#


هفته دوازدهم بارداری/

17 فوریه 2018 بدون نظر 2925 بازدید

هفته دوازدهم بارداری/

No votes yet.
Please wait...

بایدها و نبایدهای هفته دوازدهم بارداری

  • درباره از بین رفتن علائم بارداری بدانید.
  • در وضعیت ایمن و راحت بخوابید.
  • یک ماساژ بارداری داشته باشید.
  • ببینید کی بارداری در ظاهرتان نشان داده میشود.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

درد یک طرفه: وقتی درد پایدار یک طرفه شکم دارید، مهم است که کیست تخمدان را منتفی بدانید.

خونریزی یا لکه بینی: اگر خونریزی یا لکه بینی تخم دارید، به پزشکتان اطلاع دهید؛ چرا که ممکن است نشانه سقط یا خرابی اووم باشد؛ یعنی تخم بارور شده نتواند رشد کند؛ همچنین ممکن است بفهمید به علت نزدیکی، جفت با قرار پایین یا از دست رفتن یک قل (سندرم قل از دست رفته ) باشد.

درد پشت: درد شدید یا دردی که کاهش نمییابد را به پزشک و مامای خود گزارش دهید. ممکن است علامت کشیدگی، کرامپ رحمی یا احتمال عفونت یا سقط باشد.

محوناگهانی علائم بارداری: نوسان علائم نشانه خطر نیست، اما علائم بارداری مانند درد سینه ها، تهوع، استفراغ یا حساسیت به بوها اگر ناگهان قطع شوند، باید به پزشک یا ماما گزارش شوند.

ناتوانی در نگه داشتن غذا یا نوشیدن مایعات، میزان مشخصی تهوع و استفراغ با بسیاری از بارداری ها همراه میباشد. به هر حال اگر استفراغ آنقدر زیاد است که خطر کم آبی وجود دارد، باید گزارش شود.

هرگونه علامت عجیب و رنج آور را فورا اطلاع دهید.

ویژگیهای جسمی

خبرهای خوب فراوانی در این هفته داریم. برای شروع باید گفت بسیاری از خانم ها از تهوع، استفراغ و خستگی مفرط و آزاردهنده که در اوایل بارداری داشته اند بهبود می یابند نه اینکه بگویم یک روز صبح بیدار خواهید شد و تهوع از بین رفته است، ولی اکثر

خانم ها بازگشت تدریجی به وضعیت طبیعی را ذکر میکنند. برایتان چنین اتفاق میافتد که تنها یک روز احساس تھوع داشته باشید در حالی که تا به حال هر روز استفراغ میکردهاید.

بعضی از این تغییرات نتیجه کار جفت میباشد که تا به حال مشغول رشد جنین بوده است و حالا وظیفه تولید هورمون های حاملگی را برعهده گرفته است. این خبر خوبی است اگر تا به حال از درد ناشی از کیست حجم زرد رنج میبرده اید. این کیست در تخمدان، جایی که تخمک گذاری انجام شده، بوده و در بارداری باقی مانده است تا زمانی که جفت وظیفه اش را برعهده بگیرد. این کیست ها مضر نیستند و در طی این هفته کوچک میشوند و جفت نیز کار خود را شروع میکند. اینها به معنای درد کمتر برای شما خواهد بود!..

اگر این بارداری اول شما نباشد، شکمتان – البته فقط یک کمی- و به این معنی است که لباسها در ناحیه کمر تنگ میشوند و دلیل آن هم این است که بعد از حاملگی اول رحم به آسانی کش میآید و بزرگ میشود.

بهترین خبر این است که وقتی ۱۲ هفته کامل میشود، خطر سقط به شدت کاهش مییابد. در مورد عوامل خطرساز خاصی که برای شما وجود دارد با ماما یا پزشک خود گفت وگو کنید.

اطلاعات جنینی

وزن جنین در این هفته چهارده گرم است و به صورت جهشی و پرشی رشد می کند. طول سر تا پای آن حدود ۹ الی ۸ سانتی متر می باشد. جنین همچنان که رشد می کند، حرکت و فعالیت نیز دارد که شامل حرکات خود به خودی و رفلکسی می باشد.

ساختار مغز جنین در سر جای خود قرار گرفته است. آنچه بین هفته یازدهم تا تولد رخ میدهد یک دوره رشد سریع می باشد. بعد از تولد، مغز نوزدان رشد جهشی خواهد داشت تا اینکه در سنین نوپایی دوباره رشد آهسته میگردد.

ویژگیهای بارداری

درباره محوشدن علائم بارداری بدانید همچنان که سه ماهه اول را تمام میکنید، علائم بارداری مثل بیماری صبحگاهی و خستگی، که طی دو ماه گذشته برایتان آزاردهنده بود، کاسته میشود؛ گاه حتی به طور کامل ناپدید میگردند و بدین معنی است که زندگی از نو آغاز میشود. دیگر لازم نیست برای چرت زدنتان برنامه ریزی کنید یا اینکه از جایگاه خود با غذاهایی که میخورید ترسی داشته باشید.

ناپدید شدن علائم قبل از این زمان نشانه مشکل بالقوهای است. گاهی بدین معنی است که سطوح هورمونی آن قدر سریع کاهش یافته است که نشانه از دست رفتن حاملگی تحت عنوان سقط میباشد؛ اما در انتهای سه ماهه اول اغلب علائم به طور طبیعی کاهش مییابند و حتی ناپدید میگردند.

در حالتی امن و راحت بخوابید

جایی که در آن میخوابید چیزی نیست که به آن زیاد فکر کنید؛ اما همچنان که بارداری پیش می رود احتمالا نیاز به یادآوری دارید که چگونه بخوابید و حتی اینکه به روی بخوابید. بعد از حدود ماه چهارم، معمولا توصیه میشود که به پشت طاق بان نخوابید. دلیل این است که وزن و فشار رحم میتواند جریان خون را در بزرگ سیاهی (تأمین کننده اصلی خون برای بدن) کند و بنابراین میزان خون در گردش در بدن را محدود نماید.

اغلب خانم ها به هیچ وجه قادر نیستند راحت به پشت بخوابند اما به رو خوابیدن را باید در ماههای بعد ترک کنید. زمانی رسیده است که برنامه خوابیدن خود را بررسی کنید.

چند نکته لازم به یادآوری است:

  • راحت باشید. از تمام بالش هایی که نیاز دارید برای بخشهای مختلف بدن به آن تکیه دهید استفاده کنید.
  • نگران نشوید! ممکن است گاهگاهی بیدار شوید و ببینید که بر پشت خوابیده اید؛ مهم نیست، مضطرب نشوید چون اتفاقی نمی افتد.
  • نترسید. اگر نیاز به حرکت و تغییر وضعیت باشد، درست همان وقتی که لازم است بیدار میشوید.
  • حالا تمرین را شروع کنید. اگر روی شکم می خوابید، تلاش کنید تا به پهلو بخوابید؛ حتی اگر فقط برای بخشی از شب باشد. این بار نسبت به بارداری های بعد تطابق بهتری برای خوابیدن به پهلو پیدا می کنید.
  • زاویه دار بودن خوب است. شما میتوانید در حالی که با کمک بالش به پهلو متمایل هستید به پشت بخوابید. این وضعیت خوبی برای پیشگیری از مشکلات جریان خون است.

خواب بخش مهمی از بارداری و غیر آن می باشد. هر سه ماهه بارداری مشکلات و چالشهای مربوط به خود را دارد تا اینکه به انتهای آن برسید. بعد از تولد نیز چالشهایی وجود خواهد داشت؟

ماساژ مناسب با بارداری بگیرید.

ماساژ وسیله خوبی برای ایجاد راحتی و آرامش در بارداری است. یک ماساژ خوب به جستان انرژی دوباره می بخشد و جریان خون را تقویت میکند؛ همچنین بعضی دردهای شایع مخصوص بارداری را تسکین می بخشد. ماساژ بارداری چیزی است که واقع همه مادران آن را تصدیق میکنند.

از کسانی که در زمینه ماساژ خانمهای باردار آموزش دیدهاند و ماساژ خاصی میدهند کمک بگیرید تا برای شما راحتی و ایمنی حین ماساژ را تأمین کنند.

بسیاری از درمان گرهایی که ماساژدرمانی می کنند در سه ماهه اول بارداری، این ماساژها را انجام نخواهند داد؛ بنابراین این نوع درمان از پایان سه ماهه اول به خوبی انجام میشود. بسیاری از ماساژها نیاز به وعده ملاقات دارند و لازم است از قبل برنامه ریزی شوند.

حین ماساژ شما روی یک تخت مخصوص که برای ماساژ طراحی شده است قرار میگیرید و باید طوری لباس بپوشید که راحت باشید. درمان گر بعد از گرفتن یک سابقه از نیازهای پزشکی و ماساژهای ترجیحی کار درمان را با مالیدن روغن ها و لوسیونهای مختلف شروع خواهد نمود. در هر حالتی که هستید اگر گرم یا سردتان است یا راحت نیستید یا ماساژ بیش از حد قوی یا ضعیف است یا به هرعلتی احساس راحتی نمی کنید با درمانگر خود صحبت کنید. نباید در وضعیت خوابیده به شکم قرار بگیرید مگر اینکه تخت ماساژ قسمت حمایتی خاصی برای شکم خانمهای حامله داشته باشد؛ البته بعضی خانمها احساس راحتی با آن ندارند. شما میتوانید بالشهای خاصی را از درمان گر خود درخواست کنید تا برای پهلو به پهلو شدن برای ماساژ پشت از آنها استفاده کنید.

وقتی ماساژ انجام شد، باید مقدار زیادی آب بنوشید تا به دفع مسموم از بدنتان کمک کند و گاهی اوقات خود را در وضعیت نشسته قرار دهید. اگر این تجربه لذت بخش باشد، ماساژ در بارداری را ادامه دهید و از آن به عنوان آرام بخشی جالب در دوران زایمان استفاده کنید.

لحظات به یادماندنی

دوازده هفته! باور نمیکنم. من این کار دشوار را از قبل شروع کردم تا به این مرحله رسیدم. حالا دیگر وقتی است که من احساس ایمنی و سلامتی می کنم و خبرهای خوب میشنوم. از اینکه به این روز بارداری رسیدهام احساس بهبود زیادی می کنم.

ببینید چه زمانی علائم بارداری را نشان خواهد داد.

بسیاری از خانم ها از بیرون آمدن شکم به عنوان نشانهای از بارداری مضطرب اند. خوشبختانه یا بدبختانه، بیشتر خانمها در سه ماهه اول چیزی نشان نمیدهند. البته استثنایی برای خانمهای باریک و قلمی، خانم هایی با دو یا سه فرزند یا بیشترو خانم هایی که بیش از یک جنین دارند هم وجود دارد.

از آنجا که رحم تا هفته دوازدهم بارداری داخل رحم چین می خورد، چیز زیادی برای نمایش ندارد. به هر حال، همچنان که سه ماهه دوم را شروع میکنید، کودک و شکم شما شروع به رشد سریع تر به سمت خارج میکند. تا حوالی هفته شانزدهم شما قطعا از این تغییرات آگاه میشود. تا هفته بیستم، تهبه لباس های بارداری و اصلاح سایرلباسها در دستور کار هستند.

در ویزیت های دوران بارداری، پزشکتان رحم را از روی شکم اندازه گیری میکند که ارتفاع رحم نامیده میشود و از روی استخوان عانه تا بالاترین نقطه رحم ( فوندوس) اندازه گرفته میشود. این اندازه به سانتی متر ذکر میشود و نمایانگر هفته بارداری است؛ مثلا اگر ۲۰ هفته حامله هستید، ارتفاع رحم تقریبا حدود ۲۰ سانتی متر میباشد. مهم است بدانید که همه شکم ها مثل هم نیستند. دلیل اینکه هر خانمی شبیه دیگری نیست تفاوت طول تنه و فضای داخلی بدن است که شکل ظاهری شکم را تعیین میکند. عامل دیگر وضعیت سر جنین است که بالا، پایین یا طرفین شکم قرار میگیرد.

شور مادر شدن

اگر احساس می کنید شکل بارداری تان شما را جایی بین لباسهای معمولی و لباس های بارداری قرار داده است، وقت آن رسیده است تا لباسهای جدیدی بخرید. که احساس بهتری نسبت به بدن و رخت و لباس خود داشته باشید بعضی خانمها دوست دارند تی شرت های مخصوص بارداری بخرند که بارداری آنها را نشان میدهد، در حالی که افرادی دیگر دنبال چیزی راحت تر میگردند که روی کمرش گشاد باشد و در آن احساس راحتی بکنند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *