#


چرا برخی کودکان سر و بدن را به دیوار می کوبند؟

12 می 2018 بدون نظر 1783 بازدید

چرا برخی کودکان سر و بدن را به دیوار می کوبند؟

No votes yet.
Please wait...

کوبیدن سر و تکان دادن بدن

تعداد کمی از والدین می توانند شاهد تماشای کودکشان هنگامی که سرش را به دیوار میزند یا بطور مکرر عقب و جلو تاب می خورد، باشند. آنها نه تنها نگرانند که او به خودش آسیب جدی برساند بلکه شاید از نظر عاطفی دچار مشکل باشد، هراسانند. کودک آنقدر شدید تکان می خورد که تخت خواب در اتاق حرکت می کند و جابجا می شود یا سرش را آنقدر محکم می کوبد که همیشه سرش پر از برآمدگی و کبودی است. اگر کودک شما یک تاب خورنده و یا سرکوبنده است، ابتدا اجازه دهید به شما اطمینان دهیم: کودکان وقتی سرشان را می کوبند یا وقتی به شدت تاب می خورند، به ندرت به خودشان آسیب می رسانند. ممکن است آنها این فعالیت ها را برای کاهش استرس و فشار یا تسکین یافتن و آرام شدن انجام دهند (به خصوص در پایان روز یا وقت هایی که به شدت خسته و مضطرب هستند. بسیاری از نوزادان این عادت ناراحت کننده را در دو سه ماهگی کسب می کنند و در اکثر موارد سه سالگی این عادت را ترک می کنند. اگر بیشتر از این مدت در کودک باقی بماند، این عمل نیاز به کنترل شدیدتری دارد.

از نادیده گرفتن اصولی استفاده کنید

توجه داشته باشید که این رفتارها از والدین گرفته شده است. آنها هستند که تلاش می کنند کودکشان را به خاطر اینکه آرام شود، محدود کنند، چرا باید چیزی که شما خواستید تا او بیاموزد را رها کند؟ بنابراین، این رفتار را نادیده بگیرید. تصمیم بگیرید آنها اصلا توجه شما را جلب نمی کنند و این کار هیچ معنایی برای شما ندارد. سعی نکنید کودک را آرام کنید یا مهربانی نشان دهید تا او کوبیدن و تاب خوردن را متوقف کند، بعد از آرام شدن می توانید نزدیک بروید و عشق خود را به او نشان دهید.

محیط را تغییر دهید

اتاق را طوری بچینید که احتمال آسیب کم شود و سطح شلوغی کاهش یابد. تخت را از دیوار دور کنید. مانع یا ترمزی برای چرخهای تخت بگذارید. تخته بالایی تخت را با پارچه با حوله بپوشانید و سپرهای مناسبی اطراف تخت یا تشک بگذارید. گاهی ضربه زدن یا تکان خوردن صدای کمی تولید می کند، کودک تمایل کمتری برای اصرار بر انجام آن دارد.

به کودک بیاموزید آرامش داشته باشد

بسیاری از کودکان که در طول روز درگیر این عادت هستند، نیاز به راههای آرام شدن دارند.

  • فعالیتها را تغییر دهید. راههای متناسبی برای کودک بیابید تا انرژی بیشتری را مصرف کند. ورزش یا بازی کردن، راههای فرار مناسبی هستند. این دوره های فعال را با عمل های آرامی مثل نقاشی، خواندن و یا پازل جایگزین کنید (مگر اینکه کودک جزو کسانی است که در طول فعالیتهای نشسته، گرایش شدیدی به کوبیدن و تاب خوردن دارند).
  • به نوزادان با کودک نوپا بیاموزید آرام باشد. قبل از اینکه آنقدر بزرگ شود تا روش های تمدد اعصاب را بیاموزد، از ماساژ پشت و یک موسیقی آرام استفاده کنید، در حالی که چشمانش بسته است، او را به مکان های آرام خیالی ببرید.
  • قبل از وقت خواب، یک دوره کاملا آرام داشته باشید، موسیقی آرامی بگذارید و کتاب داستان کودکان بخوانید. بازی های پر سر و صدا یا شوخی نکنید. برای کمک به او برنامه های آرام بیندیشید تا او قبل از خواب آرام بگیرد.
  • روش های تمدد اعصاب را آموزش دهید. وقتی کودک حدودا پنج سال دارد کاملا قادر است مهارتهای تمدد اعصاب ذکر شده در بخش ۲۰۱۰ را بیاموزد. بر تمرینات آرام سازی کل بدن تاکید داشته باشید و جدولی تنظیم کنید تا کودک بتواند جلسات تمرین خود را در أن ثبت نماید (می توانند قبل از ساعت اوج کوبیدن سر باشد).

زمان تاب خوردن فراهم کنید

بعضی از کودکان برای آرامش به حرکت تاب خوردن نیاز دارند، بنابراین روی صندلی گهواردی بنشینید و به کودک غذا بدهید و یا برای بچه کمی بزرگتر با کودک نوپا کتاب بخوانید در مورد بچه های بزرگتر، توافق کنید که او را برای چند دقیقه تکان بدهید، در حالی که قول دهد خودش را تاب بدهد و سرش را نکوباند.

زمان و مکان ها را محدود کنید

اگر کودک در زمان و مکان های خاصی تکان می خورد و یا می کوبد این فعالیت ها را فقط وقتی مجاز بدانید که او از انجام آنها خودداری می کند. «بیل! فقط وقتی می توانی تلویزیون تماشا کنی که دیگر سرت را نکوبی. اگر شروع به کوبیدن کنی، تلویزیون را خاموش می کنم.»، «گری! اگر قصد داری تاب بخوری، نمی توانی روی صندلی بنشینی.» با افزودن زمان تماشای تلویزیون یا فعالیت مورد .. علاقه دیگر، به خاطر خویشتن داری و کنترل نفس به او پاداش دهید (او را در آغوش بگیرید و ببوسید).

بازرسی قبل از خواب انجام دهید

اگر کودک، سعی می کند برای اینکه بخوابد خود را تاب دهد یا سرش را بکو باند، در کنار او باشید. لبه تخت او بنشینید، پشت او را ماساژ دهید یا برایش داستان بخوانید. می توانید با هم به موسیقی یا نوار داستان گوش دهید و یا یک اسباب بازی آرامش برای خواب به او بدهید. روش های تمدد اعصاب را نیز تمرین کنید. هدف شما این است که کودک را آرام کنید تا بدون اینکه تکان بخورد به خواب رود. بنابر این اقداماتی بیندیشید تا او بیاموزد که به روش جدید بخوابد.

به دنبال کمک متخصص باشید

اگر کوبیدن سر و تاب خوردن ادامه یافت و شدیدتر شد، از یک متخصص مشاوره بخواهید. این رفتارها می توانند بیانگر مشکلات جدی باشند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *