#


گذر زمان بر کفش های ایرانی

کفش
25 نوامبر 2017 2 نظر 1811 بازدید

گذر زمان بر کفش های ایرانی

گذر زمان بر کفش های ایرانی

اگر از مردان و زنانی که متولد شده دهه های۵۰ و۶۰ هستند در مورد کفش های آن زمان سوال کنید به احتمال خیلی زیاد یکی از نخستین مواردی که به آن اشاره خواهند کرد فیل زردی خواهد بود که در مورد محصولاتش کیفیت بالایی را در نظر گرفته بودند. البته در بین صحبت هایشان مسلما از نشان مردی که بر اسب مسابقه سوار است و یا دو شیری که نام بلا را بین خود قرار داده اند نیز اشاراتی خواهند داشت.

رحیم متقی ایروانی در سال۱۳۳۶ توانست برندی با نشان فیل زردی را تاسیس کند که سر به زیر بود. این برند در کارخانه ای تولید شد که تنها سی و پنج کارگر آن را اداره می کردند. رحیم متقی دارای خانواده ای است که شغل بازرگانی را برای خود داشتند و در شهر شیراز متولد شده است.

زمانی که آقای متقی به کشور چک اسلواکی سفر کرد هنگام بازگشت دو کارشناس و یک دستگاه به نام اتوکلاو را به همراه خود آورده بود و به همراه سی و پنج کارگر اقدام به تولید کفش نمود. زمانی که این کفش ها در داخل ایران تولید شدند قیمتی که داشتند پنجاه درصد کمتر از نمونه هایی بود که وارد ایران می شدند. از آن زمان نام این برند فیل در دایره زرد رنگ به نام کفش ملی معرفی گردید که در کار خود تک و بی همتا عمل کرده بود.

زمانی که کفش ملی تصمیم گرفت فعالیت خود را توسعه دهد و عنوان قدرت مند ترین کفش ایرانی را همچنان برای خود حفظ کند زمینی به مساحت هفتصد متر را در مهرآباد تهران برای ایجاد کارخانه ای بزرگ تر خریداری کرد.

کفش بلا یادگاری از اقوام کاشی

بلا یکی دیگر از کفش های معروف ایرانی است در دوران گذشته بسیار مورد توجه و علاقه افراد قرار گرفته بود. این برند ایرانی به وسیله خانواده عمید حضور که اصالتا کاشانی بودند به وجود آمد. عمیدحضورها در آن دوران اقوامی دوره گرد بودند که از شهر کاشان به سمت تهران آمده بودند و این شهر را برای زندگی و آغاز فعالیت خود انتخاب کردند.

کفش

کفش

خانواده عمید حضور ها در آغاز کار خود یک زیر پله کوچک را در بازار تهران اجاره کردند و با فروش کیف و کفش برای کار آینده خود پایه گذاری کردند. عمید حضورها در دهه چهل بود که یواش یواش قسمت هایی از بخش تولیدی خود را به سمت روش های نوینی از توزیع بردند و به توسط این روش ها موجب می شدند یک شناخت نسبی از بخش های مختلف تولید و صنعت وهمچنین خدماتی که در کشور وجود داشت به دست بیاید.

سیستم توزیع جدیدی که عمیدحضورها برای خود یافته بودند به آرامی باعث شد که این خانواده از یک کسب و کار ملی به یک شرکت بزرگ تبدیل شوند و بتوانند به عنوان یک برند ملی و مارکتینگ صنعتی شناخته شوند. کمپانی بلا تولیدات متنوع و زیادی را برای خود ایجاد کرده بود که در بین تمام آن ها می توان از کفش های زنانه و پوتین و مدل های مختلف کفش اشاره کرد که محصولات فوق العاده زیبا و با کیفیتی بودند.

برای اینکه بلا بتواند به صورت یک برند صنعتی دربیاید دو برادر امیر و منصور تلاش های بسیاری را از خود نشان دادند و نقش موثری را به گردن داشتند. این دو برادر عمید حضور در یک بازه زمنی پنج ساله موفق شدند به یکی از صنعتگران حرفه ای مبدل شوند که در زمینه تولید کفش فعالیت بسیاری داشته و تولیدات زیبا و جذابی را وارد دنیای کفش کرده اند.

قهرمانی در دوی ماراتن با کفش های وین

سومین برند بزرگ و معتبری که در ایران وجود دارد کفش وین می باشد. مصطفی حسین زاده در سال۱۳۴۰ هجری شمسی اقدام به تاسیس برند وین کرد و با این برند نوین وارد جهان کفش شد. مصطفی حسین زاده در ابتدای کار هشتصد کارگر را استخدام کرد و هدف خود از تاسیس یک برند تولید کفش را طراحی و تولید کفش هایی با کیفیت بالا می دانست و  عزم خود را جزم کرده بود تا یک فضای کار برای اشتغال جوانان بسیاری فراهم بیاورد.

کفش

کفش

کارخانه ای که مصطفی حسین زاده افتتاح کرده بود در کیلومتر سیزده جاده مخصوص کرج پایه گذاری شده بود و کارگرانی که در کارخانه او فعالیت داشتند کفش های بسیار با کیفیتی را تولید می کردند. برای تبلیغ این برند از دونده ای استفاده شده بود که در یک مسابقه دو ماراتن شرکت کرده و با اختلافی که بسیار زیاد است موفق شده از دیر رقیبان خود پیش بیفتد و برنده شدن او در حالی است که این دونده کفش بلا به پا دارد و برنده شده است.

در خصوص این برند و دو برند ملی و بلا یک نکته قابل توجه وجود دارد که تمام این تولیدات با یک قیمت مصوب در کلیه فروشگاه هایی که تولیدات این برندها را به فروش می رسانند وجود دارد و این مساله برای جهشی بزرگ در بازار آن دوران به شمار می رفت. بازاری که از سال های پیش در ایران فعالیت داشته هنوز هم به عنوان یکی از قطب های تجاری مهم این کشور به شمار می آید.

کفش نهرین مورد تائید تمام مردم

تا چندین سال قبل و زمانی که هنوز تولید کنندگان خارجی وارد بازار ایران نشده بودند و بازارهای ایران را در دست خود نگرفته بودند کفش های برند ملی و بلا و وین اولین انتخابی بود که هر فردی در مورد کفش انتخاب کردن به سراغ آن ها می رفت.

کفش های نهرین و گام دیگر برندهایی بودند که تا چند سال اخیر مورد انتخاب خانواده های ایرانی قرار می گرفتند. تولیداتی که این دو برند نیز داشتند از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود و موجب می شد تمام افرادی که آن ها را انتخاب می کردند بتوانند سال های طولانی تری این کفش ها را به پا داشته باشند. مقاومت و کیفیت بالای کفش های ایرانی توانسته بود در جاکفشی خانواده ها جای پای محکمی را برای خود پیدا کند و این مساله در موفقیت کفش های ایرانی تاثیر بسیار زیادی را داشت.

کفش نهرین توسط خانواده ای به نام طالقانی ایجاد شد و مرکز تولید آن اصفهان می باشد. در میان بازارهای رکودی که در حال حاضر نیز وجود دارد هنوز هم می توان کفش های نهرین را دید که در زمینه صادرات اندک فعالیتی را دارند.

کفش

کفش

زمانی که انقلاب در ایران به وقوع پیوست سه برند بزرگ این عرصه تا حدودی دچار نابودی شدند چراکه صاحبان اولیه آنها در جریان انقلاب کشور را ترک کردند و همین امر موجب شد تا این کمپانی ها دچار از هم گسیختگی بشوند. هنوزهم در کشور فروشگاه هایی وجود دارند که محصولاتی را با نام کفش ملی به فروش می رسانند ولی باید بدانید این فروشگاه ها که با نام ملی محصولاتی را در اختیار مشتریان قرار می دهند در واقع تولیدات کمپانی های دیگر را به فروش می رسانند و کفش ملی تا حدود زیادی از بین رفته است.

از ده هزار فردی که در کفش ملی در حال کار بودند هم اکنون تنها هفتصد نفر باقی مانده است که آن ها هم در کفش گنجه و قسمت هایی که به بازرگانی مربوط است در حال فعالیت هستند.کفش بلا و وین نیز همچون کفش ملی دچار این عواقب شدند و در حال حاضر محصولات بسیار کمی با نام این دو برند در حال عرضه می باشد. البته این انتهای راه نیست و امیدواریم روزی این برندها دوباره بتوانند به اوج شکوه و اقتدار خود بازگردند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *