#


تغذیه و افزایش وزن

16 ژانویه 2019 بدون نظر 1647 بازدید

تغذیه و افزایش وزن

No votes yet.
Please wait...

تغذیه و افزایش وزن

نوزاد مقدار غذای مورد نیازش را می داند

اگر غذای نوزاد کافی نباشد ، با اگر شیر مادر به علت خستگی و عصبانیت موها کاهش یابد ، زودتر از همیشه بیدار می شود وگریه می کند . در این حالت کودک تا آخرین قطره شیرش را می نوشد و شیر بیشتری را جستجو میکند و ممکن است دست خود را بمکد و اگر او را وزن کنید می بینید که کمتر از گذشته افزایش وزن پیدا کرده است و گاه نوزاد گرسنه دچار یبوست نیز می شود .اگر وانما گرسنه باشد، ممکن است بعد از تغذیه هم گریه کند.

اگر نوزاد شیر خشک می خورد و این علایم نارضایتی را نشان می دهد و برای . افزایش مقدار شیر ، با پزشک تماس بگیرید . اگر به پزشک دسترسی ندارید و با این : کتاب مشورت می کنید و نظر من (نویسنده) این است که زمان استفاده از یک شیر نحنی تر فرا رسیده است . درواقع، شما نباید زیاد صبر کنید و وقتی کودک شینهه شیرش را به طور منظم ، تا آخرین قطره می نوشد ، حتی قبل از اینکه اطهار نارضایی کند ، منطقی است که مقدار شیر را افزایش دهید و تنها یک نگه را بیاد داشته باشید : ۴ اگر قبل از بروز گرسنگی واقعی شیر او را زیاد کردید و نوزاد تمام آنرا نخورد و او را مجبور به خوردن نکنید.

اگر نوزادی که شیر مادر را می خورد ، زودتر از همیشه گرسنه و بیدار شد،. به او شیر بدهید . زیرا تغذیه مکرر از یک و او را ارضا میکند و از سوی دیگر باعث تحریک و ترشح بیشتر پستانها و ذخیره شیر می شود . ویا اگر قبلا در هر وعده تنها با یک پستان به او شیر میدادید و حالا می توانید برای مدتی از دوستان استفاده کنید.

میزان افزایش وزن

نوزاد با توجه به میل و نیازی که دارد و مقداری غذایی که می خورد ، رشد می کند . اگر زیاد به او غذا بدهید و نمی خورد و اگر کم بدهید ، زودتر بیدار می شود ، گریه می کند و دستهایش را می مکد.

ما می توانیم از وزن متوسط سخن بگوئیم ، هرچند نوزاد متوسط وجود ندارد. | وقتی یک پزشک در باره نوزاد متوسط صحبت می کند منظورش معدل وزن بجدهابی است که وزنشان سربع یا کند زیاد می شود . وزن بعضی نوزادان به سرعت و بعضی ، آهسته بالا می رود و در واقع سیر افزایش وزن هر نوزاد مخصوص به خود اوست.

با این حال هرافزایش وزنی ، طبیعی نیست و گرسنگی دایمی کودک به خوبی نشان می دهد که او می تواند سریع تر رشد کند. کاء کندی رشد نشان بیماری کودک است، نورا دانی که به کندی رشد می کنند باید به طور سظم مورد معاینه پزشک قرار گیرند تا از سلامت آنان مطمئن شویم . گاه نوزاد آرامی را می بینید که افزایش وزنی کند دارد و زیاد هم گرسنه به نظر نمی رسد . اما اگر غدای بیشتری به او بدهید ، با اشتیاق آنرا می خورد و بیشتر رشد می کند. به عبارت دیگر همه نوزادان به علت کم خوری گریه نمی کند.

وزن متوسط نوزاد در زمان تولد ، حدود ۳ کیلو (بوند) است که در پنج ماهگی به دو برابر یعنی به ۶ کیلر می رسد . بنابراین کودک متوسط در پنج ماهگی دو برابر زمان تولدش وزن دارد . اما در عمل و نوزادانی که موقع تولد کوچک ترند و افزایش وزنشان سریع تر است و نوزادان درشت تر ممکن است نتوانند در این مدت وزن بدن خود را دو برابر کنند

وزن متوسط یک نوزاد و در سه ماه اول زندگی ، ماهانه ۱۰۰ گرم (روزی حدود ۳۰ گرم) زیاد می شود و البته نوزادان سالم اضافه وزن کمتر و یا بیشتری دارند و این جریان رشد پیدا کند می شود . در ۶ ماهگی ، ماهی ۴۵۰ گرم ، در سه ماه آخر سال اول ، ماهی ۳۰۰ گرم و در سال دوم ماهی ۲۲۵ گرم به وزن کودک اضافه می شود . و نوزاد هرقدر بزرگتر می شود ، آهنگ رشد و افزایش وزن بدنش کندتر و نامنظم تر می شود. برای مثال اشتهای کودک موقع دندان درآوردن و درد و ناراحتی کاهش می یابد، ولی بعدا” میل به خوردن را باز می یابد و کمبود وزن را نلامی می کند .

افزایش وزن کودک را نمی توان براساس تغییرات هفته به هفته تعیین کرد. زمان تعذبه، ادرار و دفع کودک در وزن اور موثر است رهام وزن کردن باید مورد توجه قرار گیرد. به علاوه اگر در یک هفته نوزاد ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم اضافه وزن داشت اما هفته بعد ، فقط ۱۰۰ گرم به وزن بدنش افزوده شد، نباید بلافاصله قصاوت کرد که او گرسنگی می کشد، با بیمار است و اگر نوزاد کاملا” شادو راضی به نظر می رسد ، هفتهای دیگر صبر کنید و ممکن است به خوبی این کمبود وزن را جبران کند . همیشه بیاد داشته باشید که هرقدر نوزاد بزرگتر می شود ، با آهنگ ملایم تری ، وزنش بالا می رود .

وزن کردن کودک

البته همه مادران ترازو ندارند و نوزاد را در مطب پزشکونت میکنند و این مقدار کافی است و هدف از زن کردن کودک شاد و سالم بیش از ماهی یکبار ، فقط ارضای حس کحکاری است . اگر ترازو دارید ، بیشتر از هفنهای یکبار کودک را بزن کنید . حضی دومعنیکار بهتر است. اگرهریون نوزاد را بکنید و خود را به عزت او وابسته می کنید و از سوی دیگر ، درصورتی که نوزاد ریاد گربه کبد ، با سو هاضمه داده و زیاد استفراغ کند ، وزن کردن مرتب ممکن است به شما و پزشک در تشخیص ناراحتی کودک یاری دهد . برای مثال اگر کودکی را دگریه کند اما ، و وزنش سریع بالا برود . وگرسنه نیست بلکه از دل درد رنج می برد.

مشکلات مربوط به صبحانه

یکی از مشکلات عمده والدین تغذیه کودکان بخصوص وعده غذایی صبح میباشد و چون معمولا هنگام صبح کودکان خواب آلود هم هستند با اکراه و پی میل صبحانه می خورند و یا اصلا تمایل به خوردن صبحانه نشان نمی دهند در نظر داشته باشید که در جنگ و جدل بر سر غذا همیشه کودکان مقصر نیستند و خیلی وقتها والذین توقع بیش از حدی از کودک دارند و انتظار دارند او مثل یک بزرگسال و به اندازه آنان غذا بخورد. یادتان نرود کیفیت غذا مهم است نه کمیت آن با وجود این اگر مایلید کودکتان هر روز صبح با مبل و رغبت و به اندازه صبحانه بخورد ابتدا خودتان الگو پاشید اگر کودک ببیند که شما هر روز بدون هیچ عجله ای سر میز صبحانه نشسته و با اشتها و آرامش غذا می خورید او هم از شما تقلید می کند ضمن اینکه توجه داشته باشید چیدن یک میز یا سفره زیبا و آراسته و جمع شدن همه اعضای خانواده به دور آن علاوه بر تحریک اشتها نکته مهم دیگری را در بردارد و آن در کنار هم بودن خانواده و گرما و محبت در روابط خانوادگی را بیان می کند. بنابراین سعی کنید به این مسئله مهم همیشه توجه داشته باشید و میز غذا را جالب و زیبا بچینید و مواد غذایی را با استفاده از روشهای سفره آرایی که امروزه در کتابهای مخصوص این هنر و در برنامه های تلویزیونی بسیار آموزش داده میشود آراسته کنید تا کودکتان تمایل بیشتری برای خوردن از خود نشان دهد.

استفاده از ظروف زیبا و مناسب نیز در این مسئله تأثیر دارد سعی کنید به صبحانه تنوع دهید و اصرار بر خوردن هر روزه پک ماده غذایی نداشته باشید و به زور و اصرار به کودک غذا ندهید، لزومی ندارد که کودک شما حنأمر روز نان و کره و پنیر و چای بخورد، خوردن هر غذای مقوی و مناسب دیگر هم هیچ اشکالی ندارد.

حتی یک لیوان آب میوه تازه و خانگی می تواند جایگزین چای شود. انتظار نداشته باشید کودک به اندازه شما صبحانه بخورد و حتما دقت کنید که مقدار خواب کودک هم در انتهای او تأثیر دارد کودکی که به اندازه کافی نخوابیده و صبح خواب آلود و خسته برمی خیزد میل چندانی به خوردن ندارد، در صورتیکه کودک صبحانه اش را بی دردسر خورد به او جایزه بدهید، می توانید برای ایجاد انگیزه و تحریک کردن کودک از نقاشی استفاده کنید و با خوردن هر لقمه با صرف هر روز صبحانه یک قسمت از نقاشی را کامل کنید و به او اجازه دهید آن قسمت را رنگ بزند از بازیهای فکری و ساختمان سازی هم می توانید استفاده کنید و هر دفعه یک تکه را کامل کنید و زمانیکه کل نقاشی با بازی کامل شد یک جایزه به او بدهید.

می توانید برای صبحانه وقتی در نظر بگیرید و ساعتی زنگدار بگذارید و به او بگویید تا با به صدا درآمدن زنگ باید صبحانه اش را تمام کند التبه دقت کنید این امر باعث تند و سریع خوردن کودک شود و زمان به اندازه کانی باشد در ضمن هنگام خرید وسایل صبحانه کودک را با خود ببرید و به او هم اجازه خرید بدهید البته با توجه به بودجه و نیازتان نه بیشتر از آن است.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *