولا بیشتر کهنهها را باید در محلی گذاشت که ادرار زیادتر جمع میشود ثانیه طوری نباشد که تراکم کهنه ها ، رانهای طفل را کاملا از هم باز و گشاد نگاه دارد . اگر انداز کهنه بقدر کافی بزرک است و هیکل نوزاد ، معمولی است ، طرز تا کردن کهنه ها را از روی شکل ۱۷ فرا کبرید ، باین ترتیب که ابتدا کهنه را بلور اولی، سهلا کنید. بعدا تقریبا ثلث آن را از طرف پائین تا کنید. بالنتیجه قسمت بالای کهنه سهلا است ولی پائین آن شش خواهد بود.

در پسر، فسمت کلفت تر(شش) را باید در جلو قرار داد. در دختر، اگر نوزادشکم میخوابد ، باید در جلو و اگر به پشت میخوابد، باید در عقب قرار داد .

بسیاری از مادران ، کهنه های طفل را هم در موقعی که بچه را برای شیر دادن بغل میکنند عوض می نمایند و هم بعد از آنکه طفل شیر خورد و آماده خوابیدن است . ولی مادرانی که خیلی مشغول و گرفتارند فقط یکبار ، قبل یا بعد از شیر خوردن ، کهنه های طفل را عوض میکنند و باین ترتیب هم از وقت و هم از شستن کهنه زیادی صرفه جوئی می نمایند. خیلی از اطفال شیر خوار از خیس بودن کهنه های خود ناراحت نمیشوندولی بعضی دیگر حساسند و باید زود بزود تمیز و عوض شوند . اگر روی طنل پوشش کافی باشد. طفل از کهنه های خیس سردش نمیشود ، فقط هنگامی که کهنه های خیس در معرض جریان هوا قرار میگیرد ، طفل خیلی سردش خواهد شد.

اگر کودکی ، کهنه ها را خیلی خیس میکند ، ممکن است در کهنه بار بپیچید. اگر کهنه دومی هم مانند کهنه اولی پیچیده شود ممکن است خیلی بر آمده شود لذا بهتر است آن را شبیه یک پیش بند بدور کمر طفل بپیچید.

کهنه های دور ریختنی برای مسافرت خیلی خوب است. بعضی از مادران حتی برای مصرف یومیه نیز، این نوع کهنه ها را ترجیح میدهند مشروط بر اینکه مخارج آن به بودجه خانواده تحمیل نشود . انواع بزرگی آن حجیم است و انواع کوچکتر آن که همراه یک ورقه پلاستیکی (واتر پروف) است ، ادرار را بخوبی کهنه های پارچه ای جذب نمی کنند و مدفوع را درست نگاه نمیدارد .

برای تمیز کردن طفل بعد از اجابت مزاج ، میتوان از مواد روغنی (مانند روغن مخصوص کودکان با روغن پارافین) که روی یک تکه پنبه هیدروفیل مالیده شده باشد و یا از آب معمولی بوسیله خیس کردن پنبه با یک تکه پارچه استفاده کرد. اگر ضرور باشد میتوان از آب و صابون بوسیله پنبه با یک تکه پارچه استفاده نمود (کف صابون باید کاملا از روی پوست طفل تمیز و پاک شود. در مواقعی که کهنه های طفل را که بعلت ادرار خیس شده است تعویض می نمائید ، شستن طفل ضرورتی ندارد.

شستن کهنه

یک سال در دار که تا نصفه محتوی آب باشد، برای ریختن کهنه های خیس ، بلافاصله بعد از تعویض ، مورد احتیاج است. اگر این سطل محتوی آب صابون یا هر محلول پاک کننده دیگری باشد، برای پاک کردن و از بین بردن لکه های کهنه خیلی خوب است . اطمینان حاصل کنید که صابون کاملا در آب حل شده باشد تا بعدا تکه های صابون روی کهنهها نماند . هروقت کهنه های آلوده بمدفوع را عوض میکنید ، مدفوع را از روی آن بمستراح بریزید یا کهنه ها را در مستراح فرنگی گذاشته و در حالی که محکم آنها را نگاهداشته اید، سیفون را بکشید . ان کهنهها را بوسیله صابون با پاک کننده ملایمی در طشت با ماشین رختشوئی بشوید

ابتدا صابون را خوب حل کنید) سپس دو یا سه یا چهار بار آنها را آب بکشید تا صابونهای آن بخوبی پاک شود . دفعات آب کشیدن کهنه های صابونی ، بسته به این است که چقدر زود صابونهای آن پاک شود وجندر پوست طفل حساس و لطیف باشد. اگر پوست طفل چندان حساس نیست ، دو بار آب کشیدن کافی است. اما اگر طفل خیلی مستعد قرمزی و سوختگی ناحیه سرین و رانها باشد، باید احتباط بیشتری مبذول نمائید . خصوصا در مواردیکه دانه ها و سوختگی پوست وجود داشته باشد .

میکروبهائی که گاهی روی کهنهها وجود دارد ، آهو نباک تولید میکنند . همین آمونیاک مهمترین عامل ایجاد قرمزی و سوختگی ناحیه سرین ورانهاست ، این میکروبها با شستن کهنهها کاملا از بین نمیروند لذا در موارد سوختگی شدید باید با کهنه را خوب جوشاند یا بوسیله محلول ضدعفونی کننده ای که بعد از شستن و آب کشیدن بکهندبازده میشود ، میکروبها را نابود ساخت . از طبیب خود اسم این محلولهای ضد عفونی کننده را که مطمئن و خوب است بپرسید .

بعضی از ماشین های رختشوئی و خشک کن بعلت تولید حرارت زیادی میکروبها را میکشد و نابود میسازد . نورخورشید برای میکروبها نابود کننده بسیار توانائی است . اگر کهنهها و چیزهای دیگری را که بعلت ادرار خیس شده است (مانند پیراهنهایی کشی ، پیراهن ، ملافه ، لحاف ، ملافه های واتر پروف و شلوارهای واتر پروف) در نور آفتاب خشک کنید ، احتمال سوختگی ناحیه سرین طفل بسیار کمتر میشود.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *