#


چگونه درد گوش کودکان را کاهش دهیم؟

15 آگوست 2018 بدون نظر 1715 بازدید

چگونه درد گوش کودکان را کاهش دهیم؟

No votes yet.
Please wait...

درمان گوش درد کودکان با چند روش خانگی

گوش درد قسمتی از دوران کودکی محسوب می شود و بسیاری از بچه ها حداقل یک مرتبه این درد را تحمل کرده اند. گوش درد ممکن است بسیار شدید باشد و کودک احساس ناراحتی و بیقراری بسیاری می کند. هر فردی امکان دارد با عفونت گوش مواجه شود ولی کودکان اغلب در مقایسه با بزرگسالان بیشتر دچار این مشکل می شوند. براساس میانگین به دست آمده از هر ۶کودک، ۵کودک حداقل یک بار در طول سه سال اول زندگی خود با عفونت گوش روبه رو می شوند.

در تعداد زیادی از موارد گوش درد بچه ها می توانند نشانه ای از یک عفونت باکتریایی باشد ولی گوش درد به خاطر گرفتگی بینی، عفونت سینوسی، التهاب لوزه ای، تغییر فشار و جرم گوش و التهاب لوزه ها نیز به وجود بیاید. نشانه ی گوش درد در بچه های خردسال علاوه بر کشیدن گوش می تواند بیقراری، مشکل در خوابیدن، ترشح مایعات از گوش، گریه و تب خفیف داشته باشد. در صورتی که کودکان دچار گوش درد شده است ما به شما در این مطلب چند روش تاثیر گذار برای درمان گوش درد کودکان تان ارائه داده ایم.

توصیه می کنیم در صورتی که کودک دارای نشانه هایی از قبیل مشکلات تعادلی، شنوایی و یا واکنش به صداها، تب و یا تورم داشت، امکان دارد مشکل جدی ترین وجود داشته باشد که سریعا باید به پزشک رجوع کنید.

کمپرس گرم

برای اینکه احساس درد و ناراحتی را کاهش دهید، هر چه سریع تر گوش مورد نظر را گرم نمایید. این گرما باعث کاهش درد شده و حتی جلوی رشد میکروارگانیسم ها را می گیرد.

یک پارچه ی تمیز را آغشته به آب گرم کنید، سپس آن را به خوبی بچلانید و به مدت پنج دقیقه بر روی گوش بگارید. ده دقیقه صبر کرده و دوباره این کار را انجام دهید. علاوه بر این می توانید برای گرم کردن گوش از یک بطری آب گرم و یا پد حرارتی استفاده کنید.

یکی دیگر از راه های گرم کردن گوش استفاده از یک فنجان نمک است که باید آن را داخل فر و یا مایکروویو قرار دهید تا گرم شود، سپس نمک را درون یک پارچه ریخته و آن را گره بزنید و به مدت ده دقیقه بر روی بر روی گوش قرار دهید.

کمپرس سرد

با استفاده از کمپرس سرد نیز می توان درد گوش کودک را کاهش داد. سرما منجر به بی حس شدن عصب های اطراف گوش می شود و به همین دلیل در را کاهش می دهد.

تکه ای پارچه را به آب سرد آغشته نمایید و آن را خوب بچلانید، سپس بر روی گوش بگذارید و اجازه دهید به مدت ۲۰دقیقه بماند. علاوه بر این می توانید تکه ای یخ را درون یک حوله بپیچید و آن را بر روی گوش قرار دهید. این را به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان یخ را به طور مستقیم بر روی پوست قرار ندهید.

سیر

سیر یکی دیگر از راه های موثر برای درمان درد گوش کودکان است. خاصیت دردکش و ضدباکتریایی سیر باعث می شود تا گوش درد عفونی تقریبا بهبود یابد.

یک قاشق سیر خورد شده را همراه با دو قاشق غذاخوری روغن کنجد بر روی حرات قرار دهید و آن را گرم کنید، سپس اجازه دهید تا خنک شود و روغن آن را جدا کنید. دو یا سه قطره از این روغن را درون گوش بریزید. این ار را می توایند دو تا سه بار در روز انجام دهید. برای اینکه از درد گوش بچه ها جلوگیری شود پیشنهاد می شود روزی یک حبه سیر بخورند.

شیر مادر

آنتی بادی های طبیعی موجود در شیر مادر می توانند هر نوع عفونت گوش را تسکین دهد. بر اساس تحقیقی که انجام شده است نشان می دهد که میزان عفونت گوش در بچه های که از شیر مادر تغذیه می کنند در طول سال اول زندگی بسیار کمتر است. به همین دلیل می توان گفت که شیر مادر یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از گوش درد کودک می باشد. همچنین می توانید چند قطره از شیر مادر را درون گوش دردناک ریخته تا درد آن کاهش یابد. این کار را می توانید هر چند ساعت یک بار انجام دهید.

روغن زیتون

چنانچه گوش کودک هیچ ترشحی ندارد و نشانه ای از پارگی پرده گوش مشاهده نمی شود، می توانید برای بهبود درد گوش از روغن زیتون استفاده کنید. روغن زیتون همچون رواند کننده بوده و می تواند عفونت را تسکین کند.

مقداری روغن زیتون را گرم کرده و با استفاده از قطره چکان، ۳تا ۵قطره از آن را داخل گوش بریزید. تکه ای پنبه درون گوش قرار داده تا روغن خارج نشود. این کار را می توانید در طول روز یک تا دو بار انجام دهید.

دستگاه رطوبت ساز

در صورتی که درد گوش کودک بر اثر سرماخوردگی و یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی باشد، می توانید از دستگاه بخور و یا رطوبت ساز در اتاقی که کودک می خوابد استفاده کنید. تنفس در هوای مرطوب باعث می شود که التهاب راه های هوایی دستگاه تنفسی فوقانی کاهش یابد و از فشار وارد شده بر روی پرده کم شود و در نهایت درد گوش بهبود می یابد.

می توانید از یک دستگاه رطوبت ساز و یا یک کاسه آب استفاده کنید و آن را در اتاق قرار دهید تا رطوبت هوا افزایش یابد.

بخار گرم

از جمله بهترین روش های خانگی برای درمان درد گوش ناشی از احتقان و یا عفونت سینوسی در کودکان، تنفس بخار گرم است.

بخار کمک می کند گرفتگی بینی کاهش یابد و با عفونت سینوسی مقابله می کند که می تواند تنفس را تقریبا آسان تر نماید. گرمای رطوبت، ترشحات را هم رقیق تر می کند و دفع آن مسهل تر می شود. برای کودکانی که کوچک تر هستند، درون حمام آب گرم را باز کرده و در را ببندید تا بخار ایجاد شود. کودک را داخل حمام پر از بخار نگه دارید و اجازه دهید حداقل ۳۰دقیقه این هوا را استنشاق نماید. برای بچه هایی که بزرگ تر هستند یک کاسه را پر از آب جوش کرده و از کودک بخواهید ۱۰الی ۱۵دقیقه آن را تنفس کند. این کار را روزی یک تا دو مرتبه انجام دهید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *