#


مد و تاثیرات آن در زندگی

24 آوریل 2019 بدون نظر 2399 بازدید

مد و تاثیرات آن در زندگی

اگر بخواهیم در ابتدا مد را تعریف کنیم باید بگوییم که آن دسته از الگوهایی در جامعه اند که قسمتی از جامعه آن را می پذیرد و اما مدت زمانی که مد در میان مردم است کوتاه است بعد از سپری شدن زمانی از بین خواهد رفت و جای خود را به نمونه جدیدتر دیگری خواهد داد. مد از جمله مواردی است که همه ابعاد زندگی انسان را دربرگرفته است .

اگر کسی بخواهد پیرو مد و مدگرایی باشد باید لباس ، رفتار ، گفتار ، دکوراسیون خانه و … را همگی مطابق آخرین مد قرار دهد و به محض این که یکی از این ها از بین رفت باید از مد جدید دیگری پیروی کند.

مد

دلایل به وجود آمدن مد

مدگرایی بیش تر در بین جوانان وجود دارد و این نیز ریشه در روحیات روان شناختی آن ها در زندگی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

۱-تنوع طلبی :از ویژگی هایی که به صورت فطری در هر انسانی وجود دارد همین تنوع طلب بودن انسان هاست.دوره جوانی از دورانی در زندگی بشر است که زندگی انسان بسیار پرشور است و این تنوع طلبی در اوج خودش قرار دارد.تنوع طلبی انسان باعث می شود تا دائم به دنبال مدهای مختلفی باشد و به محض از بین رفتن یکی از آن ها دیگری را دنبال کند.

۲-همانند سازی : در روان شناسی به این افراد ناهوشیار گفته می شود یعنی فردی ویژگی های فرد دیگری را برای خود به عنوان الگو قرار می دهد و سعی دارد خود را نیز مانند وی دراورد.در دوران کودکی زندگی بشر ،والدین نقش الگوهای بچه ها را بازی می کنند اما رفته رفته با بزرگترشدن کودکان و دور شدن ان ها از والدین الگوهای دیگری نیز وارد زندگی بشر می شوند.

برای مثال در بزرگ سالی جوان ممکن است از یک هنر پیشه الگوبرداری کند و آن را به عنوان مد خود در جامعه عنوان کند.

۳-رقابت :از عواملی که باعث می شود تا جوانان از مد پیروی کنند رقابت و یا به اصطلاح عامیانه تر چشم و هم چشمی است.البته این چشم و هم چشمی نیز جنبه های مثبت و منفی دارد . بعضی از این رقابت ها در جهت مثبت است و باعث رسد و تعالی فرد می شود اما بعضی دیگر فرد را به سممت مدپرستی هدایت می کند و فرد تلاش می کند تا ظاهری بهتر از دیگران داشته باشد.

۴-جلب توجه دیگران :بعضی افراد نیز همه روزه لباس ها، آرایش و .. را در خود تغییر می دهند تا بدین طریق جلب توجه کنند.برای مثال لباس هایی بسیار تنگ و عجیب می پوشند و یا آرایشی بسیار زننده دارند که همین نیز باعث می شود تا نگاه دیگران به سمت ان ها جلب شود.

۵-شخصیت طلبیدن : جوانانی هستند که خود را جز افراد پولدار در جامعه می دانند و این را با نوع پوشش و وسایلی که استفاده می کنند به دیگران نیز نشان می دهند.

نتیجه گیری

اساس همه این مدگرایی ها به تقلید برمی گردد.و همان طور که می دانیم هم تقلید از رفتارهای نکوهیده است.د ردوران معاصر بیش تر افراد تقلید کورکورانه دارند و راه های تقلید با روش های عقلی و دینی سازگار نیست.

البته اگر مواردی در جامعه رواج داشته باشد که بر عقل و منطق انسان منطبق باشد دیگر تقلید از ان ها نیز نکوهیده نیست.گاهی همین مدها از خلاقیت یک خیاط ناشی می شود در این صورت هم اگر بر عقل و منطق منطبق باشد تقلید از ان موردی نخواهد داشت.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *