#


ویتامین های لازم در دوره کودکی

2 ژوئن 2018 بدون نظر 1359 بازدید

ویتامین های لازم در دوره کودکی

No votes yet.
Please wait...

شیرخواران به ویتامین C و D اضافی احتیاج دارند

در شیر گاو وغذاهای جامدی که در چند ماه اول بطفل داده میشود ، فقط مقدار مختصری ویتامین C و B وجود دارد، در امریکا، بانواع مختلف شیر اعم از تبخیر شده و پاستوریزه که به نام شیر (ویتامینه ) معروف است ویتامین D اضافه شده است.

اگر مادر بقدر کافی مرکبات و سبزیجات بخورد احتمالا شیرش بمقدار کافی ویتامین خواهد داشت، ولی در هر حال شیر مادر عاری از ویتامین D است.

سابقا ویتامین D بصورت روغن کبد ماهی و ویتامین C بصورت آب پرتقال و سایر مرکبات تجویز میشد. ولی روغن کبد ماهی بدمزه است و اگر روی لباس بچکد لک میگذارد و اگر گلوی طفل در حین خوردن آن «بشکند» (یعنی روغن بداخل حنجره برود) ریه ها را تحریک میکند . همچنین بعضی از کودکان آب پرتقال را دوست نداشته تف میکنند و گاهی نیز در ماههای اولیه ، تولید حساسیت نموده روی پوست دانه میزند . لذا امروز بسیاری از اطباء محلول داروئی که حامل ویتامین A-D-C میباشد تجویز مینمایند. داخل جعبه های این محلول ها قطره چکانی است که بشمارهای مره واره CC (یعنی سه دهم وشش دهم سانتیمتر مکعب) مدرج شده است. این قطرم چکان باید بر حسب دستور طبیب تا شماره سه دهم یا شش دهم از محلول ویتامین دار پر شود و مستقیما در دهان طفل ، قبل از شروع شیر دادن ، چکانده شود. اگر بطبیب دسترسی ندارید ، از یک ماهگی یا زودتر ، ار. CC از محلول ویتامین داز، روزی یکمرتبه بعطفل بدهید. (غالب این محلولها دارای ۱۰۰۰ واحد ویتامین D ۵۰۰۰ واحد ویتامین A و ۵۰ میلی گرم ویتامین C در شش دهم CC میباشند ). از این مقدار نباید تجاوز کرد زیرا مقدار زیاد ویتامین D مضر و خطرناک است.

دادن ویتامین B معمولا ضرورتی ندارد

بعضی از اطبا، گاهی محلول هائی تجویز میکنند که بنام « مولتی ویتامین» یا «پولی ویتامینه معروف است که علاوه بر ویتامین A ، دارای مقداری از انواع ویتامین های B نیز میباشد ، تا مطمئن شوند که روزانه ویتامین B مورد احتیاج نیز ببدن میرسد . اما معمولا شیر، حبوبات و سایر غذاهائی که کودکان و اطفال بزرگتر میخورند ویتامین B بین را بمقدار کفایت تأمین مینماید. مقدار تجویز این مولتی ویتامین ها نیز همان شش دهم C است که بوسیله قطره چکان در دهان طفل ، قبل از شیر خوردن ، چکانده میشود. علاوه بر اینکه دادن ویتامین B باین طریق لزومی ندارد ، اصولا این ترکیبات داروئی که حامل ویتامین B باشد بسیار گران قیمت می باشد.

آب پرتغال

وقتی کودک شما در حدود چند ماهگی است ، طبیب ممکن است آب پرتقال برایش تجویز نماید . آب پرتال ممکن است تازه یا منجمد ویا در قوطی بسته بندی شده باشد . معمولا آب پرتال را با مقدار مساوی آب جوشیده مخلوط می کنند. تا خیلی غلیظ نباشد. یک طریت دادن آب پرتال آنست که ابتدا از یک قاشق مربا خوری آب پرتقال و یک قاشق مربا خوری آب جوشیده شروع کنید و بتدریج روزی یک قاشق مرباخوری ( هم به آب پرتقال وهم بآب جوشیده ) اضافه کنید تا به شش قاشق مربا خوری (۳۰ سانتیمتر مکعب ) از هر کدام برسد. بعد بتدریج روزی یک قاشق مرباخوری از آب جوشیده کم کنید و بجای آن یک قاشق مرباخوری آب پرتتال اضافه کنید تا دوازده قاشق مرباخوری ( ۱۰ سانتیمتر مکعب ) آب پرتقال خالص بطفل بدهید . آب پرتقال را باید صاف کنید تا ذرات گوشت پرتقال سوراخ سر پستانک را نگیرد. آب پرتقال را تا پنج یا شش ماهگی بوسیله بطری و بعد از آن مستقیما از فنجان یا لیوان ، بطفل بدهید آب پرتقال غالبا یک ساعت قبل از حمام دادن روزانه طفل باو داده میشود ، زیرا این موقع، هنگامی است که کویک تا فرارسیدن وعده بعدی لااقل یک ساعت بیدار میماند . بهتر است درجه حرارت آب پرتقال بتدر درجه حرارت اطاق ( یا محیط ) باشد . هرگز آب پرتقال را داغ نکنید زیرا حرارت ، ویتامین را ضایع و خراب می کند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *