#


مولاژ لباس چیست؟

10 می 2019 بدون نظر 2373 بازدید

مولاژ لباس چیست؟

اندازه گیری های لباس برای طراحان لباس کاری بسیار سخت است و باعث ایجاد دردسر برای آن ها می شود. مولاژ لباس به این صورت است که با استفاده از پارچه و یا کاغذ روی مانکن طراحی های لازم را انجام می دهند. طراحی در روش مولاژ لباس تلاش می کند تا بتواند آن طرحی را که در نظر دارد به صورت سه بعدی با استفاده از پارچه و سوزن آن را روی مانکن به حالتی که در ذهن دارد می رساند. بیش تر طراحان بزرگی که در سراسر دنیا وجود دارند امروزه از مولاژ برای طراحی لباس استفاده می کنند.

مولاژ لباس

مراحل کلی ساخت مولاژ لباس

۱-اندازه گیری : کار مولاژ لباس را در ابتدا با کسی شروع کنید که اندام مناسبی دارد و حتما هم بتواند برای مدت زیادی را سرپا بایستد و اما مشکلی را برای ایستادن  طولانی نداشته باشد .

در زمان اندازه گیری فرد باید لباسی را تنگ که مناسب بدن باشد را به تن داشته باشد. مثلا برای پایین تنه می تواند شلواری تنگ مثل سایورت را به تن کند. برای تناسب بیش تر باید یک تکه کش را دور کمر و تکه ای دیگر راه دور قسمت برجسته باسن گره بزند.حالا باید اندازه های مربوط به مولاژ لباس را به دست آورید . برای این که اندازه های لباس را به دست آورید باید سانتی متر را دور بدن فرد قرار دهید به طوری که با انگشت های شست بتوانید دو سرمتر را نگه دارید . همه اندازه هایی را که گرفتید روی یک کاغذ یادداشت کنید.

۲-محاسبات : وقتی که همه اندازه هایی را که گرفتید اندازه بگیرید بعد باید با استفاده از ریاضیات جبرهای ساده ای را انجام دهید. محاسباتی را که انجام داده اید را همگی روی کاغذی یادداشت کنید زیرا در تهیه کردن مولاژ لباس استفاده می شود .

۳-رسم کردن الگویی کاغذی برای مولاژ لباس :در این جا بعد از این که اندازه های لباس را گرفتید باید با استفاده از نتیجه هایی که از محاسبات بدست آمد الگوهای مربوط به قسمت جلویی  پشت لباس را رسم کنید. بعد از این مرحله نیز اطلاعات به دست آمده را اضافه می کنید تا بتوانید الگوی کاغذی لباس را رسم کنید.

۴-از روی الگوی کاغذی مولاژ پارچه ای بسازید: بعد از این که مراحل مولاژ کاغذی لباس به پایان رسید باید با استفاده از این الگو خط های برش را روی پارچه مشخص کنید . مثل هر لباس دیگری که دوخته می شود باید بعد از این که پارچه را برش داده اید به دقت لبه های لباس را لبه دوزی کنید . بعد از این مرحله نوبت دوختن زیپ پشت لباس است . دوختن زیپ پشت لباس باعث می شود تا بتوانید بسیار راحت تر لباس را از تن مانکن درآورید.

۵- حذف اشکالات پارچه : بعد از تهیه شده مولاژ باید به دقت آن را بررسی کنید و اندازه ها را مجدد چک کنید . مولاژ باید بسیار به تن مشتری دربیاید و هم چنین هیچ گونه شکافی روی لباس وجود نداشته باشد و هیچ چینی نیز روی لباس وجود نداشته باشد. دقیقا مانند یک دست کش که قالب دست است .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *