#


بایدها و نبایدهای هفته سی ام بارداری

27 مارس 2018 بدون نظر 4039 بازدید

بایدها و نبایدهای هفته سی ام بارداری

No votes yet.
Please wait...

هفته سی ام بارداری

  • و وسایل زایمان در خانه را آماده کنید.
  • با کمردرد برخورد کنید.
  • یک شیردوش انتخاب کنید.
  • در آخرین سه ماهه در مورد جنسیت کودک چیزهایی بیاموزید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

کاهش حرکت جنیی: کاهش حرکت های جنین اعم از تعداد لگدهای کمتر از معمول با حرکت های کمتر ممکن است نشانه مشکلاتی در کودکتان باشد. فورا آن را با مامایا پزشکتان در میان بگذارید. ممکن است به خاطر بی توجهی شما به عادت های متغیریا نوع دیگری از حرکت به سبب فضای محدود باشد؛ به هرحال، این پزشک است که می تواند این حالت را تجزیه و تحلیل نماید.

تورم: اگر صورت با دست هایتان ورم ناگهانی کرده است، آن را به پزشکتان بگویید. برخلاف تورم معمول دوران بارداری، که کم کم ایجاد می شود و بعد از استراحت برطرف می شود، این نوع تورم می تواند نشانه فشارخون ناشی از بارداری با مسمومیت قبل از زایمان باشد.

سردرد: سردردهای شدید می تواند نشانه مشکلاتی در فشارخون باشد و باید آن را با پزشک در میان گذاشت. سردردهای معمول می توانند در اثر تغییر هورمون های دوران بارداری باشد ولی سردردهای شدید در اثر فشارخون ناشی از بارداری یا حتی مسمومیت قبل از زایمان است و با وجود پروتئین در ادرار و دیگر مشکلات همراه است.

تاری دید: چه از سردرد رنج ببرید و چه نبرید، مشکلات بینایی خود را فورا با پزشک در میان بگذارید زیرا آنها هم نشانه دیگری از فشارخون ناشی از بارداری یا مسمومیت قبل از زایمان اند.

خونریزی با لکه های خون: خونریزی یا دیدن لکه های خون که با ترشح واژینال یا هم خوابگی مرتبط نباشد باید فورا به پزشک گزارش شوند. ممکن است دچار عفونت، اتساع زودهنگام دهانه رحم یا مشکلاتی مرتبط با جفت گردیده باشید.

درد کمر یا شکم: درد کمر یا پشت نشانه زایمان زودرس یا انقباض ها یا اتساع زودهنگام دهانه رحم است.

بیش از شش انقباض در ساعت: نشانه دیگر زایمان زودرس است. انقباض هایی به این تعداد را با پزشک در میان بگذارید.

ترشح مایع از واژن: ممکن است به دلیل پاره شدن کیسه مشیمیه جنین باشد. پزشکتان تشخیص خواهد داد که این ترشح ناشی از پارگی کیسه جنینی بوده یا یک ترشح معمول واژن است.

هرگونه علامت غیرمعمول یا مشکل آفرین را فورا به پزشک گزارش دهید!

ویژگی های جسمی

همچنان که کودک شما بزرگتر می شود، شکمتان هم بیشتر بالا می آید. همچنان که سر کودک به طرف پایین می چرخد، در شکم خود هم تغییرهایی را می بینید. نگران نباشید. ممکن است متوجه علامت های کشیدگی بیشتری بشوید. اگر شکمتان میخارد با یک مرطوب کننده خوب آن را مالش دهید. این کار پوست شما را تسکین می دهد و ماساژ هم برایتان خوب است.

وضعیت جنین

در این هفته، کودکتان ۱۴۰۰ گرم وزن و ۳۸ سانتی متر طول دارد و همچنان رشد می کند. در حالی که کودک به عضو دیگری احتیاج ندارد دارد، برای تولد آماده می شود. رشد ریه ها یکی از آخرین چیزهایی است که کودک به شدت به تشکیل آن مشغول است. چشمان کودکتان باز است و مژه ها دارند بلندتر می شوند.

ویژگی های بارداری

وسایل زایمان در خانه را تهیه کنید.

اگر در نظر دارید در خانه زایمان کنید، باید از ماما با پزشک خود بپرسید چه چیزهایی باید داشته باشید. اکثر پزشکان دستور وسایل زایمان را خواهند داد.

پزشکان مختلف دستور وسایلی را می دهند که با هم فرق دارند. وسایل زایمان معمولا دارای موارد زیر است:

* دستکش هایی تقریبا به اندازه دست پزشک *

بالشتک های ضد آب

* گیره های بند ناف

* روغن برای ماساژ میاندوراه

* بتادین و دیگر پاک کننده های طبی

* کلاه های گرم برای کودک

پزشک به شما خواهد گفت این وسایل (کیت ها را از کجا تهیه کنید. شما آنها را به نام پزشک سفارش خواهید داد بنابراین چیزهایی دارد که پزشک به آنها نیاز دارد. این وسیله ها به خانه شما فرستاده خواهد شد. چند هفته طول می کشد تا این وسایل برسد بنابراین آنها را زودتر سفارش دهید. نباید بعد از هفته ۳۵ بارداری آنها را سفارش بدهید تا اگر اشتباهی در آنها پیش آمد، وقت برطرف کردن آن باشد.

علاوه بر وسایل زایمان، وسایل دیگری هم باید بخرید. بعضی از آنها به خاطر راحتی خود شماست. نوشابه ها و غذاهای زایمان و بعضی دیگر از لوازم برای مقاصد پزشکی است؛ مانند ظرفی برای گذاردن جفت در آن و ورقه های بزرگ پلاستیک برای کشیدن روی تختخواب. پزشک دستورات مخصوصی خواهد داد که چگونه آن ها را تهیه کنید و دم دست قرار دهید تا دسترسی به آنها آسان باشد.

یک شیردوش انتخاب کنید.

انتخاب یک شیردوش به این بستگی دارد که چگونه بخواهید از آن استفاده کنید. اگر بخواهید هر روز استفاده کنید، باید یک دستگاه خیلی خوب بخرید. شما باید همچنین یک شیردوش دوتایی (که از هر دو سینه همزمان شیر بدوشد) انتخاب کنید تا زمان دوشیدن کاهش یابد.

اگر فکر می کنید گاهی از آن استفاده خواهید کرد، می توانید یک شیردوش باطری دار یا دستی تهیه کنید. این شیردوشها کمی زحمت داشته و مانند شیردوش برقی نیستند. بعضی از شیردوش ها تکی اند و فقط برای یک سینه درست شده اند که باید سینه ها را یکی یکی بدوشید و البته وقت زیادتری می گیرد ولی برای وقتی که دور از کودک خود هستید، می توانید یک شیشه شیر با آن بدوشید. این شیردوش های تکی در مقایسه با شیردوشهای برقی دوتایی خیلی ارزان اند.

اگر مشکلاتی مانند کودک بیمار یا زود رس دارید یا در تولید شیر خود با مشکل مواجهید، احتمال دارد متخصص کودکان با مشاور تغذیه کودک توصیه کند که یک شیردوش بیمارستانی کرایه کنید. آنها پمپ هایی با سیستم بسته دارند به طوری که شیر وارد موتور نمی شود و آلوده نمی گردد. یک کیت استریل دارای قیف و بطری های جمع آوری شیر است. آنها را می توان به صورت کوتاه مدت یا درازمدت مصرف نمود و بهترین شیردوش موجودند. شیردوش هدیه مناسبی برای کودک است و چون قیمت آن زیاد است، افراد می توانند به صورت گروهی آن را تهیه نمایند. اگر کسی آن را برایتان نیاورد، ارزش دارد که آن را بخرید.

شیردوش دست دوم

شیردوشهای برقی که بیمارستانی نیستند را نمی توان برای استفاده به کسی دیگر داد. آنها را فقط یک نفر باید استفاده کند. خطر آلودگی از یک نفر به نفری دیگر کم ولی ممکن است.

سرایت آلودگی شیر یک نفر به دیگری می تواند از راه هوا انجام گیرد و روی موتور شیردوش قرار گیرد. حتی استریلیزه کردن شیردوش و خریدن کیت استریل از آلودگی جلوگیری نمی کند. ویروس هایی مانند ایدز، هپاتیت و کاندیدا می توانند از این راه منتقل شوند؛ بنابراین در حالی که می خواهید با استفاده از شیردوش دست دوم صرفه جویی کنید، خود را در معرض خطر آلودگی قرار می دهید و از موتور کهنه استفاده میکنید که احتمالا کارایی ندارد.

وزارت بهداشت در مورد استفاده مجدد از شیردوش دیگران اخطار داده است. تنها شیردوشی که برای استفاده مکرر افراد مختلف طراحی شده است یک سیستم بسته دارد و آلوده کنندگی ندارد. این هاشیردوش های بیمارستانی اند که بیمارستانها یا دیگر مؤسسه ها آنها را می فروشند یا کرایه میدهند.

آیا همخوابی باعث زایمان می شود؟

بحث براین است که هم خوابی در هفته های آخر بارداری باعث زایمان می شود. مطالعاتی برای تحقیق در این مسئله انجام شده است. نتایج با هم فرق داشته است طوری که بعضی مطالعات نشان میدهد که نزدیکی باعث به تعویق افتادن زایمان می شود و بعضی دیگر نشان می دهند که هیچ تأثیری ندارد.

از مطالعاتی که نشان داد هم خوابی در سه ماهه سوم با زایمان مرتبط است معلوم شد که اثرفوری ندارد. به نظر می رسد که هم خوابی در آخرین هفته های بارداری باعث تحریک کمتر خانم ها می شود و تعداد کمتری از زایمان ها از هفته ۴۱ بگذرد. عقیده بر آن است که هم خوابی به زایمان کمک میکند زیرا منی دارای پروستاگلاندین است و به آماده شدن دهانه رحم کمک می کند؛ علاوه بر اینها، تحریک نوک سینه و تحریک جنسی زن باعث می شود که بدن او اوکسیتوسین تولید کند که هورمونی مرتبط با زایمان و انقباض های رحم است.

در مورد هم خوابی در سه ماهه سوم بیاموزید.

هم خوابی در سه ماهه سوم چیزی است که افراد کمی می خواهند درباره آن صحبت کنند چون باعث مطرح شدن مسائلی مانند شکل بدن، حالت مختلف زمان هم خوابی و شهوت جنسی می شود.

بسیاری از خانم ها، همچنان که دوران بارداری به پیش می رود، وقتی مسئله هم خوابی با شوهرشان پیش می آید، از قیافه خودشان راضی نیستند. بعضی خانم ها فکر می کنند از شکل برگشته اند و شبیه وال، فیل یا حتی مانع زمین بازی شده اند. برای یک خانم باردار حرکت مشکل است و فکر می کنند زیادشدن دور کمر آنها را زشت کرده است.

در اینجا، چیز جالبی هست: در حالی که زنان در اواخر سه ماهه سوم بارداری ممکن است احساس جذاب نبودن بکنند، مردان از هیکل خانمشان خوششان می آید.

برخلاف اینکه شما ممکن است بخواهید اواخر دوران بارداری در روابط جنسی خود تغییراتی بدهید ولی روابط جنسی می تواند ادامه یابد، مگر اینکه مشکلاتی مانند موارد ذیل پیش بیاید:

* زایمان زودرس

* پاره گی زودهنگام کیسه آب

* بیماری های مقاربتی فعال

در تمام دوران بارداری می توان رابطه جنسی خود را حفظ کرد، مگر اینکه زایمان خیلی نزدیک شده باشد یا کیسه آب پاره شود. از حالت های مختلف مانند پهلویا ایستاده میتوانید استفاده کنید. بعضی خانم ها بعد از رابطه جنسی با لذت جنسی ممکن است دچار انقباض شوند ولی این انقباضها معمولا کمتر از یک ساعت طول می کشد.

کلید رابطه جنسی شاد در سه ماهه سوم اصحبت» است. درباره احساس، مسائل بدنی و میل جنسی با شوهر خود صحبت کنید.

با کمردرد مبارزه کنید

کمردرد مترادف با پایان دوره بارداری است. دلیل آسیب دیدن کمرتان معمولا وزن اضافی کودک و تغییر مرکز جاذبه (ثقل» است، چگونگی پاسخ شما به این تغییرات بر چگونگی احساستان اثر دارد؛ به عبارت دیگر، برخلاف بسیاری از دیگر جنبه های بارداری، شما می توانید بر کمردرد خود غلبه کنید و راحت باشید.

اصلاح وضع ایستادن اولین راه مبارزه با کمردرد دوران بارداری است. همچنان که شکمتان دارد بزرگ تر می شود، تمایل طبیعی بدنتان به سوی قوزکردن یا خم شدن به طرف جلو است که باعث کشیدگی بیشتر کمرتان می شود.

بسیاری از افراد از نیروی شکمی برای حفظ کمرغافل اند و در نتیجه از کمردرد رنج می برند.

برای بهبود حالت کمر، به ویژه وقتی نشسته اید، باید صندلی کار خود را با یک توپ بارداری عوض کنید. توپ چون حرکت می کند، شما را وادار سازد تا راست بنشینید وگرنه می افتید. این عمل دودوزه بازی نامحسوس عضلات شکم را مشغول می کند و در تعادل مناسب نگه می دارد و در نتیجه کمرتان کمک می کند.

علاوه بر حالت مناسب بدن، ورزش هم به طور کامل یا با حرکت های ویژه کمر به طور خالص می تواند از درد کمر جلوگیری کند یا آن را برطرف سازد. مطالعات متعددی نشان داده اند خانم هایی که در دوران بارداری، به ویژه در اواخر آن، ورزش می کنند – حتی ورزش سبک کمتر کمردرد میگیرند. چیزی به سادگی یوگا، پیاده روی یا شنا می تواند باعث شل شدن کمر شود و آن را کمتر در معرض درد قرار دهد.

گاهی اوقات، کفش باعث کمردرد می شود. پوشیدن کفش های پاشنه کوتاه یا بدون پاشنه می تواند از درد کمربکاهد. کفش های پاشنه بلند جذاب ترند ولی باعث درد پا و درد کمر می شوند.

اگر از کمردرد رنج می برید، یک سری ورزش های سبک انجام دهید تا کمرتان کشیده و شل شود. با حالت یوگای گربه – گاو، کار را آغاز کنید.

خم کردن لگن در حالت های ایستاده به زانویا نشسته هم به کشیدگی کمر کمک می کنند.

علاوه بر اینها، از کمپرس آب سرد یا گرم برای محل درد استفاده کنید و خود را با حمام گرم، دوش و ماساژ درمان کنید.

شور مادر شدن

لباس های بارداری کمی برای خانم های باردار کوتاه قد وجود دارد و پیدا کردن آنها دشوار است. این لباس ها در چند سال اخیر تولید شده اند ولی زیاد در دسترس نیستند. سعی کنید آنها را در فروشگاه های اینترنتی به ویژه وب سایت های لباس های بارداری جست وجو کنید. بعضی خانم های کوتاه قد لباس های سفارشی می دوزند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *