Categories: طراحی مد

با واژگان مد آشنا شوید

در دنیای مد اصطلات و واژگان زیادی وجود دارد که مختص همین حوزه اند . در ادامه به واژگان مد که بسیار مشهورند آشنا می شویم.

بررسی واژگان مد

خط الف

خط الف از واژگان مد است که شکلی از طرح کلی لباس روی بدن است که به صورت کلی می توان گفت به شکل مثلث است. شکل این لباس از قسمت کمر شروع شده است و هرچه به سمت کفل می رود شکا لباس و دامن آن بزرگ تر می شود .شکل این لباس مانند حرف انگلیسی A است به همین دلیل آن را A-line می گویند. برای اولین بار از این اصطلاح در سال ۱۹۹۵ استفاده شده است.

کفش بادامی شکل انگشتی

از عمومی ترین شکا کفش ها کفش های بادامی شکل انگشتی اند.شکل این کفش ها به صورت مربعی و یا دایره ای نیست . قسمت جلویی این کفش و یا همان کلاهک آن به شکل بادام است . برای انگشت های پا نیز قسمت دایره ای مخروطی و نرم درنظرگرفته شده است.

تکه دوزی

از اصطلاح های عمومی در مد تکه دوزی است. در تکه دوزی مواد اولیه به صورت هم سطح کنار هم قرار می گیرند و کنار هم قرار گرفتن آن ها به صورت منحصر به فرد است.تکه دوزی به صورت کلی به معنای استفاده از پارچه ای اضافه برای چسباندن و قرار دادن روی لباس است.

جای آستین

این اصطلاح ریشه فرانسوی دارد که به آن چشم بازوان گفته می شود. در یک لباس به بخش گشوده حلقه آستین ، جای آستین می گویند. از این اصطلاح در الگوهای خیاطی استفاده می شود. در قسمت گشودگی بالاتنه لباس جای آستین قرار دارد که در آن محل آستین ها به آن وصل می شوند.

سرپوش بابوشکا

سرپوش بابوشکا در واژگان مد به نوعی روسری اطلاق می شود. شکل این روسری مثلثی شکل است و آن را زیر چانه گره می زنند. جنس این روسری ها ابریشمی و یا پلاستیکی است .

تاپستری

این واژه از جمله واژه های انگلیسی است و به نوعی از ساختاربافندگی اشاره دارد. تاپستری به پارچه هایی اشاره دارد که بافت آن ها بسیار ساده است و پود پارچه روی تار آن را به صورت کامل می پوشاند.

مولاژ

قالب و ساختار را همان مولاژ می گویند. مولاژها درواقع همان مدل های مصنوعی اند و جنس آن نیز پلاستیک و یا موم است. از این مولاژها در عرصه مدو لباس استفاده می شود و حتی با استفاده از آن ها می توان الگوهایی را ساخت و یا آموزش داد.

دراپینگ

از واژگان مد می توان به دراپینگ اشاره کرد که برای طراحی لباس در آقایان و خانم ها مورد استفاده قرار می گیرند. به جاگذاری و سنجاق کردن پارچه ها روی پارچه ها به شکل یک طرح سه بعدی روی مانکن ها گفته می شود. طراحان لباس با قرار دادن پارچه های دیگر روی پارچه ها و بازی کردن با آن ها طرح های بسیار جذابی را به وجود می آورند.

اصطلاحاتی که در دنیای مد وجود دارند بسیار زیاداند و در این مطلب ما به بررسی چند نمونه از آن ها پرداختیم .

از من بپرس

Recent Posts

استایل مینیمال

استایل مینیمال به صورت کلی به معنی استایلی است که در آن همه لباس های…

5 سال ago

انتخاب لباس های مردانه

در موقع خرید لباس اولین نکته ای که باید درنظر داشته باشید این است که…

5 سال ago

برای موفق به نظر رسیدن چطور لباس بپوشیم ؟

ظاهر هر فرد تاثیر بسیار زیادی را روی موفق به نظر رسیدن وی دارد .…

5 سال ago

لباس مجلسی چه رنگی بخریم ؟

بیش تر خانم ها در هنگام انتخاب لباس مجلسی از رنگ مشکی استفاده می کنند…

5 سال ago

چگونه رنگ لباس ها را با هم ست کنیم ؟

بیش تر اوقات بیش تر افراد در ست کردن رنگ لباس دچار مشکل می شوند…

5 سال ago

برای یک مهمانی رسمی چه بپوشیم؟

شاید زمانی که با دوستان خود قرار دارید انتخاب کردن لباس ها سخت است و…

5 سال ago