#


شیوه حل تعارض در بین هم شیرها

هم شیرها
4 دسامبر 2017 5 نظر 1033 بازدید

شیوه حل تعارض در بین هم شیرها

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

شیوه حل تعارض در بین هم شیرها

والدین اغلب در مورد رقابت بین هم شیرها، سؤال می کنند. بسیاری از مسایل و مشکلات بین هم شیرها، شامل رقابت نمی شود، بلکه تعارض را شامل می شود که این تعارض از زمان آفرینش آدم و حوا و تصمیم آنها برای فرزنددار شدن شروع شده است.

کودکان بنا به دلایل زیادی که بزرگسالان هم دارند تعارضی را در زندگی خود تجربه می کنند. آنها در زندگی شرایطی می خواهند که مطابق با میل شان باشد و مقرراتی را میخواهند که مطابق با رفتار آن ها باشد نه رفتارشان مطابق با آن مقررات و معیارها. کودکان صرفاً از منظر خود به موقعیت پیش آمده نگاه می کنند. کودکان میخواهند که هر چیزی مطابق با میلی آن ها پیش برود و وقتی به خواسته خود نمی رسند عصبانی می شوند.

جای تعجب نیست که هر وقت دو یا سه نفر از کودکانی را که طرز فکر یکسان دارند در یک محیط بسته قرار می دهید و به آنها می گویید که با یکدیگر به بازی و به تفریح بپردازند احتمال زیادی وجود دارد که در بین آنها به تعارض برخورد کنید. سؤال این است که والدین برای کاستن از میزان تعارض بین کودکان خود چه کاری می توانند انجام دهند؟ والدین باید از این تعارضی به عنوان فرصتی برای یادگیری استفاده کنند. به کودکان خود راههای مطلوب ابراز ناامیدی و تنفر و این که چگونه می توانند بدون توسل به خشونت احساسات خود را بروز بدهند را بیاموزید.

هم شیرها

الیسا؛ می دونی که حق داری از دست برادرت به خاطر اذیت کردن تو عصبانی بشی، اما این، درست نیست که به خاطر این کار، اون رو کتک بزنی. فکر کن، بین چه کار دیگری به جز کتک زدن می تونستی انجام بدی؟ حالا فکر کن که چه راههایی به جز کتک زدن وجود داره.

اگر کودک شما به خاطر مشاجره هنوز آشفته و ناراحت است این رویکرد، مؤثر و کارساز نخواهد بود. برقراری ارتباط، زمانی کارساز و مؤثر است که شخصی، آرام گرفته باشد. همچنین مداخله زودرس برای آرام کردن کودک قبل از رسیدن به سرحد آشفتگی و عصبانیت برسد، مؤثر است:

به نظر میرسد که شما دو نفر با یکدیگر جروبحث کرده اید. فکر می کنم که خودتان بتوانید این مشکل را حل کنید و مطمئنم که حل خواهید کرد. اما اگر نیاز به کمک دارید به من اطلاع دهید. اما اگر خودتان از عهده حل این مسأله بر نمی آیید لازم است برای حل آن یک کمی از هم فاصله بگیرید.

این نوع پیام، کودکان شما را توانمند میسازد تا باور کنند که توانایی حل تعارض پیش آمده را دارند. اگر شما به عنوان پدر یا مادر، به این مسأله باور داشته باشید احتمالاً آنها نیز به توانایی خود در حل مسأله پیش آمده باور خواهند داشت. با این حال، این کار، محدودیتی را نیز اعمال می کند. دانستن این که چه موقع باید مداخله کنید و چه موقع مداخله نکنید مستلزم قضاوت و داوری است. به عنوان یک قاعده، همیشه کودکان خود را تشویق کنید که خودشان تعارض پیش آمده را حل نمایند.

برای انجام این کار نیز زمان کافی به آنها بدهید. بعد اگر ببینید که تعارض آن ها به جای حل شدن رو به افزایش است در این صورت، ممکن است لازم باشد که برای راهنمایی کردن آنها وارد عمل شوید. برای این کار، آنها را برای لحظهای کوتاه از هم جدا کنید و برای فکر کردن، زمان کافی در اختیار آنها بگذارید.

به کودکان یاد بدهید که حتی اگر با دیگران موافق نباشند باز هم به آنها احترام بگذارند. به آنها بگویید که هر کسی مسأله پیش آمده را از دیدگاه خود میبیند و لازم است به این دیدگاه احترام گذاشته شود. نظرات متفاوت افراد نیز باید محترم شمرده شود.

احترام گذاشتن به نظرات و دیدگاه های مختلف افراد باعث خواهد شد که در بزرگسالی آدمهای مفیدی باشید. در بعضی از موقعیتها، نگریستن به یک مسأله از دیدگاه مختلف بسیار سودمند خواهند بود. هر کدام از انسان ها برای درست بودن نظر خود، دلیل یا دلایلی دارند. سعی کنید که به تبادل دیدگاه بپردازید و به یک راه حل مشترک برسید.

به عنوان یک راه حل درازمدت، بر رفتاری های اجتماعی مثبت کودکان خود تمرکز کنید. سازگاری کودکان خود را مورد تحسین قرار دهید. والدین اغلب، این موضوع را فراموش می کنند. فرض مسلم دانستن رفتارهای خوب کار آسانی نیست اما یک اشتباه است. باید به دنبال سازگاری و تعاون بین کودکان رفت و آن را تقویت نمود. مثلا بگویید: از این که می بینم مشترکاً با هم بازی می کنید خوشحالم و آن را تحسین می کنم. امیدوارم هردوی شما به این موضوع افتخار کنید.

هم شیرها

شاید مهمترین کاری که یک مادر برای یاد دادن بهترین روشهای حل تعارض به کودکان خود میتواند انجام بدهد این است که برای آنها الگوی خوبی باشد. برای حل تعارضی که در زندگی، با همسر، رییسی، همسایه و یا با یک فروشنده عصبانی، مواجه می شوید، الگوی مناسبی برای کودکان خود باشید. خشم خود را سرکوب نکنید بلکه سعی نماید آن را به طور سازنده ابراز کنید.

مثلاً بگوید: وقتی با من جروبحث میکنی من ناراحت می شوم چون برای من تکراری و ناامید کننده است. به کودکان خود نشان دهید که برای مخالفت کردن با افراد، راه های درست و مطلوبی هم وجود دارد. سعی کنید نسبت به دیگران برای آنها الگوی آرامش، ادب و احترام باشید. به خاطر داشته باشید صبر و وصله به خرج دهید. اگر می بینید که کودکان شما هنوز دارند با یکدیگر جرو بحث میکنند بدانید که برای تغییر رفتار آنها به زمان زیادی نیاز دارید اما باید صبور باشید تا تغییر لازمه را در آنها به وجود بیاورید. کودکان شایستگی آن را دارند که در مورد آنها صبر و حوصله خرج دهید تا رفتارشان تغییر یابد.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *